HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Jörgen_G - Lyssningskvällsresultat (sid 13)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/09 :  23:48:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
För närvarande (2010-08-30) består min uppsättning av följande:




Elkraft:
Bachmann 9-grensuttag
Tweakad med Ölflex-kabel och "bättre" stickpropp

CD-spelare: mbl 1431
Nätkabel: Wire World Stratus5-2
Signalkabel: No name studiomikrofonkabel XLR av AudioConcepts egna tillverkning och rekommendation för elektroniken.

Radio: Rotel RT830-A
Signalkabel: Bandridge RCA

Vinyl: Thorens TD 125LB i SME 2000 Zarge
Pickup: Dynavector XV105
Tonarm: SME 3012
RIAA: Dynavector P75 mkII
Signalkabel: Enkel no name från Audio Concept

DVD: Panasonic DMR EH-57
Signalkabel(via TV:n): enkel Mediamarkt HDMI till TV:n + Classes lite bättre RCA till försteg

Försteg: mbl 4006
Nätkabel: Wire World Aurora 5-2
Signalkabel: No name studiomikrofonkabel XLR av AudioConcepts egna tillverkning och rekommendation för elektroniken.

Slutsteg: mbl 8006B
Nätkabel: Wire World Stratus5-2

Högtalarkabel: No name av AudioConcepts egna tillverkning och rekommendation för högtalarna.
Högtalare: Tannoy Glenair 10

Bänk: Quadraspire


Tycker att det låter ganska bra - synnerhet när man jämför hur det lät sommaren 2005 med Denon UD-M31 och Carlsson OA5 typ 2...




Så här startade tråden i begynnelsen, den 5 september 2005:

Efter nästan två års terroriserande av Stockholms HiFi-butiker och ställande av mer eller mindre intelligenta frågor på härvarande forum, står nu äntligen ett par Totem Dreamcatcher-monitorer sedan några timmar och spelar in sig bakom ryggen

Jag har alltså lämnat mina loppisfynd Carlsson OA5 typ 2 och gått över till modernare grejor. OA 5:orna ska så småningom få åka ut på landet och göra tjänst där ytterligare några år är det tänkt.

Elektroniken är alltjämt vår Denon UD-M31 CD-receiver på sisådär 2*20 watt. Och det fungerar utöver all förväntan! Fördomsfull trodde jag att den inte kunde driva Dreamcatcher. Men Kent på HiFi-Art påstod att 20 watt räcker gott och väl för de volymer som är aktuella - vi bor i lägenhet och kan inte dra på allt för mycket. Jag fick prova högtalarna hemma innan jag bestämde mig, men det tog inte många minuter att konstatera, att elektroniken räcker för att Dreamcatcher ska ge oe oss ett rejält lyft på musikåtergivningsutrustningen.


Varför blev det då Totem Dreamcatcher?

När vi hade kört OA 5:orna med DM-31:an - som båda införskaffades för drygt två år sedan - ett tag, insåg vi att det fanns mer att få ur elektroniken än vad högtalarna klarade av. Provlyssningarna med olika högtalare på HiFi-klubben hade visat det. Placeringsmöjligheterna för OA 5:orna har hela tiden varit dåliga och under det sista året urusla. Kom på mig själv att helst lyssnade med hörlurar i sovrummet - och jag gillar inte hörlurar.

Behöver väl knappast skriva att kravet och vikten mellan önskemålen ändrades under resans gång av mer eller mindre rationella skäl. Slutligen var kravet på de nya högtalarna i stort att de ska klara av att placeras i en 30 cm djup bokhylla med bakstycke med i stort sett bibehållna ljudåtergivningkvaliteter. Därtill kom att de skulle spela väldigt nära sitt max i liggande läge och - inte minst - att vi åtminstone inledningsvis inte skulle behöva byta elektronik för att få en markant ljudförbättring.


