HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 Ersättningsdiskant till Linn Helix
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/05/23 :  22:25:43  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej!

Tänkte ta tag i ett garderobsprojekt och byta diskanter på mina Linn Helix. Det satt ganska hopplösa egenutvecklade diskanter från Linn i dom från början, men de höll inget vidare och var dessutom rätt skrikiga. Bästa vore kanske att få tag på ett par hyfsade diskanter från Nexus, Keilidh eller Ninka. Går det? Eller finns det andra alternativ?

-

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:51:47  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Jo det går!

I och med att de fysiska måtten hållits konstanta så är det möjligtvis bara lite dämpning av diskanten som krävs!
Det går förmodligen att pilla in en Ninka/Katan diskant i dina Helix och testa! Möjligtvis att du behöver mer dämpning(prova med lite olika resistor värden) Diskanterna kostade 550 kr för något år sedan och dom är ju bra mycket bättre än dom äldre!
Orginaldiskanterna kan om de finns på lager kosta nästan det dubbla

Jag ägde ett par Nexusar för något år sedan och monterade denna Ninka diskant i dessa!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/05/25 :  11:57:55  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ah, det låter bra! Skulle väl helst violja ha tag på ett infoblad på spec till diskanterna, men det blir väl svårt. Genom linn kasnek.. Det enda jag egentligen vet förutom måtten, är att de är på 6,7 Ohm..

-
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:12:02  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
coldcut

Kolla med Anders på Tonläget i Göteborg

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/16 :  11:55:03  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Ett alternativ som jag gjort är att mata dem med Audio quest midnight + eller en annan solid core cabel det får högtalarna låta mjukare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000