HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Litet PA till UTN
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:10:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Så ja, nu var det äntligen dags att sätta igång och bygga det som diskuteratsfram tidigare i "Teknik & DIY"-delen av forumet.

Jag vill börja med att tacka alla som ställt upp med synpunkter och kommentarer. Speciellt Martinsson som varit till enorm hjälp.

Syftet med detta projekt är att bygga ett behändigt litet PA-system som skall användas på mindre konserter i barmiljö, på diverse fester samt under nollningen i ett "discotält". Ett nog så viktigt krav är också att systemet skall ge maximalt med ljudtryck per krona. UTN, Uppsala Teknolog och Naturvetarkår har nämligen en ytterst begränsad budget.


Det vi kom fram till skulle byggas var således en topp av basreflexprincip innehållande en 15" samt en 2" driver. Basen ska tas hand om ett frontladdat horn med 15" bas som enligt simuleringar ska gå ner till ca 50 Hz. Detta för att vid mindre tillställningar endast behöva ta med topparna.

Mått på topparna (hbd) 85 * 48,6 * 38 cm
Mått på basarna (hbd) 103,6 * 63,6 * 85 cm


Materialet kommer utgöras av 18 mm byggplywood samt 12 mm plywood till vissa stag. Snälla brädgårdar i stan har ställt upp med detta virke samt uppsågning av skivorna. Än så länge har bara materialet till topparna dykt upp, men materialet till basarna är på väg.

Näe, detta ska väl vara ett bildreportage!?




Ett paket har hämtats


Närmare...


Alla delar till toppen utlagda på golvet





Urfräsning för basen


En stycke baffel klar


Stag till baskaviteten utformas


För att underlätta luftflödet


Fastskruvning av stag


Baffeln ska var insjunken. Delen till höger ska filter och diskanthorn sitta i.


Skönt att bygget äntligen är igång!


/Petter

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:17:55  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Va kul med ännu mer PA på forumet!
Lycka till ska bli kul att se hur det utvecklar sig.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:32:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
härligt Petter!

Jag kommer att följa denna tråd med stort intresse, och säkerligen ställa en massa konstiga frågor på vägen.

Lycka till, och säg till om det är något ni undrar över, det finns många kunniga här på forumet som kan bistå er.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:45:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tackar för lyckönskningarna, det kan behövas...

Nu har jag ju fått lös ca 10000 av kåren, så jag hoppas de blir nöjda, jag med för den delen. Annars får jag väl antinen byta universitetsstad eller köpa loss skiten



En bild så här på morgonkvisten, basreflexhål skall sågas ut. Det blir tre till antalet med en längs av 15 cm samt diameter på 7,6 cm vardera. Skulle blåsljud uppstå så finns plats för ännu ett bashål.




Edited by - PetterPersson on 2006/03/27 09:49:01
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/29 :  12:59:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp, då har bygget fortsatt...


Alla basreflexhål limmade



Även baffeln är på plats.





Sidan limmas och skruvas på, mycket skruv blir det...




Båda lådorna i princip klara, slipning av ytan, beslag, handtag mm skall på senare.

De skall användas nu på fredag på ett kommittéskifte, så till dess skall de vara spelklara åtminstånde.


PUR-lim kar använts överallt. Vi har fått 180 flaskor till att limma frigolit på flottarna till forsänningen sista april. Så några flaskor används till annat. Jag tycker limmet har fungerat riktigt bra, man blir lite kladdigare om fingrarna men fogen blir absolut tät eftersom limmet expanderar under härdningsfasen. Dessutom är det mycket starkt!

Nu ska jag börja fixa med filtret...Vi har mätutrustning på skolan, men ansvarig för denna är svår att få tag på, så det får först bli ett preliminärt framlyssnat filter så får finfiltret komma efter ett tag. Viktigast är att få högtalarna under inspelning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/29 :  14:16:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul bygge! Jag följer detta med spänning.
Ser fram mot bashornen. (även om du svek Imperialhornen!)

Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/29 :  15:17:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, jag måste också säga att jag är mest nyfiken på bashornen! Imperial blev det dock inte på grund av mobiliteten. Topparna skall ju användas i en festlokal nu på fredag. Gamla nollningskommittén ska skifta över till de som skall arangera nollningen år 2006.

