HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CES 2006; Balanced Audio Technology
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  10:36:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, jag kapitulerar. Det är lika bra att säga det direkt, vilket rum, vilka produkter, vilka människor!!!



Jag spenderade två och en halv mycket trevliga timmar med Steve Bednarski, Viktor Khomenko och Geoffrey Poor i och runt deras rum på Alexis Park.

Eller ja, historien runt detta rummet började egentligen redan långt tidigare för min del. Hur långt tillbaks kan man fundera på, men låt oss hoppa in mitt i mitt BAT-intresse och ta avstamp i den mail växling jag och Viktor hade i samband med Arken 2004. Jag försökte få Viktor att mellanlanda i Göteborg efter en semester och famlijesammankomst i Ryssland. Han var sugen, men kunde inte den gången. Istället undrade han när jag skulle komma till CES för att se dem "på hemmaplan"?

2006 blev det av. Tack till alla på HiFiForum.nu för det!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/21 :  10:43:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Tack till alla på HiFiForum.nu för det!


Vassego

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/01/21 10:43:36
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/21 :  11:11:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ja, Pac! Du har fångat mitt intresse!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/21 :  11:17:30  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Nån som har haklappar i bulkförpackning till salu?? Jag tar två pall isåfall!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  12:52:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Circlo, att du fångas av denna tråden är inte förvånande.

Några av BAT's produkter är just circlotronkopplade.

Det kommer mer om kopplingar, filosofi och framtid i min intervju med Viktor.




Balanced Audio Technology är inget gammalt High End företag. De dök upp på CES för mindre än 10 år sedan och slog hela världen med häpnad med sin BAT VK60 rörförstärkare. Denna mässan spelade de på sina nya VK-600M SE.



Circlo, detta är en 600W circlotron...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  13:04:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

En förstärkare kan i princip bara kopplas på tre sätt; Single End, Push Pull eller Circlotron. Criclotronkopplingar är det minst kända och är det avsevärt mindre utnyttjade sättet att koppla en förstärkande krets. Kopplingen bygger på symmetri i signalen och drar nytta av att den symmetriska signalen inte har en jordreferens. Det är en av anledningarna till att BAT's circlotronkopplade produkter för det mesta inte har RCA-ingångar.

Jag tänker inte gå in på Criclotronkopplingen i denna artikeln, dels för att jag inte till fullo kan och dels för att det kommer att ta väldigt lång tid. Så, låt oss nöja oss med att Balanced Audio Technology gör något annat än de flesta andra och att VK-600M SE är tämligen unik med sina 600W och circlotronkopplingen.

För den teknik-intresserade som brinner av intresse för Circlotroner hänvisar jag till våra DIY-sidor.

Vi tar en bild till från BAT's rum.



M'et i VK-600M SE betyder monoblock så det var altså två sådana här bestar som hanterade var sin kanal. Förutom kraften som de kan leverera 600W så är de ordentligt stora och väger sina dryga +50 kg.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  13:13:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Positive Feedback online har testat VK-600M SE och de tyckte om dem...





Och de var i rummet på mässan. De tyckte om det med...

Rummet skördade ett Positive Feedback on line, PFO, Audio Oasis award!







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  14:33:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Backar vi ytterligare några steg så kan vi se hela härligheten!



Förutom Balanced Audio Technology produkter så finns här produkter från Cards, Avid, Running springs audio, Wilson Audio Dedicated Audio och Harmonic resolution systems

Wilson Audio hade inget eget rum, men de hade sina högtalare hos många av ädel hifi-smedjorna; Audio Research, Lamm, Bat, VTL, ...

Här är det ett par Maxx series 2 som bollas som om de vore små dunungar av VK-600M SE.

En kul sak var att medans jag satt och lyssnade klev det in ett par och började ge instruktioner till de som demade att inte spela för högt. De hade nämligen just skrivit kontrakt med Wilson om just detta paret... Den som höll i demon var mycket vänlig och lovade att ta väl hand om deras högtalare och det gjorde vi.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/21 :  14:47:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
VILLHA VILLHA VILLHA VILLHA
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:00:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hur lär det?

En mycket nyfiken Circloman.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:00:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


hehehe

VK-600M SE är en transistorförstärkare och altså inte rör som man oftast tror när det handlar om BAT.

Viktor verkar inte bry sig det minsta om vilken typ av förstärkande element han jobbar med(rör, bipolär-, FET-, Mosfet-transistor,...) utan gör sitt bästa med det han har. Han tar heller inte sida i debatten om vilket som är "bäst", rör eller transistorer. Han konstaterar enbart att bägge funkar och spelar bra om man använder dem på rätt sätt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:02:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det lät bra. Mycket kontrollerat och med ruggig dynamik. Det var nästan så man fick intrycket att dessa Maxx'ar var någon speciell horn version, men det var de ju naturligtvis inte...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:12:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det lät bra. Mycket kontrollerat och med ruggig dynamik.


(Circlomanen ler igenkännande!)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  20:46:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nyheten för i år på CES var en kraftig uppdatering på deras transistoriserade försteg. VK-40 har gått ur produktionen och VK-42 SE heter ersättaren.




