HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Uffe T > Tillbaka till musiken>
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/06/26 :  11:31:00  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Nu har det blivit dags att presentera mitt system.

Varför då? Jo, jag har hittat hem. Alltså tillbaka till musiken.

Jag har under några år försökt kombinera 2-kanal med hembio. Det har ju gått framåt men det har hela tiden fattats något. Just den där "stampa takten" känslan. Alltså glädjen till musiken. Ett tag var jag inne på att sälja allt och skaffa en enkel kompaktstereo.

Sedan såg(hörde) jag ljuset.
Jag besökte nämligen en "tung" hifi affär i Stockholm. (Jag får väl inte nämna namnet här. Men ni kan nog räkna ut vilken det var).
I den butiken lät det mesta långt mycket bättre än det jag hade hemma och även lyssnat på vid andra tillfällen.
Efter en del diskussioner med ägaren, så lotsade han mig rätt.

Nu har allt det gamla sålts.

Vi kom fram till att dela på hembio och 2-kanal. Så nu sitter jag mycket nöjd med följande anläggningar.

Hembio/flerkanal:

Ljudprojektor Yamaha YSP-800
Med tillhörande sub och en enkel Yamaha DVD spelare.

Det kanske blev en liten nedgradering mot tidigare. Men jag är nog tveksam.
Det låter fantastiskt.

2-kanal:

CD spelare blev en Bluenote Koala Tube.
En helt fantastisk spelare som slåss med mycket dyrare dito.

Som förstärkare valdes rör. Det blev en med sting i.
Alltså Manley Stingray. Jag stämmer in i lovorden av denna mycket härliga stärkare. Manley är kult.

Och så högtalarna då. Jag har länge suktat efter dessa.
Det blev ett par Reference 3A MM De Capo -i.
De står och ljuder på ett par Reference 3A stativ.

Sedan tidigare har jag ju en vinylrigg också. Den är väl rätt känd vid det här laget.
Nordic Concept Artist med Unipivot arm och en Dynavector DV XX-2 pickup.
Riaa är en liten söt sak vid namn, Dynavector P-75.

Och nu till det viktigaste. Hur låter nu detta?
Som jag nämnde i inledningen har jag hittat tillbaka till musiken. Det är just det som är viktigt nu. MUSIK !!!
Anläggningen lockar fram just det där. Nu glömmer jag allt vad hifi heter och lyssnar på skiva efter skiva.
Att det kunde vara så här roligt. Stampa takten och "sjunger" med.
Allt låter bra. Mina gamla vinylskivor har fått nytt liv.
Sedan när det läggs på en bra inspelad CD eller vinylskiva så är himmelen nära.
Snacka om "ståpäls".

Jag kan bara tacka denne genomtrevlige, hjälpsamme, kunnige mm. mm. hifi handlare som hjälpt mig att hitta tillbaka till musiken och all glädje i den.

Tyvärr har jag noll kunskap i fotografering, så jag har ännu inga bilder på riggen. Familjen har en kamera som jag ska försöka bli vän med. Så kanske kan det bli några bilder framöver.

Men nu tillbaka till musiken.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Edited by - UFFE T on 2006/07/06 09:55:35

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/06/26 :  19:06:43  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Härligt att läsa! Gratulerar till välljuder och framförallt MUSIKEN!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/26 :  19:34:53  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Underbart!!!
Jag känner igen den känslan!!!

- Grattis!!!



Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/06/27 :  07:34:36  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Tack för de värmande orden.

Jag hoppas att alla kan få uppleva detta mirakel. Att lungt sitta och spisa skivor. Och att slippa att hela tiden leta brister/förbättringar i ens system känns underbart.

Igår satt jag och lyssnade på min barndomsidol, David Bowie. Jag blev totalt uppslukad i musiken och texterna. Det var som på den gamla goda tiden när jag var total fanatiker vad gällde Bowie.
Sedan ska jag ärligt säga att alla inspelningar inte var perfekta, men känslan, den fanns där.

