HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Reeltoreel bygger 20000 Liters subbas(den spelar)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  17:47:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Eftersom jag införskaffat allt material till bygget så startar jag tråden för att sätta lite press på mig själv så att något blir gjort
Det jag skall göra är alltså att bygga in 8 st 10 tums basar i en dörr med ett rum innanför på dryga 20000 liter.
Har drömt om en sådan här jättestor baslåda sedan jag var liten grabb.
NU! 40 år senare ska det bli av
Ska försöka hinna med att ta dom första bilderna redan ikväll.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/03/11 11:59:40

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  17:56:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Det fanns redan en bild på dörren som ska modifieras eller rättare sagt bytas ut.
Det är alltså rummet bakom alla kas-medlemar som skall agera baslåda i detta bygge.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/03/07 :  18:06:40  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Oj, spännande....

vem mer än magneterna ska bo i rummet?
Herregud, ena tokigare än den andra, var får ni alla ideér ifrån
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/07 :  18:43:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Bas är gött

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  19:17:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Den befitliga dörren har nu fått byta plats med en annan som man kan såga hål i.
STORA HÅL

Denna passa som handsken.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  19:59:34  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Baselement ska vi ha också.
Här är ett av dom åtta som skall monteras

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/03/07 :  20:21:03  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
vad kan detta vara för godbitar till element?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/07 :  20:23:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
F5 F5 F5 F5

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/07 :  20:37:28  Show Profile  Reply
Fräckt som tusan! Bara att se till att sätta rejäla gummilister så det blir tätt och dörren inte skallrar!
Undrar om tanten här hemma skulle vara sugen på lite feta magneter i väggen till tvättstugan kanske

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  20:52:10  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Tja det är tyvärr inga häftiga magneter på dessa budget-element.
Men dom duger för att testa detta med.
Här ligger hela gänget och väntar på montering


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  21:09:07  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Behöver lite hjälp nu!
Vilken placering tycker ni är snyggast?
Denna?

Eller denna?



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/03/07 :  21:45:03  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Den nedersta bilden tilltalar mina ögon mest
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/07 :  21:53:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
borde du inte få ljudmässiga fördelar genom att montera dem tätt intill varandra?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  22:02:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
quote:
borde du inte få ljudmässiga fördelar genom att montera dem tätt intill varandra?


Hmm Förklara gärna varför.
Nackdelen med det ser jag direkt dock.
Det blir inte mycket kvar att skruva i,materialet blir väldigt tunnt mellan högtalarna skulle jag tro.
Men det är klart,jag måste ju ändå förstärka den på någotvis då detta är en dörr av masonit och papper

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/07 :  22:09:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Genomgåendeskruv och mutter på andra sidandörren.. Fast några stag på dörren skulle nog inte skada...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/07 :  22:27:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Att använda genomgående är nog helt ofrånkomligt då det bara är papp under masoniten.
Jag får lösa detta när jag gjort hålen och ser hur det ser ut.
Jag har lite andra planer i mitt huvud också,men vi får se hur det går när jag kommit en bit
på vägen med detta.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/07 :  23:40:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En MDFskiva på varje sida dörren. 12mm räcker nog.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  08:21:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Tänkte göra enbart några stabiliseringsringar på fram och baksidan som klämmer åt i dörren när man skruvar fast elementen.
Men det kanske inte räcker med det?


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  08:30:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Passerati: Jag förstår precis vad du menar,men dörren i sig är fruktansvärt stabil för att vara byggd på detta sätt.
Blir detta lyckat kommer naturligtvis andra material att användas till att bygga en helt ny dörr.
I slutändan är det bara att applicera en 22mm på vardera sida om dörren så är det klart.
Jag använde också en färdig dörr pga att det var så enkelt med dom färdiga fästena för gångjärn samt att "stänget" redan satt monterat på dörren.
Rummet som är bakom högtalarna ska nämligen användas som rum i fortsättningen också
Som sagt så får resultatet av detta test avgöra om det blir mer seriöst bygge eller ej.

ps, Jag tror heller inte att gångjärnen pallar 2 st 22mm skivor + 8 st 10 tummare

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/03/08 08:33:33
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  08:43:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Huset är byggt 1990 så någon renovering är inte aktuell för tillfället(även om vi gjort kosmetisk renovering av snart hela huset)
Gångjärnen är av den nyare typen med snäppfäste i plast


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:08:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Kul bygge! Denna tråd ska jag följa!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:16:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
asto skrev
quote:
Herregud, ena tokigare än den andra, var får ni alla ideér ifrån


Det är ett medfött syndrom

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:27:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Så var det det där med placeringen också då.
Vad tycker ni är snyggast/fräckast?
bild ett eller två, eller något annat förslag kanske.Kosmetiskt eller ur ljudsynpunkt.
Tänkte ev att börja såga lite ikväll när jag kommer hem från jobbet.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/03/08 :  10:29:06  Show Profile Send MrT a Private Message  Reply
Kul att se ett IB projekt!

Är väldigt tveksam till den klena baffeln, men det går ju åtgärda.

Du måste även se över en bra fastlåsning av dörren. Dörren kommer annars att vibrera något otroligt mot dörrkarmen. Har själv en baffel som är ca 1000x500 mm (med 2x15" basar), och den är numera ordentligt fastskruvad.
Du bör även plocka bort prydnadssakerna från väggen.

Här finns en hel del nyttig information om IB:
http://ibsubwoofers.proboards51.com/index.cgi


Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  10:55:51  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Hemskt mycket tack för länken, detta verkar ju funka för tjyvingen
Ska tänka lite till innan jag gör något mer, för det kanske vore idè att redan nu förstärka upp dörren med några skivor.
Kul med killen som slängde ut dasset och byggde högtalarlåda av det istället
Så långt ska då inte jag gå.


ännu



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:51:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Det känns lite motigt att gå ut i garaget och såga idag.
Vart finner man inspiration månne?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000