VK-42 SE är som sagt ett transistorförsteg och det som skiljer emot det äldre VK-40 är först och främst kraftaggregatet samt att de nu har inkorporerat vibrationsdämpning som i de övriga SE-förstegen. Vibrationsdämpningen är en stor och tjock "gummiskiva" som hela innandömet i försteget sitter fäst i och som sedan fäasts i chassiet. Förutom denna extra dämpare så är hela chassiet dämpat emot sitt underlag med avstämda gummifötter. Viktor berättade öänge och väl om jobbet de lägger ner på sina gummifötter. De har nämligen flera olika typer av gummifötter som de specialbeställer för att få rätt egenskaper. Så har du en BAT-produkt, slarva inte bort fötterna, det ligger mycket jobb bakom dess till synes enkla tassarna...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:02:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



VK-42 SE är baserad på samma teknologi som VK-40 och VK-20. Det vill säga, de har ett förstärkande steg och shunt attenuator.

Det som skiljer 42'an från de övriga är kraftaggregatet.



De svarta kondensatorerna längst fram var Viktor omåttligt stolt över. De är designade och specialtillverkade enbart för BAT. Viktor "lekte" med egenskaperna på dessa för att de skulle passa 100%-igt till det han ville. Det var mycket "play around" när vi stod och snackade om detta försteget så att Viktor var stolt över det de åstadkommit gick det inte att ta miste på.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:34:12  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Här var det godis vill jag lova!

...du plockade väl såklart med dig en 42:a hem till dina väntande 150:sar

\\K-man
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/21 :  22:57:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
...du plockade väl såklart med dig en 42:a hem till dina väntande 150:sar


Nej, det är inte aktuellt, än...
Jag snackade däremot igenom vilka tweaks jag har och vad jag planerar för min VK-20. Viktor lyssnade artigt och "godkände" de flesta av mina ide'er ända tills jag kom till mina teflonkondensatorer. Något "tändes" i hans ögon och det gick inte att missta att jag väckt hans intresse. Han himlade med ögonen och gjorde en frustrerad gest, "Jag kan inte använda dem för det finns ingen säker leverantör!".



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/22 :  08:46:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag gillar deras domedags dimentionering av nätdelarna.
Jag har sett många integrerade förstärkare med mindre lytpaket än deras försteg!
Sånt imponerar på mig!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:08:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jo nätdelar är något de verkligen dimensionerar upp.

Här är en nätdel i en VK-600, altså i en circlotron...



Nu får du rätta mig om jag har fel Circloman men, att BAT's kraftaggregat i circlotronerna ser ut som de gör är ingen slump utan snarare en följd av att de är just circlotroner. Om circlotronens kraftaggregat inte är snabbt och symmetriskt så får varenda störning som kommer in via trafon fri lejd ut i signalvägen. Det betyder att BAT måste ha mycket hög bandbredd på sina kraftaggregat. Hög bandbredd i kraftaggregatet ger andra fördelar för själva funktionen. Bland annat kan man utnyttja bandbredden i kraftaggregatet till att skapa bandbredd i linje- och kraftstegen, ett kännt tweakargrepp.




Bilderna här ovan är altså från ett transistorslutsteg och de silverfärgade kondingarna sitter i kraftaggregatet och är papper-i-olja-kondensatorer, något man vanligen hittar i rörsteg eller som kopplingskondensatorer...





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:32:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Nu får du rätta mig om jag har fel Circloman men, att BAT's kraftaggregat i circlotronerna ser ut som de gör är ingen slump utan snarare en följd av att de är just circlotroner. Om circlotronens kraftaggregat inte är snabbt och symmetriskt så får varenda störning som kommer in via trafon fri lejd ut i signalvägen. Det betyder att BAT måste ha mycket hög bandbredd på sina kraftaggregat. Hög bandbredd i kraftaggregatet ger andra fördelar för själva funktionen. Bland annat kan man utnyttja bandbredden i kraftaggregatet till att skapa bandbredd i linje- och kraftstegen, ett kännt tweakargrepp

Japp! Helt rätt.
Circlotroner har många många fördelar men EN nackdel, nämligen just känsligheten för störningar från nätdelen. Lätt att vända till en fördel som du skriver Pac.

Mmmmmmm! Papper i olja!!!! Dessa killar kan sina saker.

F,n oxå, nu måste jag torka av tangentbordet från all saliv igen.
Pac du misshandlar mig med dessa bilder och detaljer!! Mer!!!

Edited by - Circlomanen on 2006/01/22 10:33:14
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:56:59  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Circlo: du är inte den ende som vill se mer.
Detta är porr på högsta nivå.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:28:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ok, nu har jag tyvärr inte fler teknikbilder. Men det kommer fler circlotronartiklar under året som kommer. Jag har ju inte skärskådat de BAT-produkter som står hemma hos mig än. Det får vi ta så småningom...

Vi har sett VK-600M SE och MAXX II'orna. Elektroniken i övrigt då?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:40:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Högst upp i racket står en AVID Acutus med...



... en arm från SME, deras "top of the line"-variant SME 5.





Och på den satt det en Clearaudio pickup, har jag för mig...







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:51:59  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Intressant rigg ..mer bilder tack

/Cyber
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/01/22 :  13:08:25  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Pac, Har du hört något om ett hemabiosysten nfrån BAT, för några år sen presenterade dom en superläker hemabioförsteg med rör is utgångstegen, sedan blev det aldrig något.


An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/22 :  17:32:28  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
va dammig nål

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000