Eftersom jag måste gå och lägga mig nu, återkommer jag med fortsättningen. Utöver Totem kommer den att handla om Dynaudio, Dali, Kirksaeter, Quad, BC Acoustics, Audiovector, Reference 3A, Mission, JM-Lab, Boston, Phönix Klangsäulen, B&W, Amphion, Harberth, Pen Audio, Canton, Mosscade, Neat, Gale, Monitor Audio, Tannoy, von Schveikert och Jamo.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/08/16 22:42:24

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/10 :  00:38:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser fram emot en utläggning och lite bilder...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/10 :  11:30:34  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Spännande! Jag har ju själv Dreamcatchern och driver den med en Accuphase E-405. Den växer med bra elektronik, och inte så lite heller!

Väntar med spänning på din fortsättning!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/10 :  11:40:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jag vet det att du också har Dreamcatcher jeppe72.

Tror att du köpte dina ungefär samtidigt som jag upptäckte Totem. Jag har därför försökt följa dina öden och äventyr under resans gång. Erfarenheter från en Dreamcatcherägare var bra att få i beslutsprocessen.

Men skulle inte du sälja dina för nåt billigare?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/10 11:48:16
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/10 :  12:02:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag tänkte det, men har inga pengar för tillfället. Skulle jag gjort så, vilket jag kanske ändå kommer att göra senare så vill jag ha DC kvar som referens och jämförelseobjekt. Vi får se vad som händer. DC:erna är ute på annons nu och jag är intresserad av lite andra högtalare också. Bland annat Totems Model 1 sig. som Amund säljer.

Nu vill jag höra mer från dig, det här är ju jättespännande med tanke på alla de högtalare du räknar upp ovan.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/10 :  12:41:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Bilder kommer så snart jag fått till det med knaak. Får inte kommunikationen att funka

Så fortsätter vi resan:

Jo -lite om prisläge. Ursprungligen var ambitionen att får tag på något som uppfyllde kraven runt 3000 kronor. Efter ett tag visade det sig att de alternativn inte uppfyllde våra krav på ljudkvalitet. Samtidigt ville vi komma undan så billigt som möjligt naturligtvis, men någon definitiv övre gräns ville vi inte sätta förrän vi visste mer om vad man kunde få för olika pengar. Å andra sidan så kostar de flesta högtalarna som uppfyllde storlekskravet sällan över tio papp. Och där hittade vi ju också bra alternativ...

Som redan framgått provlyssnade jag en del. Tiden har varit allt från trettio sekunder till flera timmar. Försökte alltid få till lyssning med elektronik som liknar min egen. Lyckades inte alltid - men de värsta bottennappen kom faktiskt med betydligt "bättre" grejor. Vad jag skulle provlyssna fick jag inspiration till vid besök i butiker och - framför allt - tips här på HiFiForum. Uppräkningen är i hyfsad kronologisk ordning även om den inte gör anspråk på att vara exakt.

Dynaudio
Audience 42 - Provlyssnades allra först. Men elektronik i vår klass orkade inte driva. -> Bort

Gale
3010 - förvånansvärt bra för priset men inte en tillstymmelse till bas -> bort
3020 - lät inte bra, loppisfynden där hemma var klasser bättre -> bort

Dali
Concept 1 - ljusa nästan skrikiga, inget tyck i basen -> bort
Concept 2 - DM 31 orkade inte driva, beslöjad, tam bas, för stora -> bort
1001 - beslöjad spelar inte ut -> bort
2002 - DM 31 orkade inte driva, beslöjad, tam bas, för stora -> bort

B&W,
303 och 600 - beslöjada, för svaga i basen, gillar inte plastbaffeln -> bort
601 - lät OK men i största laget behöver rejält med utrymme för att spela ut -> bort

JM Lab
Lyssnade på några av deras mindre stativare i prisklasser upp mot 8000 men gillade inte något av det jag hörde. Ljust och skrikit är mitt allmänna omdöme. Och det oberoende vilken elektronik som de spelade med. JM Lab -> bort

Canton
202 och 102 vill jag minnas att de hette. Lät rätt OK när jag lyssnade på dem först. De sjönk emellertid undan vartefter jag lyssnade på bättre alternativ. Under sommaren 2004 var jag emellertid nära att slå till - de rasade i pris när de blev utgående och jag såg dem som prisvärda ett tag, även om jag då redan hade fallit för Totem. Lyckades avhålla mig.

