HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DBX Driverack 260 - tips och trix - (B I L D E R)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:20:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej på er kära likasinnade!

Jag har ett jobb i faggorna, ett företagsjippo som innefattar 4st sångmickar och 2 lineingångar samt ett gammalt behringer bord (Eurorack MX1604) och en DBX Driverack 260.

Jag håller som bäst på at bekanta mig med limmiter/compressor funktionen då jag vet av erfarenhet att flertalet mänsikor lider av risig mick-diciplin, jag har inte fått körschemat än men det rycktas om en (gulp!) kareoke session.

Mickarna kommer gå nakna rakt in i bordet vilket inte gör det hela lättare, slutresultatet (mixen) kommer således att ligga i händerna på de ojämna mick nivåerna då DBX'en kommer aggera på högsta nivåerna.

Första frågan :

(på limmiter sidan)

-vad gör "overeasy" funktionen ?

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan minska risken för dåligt resultat på utljudet med häjp av mitt enda verktyg dbx'en.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/06/22 22:14:53

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:07:33  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
OverEasy är DBX hittepå för att ge en "mjukare"/snällare gräns för när kompressionen kickar in. Typiskt en pryl man slår på och så blir allt bättre tycker jag =)

Kolla www.dbxpro.com och se om du kan hitta manulen för kompressorn. Gör du inte det, ta en manul till någon annan kompressor, OverEasy har funnits ett bra tag. I manulen beskrivs funktionen rätt bra.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/01 :  06:16:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
tack php, jo jag kände igen det men var för lat för att gräva fram manualen, vart jag nu har dem, bra att veta att det finns sånna där "magiska funktioner", tack för hjälpen.

Jag funderar på att hyra in en kompressor för detta evenemang, då bryter jag in den i bordet (aux send/return) och tappar från alla mick ingångarna, musiken ligger på playback så där behövs ingen nivåvakt, vad tror ni om detta ?

Nu skall man bara ha tag i kompressor också, helst en DBX 266, och lite kablage till den samma.

Alternativ två är att strunta i mick-nivåerna helt och bara låta det sjunga ut, man får nog ligga och lura lite med reglarna istället, tröttsamt men men...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/06/02 :  10:13:43  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Mickarna skall helst vara nakna in i bordet, ställ inbördes nivåer med gain reglaget. Paralell koppla en kompressor som du sa, send-retur. Bor du i närheten av Göteborg kan du få låna en DBX 266 stereo kompressor av mig + kablage, kanske även nå´t reverb! Reglarna får du nog räkna med att finlira med.


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/02 :  13:23:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tusen tack Tomas, bra att veta, jag är osäker på vilken invå detta evenemang ligger, informationen är knapp, jag skall kolla upp detta och återkomma ifall det verkar vara behov.

Jag vet att de tagigt in en videoproduktion för att filma, men på ljudsidan är det bara lilla jag, risken finns ju att de vill ha tappningar till video också, detta kan bli intressant.

Kul i sammanhanget är också att detta blir det första publika gigget med min "nya" rigg, den är hittils inte fullt ut testad, men men, någon gång skall ju vara den första.

I helgen skall jag löpa mig en riktig men liten multikabel, 8+2 borde räcka då jag itne kör med monitor, ca 15m, får se vad musikbörsen här i götet har på lager.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/06/02 13:25:09
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/06/02 :  22:45:42  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Är lite lat och har inte kollat upp bordet du nämner men om det har möjlighet att skicka sång-kanalerna till aux-kanaler så brukar aux:arna ofta ha insert (aux:arna skickas sedan till master L+R eller vad det kan tänkas heta på ditt bord). Då kan man insert:a en kompressor på aux-kanalen. Så brukar jag göra när jag kör spex och sådant, skicka alla myggor till en stereo-aux, packa auxen med kompressor. Komplettera eventuella mycket spretiga röster med ytterligare kompressor insertad på de aktuella mygg-kanalerna.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/03 :  22:10:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jajjemen, det hade hade gjort susen, nu verkar det dock som om jag får vara mer på alerten på reglarna istället och försöka ta de värsta smällarna "by hand" för att undvika att musiken/skönsången börjar pulsera märkbart mkt.

Jag är oerhört imponerad av den dynamikhantering driveracket erbjuder, det är precis som deras kompressorer, mjukt och fint med bibehållet klip och snyggt resultat.

