HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Krisläge eller adventshifi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:36:02  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Nu var det dags igen. Kris kallade hem Ulf, Per och mig på adventslyssning. Jag startar denna tråd med att berätta hur det såg ut:



Det spelades på följande:
Audio Aero Prima
B.A.T vk-300 x se
Von Schweikert VR4JR (sandfyllda)


Kablage får Kristian fylla i, det kommer jag inte ihåg.





Lillgrabben som cyklar inomhus var inte hemma, så vi kunde dra ut högtalarna.




VR4JR har en bakåtriktad diskant som också är ställbar, vilket påverkade ljudbilden ganska markant.




Jag hade med en Accuphase DP-55v som vi ställde upp efter ett tag:






När vi bytte tillbaka, ville vi testa Audioquest Amazon på Priman, men det var något som var kort (var det AQ:n?), så Priman fick bestiga DP-55v.




Täta skivbyten:







Det fanns två så'na här gynnare i huset:




Ulf och Per byter nätkablage; Lavardins egen mot Signal Cable Magic Power Reference.




Som alltid när vi träffas är det bra musik och speciellt variationsrik sådan. Det spelades allt från Clash till Hedningarna och Nils Landgren ('s nya! köp den!), Lem Winchester, Björk, Benny Golson, Lizz Wright och dessa båda som var nyheter för mig:








Tack Kristian för en lyckad söndag!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:39:49  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Fasiken va trevligt!!! Mera..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:01:02  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Jag vill tacka "syjuntan" för deras närvaro en stilla söndag. Alltid kul att få spela, nörda och babbla av sig med sådana som inte är ett "dugg bättre" själva.

Kablarna vi spelade på var Audiomagic vr4 special edition och hp216a från franska Jean Marie Reynaud. Signalisarna var Acoustic zen´s matrix ref 2 xlr och Audioquest Amazon rca + Nordost Red dawn rca.

Nätet och telefonen i all ära när det handlar om hifi, men det är fasiken så mycket roligare att träffas "akustiskt" och umgås en eftermiddag.

Vi snackade om en sak som jag tror är signifikant för våra träffar och det är att det kanske inte primärt leder till att man köper så mycket nya prylar. Det har dock kategoriskt lett till att vi alla måste komplettera våra skivsamlingar, när man får höra saker som man "bara måste ha".

Som ni ser på bilderna så är mitt rum lika odämpat som en kyrka men snart skall det bli ett riktigt ljudrum på vinden "och då jävlar".

Jag fick lite inställningshjälp av mina kära "syjuntesystrar" och det gjorde en hel del för ljudbilden.

Jag lyfter på hatten och tackar för en skittrevlig söndag, jag glömde nästan bort hur bakis jag var.

Ser fram emot nästa gång.

Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2005/12/18 23:04:14
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:05:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Trevligt. Grejorna såg superfina ut.
Skoj det händer lite saker även i juletider.
Själv spenderade jag hela dagen med att sälja böcker till julklappshystiska Helsingborgare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:20:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Musiklyssning i adventstid kändes mysigt. Det SÅG mysigt ut likaså.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:34:13  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Djäkligt intressant att upptäcka hur riktiga High-end-anläggningar blommar ut efter någon timme eller två. Från början lät "rummet" lite bumligt och oredigt, men efter uppvärmning (och högtalarna utflyttade ngn decimeter) lät det kanonbra... Man undrar nästan om det finns ngt sådant som "rumsproblem" eller om det går att komma förbi om grejerna är tillräckligt bra (och uppvärmda).

Tack Kristian (och syjuntebröderna) för en hifigosig 4:e-adventseftermiddag!

/ Ulf

(Som vanlig kom fotografen - Calle_jr - inte med på bild. Den som följer trådarna måste undra om denne man verkligen existerar! )

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/12/18 23:37:28
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:45:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ulf, jag vet hurdant det är... Det tog nog ett år innan jag själv fastnade på bild.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:46:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kissemissen såg ju farlig ut, högtalarna är ju intressanta, ser ju väldigt kompetenta ut.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:47:28  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
När vi hade kört ett tag även på Accuphasen bestämde vi oss för att välja den spelare som vi tyckte lät bäst och fortsätta med den fram till vi skulle sluta....



.... vi körde på Priman!

(fast Accuphasen hade naturligtvis nackdelen av att vara i stort sett iskall...- hutter, hutter. Det var kallt ute....)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:59:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det LÄT allt från mysigt till maffigt kan jag intyga. Speciellt när högtalarna flyttats fram och mot slutet när vi fått upp värmen. VR4JR har ett stort ljud som är bra på allt vi lyssnade till, och det var som synts ett brett spektra.

Det är en mycket tilltalande och välvald setup med ett stort ljud. Priman imponerade på mig och spelade bättre i denna setup än DP-55v, speciellt med AZ Matrix (så hette den, xlr var det iaf) och Magic Power.
Som Kristian själv nämnde märktes ett behov av akustikreglering, framförallt för att få bukt med basresonanser vid hög volym. Men detta problem minskade avsevärt sedan hgt flyttats ut tycker jag.