Mission
M30 och M31. M31 var mycket bättre än M30 -> M30 bort.
M31 var med ett tag men gjorde inte något större avtryck. De gled liksom bort när vi fann bättre alternativ. Dessutom var de i största laget.

Totem
Här ungefär hörde jag Totem för första gången. Vid ett besök på HiFi-Art fick jag tjuvlyssna på demo för annan kund med Mite och Naim Nait5+CD5i elektronik.

Det lät bra. Mycket bra! Bäst dittills.

Nu hinner jag inte skriva mer för denna gång.

Fortsättning följer...


/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/10 12:47:16
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/10 :  12:50:07  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
jeppe72: Utifrån dina bilder borde Model 1 sign kunna göra mycket bra ifrån sig hemma hos dig. Du har ju - till skillnad från oss - luftvolym så det räcker.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:21:24  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Det gör de säkert. Frågan är bara hur ska jag få pengar till dem? Jag har andra alternativ på G också så vi får se vad det blir om det blir något över huvud taget.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:25:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jo du jeppe72 - det här med pengar...

Vi fortsätter historien.

Jag befann mig alltså på HiFi-Art och lyssnade på Totem Mite för första gången och konstaterade att detta kunde vara nåt. Priset, 6500, var ju lite högre än tänkt men det var ju inte helt avskräckande.

Detta var i december och efter helgerna återkom jag för en egen provlyssning med lite egna skivor under cirka en timme. Utöver Mite lyssnade jag också på Dreamcatcher. Elektroniken var Roksan Kandy - inte riktigt i vår klass men det visade vad högtalarna förmådde. Det första intrycket bestod - Mite var bra. Det var Dreamcatcher också. Sammantaget tyckte jag i alla fall lite bättre om Mite - den hade en aning mer botten. Å andra sidan skulle Dreamcatcher klara en tight och liggande placering bättre. Både borde enligt Kent kunna drivas tillfredställande med våra 2*20 watt med vår lyssningsstil.

Ska väl tilläggas att vi vid den här tiden umgicks med tanken att köpa även CD och förstärkare. Tänkte eventuellt köra Denon och Carlsson kvar i vardagsrummet för TV:n och enklare lyssning och "riktig" stereo i sovrummet. Kravet på små högtalare som klarar tight placering fanns i stort sett kvar men var inte lika kritiskt.

Nu hade jag alltså referenser när jag var ute och lyssnade. I fortsättningen betyder uttryck som högt pris, dyr och liknande att även om kandidaten är bra eller till och med bättre än Totem-högtalarna, så motiveras inte det högre priset. (Totem har ju för övrigt alternativ i högre prisklasser också...) I realiteten var nog prisribban satt nu.

von Schveikert
VR1 - bra men dyr -> bort

Jag passerar ofta förbi Audio Concept och tittade ner ett par gånger under vintern...

Neat
Petite - OK men gav inget större intryck, dyr -> bort

Reference 3A
Dulcet - vilket ljud! - men priset -> bort

Pen Audio
Rebel2 - bra i stort, svag bas, sk-tsnygg, dyr -> bort

En fredagseftermiddag tillbringades på Ljudmakarn i Stockholm, de hade ett paketerbjudande som verkade intressant. Det visade sig vara hela köpprocessens klara bottennapp! Arcam-elektronik med högtalare från...

Tannoy
Sensys DC1 (tror jag) - skrikiga, påträngande diskant, ingen tillstymmelse till bas -> bort, bort, bort...

