HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 "Active Pot" by Sondek!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/18 :  19:42:22  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Ja då har jag äntligen färdigställt mitt försteg som är baserat på Active Pot! Vet att ett flertal här på forumet byggt försteg baserade på Active Pot som härstammar från en artikel i Elector.
För dom som inte känner till det så består det av 4 st Opa 627 och jag har valt en Alps blå potentiometer för att reglera volymen. Den version jag köpte har faktikt en motor också för fjärrkontrolls reglering men det får i så fall bli i framtiden.
LM317/337 och en trafo för varje kanal! Galvaniskt åtskillda med andra ord. I övrigt bra komponenter utan att gå till överdrift. Nätdelen är kanske inte världens vakraste (byggd på experimentkort) och tanken är nog kanske en vassare superregulator eller liknande i framtiden.

Har provkört den via en billig Proson Receiver där jag kan separera för och slutsteg genom att ta bort en bygel. Trots att denna Proson receiver är en riktigt lågbudgett maskin (ca 1100kr på Fyndbörsen) så blev det en klar kvalitets höjning då jag kopplar in min Active Pot via dess billiga slutsteg. Skall testa att köra den som försteg i mitt Aktiva Linn system också som är i en annan prisklass.

En beskrivning av OPA627 som jag läst tidigare är att den har en nästan rörliknande karaktär i vissa register och det är nog inte en helt felaktig beskrivning.
Samtidigt som jag får ett mer detaljerat och renare ljud där musiken flödar mer naturligt så blir det också öronvänligare och mindre vasst än i min billiga Proson. Vi får som sagt var se vad den går för när jag kopplar in den i min vardagsrumsanläggning

Vill bl.a. tacka UrSv för mycket bra tips!

Och nu till bilderna.
PS! Frågor besvaras självklart om någon blir inspirerad att bygga något liknande!






Dom här små svarta op:na är inte de billigaste men ändå väl investerade pengar då man hör vad de presterar. Stressad som jag är lyckades jag dock koppla matningsspänningen fel på ena kanalen vilket resulterade i lite härlig rök/lukt upplevelse varvid 2 st nya 627:or fick beställas. Ingen ide att gråta över spilld mjölk dock



Alps blåa pot som är något av det bättre som går att få i form av volympot. Möjligheten finns att koppla exempelvis en RC5 kodad lösning där man har motorstyrning till detta så kan man lungt sitta kvar i soffan och manövrera volymen

Bättre och bättre dag för dag :-)

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/19 :  00:18:51  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Oj, ordentliga trafos för några OPförstärkare. Jag klagar inte, bara påpekar det
Jag har en massa komponenter som bara ligger samt skrotade kretskortstrafos så tänkte själv etsa ett kort och ge polaren lite prylar så han kan leka lite. Dock får han inga 627or, han får nöja sig med 134or.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2006/03/19 :  12:12:08  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
Får man fråga hur stora investeringar försteget krävde?

XizzeriA
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:24:58  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Spelar nu i min vardagsrumsanläggning! Slutsteget är Linns 5125. Första intrycket är riktigt bra! Jag behöver dock testa lite mer innan jag ger en mer djuplodande analys.


Budgetten varierar lite beroende på var man handlar komponenterna.
Men ca 2500-3000 kr!

Jag ville ha en trafo/kanal och så mycket lägre än 20VA kommer man inte om man vill ha en ringkärnetrafo. Förstår dock att det kan se lite överdimensionerat ut. Tanken från min sida har dock inte varit att bygga billigast möjligt även om jag förstår vitsen med det

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/03/20 :  20:20:27  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Hej, jag är sugen på att bygga något liknande och är intresserad av schema, kretskortslayout och bygg-beskrivning. Någon kanske vet när artikeln publicerades i elektor?

Sondek, var har du köpt kortet?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:56:02  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Ser trevligt ut. Hoppas det låter bra i vardagsrummet också.

Kortet finns på: http://www.thepcbshop.com//

Edited by - UrSv on 2006/03/20 21:57:10
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:07:48  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
jAG BLEV SUGEN JA ME!
Är det någon som har kvar byggbeskrivningen?

/ AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/03/21 :  09:32:04  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
OP627 är ju som sagt hyffsat dyra...
Kan man byta ut mot OP134 rakt av?

billigare och skall ju enligt uppgift låta helt ok..

Förövrigt verkar man inte kunna få samples av opa627 längre

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:56:59  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Förövrigt verkar man inte kunna få samples av opa627 längre

Nej, jag tror att det har att göra med att ett flertal personer satte i system att beställa samples och sedan sälja vidare. Ett dumt sätt att utnyttja företags välvilja men så är det tyvärr.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:14:18  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Lite trist helt klart.
Men OPA134 gick bra så såna ramlar ner i lådan snart

Ingen som vet om man kan byta ut 627 mot 134 rakt av?
Ser ut så på Schemat men å andra sidan .. vad vet jag..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:41:29  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
OPA627 finns att få från 16,08 € hos exempelvis
http://www.schuro.de/preisl-opamps.htm

Nästan hälften av vad man får betala om man beställer från Elfa.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/03/21 :  20:50:28  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Ingen som har lite samlad information sparat på hårddisken, hittade dessa trådar på forumet:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47292

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29440&SearchTerms=Active,Pot

i den andra länken finns det schema och några bilder på kretskorts layouter. Är schemat som finns i andra inlägget av Goffe korrekt?

Finns det mer information?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:19:26  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Såg mitt namn dökt upp
så här uppfyller jag din önska:
Här finns activepot.pdf
http://bildarkiv.hififorum.nu/goffe/
Kör med originallayout från AoE. De andra har ej testad.

edit:Denna diskreta OP sägs låta bättre än 627:an
http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=319300&stamp=1076021315

Edited by - Goffe on 2006/03/22 11:28:54
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:35:10  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Tackar och bugar

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:10:53  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
quote:
edit:Denna diskreta OP sägs låta bättre än 627:an


Ambitiöst kan man säja.
Ersätter den 1st op och man vill bygga en Active Pot så lär man få sätta sig och designa ett nytt kort. Blir rätt så många komponenter också.

Vet att Linn använder OPA627 i sitt Klimax försteg som kostar närmare 100 kkr så jag tycker nog att den lösningen räcker långt.
Finns säkert en hel del och testa med när det gäller kringkomponenter med avseende på värden, kvalite o.s.v. och olika typer av nätdelar i form av superregulatorer o.s.v.

Just nu ljuder lite Mike and the Mechanics ur högtalarna i vardagsrummet och min Active Pot gör inte bort sig i denna anläggning heller. Spelar rikitigt härligt och på vissa parametrar slår den nog mitt komersiella försteg. Skall spela in den ordentligt innan jakten på bättre ljud i form av bättre nätdel och eventuell justering av kringkomponenter sker. Potentialen finns där i alla fall

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:17:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ett jätte tack till Goffe!!!

Då är det bara att beställa kort då...
Ska du igång med ett bygge, Byggare Andy? Sammbeställning?

Mvh
Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/03/23 :  19:35:49  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Double A: om du skall beställa alps pottar eller liknande så är jag med.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/03/23 :  21:04:15  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag ligger lågt ett tag till. Men ska jag igång med detta projekt tänker jag givetvis på dig Andy!

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/05/12 :  19:30:17  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hallå i stugorna!!!!

Hur går det med era "Ative Pot" byggen? Är det något att satsa på? Jag funderar att beställa ett par kretskort, är det någon som vill vara med? Eller är det någon här "i huset" som har utrustning, kunskap och tid att ettsa lite?
Hör av er.

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000