HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Agnes & Malene på Liseberg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/27 :  07:57:23  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Liseberg är fantastiskt!!!!! Karusellerna och de andra åk aktiviteterna har jag ingen glädje av men däremot miljön och framförallt musikutbudet. Ett årskort kostar 150 kr och då kan man gå på bra livemusik varje vecka från maj till augusti.

Denna vecka var jag och såg IDOL vinnaren Agnes



Detta var premiären för hennes nya show med lite nya låtar, rytmer, dansare. Jag vet inte hur det är med er, men jag satt i alla fall bänkad framför IDOL förra vintern, trots att jag passerat 15 års åldern för över 20 år sedan……


Agnes kom vidare från grundomgången på juryns ”wildcard” och de gjorde givetvis rätt, för detta är en tjej med potential. Det var också detta som jag upplevde på konserten, en tjej med potential men som inte blommat ut riktigt ännu till en färdig artist.


Konceptet att bli artist via IDOL funkar nog för topplistorna och unga skivköpare, men skall man ha en längre karriär krävs något annat. Som läget var nu vann Agnes idol för att omedelbart gå in ii studion och spela in en skiva som skall släppas 2 veckor efter finalen. Låtarna var färdigskrivna och mycket säkert färdiginspelat. Det blir en produkt utan själ. Låtar bör ju vara skrivna för att passa en viss artiskt men med detta koncept för artisten, den som nu vinner, anpassa sig efter låtarna.


Agnes är dock en duktig tjej som under IDOL tiden visade att hon har känsla och kan göra egna arrangemang. Det skall bli spännande att följa framöver. På konserten visade hon några gånger prov på en röst som ger rysningar och ståpäls hos åhöraren, främst då hon får ta i. Däremot är rösten svag och osäker i lugna partier och lite intetsägande och gäll ibland annars. Men potentialen finns, hon behöver bara träning, coachning och låter som är anpassade efter henne. Kommer hon nästa år till Liseberg så skall jag åter gå dit och höra vad som hänt sedan sist


www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2006/05/27 07:57:46

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/27 :  08:20:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
mmm, söting

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/27 :  08:34:43  Show Profile  Reply
hehe, ni kommer väl ihåg Clabbes sextrakasserier av Agnes, var ju på förstasidorna ett tag

Så det kostar bara 150:- ... det var inte farligt alls. Kostade husen 3 miljoner mindre kanske man skulle flytta till götet :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:55:50  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Vi fortsätter med nästa tjej, Malene Mortensen, hon har för övrigt en hemsida (föga överaskande) http://www.malenemortensen.com/

Henne såg jag på Nefertiti förra hösten och hon överaskade positivt. Hade inte hört talas om henne tidigare men det var en sprudlande föreställning. Sprudlande är en bra beskrivning av denna tjej för hon har verkligen glädje då hon framför musiken. Det är leenden, spex, dans, skratt och improvisation. Bandetär, som jazzband ofta är, väldigt samspelt och det verkar som om de gör förändringar i musiken medans dom håller på. Några blickar, ett finger eller två i luften, osv.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/28 :  09:13:05  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Malene har gett ut två skivor, ”Paradise” och ”Date with a dream”. Dessa plattor är helt ok, men kommer tyvärr inte i närheten av hennes framförande live. Dels blir det som så ofta lite sterilt på platta men framförallt är det rösten som är fylligare med mer kropp och liv i live än på skiva då den ibland kan låta lite tunn och ansträngd och rätt ”vanlig”. Vet inte om det har med inspelningen att göra?

På de spelningar jag sett har hon haft samma band med sig. På bas det då varit Morten Ankarfelt


Trummisen är svensk, från Malmö och heter Rasmus Kihlberg. En riktigt tight och duktig kille som kanske är grunden till att det svänger så bra i denna trio.


Och slutligen har vi kapellmästaren och pianisten Kasper Villaume, ständigt med ett leende på läpparna. Hans pianospel är inte av den stressade typen utan mer att han tar sig tid att spela små melodier även under solon. Detta är ett spel som tilltalar mig.


Slutligen då lite mer bilder på huvudpersonen i detta band, Malene Mortensen. Här framförande kvällens kanske bästa sång, Paradise. En sång som hon skrev till sin mor som gick bort.


Men som sagt, det var mycket inlevelse, spex och dans trots det kyliga vädret.


Och vad passar bättre än att avsluta denna bildtråd än med ett leende och en rekommendation, kommer Malene till Er stad så är det väl värt ett besök.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/05/29 :  12:01:14  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Mmmmm,godis för både öron och ögon Hon har nåt i blicken den där Malene
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/29 :  16:25:57  Show Profile  Reply
Ja jisses, inte direkt så man lägger märke till hur det låter när hon står där

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/05/29 :  21:53:46  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Fina bilder...du tagit alltså!

Verkar vara en hel del godbitar i musikpaviljongen också.
Freddie Wadling 22 Aug...den måste ju bara ses...samt Dungen den 30 aug.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/29 :  22:20:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jag säger som "den där" killen brukar säga...

"ÄNTLIGEN" lite kvinnlig fägring på detta forum Stefan!!! Kul tråd...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2006/05/30 :  22:53:56  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Mmmmm.... EBS bas förstärkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000