Efter 30 sekunder hade jag fått nog. Inga ledsna miner emellertid. De tog fram en hel radda med alternativ

Amphion
Argon II - OK, lite ljusa kanske, dyra -> bort
Helium II - För ljusa och slanka för min smak -> bort (snabbprovades vid ett annat tillfälle)

Audiovector
M1-variant - bättre men för ljus och slank i ljudet, dyra -> bort

BC Acoustics
ACT B1 - också för ljus för min smak, ännu dyrare -> bort

Boston
M50 (tror jag) - väldigt varma, till och med mörka, för mörka -> bort

Mosscade
502 - Ja, där satt den. Bra pris också. Tyvärr lite stora. Försvann inte med en gång. Men senare, när storleken återigen blev kritisk.

Nej nu är det middagsdags...

Återkommer

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/02/16 19:59:44
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/09/10 :  20:31:08  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Vad kul med ännu en Totem ägare på forumet!
Jag håller med om att Dreamcatcher är en ypperlig högtalare.
Det som har imponerat mig mest med Dc, är den stora och luftiga bild den målar upp, på vissa punkter så är den väldigt lik mina Model 1 Sig.

Jättekul å höra om dina intryck från alla lyssningsrundor du verkar ha varit på.

Mvh, Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/10 :  21:25:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Nja, jag har inte varit på så många lyssningsrundor Amund. Jag har ju förmånen att bo och röra mig centralt i stockholm. Därför har jag ofta möjlighet att slinka in i HiFi butiker när jag har vägarna förbi. Ofta finns det då möjligheter att ta en snabblyssning på en kvart om de har nåt intressant uppkopplat. Jag har också haft en liten bunt egna CD:r i portföljen så jag har oftast haft möjlighet att lyssna på egen musik även vid dessa tillfällen.

Korta lysningar ger i alla fall mig tillräckligt för att välja bort det jag inte tycker om. (OBS att jag inte skriver "är dåligt" - det jag inte gillar kan andra tycka vara bra) Likaså får man ibland lite snabbreferenser på sådant som egentligen är för dyrt och som man annars aldrig fått lyssna till. Men det är klart en handfull seriösa sittningar har jag haft. Den med Tannoy på Ljudmakarn var ju menad så, men blev ju helt annorlunda. Jag klarade av mycket sållning den eftermiddagen.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/10 :  21:30:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ang. totem, härligt med impulsköp :)

Mkt imponernade research, ett väl undersökt och väl genomtänkt val var det verkar, grattis.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:31:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
martinsson - Det första jag läste här på HiFi Forum var Micke Y:s HiFi kokbok. Där står det ju att man inte ska ha bråttom och provlyssna ordentligt

Skämt å sido - vi har inte kommit dit än - men processen gjorde ett rätt långt upphåll på drygt ett år mellan försommaren 04 till sensommaren 05. Vi disponerade om användningen av våra rum en del och visste då inte alls hur vi skulle göra med ljudåtergivningsanläggningar och deras placeringar. Dessutom var vi ännu kortare om pengar än vanligt och ville därför försöka hålla i plånboken ordentligt. Under den tiden hände inte mycket - checkade enbart upp det jag fann som mycket intresant utifrån trådar här på HiFi Forum. Men det kommer det mer om i morgon förmiddag.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/11 :  11:08:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jaha - då var det söndagförmiddag. Världen och vi - Sveriges bästa radioprogram - på P1 och vi fortsätter resan.

När jag gick förbi Best Sound en vanlig sketen tisdag stod personalen och packade upp en nyanländ låda. De packade upp ett par läckerheter från

Elac
310.2 JET - Små, alluminiumlåda, läckra. Splirrans nya direkt ur kartong lät de kanon! Lite vassa i diskanten kanske, men vilken bas! Hur kan en så lite högtalare låta så mycket? Kräver emellertid mycket effekt. Dyra. Försvann slutgiltigt när beslutet att DM31 skulle stå för effekten en tag framöver. Men dessa högtalare gjorde ett mycket positivt intryck. Och då har jag aldrig hört ett inspelat par.

