HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pc och rumskorrigering med DRC +Dist fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/26 :  11:09:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som ni kanske läste i senaste High Fidelity så var där info om rumskorrigering via Pc.

Jag satt o meckade med det igår här hemma. Jag har läst igen dom 2 trådarna som finns på AVSforum o jag har även varit i kontakt med skaparen av DRC programet , Han som har gjort Guiden o ch artikelförfattaren. Det var mest för att skaffa info om hur det hela fungerade o för att få lite kött på benen.

I dagsläget kan man inte ta en digital signal in i datorn för korrigering för att sen skicka ut den igen i digital form om man inte kör med Linux. Jag gjorde lite lyssningstest med datorn som drive o den suger inte så illa som man kanske tror. Lite av basen försvann o djupet i ljudbilden.

Jag gjorde dom 2 mätningar som man ska göra sen har man lite datajobb framför sig. När allt var klart o det var dax för lyssning så lät det APA ! Det lät som om man speladei ett badkar burkigt o med en ljudbild som var såååå långt borta. Jag testa lite olika nivår av korrigering men det lät lika illa. Man kan via Foobar som är själva spelaren reglera hur många % av filtret som ska jobba , när man gör det då får man eko

Jag är ganska säker på att jag har gjort nått fel men vad !?
Senare idag ska jag hem till U1 för att fixa det hemma hos han med lite tur så kommer man på nått där .

Är det fler som har provat o med vilket resultat ? Nu handlar det om DRC o inget annat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/27 12:38:31

mhenckel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/11/26 :  12:04:15  Show Profile  Visit mhenckel's Homepage Send mhenckel a Private Message
Hej

Hvis du bruger Foobar så skal mix altid stå på 100 %.

Kender du Jones rush´s guide: http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Measuring_the_impulse_response
Den er ikke 100 % up to date men er et godt sted at starte.

Når du har kørt DRC for at beregne korrectionen skal du være sikker på at det er korrektionen/filtret du bruger og ikke den beregnede impulsresponse. I version 2.6.0 er det filen rps.pcm du skal bruges.

korrekt anvendt giver DRC typisk et mere dybt lydbilled men ikke unaturligt dybt
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/26 :  23:37:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
I version 2.6.0 er det filen rps.pcm du skal bruges.



Enligt High Fidelity så ska rtc.pcm som ska användas ?!

*edit*

Det är Jones guide som jag har följt och DRC är 2.6.1 som jag har använt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/26 23:39:08
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  00:35:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hoppsan !

Nu händer det grejer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/27 :  00:37:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tell us!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  00:39:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nope

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/27 :  00:54:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
INFO nu,, annars kallar jag dem för maskar!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  01:25:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Utpressning !


Jo , där är ett ganska stort fel i artiklen i High Fidelity !
När man kör ett av programen så får man 2 filer men bara den ena ska nyttjas. Och det är fel fil dom nämner !

Jag har alla mätningar sparade så jag gjorde om det hela , skapade filter i normal läge o sen var det dax för att lyssna o Voilá

Vad som har påverkats

Basen spelar MYCKET djupare o närapå alla resonanser är borta. Mitt köttiga mellan reg är uppstramat o diskant tonalt sett har inte påverkats så mycket.
Innan så hade jag resonanser i basen som alla andra o lägre mellan reg var lite väl köttigt. Jag har verifierat att det är rummet som har påverkar då jag har testat runt med alla möjliga placeringar.

Jag har fortfarande talarna mitt i rummet o bjuds på ett härligt djup när jag spelar. Med korrigeringen så hör man mycket lättare att nån står tex 2 meter in lite höger , en annan står 4 meter in etc etc
Innan kunde jag inte placera dom lika x-akt djupledsmässigt. Mycket luft mellan dom spelande får man , bra bredd o höjd.

Det är ganska svårt att förklara för det liknar inget av det jag har hört för i korrigeringsväg. Man kan säga att allt har fått ett lyft uppåt o basen spelar djupare o utan muller. Allt har stramats upp.

