HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CES 2006; Emmlabs, Dartzeel, Von Schweikert, ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:35:05  Show Profile Send duck77 a Private Message  Reply
Underbart Snygga VR-7 och VR-9 Fy f_n vad mäktiga!!!
Men hur lät det??

Mvh
/Sjösse
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:39:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"Pleasure Control", den missade jag! Fullständigt underbart och vilken humor!

Jodå, anläggningen kunde spela på ordentligt. Nämde jag att den är på min alldeles egen top-10-lista?

Snokarna vet jag tyvärr inte vilka det är.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:45:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Innan jag börjar snacka ljud så kan det nog vara på sin plats att presentera åtminstone en av källorna.

Emmlabs CDSD drive ....




.... och DAC6 Dac.



Jag trodde faktiskt att de skulle köra med en DCC2 Dac och controlcenter men i Dac-läget. Men det gjorde de altså inte utan de fläskade på med flerkanalsdac'en i denna tvåkanalsanläggning.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:55:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Och så var det ljudet då.

Den kombon som jag presenterat spelade mycket högupplöst och de hade ett väldigt bra ljud för att vara på en mässa. Det märktes tydligt att de jobbat hårt på att få alla sakerna på "rätt" ställe i rummet. Det fanns en antydan till bumlighet, men det känns som att det har med rummet att göra för djupbasen var "torr". Uppåt i registrena så var det enkelt att följa texter och tal och klockor, cymbaler hade fin metallklang och kropp.

Det var en sak som förbryllade mig i detta rummet och det var att skillnaden mellan Emmlabs-kombon och...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:59:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



...Grand Prix Audio's Monaco turntable var väldigt liten. Bägge källorna spelade med pondus, dynamik och rejält med finess när de matades med rätt "mjukvara".


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/15 :  18:09:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ännu mer kolfiber , snart "går jag igång"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:02:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Ännu mer kolfiber , snart "går jag igång"


Hehehe, jo det är läckert! De är inte alls så styva och rejäla som de ser ut, de är i själv verket ganska tunna, inte alls som BDR.

Jag var inne i Grand Prix Audios egna rum och klämde lite på grejorna samtidigt som jag retade upp Alvin LLoyd...



Där hade de cabbat av styrelektroniken....


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:26:24  Show Profile Send juha a Private Message  Reply
De här Grand Prix racket verkar snyggare än jag tidigare trott, speciellt till slutstegen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/15 :  23:28:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Man blir förvänad första gången man rör på ett Grandprix rack, det är ganska lealöst men utan fjädring

Det var det där med fjädring och lågfrekvensegenskaper som jag och Alvin börjat diskutera när han inte tyckte att jag var så rolig längre...

Men vi börjar historian lite tidigare.



Jag klev in i deras rum med lite kunskap om deras produkter och blev ganska snabbt lotsad till en av deras tekniker. Han förklarade att Grand Prix Audio är en del av Alvin Lloyds företagsimperium som har sitt huvudområde inom banracing med bilar. De bygger extrema racingbilar och är mycket vana vid engineering. Men det de verkligen kan är epoxy/kolfiber laminat. Nu är Alvin audiofil också och det gick som det brukar gå, man förenar nyttamed nöje. Sagt och gjort, Alvin behövde en ny rack och "slängde" ihop något som han trodde på. När han visade upp det han gjort i en lokal hifibutik så började helt plötsligt ordrarna strömma in och han var tvungen att starta Grand Prix Audio.

Till sin hjälp har de altså en hel stab med ingenjörer som inte gör annat än räknar på laster och vibrationer dagarna i ända på sina simuleringsdatorer och en "state of the art" lamineringsfabrik för kolfiber. Så att de jobbar med kolfiber i sina audioprodukter och att grejorna ser ut som de gör är ingen slump.