101 II, BS 203.2 och BS 204.2 - under resans gång har jag kortlyssnat på dessa. De var OK men gjorde inget större avtryck, högt pris på 200-serien -> bort

Även dessa kortlyssnades:

Infinity
Beta 10 och Beta 20 - Oj vad slätstrukna. Ungefär som ett dansbandsfilter över den musik jag hörde genom dem, Pink Floyd! -> bort

Monitor Audio
Bronze 2 - OK men inte i klass med Totem. Stora -> bort

Under en inslinkning på Audio Concept fanns följande uppkopplat

Phönix Klangsäulen
golvare - lät intresant. Finns i en mindre 2.1 konfiguration också. Övervägdes men kan inte finna någon vettig placering. Dyra -> bort

Nu är vi framme på våren 2004 och det är dags för den time-out i uphandlingsprocessen som jag nämner i mitt förra inlägg. Men som sagt fick jag nos på något extra intressant kollade jag upp det. Audio Concept tog in en högtalare som många hade berömt på HiFi Forum, men som saknat vettiga provlyssningsmöjligheter i Stockholm

Quad
12L - bra kort sagt, prisvärda, men för stora -> bort

11L - rejäl provlyssning under ett par timmar med Quads 99CDP och 99Slutsteg. OK men nådde inte upp till Totem-upplevelsen. Robban bedömde emellertid att våra 2*20 skulle klara av dem samt att de kan placeras liggande. Priset naturligtvis en fördel. Men i största laget. Quad 11L var de sista som åkte ut innan enbart Totem Mite och Dreamcatcher återstod.

På HiFi Forum nämnde någon

Dali (igen)
Scepter - DM 31 skulle inte klara av den enligt HiFi Klubben på Flemminggatan. Provlyssnades med en NAD-rigg. Inte alls i klass med mycket annat. -> bort
Menuette - har jag inte lyssnat till, enbart hört på besök i HiFi Klubben. OK men saknar bas. -> bort

Under mässan i Sollentuna i vintras (som jag inte hade möjlighet att besöka) lovordade många skribenter på HiFi Forum en rigg med Atoll-elektronik och

Kirksaeter
SILVERLINE 60SE - Mumsfilibabba! Vilket ljud! Lite dyra kanske. I största laget. DM 31 borde duga att driva dem också, sa han som demade på Ludmakarn! Fanns kvar ända fram till att placeringen i bokhyllan spikades. Då kunde de inte erbjudas tillräckligt med luft hemma hos oss.

Det är väl i stort sett allt jag provlyssnat och nu har "Världen och vi" slutat och det är dags att städa...

Återkommer med sluttampen omsider

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/11 16:38:12
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/13 :  11:22:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jo jag missade ju ett par högtalare som bedömdes under hittillsvarande resa. Vid ett besök i Växjö släntrade jag in på Görans HiFi. Där stod

Harberth
"Skokartongsstora" - Inte min smak. Lite väl analytiska. Kändes som om de utan känsla enbart återgav ettor och nollor rakt upp och ner. Men det gjorde de i o f s bra. Dyra, relativt stora -> bort

Jamo
jättesmå - stod uppkopplade med nån variant av DM31 av annat märke. Var små, lät smått -> bort

Sen har jag säkert hört en del under resans gång som inte gav något som helst intryck och därför glömt bort helt.

Förhoppningsvis kommer det lite bilder snart - innan vi fortsätter...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/13 15:11:10
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/13 :  21:19:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Vi sticker emellan med ett par bilder. De visar hur det såg ut tills för en knapp vecka sedan:


Här är det alltså. Nya högtalare kommer att placeras i bokhyllan. Hyllan över spargrisen till höger och rävarna till vänster.




Burknärbild
Högtalare - Carlsson OA5 - som alltså har sina dagar räknade på platsen. (Men de har redan funnit en ny ägare)

DVD/Video-kombo - LG nånting

CD -Receiver - Denon UD-M31

Kablar
Högtalare - Tara Labs Klara
Signal - Lakritssnören

Mer än så är det faktiskt inte.

edit:
Jo, visst ja...
TV - Panasonic 28", nästan tio år gammal standadvariant
Bänk - IKEA Ivar, översta hyllan uppstyvad med ett par extra plankor för att TV:n inte ska få den att böja sig.

