HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos - Lucabrassi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/04/20 :  12:11:26  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Hej! är färsking här på forumet, här är mitt system, har precis börjat med hifi så för tillfället ska jag försöka komma fram till vad jag gillar, varför jag gillar det och naturligtvis vad jag inte diggar med detta lilla system. Hittills är jag nöjd! ska fundera på hur och vart jag ska bryta upp resp dämpa i rummet. Jag har medvetet inte så mycket möbler i rummet, tycker det är skönt med ett tomt rum, akustiskt däremot skulle det inte skada med lite möbler!


Uppdaterat:

- Klipsch utbytt till KEF IQ7
- Rotel uppdaterad till en Rotel RA-06
- CD inköpt, det blev en Rotel RCD-06
- Sub: Velodyn 800

mycket nöjd hittills!
Slutligen den väl beprövade och välkända "Örnställningen" som aldrig sviker :)

Vore kul att komma i kontakt med KEF ägare! gandska få här som verkar ha dessa högtalare! :)


Intryck:

Förutsättningar:

Ovanstående hifi(högtalarna gått ca 60h)
Gandska tomt rum
Madonna / Ray Of Light - Frozen
Thom Yorke / The Eraser - Harrowdown Road
Anna Ternheim / Somebody Outside - To Be Gone
Baxter / About this - Got To wake Up [Fleshquartet]

[Frozen] Här finns mycket "mastrings gott att lystna på" kan tycka att pop är gandska enkelt att lystna på. Tycker ibland att Madonnas röst tenderar att bli aningen essig. Kanske för att man vill få hennes röst klingande klar åt det ljusa hållet. Fungerar tyvärr inte alls speciellt bra imellanåt i mina högtalare. Basen är luftig och dov. Här gör Velodynsubben sitt jobb. Får ratta ner den till en fjärdedels volym. och klippa den efter ungefär 90Hz för att det inte ska sjunga i rummet. I denna låt tycker jag högtalarna sätts på prov. Här finns tunga beats, ljudbild som växlar mellan spaciös och nära. Mitt fysiska rum behöver dämpas mer för närhetens skull.

[Harrowdown Road] Här får Velodyne subben jobba hårt. Och här kommer den till sin rätt. Den är snabb och torr. Och jag inser att mitt system trivs med electronica. Detaljer presenteras på ett trovärdigt sätt. Mastringen är aningen "klinisk" åt det varma hållet. Mellanregister där det mesta av rösten ligger behöver lite volym. Jag skruvar upp aningen och nu kommer rösten. Kef högtalarna behöver helt klart lite luft att flytta för att verka trovärdiga. IQ7 utan sub tycker jag låter bra. Basen är torr men en sub skadar ju aldrig för att 1. lugna ljudbilden och ge botten 2. ge lite mer skjuts i bas där det behövs.

[Got To Wake Up] här känns det väldigt analogt. stråkpartierna känns stadiga. Bas presenteras på ett "analogt sätt" Ninas röst ligger gandska högt och långt fram i bilden. Stundtals effektfullt ut-tryckt till en bredare ljudbild för att i nästa sekund återgå till "nära". Här kan jag dra paraleller med Madonna. Ninas röst är ljust mastrad, och faktiskt känns det i mitt system aningen aningen... essigt. Men försvinner då jag ökar volym lite, Överlag jobbar Velodyne subben på och lägger den där mattan som behövs för att stärka upp botten. och göra den tänkta rumskänslan tydligare. Här gör sej min högtalar kombination sej helt klart bra ifrån sej. Övertygande!!

[To Be Gone] Introt är torrt och fint. Här ligger Annas röst nära, på snudd på "Stina Nordenstam nära" Jag kan här tycka att mitt rum begränsar alldeles för mycket. Kan här inte spela speciellt högt för att rummet ska svara. mittenpartiet av låten låter enbart grötigt hemma hos mej. Trist. Rösten känns på något sätt dämpad.


[Edit]Efter inköp av tjock matta har de flesta skavanker filats bort. Ljudet känns luftigare, bas torrare och tightare. Närheten klart förbättrad likaså svärtan!

/L

HIFI-nybörjare

Edited by - lucabrassi on 2007/12/11 12:47:03

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2006/05/04 :  20:43:52  Show Profile Send RotelPower a Private Message  Reply
Vad ska du byta till för högtalare?
Var på Ljudmakarn i Stockholm och lyssnade på din förstärkare med matchande cd tillsammans med Amphion Argon II. Det lät hur bra som helst. Kan vara ett tips?

Förövrigt ser det ju riktigt rent ut.

Less is more!

Välkommen till forumet förresten.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/05/04 :  23:20:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ser ju fint ut

Ang. det kommande högtalarbytet... Jag ska själv byta högtalare snart (om ett par veckor eller ett par år...) och jag har bla. funderat på just Klipsch RB-15 (+ en Sub såklart)Hör gärna av dig om du ska sälja dom och om priset är bra

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/08 :  01:19:19  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Gud vilket skönt rum!

