HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Holographic Audio: RIAA-Two
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/06/05 :  13:54:07  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag har under några veckor haft möjligheten att låna hem Holographic Audios RIAA-Two. Under en alltför lång tid har jag varit utlämnad till det i mitt försteg från Audion inbyggda brummande grammofonsteg, så att få lyssna på ett brumfritt vinylljud har varit mycket uppskattat!




Jag har sen tidigare lyssnat litegrann på Pro-Ject prisvärda skapelser och ägde under en tid deras enklare Phonobox. Hos vänner har jag lyssnat på Phonobox SE och Tube Box och vid ett tillfälle har jag testat Pro-Jects Phonobox SE mot Lehmann Black Cube hemma.

Nu var det längesen jag körde det racet, jag hade annan pickup (en Tracer 2 från Nottingham Analogue, en MM-puppa), annan lägenhet och annan förstärkare, men jag dristar mig nog ändå att säga att Holographics RIAA ligger mycket närmre Lehmannfamiljen än Pro-Jectfamiljen.

RIAA Two upplevde jag som väldigt hifimässig, och ju längre jag spelade på den desto mindre tänkte jag på den. Den spelade ganska självklart och jag blev inte lyssningstrött av den. Jag är som sagt nu van vid ett brummande rör-riaa, så jämförelsen är ju inte direkt adekvat, men RIAA-Two är tyst när det ska vara tyst. Basen imponerade också på mig, den var tajt och djup. Inget register stack ut utan den kändes jämn i hela registret. Byggkvalitén är stabil, jag har inte kollat på insidan, men lådan är rejäl och ganska tung. Steget drivs med hjälp av en väggbula.




Det som gjorde att det inte blev en Lehmann den där gången var att Lehmannen förlorade mot en Phonobox SE i spelglädje och musikalitet, fast den hade mycket bättre hifiparametrar (vilket resulterade i att jag inte köpte någon av dem!). Jag kan faktiskt inte säga nu om Holographics RIAA är mer musikalisk eller inte än en Lehmann, men jag kan nog säga att den ligger i samma härad som Lehmannens "korrekthet". Om den går förbi eller ej vet jag inte, men jag skulle inte bli förvånad om den gör det (ren spekulation).

Om det är något jag saknar hos RIAA-Two så är det möjligtvis en större plasticitet i rösthanteringen (Lärde mig ett nytt hifiuttryck när jag läste Hifi & Musik senast) som finns hos rören i mitt Audion-RIAA och kanske också ett större sväng och engagemang även om jag på intet sätt upplevde steget som tråkigt.

När jag pratade med Naqref som designat innanmätet och sa att jag inte tänkte så mycket på RIAAn under spelning, så sa han att det var något av det bästa omdömet han kunde få. Jag känner Naqref sen några år tillbaka så jag har ju en koppling där till Holographic, så ni får ju ta mina ord med en nypa salt för den sakens skull. (Ja, det går att vara kompis med en LTSare fast man själv är ganska långt från det ofärgade idealet!;-))




Om det inte går att få ordning på mitt AudionRIAA så ligger Holographic bra till i kampen om vilket grammofonsteg som får förgylla min vinylåtergivning. Andra intressanta steg i prisklassen (Alltså runt 4000 - 6000 kronor) skulle väl vara Dynavector P-75 eller någon av Lehmanns modeller.

Jag har spelat på en Dynavector 10x-v5 High Output MC, Nottingham Analogue Interspace med Intespacetonarm. Kablar har varit Dark Serpentine signalkablar och förstärkeriet är Audions Sterling med EL34. Högtalarkablar har varit Supra Sword och SAP, högtalarna är de relativt okända SAP Quartette.

För specifikationer se http://www.holographicaudio.com/riaa.html

Bilder från www.holographicaudio.com

Tack till Naqref för lånet!

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/06/05 :  14:00:38  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Just det ja, omutifallat det blir en RIAA-Two för min del så tänker jag be om att Naqref sätter dit en orange eller röd lysdiod istället för den blå. Det glömde jag att påpeka ovan, blå lysdioder är inte behagliga, även om den här ändå är relativt diskret så lyser det ändå för mycket blått.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/06/06 :  10:30:01  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Intressant recension och kul att du jämför lite med ett annat märke utifrån dina erfarenheter.
Tycker om när man beskriver ljudet utifrån parametrarna hifi och musikalisk. Personligen är det den balansen som jag tycker är svår att hitta bland de prylar som inte är för dyra. Är också intresserad av RIAA i den prisklassen och nyfiken på vilka egenskaper Dynavector P-75 har?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000