Fler bilder kommer när jag fått ordning på digitalkameran.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/13 21:25:58
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/13 :  22:48:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Då fortsätter vi resan...

I våras bestämde vi oss för att skippa stereo-i-sovrummetplanerna och fixa lyssningsmöjligheterna där med hörlurar. Onkyo C701 CD-spelare införskaffades tillsammans med en liten billig hörlursförstärkare som det står B-Tech på. Till detta kopplades mina Koss Sporta Pro-lurar. Klappat och klart på ett par dar. Så ibland går det undan också. Låter helt OK även om det inte är något under av välljud.

edit: Vi beslöt också att behålla DM31:an så länge och satsa på bra nya högtalare som tål en uppgradering på elektroniksidan. Samtidigt spikade vi att högtalarna ska in i bokhyllorna. Där försvann Kirksaeter, mest på grund av storleken men priset hade också inverkan. Efter lite funderande också Quad 11L dels på grund av storleken - men framför allt på grund av att jag tyckte Totem Dreamcatcher och Mite lät bättre!

Vad är de då jag gillar hos Totem? Måste jag ge en beskrivning blir det typ "en samlad, tight ljudbild med bra släpp, bra i alla register, detaljaerade utan att förlora värmen". Floskeletoppen med andra ord. Helst skulle jag vilja skriva att jag helt enkelt tycker bäst om Totem för att jag tycker att de låter bäst av dem jag provat som klarar placeringen. Alla Totem-högtalara som mina öron mött har för övrigt låtit väldigt bra för sitt pris och sin storlek.

Att det slutliga valet till slut föll på Dreamcatcher beror på att vi ville ha så bra ljud som möjligt från bokhyllan. Allt jag sett och hört tydde på att Dreamcatcher skulle göra det jobbet bättre än Mite. Å andra sidan är min fru basfreak och ville inte undvara den när vi köper nya högtalare. Kunde vi kanske slå på stort och köpa subb til Dreamcatchrarna. JA!

Stor och lång provlyssning följde med Dreamcatcher-monitorer och dito sub. Bra, mycket bra.

Efter att ha tänkt över saken ett par veckor beslöt jag att vi skulle prova hemma också. Ett prov som ni redan vet svaret på. Monitorerna klarar bokhyllorna och frugan är nöjd med basen.

Och det låter bara bättre och bättre

Till sist lite hjärngympa - Vilken film har vi två DVD-utgåvor av?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/14 12:27:21
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:44:21  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Härligt! Nu vill jag se bild på uppsättningen idag. Dremacatchern är inte bara fin i ljudet utan ser bra ut också! Det är som du säger skillnad på en oinspelad och en inspelad DC. Stor skillnad!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:52:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Bilder bör komma under dagen.

Jag kommer inte in på knaak och får därför ta hjälp för att lägga upp bilderna där. Dessutom krånglade digitalkameran så jag kunde inte ta några bilder förrän i morse.

Nu har jag emellertid e-postat bilder till Zalve, som hjälper mig. Så snart jag får besked om att bilderna ligger på knaak, kommer de också här i tråden.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/14 12:53:09
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:42:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då får du lägga upp dem nu!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:34:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Okej-rå...


Den obligatoriksa lådbilden får inleda. Som redan framgått har de varit öppna ett tag. Hade liksom inte tålamod att invänta öppnandet tills jag fick tag på digitalkamera...



Så här ser det alltså ut numera. Dreamcatcher-monitorna på plats i bokhyllan och subben, som jag hämtade några dagar senare än monitorerna, på plats där jag vill ha den. Hoppas bara att det funkar med den placeringen. Annars har jag lite alternativ för den. Till exempel till höger om hyllan. Högtalarkablarna skall fixas till när vi skaffat ny hylla som ersättning för Ivar senare i höst. Förlängningssladden som försvinner ut till höger är till strykjärnet. Strykning sker nämligen alltid till visning av lämpligt TV-program eller video/DVD. Ja - det är min fru som stryker.



