HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hans (bpahe) anlagung
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bpahe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/08/13 :  12:51:38  Show Profile Send bpahe a Private Message  Reply
Hej hopp!

Ganska enkel samling sett till sällskapet i övrigt här på forumet, men jag är nöjd ändå! Basen i systemet är NAD-kombon 302 (enbart försteg) + 214, kopplade med Supra DAC. Cambridge Audios Azur 540D låter ypperligt tycker jag, för att vara en DVD-spelare iallafall - tar ju även DVD-audio men det har jag inte kommit över någon ännu. Supra DAC + PPSL även här. Högtalarna är nyast i sällskapet, ett par Dynaudio Audience 122. Det tog rejält med tid på sig att spela in, men oj oj, det var det värt! Supra-kablage även här, Ply 3.4.









Som ni ser så kanske man bör jobba med video-biten litet, TVn är varken vacker eller bra... Bortre högtalaren kan verka litet intryckt i hörnet, men där är faktiskt ordentligt med luft. Rummet är ganska litet och har många öppningar, så akustiken är helt ok.

/hans

Gott ljud!

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/08/13 :  20:12:06  Show Profile Send ea poe a Private Message  Reply
Hej,
jag tycker själv om NAD & jag har fortfarande kvar min 3020 som driver mina högtalare i sovrummet.
Jag såg att du inte funnit några DVD-Audio skivor ännu!
Då kan ja rekommendera den här siten: (om du använder tex VISA)

http://www.dvdboxoffice.com/

priserna är i Canada-dollar, man tjänar ca hundringen/skiva jämfört om man köper den i Sverige.

Som första DVD-Audio skiva kan jag rekommendera Blue Man Group "the Complex".

Sedan måste du ha Analog Kablage för 5.1 utgången från DVD'n till 5.1 ingången på förstärkaren.

Marcuscables säljer ett komplett set för 1595:-
http://www.marcuscables.com/audio_sacdkit.htm


/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/

Edited by - ea poe on 2005/08/13 20:12:23
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2005/08/13 :  20:50:00  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Snyggt Hans!!

Vad är det för en platta CD'en står på?

Har du forsökt biamping med 302 på diskant och 214 enbart på mellan/bas?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/14 :  10:25:08  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Snyggt och som det varkar ett system med mkt för pengarna, bpahe!
Andra bra DVD-Audio-plattor:
Metallicas svarta
Steely Dans "Gaucho"


ea poe:
Jag ser ingen DD-receiver, så DVD-Audio får antagligen köras enbart i stereo (?)
Om så är fallet behövs ju inga nya kablar.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

bpahe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:24:01  Show Profile Send bpahe a Private Message  Reply
Hej!

Nej, här är det 2-kanals för hela slanten, så även om det är 5.1-ljud i DVD-audioinspelningarna så får andra kvaliteter visa sig. REM har ju gett ut stora delar av sin senaste produktion i DVD-A, och eftersom jag har flertalet av deras skivor så lutar det åt att det blir någon av dessa, för att kunna jämföra!

Inte heller har jag bi-ampat, har inte haft högtalare med bi-wiring sedan mina gamla Marantz-någonting med "tri-wiring" eller vad de kallade det, gemensam - med separat disk+ / bas+ (mycket lustiga men bra högtalare, minns inte beteckningen men de var min entré till HiFi. Såldes 1997).

Plattan är en polerad granitplatta med en förgylld not, plattan (inte noten!) väger in på ca 12 kg. Om den påverkar ljudmässigt kan jag inte svära på, men jag hoppas det för det ser bra ut!

Fler DVD-audio tips? Butiker i Skåne som säljer med brett sortiment?

/hans

Gott ljud!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000