HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Larsson fick för mycket...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/02/10 :  19:45:46  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Tänkte göra en miniserie om mina stackars Larsson.
Mina ordinarie ompabompa-högtalare var utlånade till min bror, så Larsson fick utgöra ett substitut i väntans tider.

Detta uppskattades dock inte av Larsson, som tackade för kaffet eftr en 15-20 minuters (relativt) hög musiknivå.

Så här ser dom ut, o-dissikerade:




Nå, inte mycket att beskåda på utsidan, fast man undrar ju vad designern tänkte

Diskanten:




Jo, på tal om det, körde kameran i lägsta upplösning, 0,3 mp (640x480) för alla stackars 56k:are

Nå, underifrån:



Ryslig färg på tyget

Bättre utan:



Ser ut som en gammal Seas, tycker jag

Japp, nog om det, här är självaste elementet:



Ser ju bra ut, än så länge, men......





Typ härdsmälta. Plötsligt förstår jag varför stärkaren´s skyddskretsar talade om att nåt var fel genom att helt enkelt slå i från

Fast, det blev ju en stilig kantupphängning att spara, kanske nån annan trött 10" som behöver kantas om!!!






Jobba på spisen?!?!?!

Tja, inte så intressant kanske, men ett tips är ju att inte överskatta gamla hötalare & tro att dom är disconivå-kapabla

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....

Edited by - MrVan on 2006/02/10 19:48:32

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/02/11 :  11:51:34  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
En såndär högtalare har jag alldrig sett förut.
Info?

Synd att dom brann upp.
Gick bägge sönder?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:35:38  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Ja, tyvärr, bägge sa upp sej.

Byggda av Bengt Larsson Ing. firma på 70-talet, ska leta rätt på dom i HiFi-handboken under dagen & lägga upp lite mer info.

Det var ett försök till en Carlsson-kopia med rundstrålande diskant, därav den något skumma konstruktionen.

Lustigt nog så låter (läs: lät) dom bättre än dom ser ut

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:52:43  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Nu har jag snokat rätt på lite fakta, saxat ur Stereo HiFi-handboken 1973:

typ: LP720
Tillverkare: Bengt Larsson Ljud AB
Princip: sluten låda
lådvolym: 40 liter
baselement: Seas 10" (25cm)
diskantelement: Seas 2" (5cm)
delningsfrekvens: 1000 Hz
känslighet: 90db/w/m
frekvensomfån: 35-20000 Hz
märkeffekt: 40w
imendans: 4 ohm
vikt: 10kg
pris inkl. 17,65% moms 1973: 600:-
särskillda egenskaper: Rundstrålande högtalare med extremt höga vertikala & horisolntella spridningsegenskaper. Behöver ej placeras invid en vägg. Jakaranda, teak, valnöt & vitlack.


Japp, så stod det i "bibeln"

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:21:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det där diskant elementet användes även av B&O i deras tidigare skapelser, jag hade ett par som jag (givetvis) slaktade och byggde om (sorry visste inte bättre på den tiden 12 år gammal) så jag känner igen det tydligt och klart, förövrigt låter det inte så tokigt alls.

Då får du väl ringa seas och be dem skicka en omkoningssats till dig, såklart man skall blåsa liv i dessa gammla skönheter igen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:39:32  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
J just det det är nästan lika diskanter som i mina Beovox 1200.

Mina är 1,5"





En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:45:32  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Denna stärkaren är roten till allt ont, kommer ursprungligen från skolan i grann-byn, vilket framgår (tyvärr) av den "fina" inskriptionen på framsidan



Fick den av grannen som tack för hjälpen då jag renoverat & lagat upp ett par av hans andra stärkare.

Synd bara att dom inte gjorde gravyren på baksidan eller nån annan stans istället för i den fina alu-plåten.....


Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....

Edited by - MrVan on 2006/02/11 15:49:45
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:47:57  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Ja, har snokat runt lite angående elementen, det verkar finnas gott om dessa ute, sitter i lite av varje.
Tyvärr är ju själva bobinen av papper vilket förmodligen bidrog till den relativt låga termiska hållbarheten. En alu-bobin hade vare grejjer

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:16:24  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Dessa Seas-element är mycket bra grejer!
Med bla Anicomagneter.
Diskanten som tillverkades i tre storlekar om jag
inte mins fel blev stilbildande. Fanns väll tretton
tillverkare på dussinet som tog efter designen.

Flera kända högtalarmärken använde någon av Seas diskanterna.
BO var en av dem.

Larsson tillverkade flera mycket bra högtalare till förhållandevis
lågt pris. Tiden denna låda kommer från var experimentell, därav
utseendet. Dessutom tillverkades en annan högtalare i ett makalöst
stort antal som Larsson gärna ville ta efter. Den exempellöst fram-
gångsrika högtalarserien har fortfarande Världsrekordet i antal
tillverkade kvalitétshögtalare. Serien hetta OA eller mer känd som
Carlssonhögtalaren.

Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/02/16 :  06:59:31  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Japp, det stämmer att dom är bra ljudmässigt, lite trist att dom pajjat så är det nå´n som har ett par liknande 10" liggandes så kan jag gärna köpa dom




Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....

Edited by - MrVan on 2006/02/16 07:00:06
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/03/08 :  08:23:03  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Ingen med några gamla Seas liggandes??

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2006/03/08 :  14:23:02  Show Profile Send Archelon a Private Message  Reply
jag har 2 st 10" och 4 s 8" tror jag det var :)
kan kolla upp om det är intresant!

/ olle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000