Tillbaka lite grann till anläggningen.
Jag fick hem paketet i midsommarveckan. Det ställdes upp och kopplades ihop mycket snabbt. Jag lade ingen tid på att placera högtalarna "rätt". De fick stå där de passar in. De övriga prylarna placerades i min rangliga trärack från Mio.
Kablar som används är Zu Gede mellan cd och förstärkare. Audio Concept mellan vinylspelaren och riaat. RG62/Bullet Plugs mellan riaat och förstärkaren. Och slutligen en fyrdelad kabel från Rega mellan förstärkaren och högtalarna (biwirat).

Nu sitter jag ju nöjd med ljudet som det är. Men ni kan ana vad som kan komma om jag jobbar lite med placering mm.

Vad gäller foton har jag fortfarande inte kommit sams med vår kamera. Kan inte det där med överföring från kamera till datorn. Men jag jobbar på det.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/06/27 :  09:59:40  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Jag tänkte beskriva min väg till mitt nuvarande system. Alltså lite historia.

Allt började när jag gick på gymnasiet. Jag skulle få en musikanläggning om jag lovade att klara mina studier på bra sätt. Det blev väl lite si och så med det. Jag lyssnade nog mera på musik än pluggade.
När jag letar i minnet så köptes just den första anläggningen på Hantverkargatan i Stockholm. Den uppsättning jag nu har är också inköpt där men på andra sidan gatan. Den dåvarande butiken finns inte längre. Cirkeln är sluten.

Det första systemet bestod av: Wharfedale Denton Receiver, Wharfedale Denton högtalare och Dual 1214 vinylspelare. På den tiden fanns det inget som hette cd.
Efter ett tag så kompletterade jag med kassettdäck från Grundig och senare Alpage AL80.
Vinylspelaren byttes mot en svensk skapelse vid namn, Unamco T1. Det var en mycket välljudande och maffig spelare.
Receivern byttes efter många år ut mot en Proton 520 förstärkare.

Efter ytterligare några år så nappade jag på en utförsäljning av Audio Pro högtalare. Det blev ett par A3-45 med tillhörande förstärkare A101. Vinylen spelades fortfarande på Unamcon.
När sedan jag motvilligt köpte en cd spelare (vinylskivor var svåra att få tag på) så fastnade jag för en Pioneer PD-S501. Nu tog det en del år innan det gick vidare.
Jag letade efter den där "stampa takten" känslan så därför inhandlades en Linn Sondek LP12.

Nu hade hembio lockat mitt intresse. Så först inhandlades en Rotel RSP-1066 Processor och ett Rotel RB-993. Till dessa flyttade ett par Canton Karat S8 in i vardagsrummet. Jag började alltså lite mjukt med 2-kanal men byggde sedan vidare med center i samma serie. Och ett Primare A30.3 steg fick agera kraft till bakkanalerna som var ett par små Wharfedale Diamond 7.1.

Processorn byttes ut mot en Primare SP31.7. En H/K DVD25 inhandlades för att kunna titta på film. Uppgraderingssjukan var i full gång, så en cd spelare fick också plats. Primare D30.2.
Både jag och hustrun tyckte det blev för bökigt att hantera två spelare. De två gamla ut för att ersättas av en Primare DVD30.
Mina högtalare såldes och gav plats för ett par Ino Audio piP. Aldrig någon center till detta system men ett par Audio Pro Qube som bakhögtalare blev det.
Några slutsteg kom och gick. SAT Amplifix (både som integrerad och slutsteg), Sentec PA9, Advantage A300. (Har nog glömt något).

Sedan kom en vändpunkt. Skulle jag fortsätta med ett kombinerat system så kunde jag nog hålla på hur länge som helst (kändes det som). Så då kom Robert på Audio Concept in och räddade mig.
"dela upp systemen".
Sagt och gjort.
Nu sitter jag här med ett leende på kläpparna och bara njuter.

Det blev rätt lång det där. Men egentligen är resan ännu längre med många sidospår mm.

Tack för nu.
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/07/03 :  23:22:46  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Nu har jag under en tid brottats med vår kamera. Utan resultat.