Vänster monitor och subben lite närmare. Det är ännu lakritssnören som gäller för signalerna till subben. Vill inte köpa bättre förrän vi är säkra på placeringen och därmed vet vilken längd vi behöver. Ännu tror vi att det funkar bra där den står. Skyddet för subb-elementet sitter på för att skydda mot damm. Det är en av hushållets riktiga dammhörnor och vi tar eventuell förlust av ljudkvaliteten mot att riskera elementet ett par gånger i veckan.



Här ser vi höger högtalare i bokhyllan. Det är cirka 13cm mellan högtalaren och bokhyllans bakstycke. Det är drygt 5" och Totem rekommenderar 6". Men som nämnts, avståndet verkar räcka väl. Mellan hyllan och högtalaren har jag vanlig häftmassa. Jag har inte märkt av några akustikproblem av placeringen ännu. Alltjämt, efter cirka 50 timmar, blir högtalarna bättre och det dominerar mitt intryck totalt. Vi får väl se vad vi upplever när högtalarna spelat in sig.

Tack för hjälpen Zalve!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/14 14:41:23
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:41:06  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Jäklar vad små de var!! Som vanligt när det gäller Totem spelar de säkert större än vad man kan tro...tänker särskilt på Model one signature på Arken 2004...trodde det var golvare som spelade när jag kom in i Hifi Arts rum.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/14 :  15:49:33  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Fränt system! Är det Lönnträ? Vad avis jag blir på subben!

Mina högtalare står på stativ c:a 70 cm från bakvägg och det låter mycket bra. Förhållandevis djup bas (nåja ner till kanske nämnda 60 hz, vad vet jag?) och mycket stort ljud med härlig separation mellan röster och instrument samt en fin klang som gör att instrument låter som instrument. Riktigt trevliga högtalare över huvud taget och särskilt i förhållande till pris och storlek.

Har du testat utan och med sub för att få en uppfattning om skillnaden?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:02:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
matte76
quote:
Jäklar vad små de var!! Som vanligt när det gäller Totem spelar de säkert större än vad man kan tro...
Jo precis - gissa varför jag köpte dem? Och varför Mite var kvar till finalen? Totem ger mycket och bra ljud per kubikcentimeter - liksom per krona.


jeppe72
quote:
Är det Lönnträ?
Jäpp. Vill bryta med all ek vi har i bokhyllor och golv. Kommande bänk och alla bord i rummet är i björk för att lätta upp, liksom högtalarna.
quote:
Vad avis jag blir på subben!
/.../
Har du testat utan och med sub för att få en uppfattning om skillnaden?
Jäpp här också. Monitorerna har jag haft sen i fredags. De har spelat cirka 40 timmar utan sub. Som du redan vet spelar monitorerna alldeles utmärkt på egen hand, den bas de spelar spelar de bra. Subben hämtade jag igår. Den ger en större ljudbild och naturligtvis mer tryck i basen - baskänsla om man så vill. Det svåra är justera den så att det blir lagom. Jag är långt ifrån klar än - den dominerar lätt när det blir bastungt.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/14 20:48:01
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/15 :  18:50:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jeppe72:
Jo - en sak som jag märkt idag. När jag spelar riktigt elementgymnastiserande musik (Stravinskys Våroffer och Shostakovich Leningradsymfoni), är att monitorerna spelar mäktig musik mer avslappnat rakt igenom alla register nu, med subben, än tidigare. Huruvida det beror på subben eller att högtalarna kommit loss ännu mer sedan helgen, när jag spelade styckena senast, låter jag vara osagt.

/ Jörgen G

PS
Kan ju vara placebo också... /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/15 19:59:26
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/15 :  20:14:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
quote:
...monitorerna spelar mäktig musik mer avslappnat rakt igenom alla register nu, med subben, än tidigare


Kopplar du monitorerna genom ett högpassfilter på subben eller hur kan den annars påverka deras prestanda rent tekniskt?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000