Ska du inte hänga upp akustiktavlorna på väggen!
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/08 :  16:05:59  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
hej tack! jo det är skönt med ett rent tomt rum, men det sjunger endel i rummet tyvärr. ska försöka bygga lite fler grejjer som bryter upp ljudet. bakom mittersta absorbenten hänger en tv på väggen så jag ska bygga något typ av upphängning som gör det lätt att ta ner när man tittar på film! Ang. högtalare så gillar jag dom små hornhögtalarna, passar riktigt bra till en kall rotel. men saknas lite bas naturligtvis, och något odefinierat mellanregister(men man kan inte förvänta sej för mycket för ett par så billiga högtalare som dom faktiskt är). tror det blir ett par golvare nu, troligen klipsch också, gillar horn-soundet. Klipsch högtalare generellt är riktigt strama och tighta i basen, ialla fall de jag lystnat på, gillar det :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/12 :  01:33:38  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Du kanske kan göra den mittersta till en absorbent som man viker ut när det är filmtajm. Typ som man viker ut väggarna där man skriver på en darttavla??!!
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:23:22  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Ja, smart! men jag inser nu att absorbenterna är löjligt stora, ska bygga ett par "riktiga", mindre. Tror jag såg ett fint absorbentbygge här i DIY delen! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:33:46  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Näfan,sätt dem vinklat mot taket och väggen bakom högtalarna!
Eller testa,om du kan iallafall...Jag har alltid velat testa det så här hemma men det går inte.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:24:44  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Du kanske kan dela dem i två så får du sex mindre att leka runt med!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:36:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

"Wide - Med - Crazy"

Tejp på golvet är nästan synd på den vackra parketten. Det ser ut att vara ett mycket vackert rum.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:10:19  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
tack Pac! :)

"Wide - Med - Crazy" hehe, ja jag har nu hittat placeringen som funkar, så mindre tejp bitar :) Högtalarna är gandska svårplacerade eftersom basporten tyvärr sitter på baksidan, blir ändå väldigt överraskad stundtals eftersom dom spelar väldigt bra för det priset! Ska bli spännande att lystna på något riktigt dyrt system någon gång. Jag gillar att kunna dölja plasman bakom den mittersta absorbenten. Tjejen däremot tycker det är risigt att behöva släpa iväg absorbenten klockan-tvsåpa hehe, får komma på nånn bra kompromiss helt enkelt! :)

HIFI-nybörjare

Edited by - lucabrassi on 2006/05/15 11:15:46
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:41:03  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Hela högtalaren utstrålar basfrekvenser, inte bara porten. Porten behöver endast någon decimeter luft eller två så att den kan andas fritt.

Som jag skrev i din tråd om absorbenterna, kan det bli bättre stereoperspektiv om du tar bort den mittre.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/15 :  14:55:19  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Ja att ta bort den mittre av de tre borde även glädja restrerande del av hushållet! :) Den mittersta borde man ju faktiskt kunna hänga i någon slags annordning i taket över mattan, och kunna höja och sänka den vid behov!

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/15 :  20:26:34  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Annars kan du göra ett fyrkantigt hål i den åt sambons TV
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/18 :  15:12:29  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Ja visst! figursåga upp :)

Har nu fått upp absorbenterna på väggen, anar en lätt förändring i ljudkaraktär, något kallare, aningen essigt, inte lika varmt och mysigt som förut, ska testa att sätta absorbenterna ännu längre från väggen än som nu 5cm luftspalt! det låter... för jävligt helt enkelt hehe!

HIFI-nybörjare

Edited by - lucabrassi on 2006/05/18 15:13:39
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/18 :  16:38:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Testat sätta dem vid sidoväggarna istället...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:37:10  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Vad har hänt med absorbenterna nu då? Bilder?
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/20 :  01:23:00  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Vad har hänt med den här tråden?

Alla bilderna är ju borta!!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/21 :  00:45:13  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Kul med nya prylar :-)

Vi har nu sett uppgraderingen i bild. Skulle vara kul att få höra ljudet. Men hur beskriver du den ljudmässiga förändringen i text?

Ser att du tagit bort absorbenterna förresten. Av någon speciell anledning?

Och var har nätkablarna tagit vägen?

Måste bara tillägga att du har ett fantastiskt fint golv i det där rummet!
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2007/01/21 :  00:49:37  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
Tänk att billiga outriggers kan göra högtalarna så läckra!
Jag har haft lite svårt för KEF rent visuellt, speciellt stativarna.
I detta utförande tvingas jag definitivt omvärdera; starkt jobbat.

Hur skulle du beskriva ljudet från KEF:arna?
Något speciellt register som sticker ut och visar framfötterna?

TVn måste jag också berömma, en Fujitsu-Siemens LCD om jag inte ser helt galet.
I mina ögon den enda platta TVn som ser bra ut även avstängd.
En VQ32-1T står här hemma och ser ungefär likadan ut.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2007/01/21 :  10:49:07  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Bunkert: Tackar! ja recenssion kommer om en stund! Nätkablarna ligger i en list bakom alltihop på väggen. för tillfället uppblandat med övriga diversekablar. ska separeras inom kort. Absorbenterna fimpades då dom var gandska skeva, en kvar bakom soffan dock. Harlock: Ja outriggers var nödvändigt inte minst för att stadga dom. var väldigt orolig för att vältaomkull dom. Vet inte om dom har några akustiska fördelar, det har däremot fötterna, klart lyft! Ja FS är en riktigt snygg tv tycker jag, väldigt sober! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/21 :  11:36:03  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Snyggt! Vad är det för någon stereomöbel du har på den första bilden? Smidig sak.

Snoogens
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2007/01/21 :  11:41:48  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
stereomöbeln är en polares, ikea troligen! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/21 :  11:45:07  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Det kanske är en äldre Ikeamöbel. =) Hittar inget på deras hemsida.

Snoogens
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2007/01/21 :  11:47:31  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
ja troligen från 80 talet :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/22 :  10:33:20  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Vart har soffan tagit vägen?

Skulle vara kul att se bilder på rummets alla fyra väggar!
Misstänker att det skulle göra susen med lite mer på väggarna där inne!?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000