Jag måste erkänna att jag var skeptisk initiellt, men jag står rättad, denna lilla mirakelmaskin är ju helt underbar, jösses vad feta man kunde få basarna att låta genom att manipulera lite med attack och release tiderna.

Likaså tycker jag topparna gör ett bra intryck när man går över lite på nivåerna, de blir liksom lite mörkare och tjockare i klangen med bibehållen pondus och skimmer, mkt snyggt.

Dessa parametrar håller i sig upp till +22db ut från bord vilket är minst sagt imponernade, jag har hört sämmre resultat från "rena kompressorer", hatten av!

Men problemet kvarstår ju då drieracket bearbetar slutmixen innen denna når slutstegen, och det räcker ju inte riktigt i dessa sammanhang, men som sagt, man får väl vara lite mer på sin vakt bara, det gäller att hålla koll på nivåerna så blir det nog bra, även om detta förlåter rätt mktt misstag.

Imorgon skall jag kolla in hur feedback hanteringen fungerar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/06/03 22:12:59
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:37:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sådärja!

10m 8-kanals multi från Adam Hall inköpt, plus lite blandade skarvar, adaptrar och omkastare så jag kör genom multin till scenen, även om den saknar returer, inte särksillt anmärkningsvärt men väl kostnadseffektivt.

likaså kör jag line från scenen genom multin med hjälp av en herrans sammling adaptrar, häng med nu, rca till telehane, telehona-telehona, telehane-XLR hona in i multin, genom multin och i andra änden XLRhona-telehane in i bordets telehona...

phew... japp ni gissade rätt detta var tidens beslut, likaså hade jag gärna haft en 20m multi men det hade de inte, 10m kan nog räcka.

Har precis kört igenom det hela, och trotts 10+12m kabel och en rad adaptrar så håller signalkvalitén, tackar herr balanserat.




martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/06/05 :  21:55:15  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Herr Balanserat borde väl svika om du kör RCA (obal) genom multin. Vet ju inte vad som ska sitta i andra änden men räkna med potentiell brumkälla =( En linebox med möjlighet att lyfta jorden brukar göra susen... Då får du ju en fin balanserad signal =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/05 :  22:01:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
sant, jag var mer inne på mickarna, nej playback blir ju lite lidande i den långa signalkedjan, en linebox finns på inköpslistan, vad tror du om ULTRA-DI DI20?

Ja den är billig, men tror du den gör ett bra jobb detta till trotts?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/06/06 :  20:16:14  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
nu verkar det dock som om jag får vara mer på alerten på reglarna istället och försöka ta de värsta smällarna "by hand" för att undvika att musiken/skönsången börjar pulsera märkbart mkt.


Det är ju detta som är lite roligt tycker jag. Huset där jag kör nu har vi ett system som är grymt tråkigt vid små gig, man behöver knappt göra nå´t själv=(.

Kolla om du kan prova DI-boxen då billiga kan vara väldigt undermåliga, men kan även göra jobbet med råge!

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/08 :  17:23:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nu skall jag iväg på jobb, ingen linebox har hunnits med, må improvisationens allsmäktiga gudinna stå mig bi på detta äventyr av ångest och förtvivlan...

Kameramannen köpte in ett par mickar, på clas ohlsson, 250 spänn st., vad tror ni om det ?

Tyvärr var de XLR till tele... med kabel inkulderad... så jag har precis varit och handlat... igen... :)

Nåväl, det skall nog lösa sig.

Bilder kommer snart.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/10 :  21:38:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Bilder finns, men jag kan itne få kontakt med vår bildserver...

Jag har även försökt via WinSCP3, men icke, är detta något som ni känner till något om ?
sorry... men allt gick finfint, de hade tydligen lite rundgångsproblem, inget att tala om egentligen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/12 :  07:16:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message

Jag tar mig friheten att lägga in lite om processorn ifråga i väntan på bilder...

SOUND VILLA RECORDING STUDIOS SELECTS dbx® DRIVERACK® 260 FOR WORLD-CLASS SPEAKER CONTROL

— dbx® DriveRack® 260 provides top-tier speaker control on recent mixes for Beyoncé Knowles, Gwen Stefani and Christina Aguilera at Scott Storch’s new Sound Villa studio in Miami —

SALT LAKE CITY, UT, April 22, 2004 – The dbx® DriveRack® 260, already one of the leading speaker control systems for critical live sound applications, is finding a new niche in high-end recording studios.