Kan nu någon vänlig själ komma hem till mig och fota mina grejor?

Det vore trevligt att få visa de prylar som ger en gåshud och njutning.
Hoppas nu någon kan nappa på detta.

hör av er via pm eller tele.
070-601 75 85.

Med vänliga hifi hälsningar,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/04 :  10:55:41  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Så trevligt system du verkar ha! Har själv lyssnat lite på Stingray och Reference 3A Dulcet hos Ranefjord. Det är spelglatt!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/07/05 :  14:06:14  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Tack för de värmande orden "lindvall". Jo, det är ett mycket trevligt system. Jag blir bara mer och mer glad över att jag fick ihop just de här sakerna. Som jag sagt tidigare glömmer jag helt att lyssna på hifi parametrarna utan nu är det full njutning av musik.

Det var till viss del när jag läste om Ranefjords Stingray som jag bestämde mig för den. Högtalarna var jag redan "såld" på. Sedan kan jag varmt rekommendera Bluenote spelaren också.

Och , ännu en gång, ett stort tack till Robert på Audio Concept som hjälpe mig med allt.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:11:12  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
UFFE: Du sitter på min drömanläggning! [:-)] Typ, nästan på pricken faktiskt! Grattis får man väl säga!

Snoogens
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/07/06 :  07:45:45  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Tack för de orden Ranefjord. Det var ju faktiskt din anläggning som låg till grund i valet av min egen. Det här är nog min drömanläggning också. Om jag ska få bättre ljud måste jag nog upp rejält i pengar. Den lilla förbättringen som det skulle innebära är inte värt priset.

Med Stingray som grund blir nog det mesta bra. Men sen´ De Capo högtalarna !!! Mums. Och Bluenote... och NC Artist... Jag ryser i hela kroppen.

Troligtvis får jag hjälp med bilder i nästa vecka. Så snart kommer ni få se guldklimparna i bild också.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Edited by - UFFE T on 2006/07/06 10:06:20
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/07/06 :  09:59:35  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Väntar med spänning på bilderna. :)

Snoogens
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/21 :  15:59:37  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag med!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/17 :  15:58:01  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
BILDER !

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/17 :  22:43:46  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Lite bilder tack

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2008/01/18 :  07:58:03  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Hej!
Ja, det där med bilder, var det ja.
Jag har försökt med vår kamera men den verkar inte funka. Troligtvis är det jag som gör fel.
Däremot har jag lyckats ta några bilder med mobilen. Sedan att lägga upp dem kan jag inte. Jag är total rudis på data.
Men om någon vänlig själ på forumet kan fixa det åt mig, så... Jag kan ju maila bilderna isf.

Det har hänt lite under tiden.
Har bytt ut högtalarkablarna til 29 kronors.
Sedan har jag besökt min "hovleverantör" för lite tips.
Iom. det har spikarna under stativen plockats bort. Just nu SD fötter istället.
CD spelaren ha fått det lite lugnare med en Base plattform under sig.
Nästa uppgradering blir nya högtalarkablar. Dem som sitter i deras referenceanläggning.
Jag kommer också lämna in förstärkaren och Cd:n för rörbyte.

Redan med de ändringar jag hittils gjort har allt förbättrats.

Under en tid, innan nu, har jag tvivlat och haft tankar på byten av bla. högtalarna. Jag har tyckt att dessa prylar borde ge ett bättre ljud. Men nu har jag slagit bort dessa "dumma" funderingar.

En Uffe som hittat tillbaka till njutningen.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/03/29 :  08:19:29  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Hej.

Vill du ha hjälp att fota, då kan du PM mig så kan jag hjälpa dig.

Verkar vara en riktigt trevlig anläggning du har fått..Grattis
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2008/04/02 :  17:18:11  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Ken N
Ett fantastiskt erbjudande. Det är taget.

Du har PM.

mvh,
Uffe


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/09 :  12:04:48  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Ser fram emot bilderna...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2008/04/09 :  15:53:06  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Jag kommer nu få hjälp med bilder.
Så, snart så kommer ni kunna se mina fina juveler.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000