Jag behöver sällan ladda kamerabatteriet, men det laddas förstås ur vid ett så'nt här tillfälle. Jag har bara ett par bilder kvar, och det är på högtalarna. Lägg märke till tweaket i basporten. Här kommer de:






Ulf; Jag fotograferar, alltså finns jag


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/19 :  00:05:05  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Jag fotograferar, alltså finns jag

Calle (och Zalve): Försök hitta en översättning på detta till latin, så har ni ngt fint att sätta under era signaturer...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/19 :  00:12:50  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Annars kanske zalve och Calle_jr kan starta en rockgrupp tillsammans - "The Pixels".

Vad tror ni om det

Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/19 :  00:12:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Man undrar nästan om det finns ngt sådant som "rumsproblem" eller om det går att komma förbi om grejerna är tillräckligt bra (och uppvärmda).
Det ligger mycket i det. Det lät bevisligen så idag (och även förr), men kan det finnas nå'n teknisk förklaring till det


OT: för böveln ulf; jag hade 80:- med till dig som jag glömde lämna även denna gång De mest välinvesterade 80:- som jag inte behövt investera.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/19 :  00:30:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Calle: Låt summan stå inne som en investering i framtiden. Jag kanske kan bli rik ....

Lite mer fundering kring ljudet.... Jag tycker det är ganska fantastiskt när man lyssnar och ljudet plötsligt inte längre handlar om hur diskanten låter. Eller hur basen låter. Eller hur stereoperspektivet är. Eller ngt annat sådant "fyrkantigt".

Med så här bra anläggning (och med fyra hifi-entusiaster som basabsorbenter) blev det liksom en plastiskt förening där allt gick ihop från artist till CD till spelare till rum till lyssnare. En plastisk förening både i ljudbild och i frekvensomfång. Ibland kan man få förmånen att delta i en sådan förening... På slutet här hos Kristian tyckte jag det var så (och faktiskt även på slutet då vi senast sågs hemma hos mig - även om basen och kontrollen inte hade riktigt samma dimensioner som här, med kraftfullare grejer...)

/ Ulf

CD:n med Freddy Wadling, Fläskkvarteten och Cardigas-Nina (från -98-99) måste beställas snarast

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/12/19 00:45:49
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/12/19 :  02:53:08  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
Kristian, det ser ut som om jag får ta min kära vapendragare med mig och komma över till dig någon dag..

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/19 :  09:27:15  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Vole: Ni är hjärtligt välkomna. Ta med lite älsklingsplattor så kör vi. Det ser jag fram emot.
Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/19 :  09:57:57  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Vädigt bra träff som vanligt med detta jänget!
Kristian har ett ljust och luftigt vardagsrum som inger till att rigga upp en
bra anläggning.
Estetiken mellan BAT och Priman var perfekt. Även ljudet höll mycket hög klass när väl
anläggningen pumpat en timma.
Katten hade dålig hörsel men Kristian försäkrade att det inte hade med hans hobby att göra.
Vi kom fram till att katter flyr illa kvickt om det inte passar.
Jag skrev upp minst två nya plattor som skall inhandlas efter denna träff.
Min egen signalkabel Audiquest Amazon (silver) var medtagen för att jämföra med AZ "högsta"
kopparkabel. Det blev sedan Audioquesten som fick sitta kvar resten av dagen. Helt otroligt
vad en bra signalkabel kan lyfta en anläggning av denna nivån.
För övrigt fick Accuphasen det lite svettigt mot Audio Aero Prima. Den digitala utvecklingen
går snabbt.
Bra bilder du tagit Calle-jr!!
Vi bytte nätkablar till Priman och konstaterade att lavardins nätkabel spelade helt annorlunda i denna
setup jämfört med Signalcable magic digital. Kanske en smaksak i slutändan, men en del instrument som lät som stråkar med lavardinkabeln lät som något annat med magic digital. Denna kommentar fällde "guldörat" ulfsan!

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/19 :  10:11:30  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Vi kom fram till att katter flyr illa kvickt om det inte passar.

...och katten flydde aldrig (fast vi stundtals drog på rätt bra)...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

jonteman
Member

485 Posts

Posted - 2005/12/19 :  14:14:32  Show Profile Send jonteman a Private Message  Reply
Den bakåtriktade diskanten på bild 3 verkar vara mer lowend än highend ...

Den framåtlutande baslådan verkar det iaf vara bra tryck i... hehe.

If a problem occurs: Ignore it. It might go away...
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/19 :  18:49:30  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Undrar om det ljudet var "avklätt"??


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:05:56  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Trevligt hemmahos!

jonteman:

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:11:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Den bakåtriktade diskanten på bild 3 verkar vara mer lowend än highend
Oj, Kristian hade visst glömt livremmen. Jaja, inför Apollo eller nå'n är vi alla lika


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:23:56  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Ja det var ju synd att man var tvungen att åka snabbt tillbaks till Götet och missade därmed denna session. Själv sitter jag nu och lyssnar på the best of the best med Wasp. Det kan jag säga er att det fínns ingen anläggning i världen som kan rädda denna remastring..... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/12/19 :  22:43:52  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Detta såg riktigt kul ut, lite lyssning med tillhörande fika utan att krångla till det!

Tack för ett kul reportage! *tummen upp*
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/19 :  23:25:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

En sak till; kommer inte ihåg vem som tog upp det (bör ha varit "los oidos de oro"), men ett vanligt problem vid träffar är att det är bara en som kan sitta i sweet-spot. Så var det inte här. Det lät bra på alla sittplatser. Sweet-spot är en ganska stor fläck alltså.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000