GRAMMY®-winning mixer/engineer/producer Scott Storch discovered the versatility of dbx’s DriveRack 260 earlier this year, when he and partner Joe Safina opened the North Miami-area studio Sound Villa.

The DriveRack 260 has performed like a champ, handling speaker control and EQ on a variety of projects for best-selling recording artists including Beyoncé Knowles, Gwen Stefani and Christina Aguilera, as well as emerging names such as Alicia Graham, Kevin Little and Do Or Die.

The dbx DriveRack 260 was installed at Sound Villa in February, controlling a set of monitors and a subwoofer.

The studio space — which was formerly owned by composer/producer Desmond Child — underwent a redesign by noted Miami-based studio designer Ross Alexander, with equipment sold, wired and installed by Professional Audio Design of Rockland, Massachusetts.

“I have to concede we were skeptical about it at first,” remarks Joe Safina, Co-Owner of Sound Villa. “The dbx DriveRack 260 was designed for live sound applications, and we had to be sure it would give us the performance we need for the caliber of artists that Scott works with in the studio.” Safina continues, “David Malekpour of Professional Audio Design pressed us to give it try.

Once it was installed and we had a chance to hear it and work with it, there was no decision at all. It’s simply the best-sounding speaker control we’ve heard.”

David Malekpour, President of Professional Audio Design, says he was convinced that the dbx DriveRack 260 could perform in a top-level recording studio after experimenting with it himself in studio environments.

“The sonic performance of the 260 is incredible, and the ease with which you can program it is just as good,” Malekpour reports. “But what is equally great is how cost-effective the 260 is in this application. Studios that might not have aspired to world-class speaker control can now access it.

We set it up in Sound Villa using a JBL® Smaart® Pro analyzer and we’re able to control the speakers and sub directly from it rather than at the speaker inputs.

It’s studio-quality speaker control at a fraction of the price you’d expect to pay — that’s why we’re finding that more studios are looking into the dbx DriveRack 260. It’s great on the road, but just as good in the studio.”


Ja, mina kunder var nöjda också, jag hoppas jag får ordning på bilderna snart, är det någon annan här som upplevt problem när man skall lägga upp bilderna på knaak servern ?

Fridens//Anders


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/22 :  19:57:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
å så lite bilder...















martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/06/24 :  18:04:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ser riktigt lovande ut Martinsson!!!
Mera bilder!!!!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/04 :  12:12:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Fler bilder kommer förhoppningsvis inom kort, jag var "tyvärr" inte med under själva tillställningen utan får lita till externa källor i detta fall.

när bilderna kommer (om de kommer...) så dyker de upp här så fort som möjligt.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/19 :  07:19:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tyvärr filmades det bara på tillställningen, så det blir inga bilder från spektaklet.

Tråden är nu tänkt att ändra form lite och inrikta sig på att reda ut eventuella frågetecken kring hur DBX driverack fungerar.

Min första fråga är denna :

Hur kommer jag åt autoEQ samt RTA funktionerna genom deras GUI Drivevare ? (fjärrkontrollprogramvaran)

Någon som lyckats med detta ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/19 :  08:20:23  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Jag har en 260 och använder deras GUI Drivevare men jag kommer inte heller åt autoEQ genom GUI men genom fronten går det, men jobbigt som fasiken med det lilla teckenfönstret.

Vet ej om det skall vara möjligt att komma åt dom med GUI men det vore naturligt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/19 :  14:48:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
insåg nyss detta :

Enligt DBX drivreack supportforum så är det avsiktligt gjort så på grund av att detta inte får hända av misstag under pågående arbete (under evenemang), detta skall göras innan (autoEQ).

Däremot skall man på något vis kunna avläsa hur systemet mår (RTA) och göra korrigeringar på egen hand via eq'n från deras driveware under arbetets gång.

Jag slogs då av en tanke, kan man via gui'et fixa så att det genreras brus så skulle man ju även kunna fixa frekvenssvaret för hand via eq'n, fågan är om man kan få 260'n att generera brus via gui'et ?

om inte få man väl bränna en skiva med brus på och patcha in den på något vis, problemet med alla dessa förslag är att det inte låter sig göras under ett pågående evenemang, men det kan kanske underlätta vid "hemmapulande".