Jag hämtade material till bashornen igår. Troligtvis börjar de byggas nu i helgen


Om någon undrar varför det är olika färg på basreflexrören så är det för att tre är i plast, tre är i papp, dock med samma diameter. Jag tog det jag hade hemma för enkelhetens skull.

Edit: Stavning...

Edited by - PetterPersson on 2006/03/29 15:18:53
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/30 :  07:06:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Man tager vad man haver, som det heter, det verkar ju gå bra det här.

En lite fråga bara, det finns egentligen inget skäl för det i just detta fall, men varför gjordes inte lådorna trapetzoida ?

Det är inget som påverkar funktionen såvida man inte klustrar flera jämte varandra, och då bör man ju ha koll på hur hornen sprider också, smal horisontell stridning är då att föredra.

Själv kan jag ju tycka att det ger ett mer "riktigt" intryck även annars, men som sagt, det är mer en estetisk fråga i detta fall.

Lycka till med fortsatt pysslande, skall bli kul att se "giftet".

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/31 :  10:03:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Go morgon på er!

Man tager vad man haver... mer exempen på det lär dyka upp. Kanske inte alltid den perfekta lösningen, men den smidigaste

Lådorna gjordes inte trapetzoida på grund av att det skulle innebära för mycket arbete från min sida. Jag är som sagt materialansvarig för forsränningen i Uppsala år 2006 och jag har redan lagt ner flera hundra timmar på att ringa runt till företag samt att hämta grejjer jag fått spons på. Till exempel så har jag fixat 180 m3 frigolit, 15000 spik, flera hundra liter färg, en kilometer två tum fyra planhyvlat, material till dessa högtalare, transport av frigolit från Norrtälje till Uppsala, transport av 90 flottar från byggplatsen till startområdet för att nämna lite av det jag gjort. Det är inte så att det första företaget jag ringer till nappar precis, så många samtal blir det... Så jag kände att jag skulle gå på knäna om jag dessutom förutom skolan, kuggat två av de senaste tre tentorna, skulle ställa mig och såga till alla vinklar själv. Näe då fick det vara nog! Jag såg () till att få det uppsågat så det bara var att limma och skruva ihop. Därför blev de klassiskt lådformade.

Men som sagt trapetzoider är snyggare, men då krävs det mer arbete...

Nu har jag hållt er på sträckbänken utan att ni vet om det. Bilderna ni sett ligger ca en vecka efter idag men nu är det dags att arbeta sig ikapp, så här kommer en drös med bilder...


Delningsfilter...spolar lindas i elektronikföråndet













Detta var första provmätningen!! hyfsat höftat på 2 mH





Andra spolen färdigkorrigerad.


Så här mycket tråd är 1 mH, den andra spolen blev på 3 mH vid första mätningen







Uppe på lådan syns ett provisoriskt filter...




Trasmatta...lådorna fylldes sedan med polyestervadd till det att det lät bra...hur mycket har jag ingen aning om...



Det framlyssnade filtret. Jag skall försöka mäta upp frekvensgången någon gång för att optimera. Men nu låter det acceptabelt






Provlyssning av kommittemedlemmar


Här alla som är med i forsränningskommitten! Det är demo för de band som ska spela på festivalen.


har någon sett ett bättre stativ Tiolotersfärgburken borde alla testa






http://bildarkiv.hififorum.nu/PetterPersson/utn/45.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/31 :  15:35:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Härligt!!! Det ser väldigt bra ut där!

Vad är det för element i lådorna och hur lät det? (av bilderna får man väldigt positivt intryck.)

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/31 :  17:41:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tackar tackar...

Elementen är båda hämtade från P.audio
Bas
http://www.paacoustic.com/pdf/CHALLENGER-SERIES/C15-600EL.pdf

BM-D750
http://www.paacoustic.com/pdf/BM-SERIES/BM-D750-740.pdf

Hur låter det då?
Frekcensgången på basen är stegrande till 150 Hz, därefter avtagande. Tyvärr hörs det igenom. basgången i viss hårdrock blir mycket resonanbetonad medan viss "discomusik" kan låta helt underbart med en rikting punch i bröstet. Basarna tycker jag ändå klarar sig mycket väl upp till delningsfrekvensen vid ca 1000 Hz (simulerat-uppskattat). Diskanthornet är jag faktiskt mycket nöjd över! Mycket trevligt ljud och snällt mot öronen, även fast det blir riktigt högt. Lokalen jag hittills provat i, syns på bilderna, är ett gammalt klassrum med typ ingen dämpning alls. Ska prova dem i andra lokaler senare.

