HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Missy Higgins - The sound ... (537)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/09/13 :  15:07:46  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Missy Higgins – The sound of white




Australien

Utgivningsår: 2004
Format: CD
Bolag: Eleven/Virgin
Katalognummer: 724386628220


Europa/USA

Utgivningsår: 2005
Format: CD
Bolag: Reprise
Katalognummer: 093624932925


I slutet av Mars kom jag över en liveinspelning av en för mig helt okänd tjej vid namn Missy Higgins. Efter att ha lyssnat igenom inspelningen hade jag hundra frågor som krävde svar. Vem är denna Missy? Finns det några skivor att få tag på? Var kan jag höra mer? Min vän Google gav svaren jag letade efter. Missy Higgins skiva fanns att beställa på import och hon har en alldeles utmärkt hemsida www.missyhiggins.com där man kan provlyssna hela skivan och läsa mer om vem hon är.

Skivan beställdes och har sedan dess helt enkelt vägrat att lämna CD-spelaren några längre stunder.

Missy Higgins styrka ligger helt klart i texterna och hennes röst. Den Australiensiska accenten är helt oemotståndlig och lägger en extra krydda på den akustiskt orienterade musiken. 2001 vann Missy en demotävling och en lokal radiostation snappade upp demon som blev väldigt efterfrågad. Man ville att hon skulle spela in en CD men Missy själv ville utveckla sitt låtskrivande och sig själv innan hon gav ut något på skiva. I november 2003 kom ”The Missy Higgins EP” som låg länge på independentlistan. ”The Scar EP” som kom i augusti 2004 gick direkt in på #1 på den Australiensiska singellistan. Den 6:e september 2004 (juni 2005 i Europa och USA) släpptes så fullängdaren ”The sound of white” som till dags dato sålt fyrdubbel platina i Australien.



Missy Higgins – The sound of white

All for believing
Skivan börjar med den första låt Missy Higgins skrev. Låten är en pianobaserad ballad som handlar om hopp och längtan. En ensam cello ligger över hela spåret och ger det en drömlik stämning. En perfekt inledning som gör att den här plattan är som gjord att avnjutas direkt efter jobbet.

Don´t ever
Återigen finns den ensamma cellon med men snart blandar sig betydligt fler instrument in i leken. Missys röst ligger i centrum och det märks att hon tycker att texterna är viktiga. "Don´t ever" är en låt om att ta livet i handen och se vart det leder.

Scar
Missy drar upp tempot och lättar upp stämningen men behåller den akustiska känslan. Texten handlar om att hitta sig själv och acceptera den man är. Min gissning är att den är skriven under det året Missy åkte runt i Australien och skrev låtar samt spelade när hon fick chansen.

Ten days
"Ten days" handlar om att inte ha fått träffa sin älskade på just tio dagar. Enligt Missy själv skrevs den tio dagar in på resa till Los Angeles som en födelsedagspresent åt någon hon tyckte om. Hon spelade in låten och skickade den till honom hemma i Australien.

Nightminds
Öppningslåten på de flesta av Missy Higgins konserter är en sorgsen ballad. En mörk ton vilar över både texten och musiken och personligen tycker jag att det är ganska modigt att öppna en konsert med en såpass mörk låt.

Unbroken (Endast på Europa och USA utgåvan)
"Unbroken" påminner i tempot och drivet om "This is how it goes" och är alltså den låten som ersätter Casualty på den Europeiska och Amerikanska utgåvan av skivan. Lite synd då låten väl hade fått plats tillsammans med "Casualty" och inte förstört skivan på något sätt. Helt enkelt en trevlig poplåt.

Casualty (Endast på Australien utgåvan)
På nästan alla skivor finns det en låt som sticker ut lite jämfört med alla andra. På "The sound of white" är det "Casualty" som har en lite funkig känsla över sig. Både ståbas, elektrisk bas samt en elektrisk cello ger låten ett lite annorlunda sound. För mig ä

Edited by - hal on 2005/09/15 09:50:33

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/09/13 :  16:15:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hmmmmmm, intressant! Tack.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/13 :  17:04:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Verkar som att detta är nåt för EngelholmAudio,,, Genom att enbart kolla på Fisherking annars lyssnar på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/09/13 :  19:59:11  Show Profile Send hal a Private Message
Om skivan är hälften så bra som recensionen så är den ett riktigt fynd.
Kul att den finns att köpa i Sverige nu. Skall kika lite på hennes hemsida som du länkat till.
Det här gillar jag

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:21:06  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tack för detta, henne får man kolla upp

/Mattias
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/15 :  19:32:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Till och med jag - som normalt inte är så förtjust i solosjungande damer - har efter denna recension lagt ett ex av skivan i varukorgen på CDON.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/15 19:33:57
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/17 :  14:03:44  Show Profile Send Roq a Private Message
Mycket bra med artister som lägger upp en så bra provlyssningfunktion på sin hemsida.

"The River" är inte alls dum - skön!

Undrar bara varför jag tänker på
krokodiler då jag hör hennes röst?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/21 :  05:31:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tyvärr så sitter jag i Australien och här är hon så mainstream det bara går. jag är riktigt less på henne.
Så blir det ju när media hypar igång något, sen spelar alla samma sak, och då blir det skräp, i alla fall för min del. Finns mycket andra intressanta band här i Oz, men de är nog rejält svåra att få tag på i Svedala. Musikscenen här i Melbourne är riktigt stor, det är gigs non stop. Många okända lokala förmågor, men lite småkända med.
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/09/21 :  19:40:15  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Det är väl så när man hör något jämt. Man tröttnat helt enkelt. I Sverige är det ju ingen risk att de spelar Missy Higgins på radion så jag hinner inte tröttna.

Hört om det kommer något nytt med Butterfly Boucher?
Vet inte riktigt vart i Australien hon kommer ifrån men hon är rätt grym.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/22 :  02:31:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Fisherking...Kikade på Butterfly Bouchers hemsida, verkar vara lite väl mycket attityd för att jag ska klara av att ta det på allvar. :) Ser ut som någon amerikansk collegpunk historia, men jag antar att det inte låter så. :)
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/01 :  22:04:53  Show Profile Send hal a Private Message
Har lyssnat på skivan ett par gånger nu och den kommer definitivt att snurra mycket hemma . Tycker inte det finns något spår som är dåligt.
Mycket bra texter också:

"Lies will lock you up with truth the only key"

Härlig skiva med bra ljud.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000