HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Less is more
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/04/01 :  10:29:34  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Jo, jag upplever dem oxå som ganska transparenta. Elektroniken innan har lite större betydelse än jag är van vid. Själv kör jag med ett klass-A steg och det är mumma. Har testat med andra stärkare oxå, ICE bla, karaktären hos stärkaren hörs direkt.

Jag tror det skulle gå att kombinera Jxr6'an i nån form av TL/TQWT eller kanske tom bakladdat horn. Så länge man ser till att ladda elementet vettigt över större delen av basregistret så är det nog inget problem med att den inte har en bakre upphängning. I stora slutna lådor eller open-baffle är det dock lätt att överstyra elementet.

/Jesper
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/01 :  11:35:21  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
I vilken konfiguration använder du dina element?

Har inte testat med mitt el84 pp steg ännu, skall bli intressant.
Kan tänka mig att det skiljde ganska mkt mellan ICE och ditt Klass-A steg, är det ngt hembygge?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/04/02 :  12:21:12  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Just ni försöker jag gifta ihop dem men jx92s med passivt filter. Det funkar ganska bra.
Klass-A steget är ett hemmabygge, ICE'n är en 500W modul med switshat nätagg.

/Jesper
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/02 :  19:21:25  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Jag kan verkligen rekomendera aktiv delning, det är en höjdare.
Inte illa jxr6 och en jx92s.

Har du kört jx92:an ensam?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/04/03 :  12:39:21  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Jo, aktivt filter är nog att reckommendera om man ska köra Jxr6 ensam med låg delning. Jag har kört Jx92s'an ensam i TL ett tag, har den som referens.

/Jesper
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/05 :  12:25:29  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hur upplever du jx92:an?
Jämfört med den "lille" uppåt i frekvens?

Jag måste säga att jag är nöjd trots att det låter lite hårt ibland.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:52:28  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Jx92'an mäter upp till ca 20k men den låter lite återhållsam högst upp, lite dåligt med "luft". Men om man är beredd att bortse från det så låter den i övrigt väldigt fint, engagerande är nog ett bra ord. Den lille har bättre upplösning i övre registret men saknar lite av det fina nedre mellanregistret som Jx92'an har, i alla fall när den går ensam, ganske ännorlunda i en array. Mellanregistret i övrigt är ganska lika mellan de två. Jag har försökt mixa dessa för att få ut det bästa av två värdar men det är inte lätt.. Att gå så lågt som möjligt med Jxr6'an verkar inte vara det optimala. Jag har inte testat med aktiva filter än men borde nog använda det när jag labbar, men slutresultatet är tänkt att ha passiva filter.

/Jesper
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/05 :  22:33:47  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Jag har försökt mixa dessa för att få ut det bästa av två värdar men det är inte lätt


Kan tänka mig det.

quote:
Jag har inte testat med aktiva filter än men borde nog använda det när jag labbar


Aktivt är melodin har jag insett, en fördel är att man kan köra branta filter utan passiva filters nackdelar.

Jag testade att köra den helt utan filter i min 2L låda men det gillade den inte, lite konstigt eftersom Xmax är 6mm då tycker man den borde klara det bättre men det lät inte bra när man vred lite på volymen.

250hz klarar den galant och jag tror man kan gå ännu lägre.



quote:
Den lille har bättre upplösning i övre registret men saknar lite av det fina nedre mellanregistret som Jx92'an har


Är det att den är lite för tunn i nedre mellanregistret?


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/04/05 :  23:53:39  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Jo aktivt är att föredra och jag brukar göra så, i just detta fall behöver det vara passivt dock.

Svårt att förklara vad som är så bra med det nedre mellanregistret hos Jx92'an. Jx92'an återger bla stråkinstrument med med närvaro och känsla. Kanske är Jxr6'an lite tunn där men det är inget som syns på mätningar. Jag tycker dock att balansen i nedre mellanregistret och midbasen har relativt stor betydelse för totalintrycket.

/Jesper
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000