Men jag har några bekymmer med dist tyvärr. Via CoolEdit får man reda på vilken volym man ska ha på filtret. Spelar jag musik som ligger nära max utstyrning som Svamparna så kan jag inte skruva upp så högt förens disten kommer. Om det är ljudkortet som inte pallar eller vad det kan va vet jag inte. Men jag har alla nivåerna lite under max så det borde inte vara nått bekymmer där. Jag kör ävene digitalt ut så jag ska prova analogt med.

Hursom helst , det här ska jag gå vidare med.
En setup som är värd närmare 500 000 med datorn som drive
Det retar väl alltid nån

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/27 03:31:28
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/11/27 :  09:23:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Oj vad kul att du fick det att fungera. Tyvärr så fungerade det inte här som du vet. Ska nog investera i ett nytt ljudkort så jag också kan leka lite.

/J
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/27 :  11:26:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Grattis! :D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  12:38:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En dist fråga

Man kollar volymen på sin convolverfil med CoolEdit sen sätter man ner den med det värdet man får i sin spelare. Har jag förstått det hela rätt så är det volymen på själva filtret man ställer o musiksignalen går sen via filtret. Enligt guiden så är man helt klart inom gränserna o man kan tweaka ut högre volym på lite olika sätt.

Man kan ju även justera volymen på ljudkortet men det påverkar bara signalen ut.

Överlag så har jag lägre signal ut och när jag spelar musik med hög output tex Svamparna så distar signalen innan det ens är högt. Jag har justerat ner volymen på filtret , provat sänka signalen på ljudkortet. Där kan justera både .Wav volymen o den digitala volymen men inget hjälper.

Tillsaken hör att jag har ganska långa sladdar mellan datorn o Dac , kan det påverka ? Där är iaf 7-8 meter


*EDIT*
Märkte en sak nu , när jag närmar mig klockan 12 på volymen så kommer disten krypande ökar jag då volymen på filtret så disatr signalen redan på låga volymer. Stänger man av filtret så är volymerna som vanlig , ingen dist alls

*edit en gång till*
På musik med mera dynamik (lägre medelnivå) så är det inga bekymmer alls. Så det lutar åt själva filterfunktionen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/27 13:06:38
Go to Top of Page

mhenckel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/11/27 :  15:10:12  Show Profile  Visit mhenckel's Homepage Send mhenckel a Private Message
Hej

Foobar har en "console" vindue som du kan åbne - der kommer der advarsler om klipning på den digitale side. - Hvis du ingen advarsler får i dette console vindue så er der ingen klipning af det digitale signal.

*EDIT*
Clipping warnings skal slås til under files->preferences->playback
*EDIT slut

Du skal bruge den indbyggede volumen kontrol i foobar - Normalt køre jeg med - 3dB og har kun meget sjældent behov for lavere volumen for at undgå klipning. Dit lydkort(mixeren)skal stilles til maks volumen.
Replay gain i foobar skal være slået fra !

Overkompensering af DRC kan forveksles med klipning - prøv om det forsvinder med en mindre aggresive korrektion (soft/minimal)




Edited by - mhenckel on 2005/11/27 15:15:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  15:46:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Cooledit gav mig värdet -4.2 db vilket Foobar är sänkt med. Det kan vara så att kompenseringen får jobba för mycket med. Ska kolla det med.

quote:
Replay gain i foobar skal være slået fra !

Den som finns under Components , replay gain scanner ?
Där har jag inget kryss i


Tror jag har hittat nått , i Jones guide står det på Steg 19 att man ska spara inspelningen i "PCM Raw data" medans bilden visar "windows pcm". Jag sparade i Win pcm o då får man en prompting om att man väljer ett komprimerat format. Kan det var där jag har gjort fel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  15:49:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hittade den andra volym kontrollen med , ska sänka den lite
*edit*

Det var bara en master volym

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/27 15:58:26
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  15:53:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jodå ,
"clipping detected"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  15:57:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Under "Playback" där man kryssar i Clipping detection finns även en "preamp" med 2 pinnar , kan man dra i dom för att öka volymen ut ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:10:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tänkte oxo leka lite med detta i vinter..det finns de som anser att DRC via pc'n fungerar bättre än Tact..

