HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Unbelievable sound experience
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/26 :  00:32:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jag hade Ola (Unbeliever här på forumet) på besök här idag med en cayin-spelare och ett par Transparent MusicWave Reference för att mata mina högtalare med. Leonardo-spelaren har jag lånat av en god vän som heter Franz.



Såhär riggade vi upp:


Försteget Cayin SC-6SL fick flyttas fram för att kablarna skulle nå fram till försteget. Original Leonardo till vänster och Cayin CDT17A till höger


Originals Leonardo, som är en kraftigt upphottad version av davinci-spelaren (inte minst design-mässigt). Detta exemplar är #10 som tillverkats och enligt utsago det enda i Sverige.


Cayin CDT-17A som är en rör-baserad spelare med 4st 6922. Väger in på 16kg.

Vi lyssnade på ca 50 plattor. Jag ska inte rabbla upp alla här, men det var stor variation, och här är ett axplock:




Efter ett par-tre låtar bytte vi högtalarkablage till Olas störtsköna Transparent MusicWave Reference. Bara spadarna väger mer än en längd Xindakkabel kändes det som.

Leonardon hade det mycket tufft i början, och jag tycker att vad än vi stoppade in så spelade cdt17a skjortan av leonardon. Vadhelst vi spelade så lät det bättre när vi bytte över till cayin-spelaren.

Mina högtalare är inte inspelade, och det märks framförallt att de fattas bas. xz-5 är specade till 87dB och vi spånade om det kunde krävas mer kraft än monoblocken kunde leverera (70W RMS / 38W RMS i Triodläge). Vi provade att koppla in min aktiva Dali SWA-15 subba på lågnivå(!) från försteget.



Nu kom bägge spelarna till rätta, men speciellt Leonardon. Vi satt i ett ganska stort rum, 7.30x3.60kvm, och känslan när alla register fyller rummet är mäktig. Det enda negativa man tänker på är grannarna. För vi spelade bitvis högt så in i hifibänken.

Här är Ola:


Nu är jag lite trött i fingrarna. Ber Ola fylla på här...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/07/26 :  06:27:04  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Tack för en väldigt trevlig kväll Calle!

Det var ett hifiminne som heter duga! Det första som slog mig när jag kom hem till Calle var att hans lyssningsrum var betydligt större än vad jag trott. Det är framförallt mycket djupare än vad bilderna jag sett avslöjar.

Måste säga att både Leonardon och Compact-högtalarna gjorde sig så mycket bättre irl också. Finishen på högtalarna måste bara upplevas.

Nåväl, lite lyssningsintryck då? Vi pendlade som sagt mellan Leonardon och min Cayin CDT-17A. Inledningsvis hade Leon det väldigt tufft. Den lät väldigt korrekt, men saknade en hel del värme i mellanregistret. Basen lät inte heller så kraftfull som jag väntat mig. Det blev bättre i mellanregistret när vi bytte till Cayin, men basen saknades fortfarande. Tightheten i ljudet lämnade absolut inget att önska dock, men en liten pluspoäng till Leon. Cayin var å andra sidan aningen mer musikalisk i mina öron.

När sedan Calles sub kopplades in så satt vi bara och log bägge 2

Nu hände det saker. Infected Mushrooms "I'm the Supervisor" på HÖG volym var nåt jag sent ska glömma. För att inte tala om Steve Strauss.

Kan väl preliminärt säga att det blev ganska jämnt i slutändan mellan cd-spelarna. Bägge hade sina fördelar, Leon korrekt och stram med väldigt bra stereoperspektiv. Cayin, varm(utan att gå till överdrift) och musikalisk. Med tanke på prisskillnaden så föredrar jag min Cayin.

Högtalarna var en väldigt trevlig upplevelse. Skulle dock vilja höra dem utan sub, men matade med en betydligt kraftigare förstärkare, exvis min Korsun. Tror de behöver en del kraft för att spela ut ordentligt. Med reservation för att de inte var inspelade dock.

Hur som helst, en väldigt trevlig afton i musikens tecken. Det blir en dyr CDon beställning detta!

Tack ska du ha Calle!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/26 :  15:06:18  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Det blir en dyr CDon beställning detta
Samma här, många grymma plattor du hade med dig som jag aldrig hört tidigare.

Skall tillägga att vi tyvärr inte kunde köra semibalanserat - vi hade helt enkelt inget xlr-kablage. Skulle vara kul att testa de utgångarna.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:08:43  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Spännande läsning detta... alltid roligt att läsa om hifi-träffar
Ni verkar ha haft en trevlig sammankomst med fin elektronik och högtalare..

Hur upplevde ni skillnaden mellan högtalarkablaget?
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/07/27 :  06:42:30  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Jag hade faktiskt aldrig varken sett eller hört FS-1orna i verkligheten. Eftersom jag ej heller har hört Calles anläggning tidigare så får han nog ta och svara. Han såg hyfsat nöjd ut med resultatet i alla fall

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2005/07/28 :  22:49:33  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Snacka om att Leonardo spelaren är ett rip-off på Bow ZZ-eight!




Edited by - IcedEarth on 2005/07/28 23:05:02
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/31 :  11:45:32  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Hur upplevde ni skillnaden mellan högtalarkablaget?

Det var ju inte kablar vi lyssnade på den kvällen, och vi fick ju ordning på ljudbilden först när subben kopplats in, alltså efter kabelbytet. Jag har det kopplat så nu också, och har en bra integration även med Xindak FS-1, men med Transparentkablarna lät det ett par snäpp bättre. Återgivningen av instrument och röster var bättre då än nu som jag minns det, och jag tror att ljudbilden var bredare så att man kunde sitta lite utanför sweet-spot med mindre försämring än normalt.


quote:
Snacka om att Leonardo spelaren är ett rip-off på Bow ZZ-eight!

Det har du rätt i. Din bild visas ej, så här är en annan:

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000