HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 LM350 stabbat PSU till GC.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  00:42:39  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Hej på er alla i sommarvärmen!

Jag tänkte dela med mig lite av min stabbade strömförsörjning som inte kostar skjortan!

Det är i princip en ren kopia av en strömförsörjning jag hittade via diyaudio. Deras variant använder sig av LM338. Dessa är tokdyra!! Kostar 135kr/st hos elfa.
LM338 lämnar 5A.

Jag hittade lösningen hos Kjell o Co. LM350 kostar 25kr/st.
Denna lämnar bara 3A.

Men efter att ha läst att grabbarna använde sig av 2st LM338 för att driva 2st LM3886 så tänkte jag att om jag använder 2st LM350 till 1st LM3875 så borde det funka.



Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2006/07/09 23:41:32

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  00:49:27  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Såhär ser layouten ut.




De tre trådarna som inte är routade går till en 3polig koppling lika de 2poliga kopplingarna på ingången.

Det blir så ibland när man inte har mer än gratisversionen av Eagle...

Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  00:56:42  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Fram med Dremel!!!

Dremel funkar alldeles utmärkt när man vill göra snabba kort.

Blir inte lika snyggt som att etsa. Men det bryr sig varken jag eller strömmen om.




Som jag skrev i första inlägget så används 2st lm350 till 1st lm3875. Känns lite fånigt att lyssna på mono... så det blev ett stereo PSU.


Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  01:07:04  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Nattinatt på er. Mer bilder imorgon.

Hihi. :)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/09 :  05:36:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snyggt Niclas. Jag väntar på fortsättningen. Nu skall jag iväg o jobba. Se till o fixa det tills jag är tillbaka ;)

Du skrev att de oroutade banorna skulle till vart? och vilka är det?

Vad är det för pinnar som sitter i laminatet?

Har du skrivit ut din Eagle-skiss och dremlat efter den?
Det ser jäkligt rakt och snyggt ut.

Själv hade jag problem att löda när jag gjorde för stora banor.
Några tips?

På din eagle-bild - Den banan som går till höger utanför kortet ser ut att binda samman plus med minus från de olika delarna. Är det jag som ser fel?

Sådär. Nu sticker jag!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:03:01  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Så då kan vi väl fortsätta med lite bilder.

Vemsom: Du ser helt rätt. Det är sammanbindning av plus och minus.

Schema över inkoppling:



Har för mig att det är från en kille som heter Pedja Rogic.

Det jag menade med 3polig syns lite bättre här.





Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:19:05  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Lika bra att fortsätta.

Efter lite mer montering så ser det ut såhär.













Det blev ganska trångt... Men som sagt gratisversion av Eagle...

Nu saknas egentligen bara 4st lm350. Men kylflänsen skall borras och snyggas till lite först.








Hihi. :)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:42:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fåse på andra sidan av kortet då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/09 :  12:31:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snyggare och snyggare! Vad har hänt med Nicks fulbyggen?!
Jäkligt fint.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/09 :  12:54:23  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Men hörni...kan man verkligen parallellkoppla utgångarna på spänningsregulatorer?...Jag skulle nog använda effektmotstånd på ....30-50 mOhm...eller så...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  17:50:09  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Ohmega, dessa är INTE parallellkopplade.

Jag har kopierat denna:

http://www.pedjarogic.com/gc/supplies.htm

Skillnaden är att jag inte använt lm338 utan istället lm350.

Fler bilder kommer då jag fixat batteri till min kamera...

Hihi. :)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/09 :  17:53:23  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
F´låtmissförstod texten i början av tråden

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/07/09 17:53:58
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  18:03:21  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Har fixat en liten "mockup" med kylflänsen.

En gammal Pentium II fick dela med sig lite...



Vy från ovan.



Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  18:05:03  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Ohmega: lugna puckar!

Jag har inte testat den ännu då den som sagt inte är färdig än..

Men det blir säkert bra. Hoppas jag iallafall.


Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/09 :  19:04:40  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Enligt databladet från National.com så levererar lm350 Garanterat 3A. men om man tittar på kurvorna lite längre ned så levereras ca 4,5A med 5-12volts diff mellan in och ut.

Efter likriktning så ger mina trafos ca +-35volt. så jag tänkte lägga utspänningen på ca +-28volt för att hålla mig inom "Sweetspoten" för spänningsregulatorn.

Låter detta vettigt?

Hihi. :)
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/07/18 :  10:59:05  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Heh, Dremelmannen. Snyggt jobbat.

Gjorde också en layout på LM338 reg. PSU (den av carlos)
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/lm3886/psu_reg1.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/lm3886/psu_reg3.jpg

Men LM338 var ju så dyra så jag byggde aldrig, fast å andra sidan har jag ingen gainclone/chipamp heller :D
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/18 :  12:28:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snyggt Tobias
Har du 3Dat eller gör programmen det? (eller är det någon annan överambitiös person som gjort? :)

135kr är väll inte hela världen. Men går det att göra billigare så varför inte? ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/07/18 :  15:13:23  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
tjena vemsom

nä 135:- är inte hela världen men jag har ingen nytta av denna PSU än så det blev aldrig

visst hade jag kunnat "3D:at" men för detta ändamål är det enklast med Eagle 3D som är ett plugin till Eagle kan man säga. Eagle 3D genererar en fil som man sedan renderar i Povray.

exempel på hur det kan se ut
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/pga2320/pga2320_2.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/mint/mint1.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/tpa6120a2/tpa6120_top.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/ad815/dip/ad815_1.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/ad815/smd/ad815_smd1.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/dynalo_test.jpg

/Tobbe
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/18 :  18:52:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Fruktansvärt användbart och snyggt. Jag skall nog se om man inte dessutom kan använda det i någon annat (riktigt ;) 3D-program.. Varför man skulle vilja göra det kan man ju undra. Men det vore ju lite skoj.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/07/18 :  19:40:33  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Äh, fram med skjutmåttet så har du lite att göra
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/07/19 :  23:09:20  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
tobias: samma flänsar som jag tänkte använda, sedan hittade jag pentium flänsen. Gratis är gott!

Har precis färdigmonterat hela kalaset.

Får dock vänta med provkörning tills imorgon.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/07/20 :  08:21:20  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
tjena Nicklas

Ja dina cpuflänsar lär nog vara bättre, kan vara i underkant dom jag har ritat in

Återkom sen med hur det funkar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000