Men hur är det med filformaten..det måste vara rippat i WAV, eller hur..? Har hela samlingen lagrad i Ape o Flac idag..går iofs att konvertera..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:31:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kör med cd:n som drive så det hänger nog på vad spelaren klarar av i formatväg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mhenckel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:36:09  Show Profile  Visit mhenckel's Homepage Send mhenckel a Private Message
Johan:
Er din afspildningskæde er sådan her:
PC->lydkort-digital out/spif->DAC->preamp/volumen->poweramp->højttaler ?

Hvis ja så må du aldrig have Clipping detection i foobar - du kan ikke bruge den digitale preamp i foobar til at hæve volumen.

Vedr filformater så understøtter Foobar flac (og formentligt ape)

jeg benytter selv foobar ver 0.8.3 og har ikke haft behov for at opgradere til 0.9.xx endnu




Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/27 :  19:07:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
PC->lydkort-digital out/spif->DAC->preamp/volumen->poweramp->højttaler ?


Precis så har jag det

Jag får sänka så mycket mer i Foobar än vad Cooledit säger att jag ska sänka. Annars så klipper det när jag spelar tex Infected Mushroom

*edit*
Kollade nivån på "responsfilen" (Analyze - Static)
Där får jag besked på "possible Clipping"

Men i steget före då man ska "Convolve with clippboard" där låg nivån inom marginalerna. Tror jag hade max vid - 4 db.

Det kan kanske vara så att jag spelade för högt vid inspelningen. Jag får hem mick o preamp i veckan så då ska jag göra om det igen. Jag MÅSTE ha gjort nått fel


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/27 19:22:29
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/28 :  08:38:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror jag har hittat felet. Nivån på själva filtret peakar även om mätningen låg inom gränserna. jag gör ett nytt försök i veckan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/28 :  11:32:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det här kanske räknas som trådkapning, men hur gör ni med övriga ljudeffekter i datorn? Om jag ställer datorvolymen på max och reglerar ned musiken med foobar kommer exempelvis meddelandenotifikationer från ICQ och epost att dåna ut i stereohögtalarna. Därför föredrar jag att sänka datorvolymen när jag händelsevis lyssnar på musik via datorn.

Finns det någon bra kompromiss? Hur skiljer man mellan olika ljudkällor i själva datorn?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/28 :  15:46:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Många av Win/program ljuden kan man stänga av. Lite bereonde på ljudkort så kan man reglera volym på Midi , Wav , Cd. På så vis kan man justera ner det mesta. Om inte annars så stänger man ju bara av ljudet i dom program som väsnas
Jag kommer att ha en separat dator om jag blir nöjd med det hela. I så fall ska ett bättre ljudkort införskaffas sen blir det Linux på USB minne.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/28 :  16:05:48  Show Profile
En liten snabbfråga på detta med linux bara, visst kan man göra allting i windows, sen ta filen man får som slutresultat och köra i linux? så man slipper hålla på och krångla så mycket.
en 100% tyst musikdator med usbminne istället för hårddisk låter ju mycket tilltalande!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/28 :  16:07:19  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jo, men nu är det ju så att jag betraktar vissa programljud som meningsfulla signaler. De andra har jag stängt av. Det flesta sorterar väl in under wav precis som musiken?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/28 :  19:12:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Där är jag inte 100 ska jag säga. Filtret är i Wav medans musiken tas från Cd , jag märkte inga sådana bekymmer. Mailboxen är det som väsnas för mig o det droppade in ett par mail. Det lät det gjorde det men ingen BONG

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000