HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 OJ! Vad stora dom är - Eller historien om hur...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/17 :  22:27:45  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
...Jocke hittade hem

Hej på er allihop!

Tänkte köra en liten bildtråd om mina nya (begagnade) högtalare...

Jag har ju tidigare haft ett par Vienna Acoustics Beethoven, dessa är nu sålda till skåneland...

Vad har jag då köpt istället

Vi börjar väl med en liten "teaser", det är nog inte så svårt att lista ut vilket märke det rör sig om, i och med denna bild:



Fortsättning följer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/08/17 :  22:41:47  Show Profile Send kasra a Private Message  Reply
Stora, troligtvis VA igen... Mahler eller Strauss?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  01:11:41  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja, risken är nog rätt stor att jag håller mig till Vienna





Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  07:59:41  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Gissar på VA Strauss! Rätt val som höll dig till Vienna! En vacker dag ska jag äga VA Mahler , om nu inte drömmen om B&W 802D slår in...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/18 :  09:24:34  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Oj, detta blir kul att se... !
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/18 :  09:49:37  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
vad är det svarta för något?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  11:29:13  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Visst är det VA Strauss, jag har en längre tid haft mailkontakt med en man vid namn Michael i södra Danmark, ang. dessa högtalare. Eftersom jag jobbar på sjön varannan vecka, samt att jag varit (ÄR!) mitt uppe i helrenoveringen av min nya lägenhet - sä har det varit ett pussel att få ihop affären...



Det var först meningen att han skulle ta mina Beethoven i inbyte, men dessa stannade alltså kvar i Sverige trots allt.

Det är ju alltid kul att få hem lite nytt, allra roligast är det givetvis om det är "helt nytt", men i detta fall spelar det inte så stor roll - eftersom de är i totalt nyskick. Endast 8 månader gamla och spelade ca 200 timmar hos föregående ägare.



Detta betyder att de inte är riktigt inspelade än - men en bit på väg...

ohmega! Det svarta är en platta som högtalaren står på - den skruvas fast under högtalaren med tre stabila insexskruv:



Fotsättning följer...

Mvh
Jocke


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/18 :  11:33:14  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Det där är ju mina drömhögtalare ju..... Om jag inte får råd med Mahler vill säga!
Rätt färg oxå ser jag!



"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/08/18 11:33:40
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  14:09:00  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag tycker oxå att Rosewood är att föredra, skulle mycket väl kunna tänka mig en ljus träfärg, men tycker att Viennas alternativ är ganska tam - betydligt mer liv i denna mörka

Eftersom jag fortfarande håller på att renovera så har jag bara testat en mycket preliminär uppställning.

Det nya rummet är mindre än mitt förra, dessutom ska tv och ett litet hemmabiosystem samsas i samma rum, detta har jag löst geniom att köpa en liten 26" Sharp Aquos vägg-tv samt 5 små XTC högtalare som integreras med min gamla hederliga Audio Pro B1-20 sub allt drivs av en Yamaha RX-V640 RDS - denna anläggning spelar på tvären i rummet...

Lite bilder (ursäkta röran):







Som ni ser så är det en ganska stor dörröppning ut till en 12 kvm stor hall - detta gör att det finns ganska mycket luft att flytta trots att själva lyssningsrummet är mindre...

Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:22:52  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Grattis till finfina högtalare!! Håller med, Rosewood är snyggast! Har samma finish på mina Vienna!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:26:40  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det är ju alltid lite pussel när man flyttar och risken är ganska stor (i alla fall för mig...) att en liten "tillfixning" blir en stor renovering. I mitt fall så har det rört sig om att:

*Måla & tapetsera kök, sovrum och vardagsrum (Hallen kvar).
*Måla köksluckor samt riva en sektion och montera massiva oljade öppna hyllplan.
*Byta bänkskivor i kök till oljad ek.
*Byta vitvaror (numera rostfria; Kyl/frys, spis och fläktkåpa)
*Sätta nytt vitt kakel, samt lägga grått klinkers på golvet i köket.
*Lägga in nytt laminat i sovrummet (Hallen kvar).
*Måla alla innetak, måla innedörrar (pga: förra ägaren haft hund som klöst repor i alla dörrar).

Detta plus montera och anpassa möbler osv... allt tar betydligt längre tid än man tror (om man som jag gör allt själv...)

Detta har gjort att jag inte haft någon "riktig" stereo att spela på sedan i Mars...

... Viket gör det ännu roligare att plocka ihop sina grejer

Mina rörsteg är fortfarande nedpackade och väntar på renovering, därför tänkte jag anpassa min bänk lite.
Eftersom rördiametern mellan innerör och ytterrör skiljer sig ut fick jag pressa ur distanserna och skifta dessa...