Jag hoppas på att framtida uppgraderingar ger oss ett bättre "interface" med maskinen och större möjligheter att styra den, exvis autoeq.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/20 :  12:08:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
satt och undersökte lite igår och jag tror jag har löst det.

I gui't om man dubbelklickar på ingångengsmixern så kan man där klicka i en ruta där det står "pink", då genreras bruset.

sedan klickar man på RTA och kollar responsen från micken, därefter plockar man upp delningsfiltret och justerar så gott man kan efter öra och graf, alternativt går man direkt till eq'n om man kör passivt.

Ganska smidigt faktiskt, sen kan man sitta där i timmar och undersöka lite vad man tycker funkar bäst, lyssna lite, och justera igen "on the fly" : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/20 :  12:09:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
skall försöka illustrera med lite bilder inom kort.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/03 :  17:14:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
hittade lite mer uttalanden om driverack på proaudioreview :

dbx
(801) 568-7660
www.dbxpro.com

DriveRack
The dbx DriveRack is designed to be the only device necessary between the mixer and the power amps. It is an all-inclusive loudspeaker management system versatile enough to suit any sound reinforcement, monitoring, or install application. There are nine components currently available in the DriveRack line—the dbx480, 481, 482, 480R, 442, 240, 241, 260, and PA—providing quick and easy solutions to every imaginable scenario across the audio spectrum.

Customers:
Creative Audio & Lighting: Jessica Simpson
Showco: Paul McCartney
NEAT SYSTEMS: Puff Daddy, DMX
Adlib (London, UK): Texas
PA Plus (Toronto, Canada): Seinfeld Stand-Up Routine, Lenny Kravitz
E-Tech (Orlando, FL): Kid Rock

“Given a choice, I would not use anything else but the DriveRack for my outboard EQ. It’s more transparent than anything else I have used.”

John Roden, monitor engineer:
Paul McCartney

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/03 :  20:21:49  Show Profile Send Lassel a Private Message
Intressant.
Har just skaffat mig en PA-rigg och har kört ljud åt min storebrors band en gång hittils.
Vad jag märkte då är att delningsfiltret genererar lite brum och måste renoveras/bytas ut. Och att ibland när någon ovan skall prata/sjunga så skulle det vara bra med en kompressor eller limiter. Har en EQ som har liknande problem, men det kanske är vanligt med PA saker att man har ett svagt brum på högtalarna jämt? Eller så är det bara billiga skräpsaker jag har.

Har läst manualen till 260 lite och den kan alltså göra bådeoch? får läsa lite till så kanske jag förstår mig på den ännu bättre. Intressant verkar den vara, mycket man kan göra helt enkelt:)


Lasse
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/11/03 :  21:10:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Har en EQ som har liknande problem, men det kanske är vanligt med PA saker att man har ett svagt brum på högtalarna jämt? Eller så är det bara billiga skräpsaker jag har.


Jag har jobbat med både enkla, billiga riggar till riggar strax under skandinavium-nivå. Min erfarenhet är att ett visst brum ofta kan skönjas när det är tyst, men om brummet blev störande förelåg oftast något jordfel eller något annat som kunde åtgärdas (kabeldragning, lödningar, etc). Jag gjorde dock min sista insats för 12-13 år sedan. Om grejerna har blivit tystare idag vet jag inte.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/04 :  13:40:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Min erfarenhet är att man lätt får in störningar från dimmrar och övrig effekthungrig ljusutrustning, men får man väl ordning på detta och har kolla på alla jordningar så kan det vara väldigt tyst och fint.

Inte helt sällan försvinner evenutella störningar om man helt sonika sänker utljudet från bordet, det brukar vanligtvis röra sig om någon halvaskig linebox eller andra mindre fadäser på scensidan.

Allt detta är ju givetvis beroende på riggens beskaffenhet.

Det finns mer att läsa om driveracket på min sida "martinssons garage" på medlemmarnas system sidan.

En teaser bild :



Där går jag igenom rta funktionen, autoeq samt hur man snabbt och enkelt sätter upp ett system med hjälp av DR260.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/04 13:43:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000