Monaco-spelaren har legat och ruvat i Alvin's huvud ett tag och de har jobbat länge för att nå ett resultat som de anser sig vara nöjd med. Huvud focus för spelaren är absolut jämn gång och hantering av vibrationer i chassiet. Förutom detta så skall grjorna hålla extremt hög ytkvalité och det kan jag intyga att det gör de!

För att nå sina designkrav har det gjort två ganska oortodoxa val i dagens läge med tanke på att det är en ultra High End skivspelare.



1. Direkt drift
Japp, spelaren har ingen rem utan har rotorn integrerad med skivtallriken. Motorn styrs av deras högexakta motordrift som använder DSP för att bli snabb nog och ingår i paketet så att säga.

2. Ingen fjädrande konstruktion.
Det var detta som jag och Alvin började diskutera. Min fråga var enkel, "Hur hanterar Ni vibrationer i basområdet, låt oss säga under 50Hz?". Alvin började skruva på sig och efter en stund kom det fram att deras konstruktion börjar jobba först vid ca 100Hz och därmed måste kunderna till en Monaco spelare fundera ut hur de skall hantera allt under 100Hz. Alvin's förslag var mycket enkelt och något som alla i vinylsvängen försöker göra; väggmontering Med vägg montering kommer man ofta undan dåliga/svajiga golv och de vibrationer som de normalt utsätter rackar för.



Armar och pickuper är inget de egentligen säljer, men de kan leverera färdiga kit.



Det var trevligt att få snacka med Alvin Lloyd och Vincent Capizzo.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:17:38  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Fantastiska reportage PAC. Tack!

Kablaget ser ut att komma ifrån Jena Labs.
http://www.jenalabs.com/

Ser verkligen fram emot att höra och se DarTZeel och EmmLabs i Stockholm nästa helg!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/16 :  07:39:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Som jag redan skrivit på åtskilliga ställen så är detta ett mycket bra system och det skall bli spännande att se hur Emmlabs/darTZeel gör ifrån sig i Stockholm.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:43:18  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
quote:
Som jag redan skrivit på åtskilliga ställen så är detta ett mycket bra system och det skall bli spännande att se hur Emmlabs/darTZeel gör ifrån sig i Stockholm.


Det ska verkligen bli intressant att höra denna kombination i ett större rum, har bara lyssnat till Emmlabs och darTZeel i Audio Concepts butik och där är rummet lite av begränsningen men man inser dock snabbt att det finns potentialer i detta system

Tack för ett trevligt reportage Pac

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2006/01/16 10:44:59
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/16 :  14:15:32  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Stort tack PAC, mycket trevligt som vanligt :-)
Eftersom jag själv är motorintresserad så blev ju anknytningen är lite "spännande".
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/16 :  19:54:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Emil, för oss TEM'are kör jag lite mer teknik då:

Det är en mångpolig asynkronmaskin med lågt vridmoment. Regleringen verkar vara kritiskt dämpad för den låste utan översvängar eller annat tjafs. Varvtalet mäts med dubbla optiska pulsgivare som är vinkel förskjutna och upplösningen på vinkelhastigheten blir då en av anledningarna till att köra DSP. Genom vinkelförskjutningen kan man nå mycket hög upplösning och man vet exakt var tallriken befinner sig på varvet. De berättade inte om de använde inlärning och prognosticering, men med ett sådant system som de har satt upp är det fullt möjligt. Och om man kan, varför skulle då ett teknikföretag låta bli?
Jag uppfattade det som att pulstågen inte genereades av att ljusstrålarna bryts utan att det är reflekterande ytor direkt på skivtalriken. Hur många pulser per varv det handla om kommer jag tyvärr inte ihåg och jag hann inte med att anteckna det...

Angående lagret så är det ett vanligt inverterat lager men med en rubinkula i lagringspunkten. Jag har någon anteckning om att det är ett smort lager och att rotationen från talriken även pumpar olja. Men jag skall låta det vara osagt eftersom mina anteckningar nog inte är helt pålitliga. De öste ur sig all teknisk information på ca 1 nano sekund och då får man nog vara proffs om man skall hinna med...