En gammal bild - så såg den ut:



Så här ser den ut nu:



Jag spelar fortfarande på mina "gamla" grejer:

Yamaha DVD S2300 - multispelare:



Densen Beat 200 - försteg:



McIntosh MC 7100 - slutsteg:





Kablar som används är:

*Harmonic Tech. ProSilway MK II - signalkablar
*Acoustic Zen Hologram - högtalarkabel

Snart blir det högtalarbilder...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:36:14  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Ser fram emot ett reportage med många fina bilder och lyssningsintryck.

Edited by - Per100 on 2005/08/18 15:36:34
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  16:20:02  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja vi kör väl på med några högtalarbilder oxå...

Diskant bör finnas på varje högtalare av klass, så även på Strauss:





Mellanregister likaså - dessa är två till antalet:



Finnishen är helt makalös :





Terminaler bör oxå finnas, Vienna har satsat på ett par av hög kvalitet, ingen biwiring alltså.
Här skymtar man även den sidmonterade 11 tums basen:





Fortsättning följer... Om ni är intresserade vill säga?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:21:18  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Diskant bör finnas på varje högtalare av klass




quote:
Om ni är intresserade vill säga?


Klart vi är, ge oss fler bilder och lyssningsintryck!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:31:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Skitkul DrKim!

ASO kanske snart kan se fram emot en träff i Kalmar?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:26:44  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Då så!

Vad det gäller lyssningsintryck, så vill jag nog gärna återkomma till slutliga intryck längre fram...
Det saknas en del inredningstekniska saker i rummet - som gardiner mm

Men jag kan säga att det verkar mer än lovande, ja det låter faktiskt riktigt bra redan
Klart mustigare ljud än Beethoven, otrolig rymd i ljudet - på nått konstigt sätt lyckas dessa minst sagt stora högtalare försvinna i ljudbilden. Detaljeringsgraden är hög och levereras med en fyllig värme som är mycket tilltalande - tror nog att det är så här det ska låta

Basen då? Jag kan lugna alla oroliga att det verkar funka riktigt bra, visst finns det bas - djup och trevlig, bra attack och skärpa. Har bara blivit lite svullen på ett fåtal låtar hittills och det beror nog mer på skivan än högtaleriet.

Min McIntosh klarar faktiskt jobbet med beröm godkänt, visst lite mer pulver skulle väl inte skada - men hellre kvalité än kvantitet... Men McIntosh gör visst större slutsteg har jag hört och sett - vi får se vad som händer

Mer bilder, helfigur kanske?













Kommer nog lite till sen...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/08/18 20:05:45
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:37:05  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
otrolig snygga dessa!! enorm finish...åsså ser dom "fullvuxna" ut som dom mindre modellerna inte lyckas med...vad är det för listpris på dessa och mahler?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:52:06  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Engelholm!
Klart vi kör en ASO träff i Kalmar i höst, är det någon som har vägarna förbi innan, så är det bara att slinka in på en kopp nybryggt

Haakan!
Ja - onekligen trevlig finnish och att dom är fullvuxna kan bekräftas av undertecknad...

Kanske behöver lite jämförelsebilder?

Jag skaffade nyligen ett par nya datorhögtalare, Acoustic Energy AE 1 - tror dom kommer bli kanon till mp3 tillsammans med en Densen Beat 100

Nåväl här kommer en storleksjämförelse:









Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:59:43  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vad det gäller listpris, så vet jag ärligt inte vad dom kostar i Sverige - någon annan som vet?

Sladd borde ju veta till exempel...

I Danmark hos www.VassagoHifi.com kostar Strauss 49.995 DKK och enligt http://fxtop.com/se/ så blir det drygt 62.500 SEK

Mer info:
http://www.vassagohifi.com/strauss.pdf

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/08/18 19:04:52
Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2005/08/18 :  19:12:36  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message  Reply
Hej

http://www.hificonsult.se

Har vienna til at stå .

www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  19:15:32  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Tycker även Beethoven-golvarna (tex de jag har) både låter och ser fullvuxna ut...men Strauss är ju större givetvis, och bättre så klart!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  19:17:12  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja - just det Rene, tyvärr finns det ju ingen som helst info om Vienna på deras hemsida - det var däför jag länkade till din

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  19:19:38  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Matte76!

Det tror jag säkert att dom gör, tyckte mina Beethoven spelade och såg vuxna ut oxå...
Ska bli kul att se bilder på din anläggning sen...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:17:53  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
drkim: De kommer, hoppas få den beställda digitalkameran imorgon, annars måndag! Sen blir det plåta av...

Förresten - Beskriv gärna vilka förbättringar i ljudet du upplever med de bättre högtalarna! Hade varit mkt intressant!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/18 20:18:58
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  22:33:18  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
kanske bara jag som tycker att högtalare ska va stora å se manliga ut

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/18 :  23:32:26  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag tycker nog att högtalare kan få se ut på lite olika sätt om dom vill, huvudsaken är att designen tilltalar en och att dom låter bra...

Avslutar denna omgångens bilder med ett par stämmningsbilder... jag återkommer med mer lyssningsintryck när rummet är i ordning och högtalarna och anläggningen spelat ihop sig lite







Tack alla för de uppmuntrande kommentarerna

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000