Då det blir av att ha dem på konserter kommer det att finnas tillgång på en EQ, så då borde resonansproblemen vara ett minne blott. Jag har även flyttat runt dem i lokalen och vid vissa placeringar blir resonanserna helt acceptabla för den vanlige lysnaren. Inte för en audiofil...men nu är frågan, då dessa skall användas på fester kommer folk att vara så pass förfriskade att de skiter i hur det låter, bara det låter...


Alla som lyssnar på dem hittills har iallafall gett tummen upp...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/31 :  22:46:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Gutt!

Stort grattis, lycka till på premiären!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/04/08 :  16:30:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Då var det en vecka sen festen var...så biderna har tillslut letat sig upp på forumet...




Med galler på högtalarna så klarade de sig alla fylleattacker galant


Nu i veckan har filtret blivit omarbetat till det bättre. Det som har blivit bättre är övre diskant samt övre mellanregister samt s-ljud har blivit snällare mot öronen.



Vad är då detta för brädhög???

Denna också...


Jo, självklart är det dags att sätta igång med hornen
Bra grundregel; Går det inte att befinna sig i högtalarna så är de för små! Jag är 183 cm...


Jag var bara tvungen att lägga ut della bild på himlen då jag cyklade hem från bygget en kväll i veckan. Tyvärr var kameran inställd på ett för högt ISO-värde, därav bruset.


Nu på måndag börjar bygget på allvar med hornen...efter det blir det en veckas påsklov på Tjörn, det ska bli härligt!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/09 :  07:37:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Bra grundregel; Går det inte att befinna sig i högtalarna så är de för små! Jag är 183 cm...

Veckan bästa visdomsord!!!
Jag gillar bilderna väldans mycket! MER MER MER!!!!! Nu blir det ju än mer intressant!!!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/04/11 :  21:05:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kul att bilderna uppskattas Cirklo...hoppas detta får dig att dreggla ännu mer

Så ja, nu har måndagen passerats och det börjar bli dags att lägga ut bilder över det som har åstakommits

Igår fick jag hjälp av Mattias, han är ansvarig för allt ljud och ljus under festivalveckan samt att fixa ljud till våra speakers under forsränningsdagen, sista april.

Det som gjordes framgår rätt så bra av bilderna, så det är bara tt bläddra ner...


Jag var tvungen att städa och lappa ihop golvet...kom tillskolan kvart över åtta på morgonen...en lördag




Vi börjar med att rita upp hornprofilen



Så var det klart, fem minuter i Paint gör hornprofilen klart mer synbar...




Efter profilen var klar var det dags att såga ut allt...himla bök med alla vinklar och millimeterpassning men det gick bra tillslut. Bordssågen var en gammal skolbänk...åter igen, man tager vad man haver...dessutom går den att gera 0-45 grader




mycket spån blev det...




första två bitarna på plats




den tredje biten fick vi skarva efter en felsågning, pinsamt...men det löste sig




ännu en bit...




...hornet växer fram...




...nu börjar det likna något!




sista delen för idag skruvas fast...klockan är 18...många timmars slit och...





...så här blev DET!!!!!!!!!!

(toppen ligger bara löst, baffeln är ännu inte fastsatt)


Bild med de två konstruktörerna...




Kvarnfallet utanför Upplandsmuseét. Översta av två fall i Fyris
Nu med bara två och en halv veckoa kvar till forsränningen är vattenflödet nästan 50 m3 / sekund i lilla Fyrisån, normalt är mellan 8 och 13 Ser det ut så här på sista april får rännarna det vått om öronen...vågen är uppskattningsvis 1,5 meter hög!





Nedre fallet, vid Islandsbron
Oj oj...här ser det inte mycket bättre ut...




