HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nya stativare (DIY, HFLS-1, ny design)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/12 :  17:47:26  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Har påbörjat mitt nya bygge av stativare. Har tidigare i våras bestämmt mig för form och design som kommer påminna lite om B&W 805 till grunden. Målet är att bygga ett par riktigt snygga HFLS-1 med en unik design. Börjar med att lägga ut lite bilder från första byggdagen.

Har nu hunnit såga ut en del av de MDF-bitar jag behöver för detta bygge.

Testar här att lägga ihop bitarna för att kunna se lite hur formen kommer bli.

En annan vinkel.

Mer bilder kommer komma under byggets gång.

Mitt stativbygge

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/12 :  18:22:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det blir Snyggt...

Jag vet dock en som håller på att bygga med samma stil/teknik, just ett par HFLS1or. Får se om det blir liknande skapelser.
Om du sågar formen, så har du gjort det bra... Mycket jobb!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:49:17  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
kanonkul!
hfls-1 designen behöver lite botox i sig

önskar dig en lyckad byggperiod och ett bra resultat!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/12 :  22:19:57  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Yes! Jag sågar med en vanlig sticksåg, tar en lååååång tid men skönt när man kan vara ute i solen. Blir totalt 84 bitar MDF per högtalarpar. Imorgon blir det till att såga ut de sista bitarna och sedan börja limma/skruva ihop de olika bitarna.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2005/07/12 :  22:20:33  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Kul, mera "Lagerbyggen", det finns otroliga möjligheter, ska bli intressant att se hur du använder dem. :)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/12 :  23:33:28  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Mycket spännande

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/13 :  17:54:08  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Nu har man sågat ut alla bitarna och ska snart påbörja jobbet med att limma/skruva/plugga ihop alla bitarna.


testade att sätta bitarna på plats och det verkade funka riktigt bra.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/13 :  17:55:43  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
du funderade aldrig på stoppa in stag lite överallt när du ändå var på G med sticksågen? annars ser det fint ut!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/13 :  23:16:46  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Jag tycker väggarna blev så tjocka och konstruktionen så stabil att stag inte skulle vara så väldigt nödvändigt. Lådan blir ju större också pga att volymen måste ökas med stag i lådan. Fast jag kanske har fel och borde stoppa in stag?

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/13 :  23:44:45  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
stag är aldrig fel gärna ett par 3 st...det borde ju gå fort att såga ut? dvs om du inte börjat limma...glöm ej att räkna rätt...

sen glöm inte heller att det är viktigt att elementen är placerade på samma position som på en original (framför allt iförhållande till varandra) samt att hålla samma baffelbredd om det nu är möjligt?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/13 :  23:59:16  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Baffeln har samma bredd och höjd som orginalet och elementen kommer ligga på samma position som orginalet. Jo stag går fort att såga ut, men börjar bli lite trött på sågen efter allt sågandes. Imorgon blir det till att sätta ihop alla bitarna och sen börjar det stora jobbet med allt slipande. Ska man skruva eller plugga alla bitarna? vad tycker ni fungerar bäst? Eller räcker det att limma?

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/14 :  00:04:46  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
räcker med lim men alltså du bör ha nåt som styr allt rätt annars kommer du få limma ihjäl dig, dazzin som skrivit här uppe har ett fint subbygge med samma metod som du använder dig av...

danne! visa lite bilder...din länk funkar inte mer

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/14 :  01:28:09  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
Stag kan du skippa med den tjockleken och formen du har på lådan.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/14 :  11:27:02  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Känner på mej...detta kommer bli snyggt!!!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:41:44  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
om möjlighet borra 3 st hål på (alla bitar måste ha hålen på exakt samma ställe) och trä gängstav igenom. då får su på ett ganska smidigt sätt det hela rakt.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2005/07/14 :  23:25:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
quote:
räcker med lim men alltså du bör ha nåt som styr allt rätt annars kommer du få limma ihjäl dig, dazzin som skrivit här uppe har ett fint subbygge med samma metod som du använder dig av...

danne! visa lite bilder...din länk funkar inte mer



Done!

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=108



quote:
om möjlighet borra 3 st hål på (alla bitar måste ha hålen på exakt samma ställe) och trä gängstav igenom. då får su på ett ganska smidigt sätt det hela rakt.


Det är detta Smallsuper_man menar:


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2005/07/14 23:26:49
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/15 :  00:17:28  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Snyggt bygge! Blir förmodligen svårare för mig att köra en gängstav genom min konstruktion då jag inte har haft tillgång till någon cnc-fräs och alla mått inte är exakta.
Idag har jag pluggat och limmat en av högtalarna.

Tog en lång tid men blev bra tillslut i alla fall. Ju mer exakt jag gör det nu ju mer tid sparar jag på sliparbetet senare.

Mitt stativbygge

Edited by - planetaryice on 2005/07/15 01:05:05
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/15 :  21:57:37  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Idag limmade jag och pluggade den andra högtalaren så nu börjar det stoooooora jobbet med att slipa och spackla konstruktionen.

Stora tvingar kan ju vara bra att ha ibland

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:31:58  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Grymt!


Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:39:34  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Jag hoppas i alla fall högtalarna blir grymma. funderat länge på att bygga ett par högtalare med denna form inspererad av B&W 805.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:54:01  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
SÅ har man tänkt slipa högtalarna. Men vart är solen? Det blir för dammigt att vara inne och det är för regnigt ute. Hoppas det blir lite finare väder så man kan sätta igång med projektet igen.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/07/23 :  12:38:48  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
hur går det för dig? har regnet tagit överhand eller har du glömt kameran bara

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/07/29 :  08:46:58  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Jag är också nyfiken =) Ska du fanera eller måla?

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:29:17  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Har rest runt lite och flyttat så har tyvärr inte hunnit bygga så mycket. Det som nu är gjort sen sist är att de är slipade och spacklade för sista gången. Måste faktiskt säga att jag blev riktigt nöjd hur ytan blev på lådorna. Använde mig av en elektrisk slipmaskin och arbetet tog inte alls så lång tid som jag trodde det skulle ta för att slipa.
Lite nya bilder:







Jag har tänkt mig att fanera och använda mig av svart lack. Sen blir det massa lager lack tills man kan spegla sig bra i deDet är i alla fall planen.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/18 :  13:33:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Detta blir en rysligt läcker HFLS-1'a!!!

Jag kanske har missat infon, men basporten - vart hamnar den?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/08/18 :  14:12:40  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Tack! Får hoppas att det flyter på lika bra framöver som det har gjort hittils med byggandet. Jag har tänkt att placera basporten som på orginalet.
Det som jag nu jobbar på är att finna en fin faner. Vil ha en väldigt fin struktur som de flesta rot sorterna har. Drömmen skulle ju vara att få en sådan struktur på faneren som Grey Tiger's Eye som B&W kallar sin faner. Iofs tror jag den är nästintill omöjlig att få tag i och riktigt dyr pga tillverkningsmetoden. Men drömma kan man.
Ingen som kan komma med lite förslag på faner? En väldigt viktig komponent för det estetiska så klart.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000