HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dipol-woofern klar (tror jag...)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ecsstmu
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/04/18 :  17:28:00  Show Profile Send ecsstmu a Private Message  Reply
Har en längre tid gått och ruvat på en dipol-sub och köpte ifjol två stycken passande 15-tummare i USA: Dayton IB15 http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=295-455 med Qts 0.65 passande för öppen baffel.

Efter liiiite grubblande (och simulerande med lspCAD) kom jag fram till denna konstruktion, starkt inspirerad av Siegfried Linkwitz.


Sagt och gjort, efter liiite sågande hade vi denna skapelse.


Mätning utomhus (bara liiite snö) bekräftade i stort sett simuleringarna.

så det var bara att smälla ihop ett filter och...


Låter bra också, direktiviteten hjäper till att inte reta upp rumsmoderna. Kör med 2x65W och det räcker bra för musik. Har fortfarande kvar min gamla sub för film...

Den intresserade kan läsa en liten rapport påhttp://web.telia.com/~u82608519/WF8.ppt

/Stefan


Dubbelpost
/Z

Edited by - ecsstmu on 2006/04/18 17:30:53

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/18 :  17:52:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tjena. Snyggt med vita lådor och svart innandömme!
Hur låter de över 70-80 Hz? Jag tycker mina (inte jättelika, men dock) låter burkigt och anskrämligt. Där av lägre delning.

Testat att lägga dem ner? Så att elementen står på sida istället för att de ligger över varandra? Vet inte varför, men ajg tyckte mina lät bättre så. Stående dvs.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ecsstmu
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/04/18 :  17:57:34  Show Profile Send ecsstmu a Private Message  Reply
Nja jag delar vid 90 men upp dit beter de sig snällt.

Har prova olika positioner utan att höra skillnad, det var ursprungliga iden: Soffbord...bara det att jag nog vill lyssna på dem i fjärrfält...

Flyttar tråden till DIY, där det ju var meningen
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/18 :  21:04:51  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kör också med dayton 15" IB och jag har lite snyggare frekvensgång.
Du har tydliga kvartsvågsresonanser som kommer av att utrymmet som elementet spelar i är en "pipa".
Lägg dämpmaterial längst in alltså fyll "pipan" till 1/4 med dämpmaterial och gör en ny mätning.

Du kommer se och framför allt höra en stor skillnad.
Dessutom behöver dessa elementen en hel del inspelningstid!
Du kommer att få en djupare frekvensgång eftersom resonansfrekvensen sjunker med flera Hz.

/Esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ecsstmu
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/04/18 :  21:44:25  Show Profile Send ecsstmu a Private Message  Reply
Tack för tips, ska prova. Riktigt klar blir man ju aldrig...

Lite lurigt att få in dämpmaterial, i alla fall där det gör någon nytta. Konstruktionen är ganska trång!

Hornresonansen "på längden" blir väl ca 200 Hz (42 cm), men kanske får man även resonanser i "höjdled" osv?

Jag har lagt ett HP på 30 Hz för att begränsa konutslaget, men ser att elementen kan spela klart lägre. Jag driver den från en AX1 med fyrpoligt filter vid 90 Hz så jag har hittills inte tittat så mycket över det. LP i själva subben ligger på 200Hz för att inte sabba AX1:ans XO

Trodde att "krusningarna" i kurvan var ett mätfel, reflektion från marken eller liknande eftersom närfält (mätt i munnen) är slät. Men ska som sagt prova.

Mätte även distorsion och andraton är väldigt låg. Dock duktigt med 3:e...

Edited by - ecsstmu on 2006/04/18 21:46:55
Go to Top of Page

ecsstmu
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/04/19 :  21:03:59  Show Profile Send ecsstmu a Private Message  Reply
Hm, närfältsmätningarna (alltså mycket nära "hornens" mun) visar ganska släta kurvor, ser heller inte någon stor skillnad med eller utan dämpmaterial. Börjar tro att jag bara har den kvartsvågsresonans som så att säga ska vara där? Observera att kurvan är tagen med filter dvs HP 30Hz, + 6 dB/okt baffelkompensation samt 90 Hz LP.

Eller tänker jag fel?



Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/19 :  22:59:46  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Du har tre st kvartsvågspipor.. det vet du eller?
Distortionen kan faktiskt sjunka nä du spelat in elementen.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ecsstmu
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/04/20 :  16:20:36  Show Profile Send ecsstmu a Private Message  Reply
Jovisst, men jag antar att lägsta resonansen kommer vid 200 Hz eftersom de är 42 cm långa. Menar Du att de skapar ojämn frekvensgång i området 30 - 90 Hz, eller missförstår jag Dig?

En teori är att det man ser faktiskt är ett mätfel. Jag mätte ju utomhus med högtalaren på en 60 cm hög pall ovan snötäckt gräsmatta. Kan det inte helt enkelt vara en kamfiltereffekt pga tidsfördröjning mellan direktvåg och våg som studsat i marken? Jag använde mycket lång (flera s) gatetid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000