Nu är det slut med byggandet för en vecka, jag åker till västkusten på ett välbehövligt påsklov

Glad påsk på er alla!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/11 :  21:26:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Fy FAAAN vad häftigt. Ok, fallen med men de var inte de jag syftade på.... Jag vill också ha en sådan lokal att leka i..

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/12 :  12:08:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Detta är ju helt ljuvligt!!! Det lyser upp här på forumet! Mer!!!!



Mvh, en nöjd Cirklo.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:20:11  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
OT: vad är det för LCR-meter du har?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/04/19 :  18:09:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tillbaka från semestern...nu är det riktigt mycket att göra, jobbar mellan 7 och 22 på dagarna...så bilder får vänta så länge. Jag fotar det jag hinner med. Baa så ni vet, det kan ta tid, men det kommer.

Nu är läget så att utrymmet bakom basen i ena lådan är färdigstagat, det andra är under arbete. Topparna har även blivit svartmålade.

Märke på LCR-meter har jag inte i huvudet, jag har lånat den på elektronikförrådet. Skall man köpa den kostar den 2800:- ska kolla märke då tid ges.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/05/18 :  11:38:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hej på er igen... forsränningen är nu över men nu är det tokmycket i skolan. Därför kommer det dröja ett tag till innan fler bilder dyker upp...Här kommer dock en teaser för den stora finalen för högtalarna, en innomhusstrandfest med sand på golvet, två live-band och 350 besökare...Kan bara sammanfatta allt som succé! Det delningsfilter vi hade tillgång till är fast och något för högt, ca 150 Hz, så vi fick eq:a bort en del resonanser. Det blev iallafall ett bra tryck och högtalarna klarade gott och väl att fylla ut hela lokalen

Jag är helt förstummad över hur mycket mer ljud som bildas av ett horn jämfört med en basreflexhögtalare...Tightare dessutom...fast kanske inte helt korrekt...alla jag pratade med på festen var iallafall nöjda med ljudet och vi får inte glömma att allt sammans gått på omkring 10 000:-

Nu åker jag till Lundakarnevalen, sen är det tentaperiod fram till 7 juni, så vi får se när det dyker upp bilder på slutfasen av bygget.

Gå gärna in på http://www.forsranningen.com där finns bilder på flottbyggande, band (och högtalare tror jag) i puben, själva ränningen mm.



Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/18 :  12:14:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Högtalarna ser tokcoola ut! Till skillnad från folk som festar i sina kårdräkter.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/04 :  21:30:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Så ja, då var det äntligen dags att knyta ihop säcken...





Baffel gjord av 18mm plywood + 2 lager 22mm spån som troligtvis varit ett gammalt scengolv. Men det fungerar ju ändå...



lite stagning också...det ska f*nimej inte röra sig! Kaviteten var något för stor, så vi fyllde upp med frigolit (vi hade 140 m3 att ta utav...) Dock fanns då ingen kamera närvarande.



Spackling och målning fick vi hjälp med, hon var vår företagskontakt i kommittén och ansvarade bland annat för att få in annonsintäkter.







En sista bild, jag hade fullt upp så denna togs i farten då jag sprang förbi.


Det som är fixat på basarna efter sista bilden är ett stag i munnen samt att ovansidan är stagad med tre 2"4 tvärd över på stående på längden...klumpigt förklarat, hoppas ni fattar ändå. Detta förbättrade ljudet mycket då en hel del ofrivilliga lådresonanser dödades.

Tack än en gång alla som hjälp till att designa detta!

/ Petter
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/04 :  22:32:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hm.........
10 000 sa du , vilken hembio det hade kunnat bli med dessa monster

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/05 :  09:57:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp, men då får vi inte glömma att jag fick allt virke sponsrat, ett värde av ca 3000:- plus att hela delningsfiltret är byggt på komponenter som är begagnade eller gratis. Tillexempel fick jag två luftlindade spolar på vardera 18 mH...

Så för gemene man...säg 15000:- ...men ändå! Någon ruta eller granne borde man kunna få bort Jag är oerhört imponerad över hur mycket ljud man kan få ut av ett horn jämfört med "vanliga" lådor...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/05 :  15:12:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Dessutom fick vi 25% rabatt på alla element...
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/06/05 :  19:21:00  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
Dessutom fick ni ju Circlo lite HORNey också
Kul bygge och grattis till resultatet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000