Spelaren spelade riktigt bra, men den stora överraskningen för mig var som sagt hur bra EMMlabs Drive/dac kombination stod sig emot denna skivspelaren.




Vad passar bättre än att avsluta med en sådan där "här är gänget som gjorde det"-bild?
Det var en bra demo de hade, de visde upp sina komponenter på ett mycket jordnära och kul sätt. Det var avslappnat och mycket kommunikation mellan publiken och de som vände skivor. En av skribenterna från The Absolute Sound var där samtidigt som mig och han kunde knappt dölja sina översvallande känslor...

P.S. Det var för övrigt för fotografen för The Absolute Sound som killarna ställde upp sig...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/01/17 :  09:19:46  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
Pac: Takker for en veldig interessant rapport og fantastiske bilder!! Bra at du "tyckte om" det du hørte.

Har vært i kontakt med Alvin Lloyd, som også "tyckte" rapporten var både interessant og generelt positiv. Alvin har dog påpekt at Grand Prix Audio Monaco platespilleren er like effektiv til å dempe lavfrekvent energi som et hvilket som helst annet høyeffektivt design. Det han forklarte på messen, var at det er mer krevende å redusere lavfrekvent energi enn høyfrekvent energi. Dette gjelder absolutt alle design.

Når det gjelder Grand Prix Audio sine isolasjonssystemer (racks) i sin almennhet, så absorberer de 80 - 90 prosent av all energi i de midlere og høyere frekvenser. De reduserer definitivt også energi i de laveste frekvensene, selv om evnen til å redusere lavfrekvente vibrasjoner synker med synkende frekvens. Slik er det for altså for alle design. "Frågan" er bare hvor effektivt vibrasjonene dempes.

I alle fall "kul" at du "tyckte" så "mycket" om lyden fra dette systemet!!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/17 :  10:03:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ja, det spelade riktigt bra!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/17 :  23:18:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och rummet skördade ett Positive Feedback on line, PFO, Audio Oasis award!

Grattis!!!





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/17 :  23:42:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du har tydligen gjort väl valda val av rum att besöka

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/20 :  21:15:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


hehehe, jo det är förvånande hur många av rummen som jag uppskattar som även uppskattas av PFO.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/20 :  21:41:12  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


dom förföljde dig kanske eftersom dom vet du fått proffskunskaper "på alla värdens forum hf.nu" Pac.. Så tror jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/21 :  14:54:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


för övrigt är det oerhört förvånande att von swikert inte slagit igenom mer i Sverige anser jag..

Jag hörde vad jag tror dom första VR4 som kom hit för länge sedan i Sthlm.. Tror dåvarande mark levinson importen fixade in dom då..

Eller så sitter ägarna oftas nöjda och snackar inte mer hifi kanske..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:29:20  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Fantastiskta repotage, tack återigen Pac!
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/22 :  01:05:47  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Mycket, mycket fina reportage PAC... stort tack från mig också!!! :-)
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/26 :  15:36:43  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
Takk til Pac, som har fått med deg en hel del teknisk informasjon under de kaotiske messeforholdene.

For de spesielt interesserte kan tillegges at ytterligere informasjon om de nye tekniske løsningene som er implementert i Grand Prix Audio's "Monaco Turntable" nå er tilgjengelig om man klikker på links nedenfor. Det er nok lettere for Grand Prix Audio å formidle presis og korrekt teknisk informasjon nå man skriver det ned enn når man står på en messe og dras i alle retninger av ulike besøkende... ;-)

LINK 1): http://www.grandprixaudio.com/idx_news.php

LINK 2): http://www.6moons.com/industryfeatures/gpa2/tt.html

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/02/25 :  19:32:48  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message  Reply
Hej!
Nu verkar det som om hifiexcellence kommer börja sälja Von Schweikert.
Här kommer länken:

http://www.hifiexcellence.com/suppliers.htm

MVH:HighEnd-Perra

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000