HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En som tjuvstartat...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/01 :  16:51:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nyss hemkommen från två veckors semester på Tjörn och nu har byggsuget gjort att jag startat innan det efterlängtade elementet från Danmark är tillgängligt...



Simuleringar gjordes och visar följande



1 watt in ger följande



Vid 125 watt så uppnås X-max vilket gjorde att jag inte simulerat vid den maximala effekten elementet tål


också vid 125W


Samma 125 W här med...




Då kan man undra...hur ska fanskapet se ut?

170 liter är ju en ansenlig volym...


Jo, det blir två låga lådor med yttermåtten (bhd) 68*70*50,4 cm
Detta för att passa bredvid min TV-bänk.

Material: 4 st 22mm spånskivor + eklist som ska sitta runt högtalare. Mer om det senare...





Nu till bilder








Det är som mest ca 15 cm cc mellan stagen, så det ska till mycket för att få detta att röra på sig...

Vad tror ni om detta?? Jag tycker det är riktigt spännande...ska framförallt bli kul om de kan skaka om vardagsrummet där hemma...

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/08/01 :  16:56:11  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ooh, Sabaton!
Ett band jag fortfarande ska kolla upp. Polaren öppnade mina öron med låter Metal Crue.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/01 :  17:06:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sabaton är ett måste i hårdrockshyllan! Jag har ännu inte lyssnat på senaste skivan, men det kommer sen. De är ju från Falun och jag från Hofors (4 mil mellan) Har sett dem tre gånger, den första på Gates of metal förra året, deras första stora spelning om jag inte minns fel. Det var så oerhört skoj att se alla med ett stort flin på läpparna som sade något i stil med "Jag tror inte detta är sant..." och jävlarimig vilket drag det är på "Primo Victoria"!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/01 :  17:17:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Var nyss inne på ginza för att kola upp skivan...låter låvande...även om det blivit mer power metal över dem..."Metal Crüe" luktar "Metal machine" lång väg...men det är ju en rolig låt
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/08/01 :  17:40:25  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
precis, jag tror att de lyckades få med de flesta av de stora i den låten.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2006/08/02 :  01:13:48  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ser seriöst ut så långt!
Ska bli spännande att följa fortsättningen!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/02 :  01:25:18  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jösses Amalia, vilka lådor...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/02 :  14:14:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack Amatören för orden! Det är kul att det syns när man anstränger sig.

Jag ville få bort volym från stagen men behålla stabiliteten. Därför blev det en hel del cirklar och lek med fräs och hålsåg

Turligt nog passade basreflexrören i hålen, hade inte tänkt så långt innan utan gjorde hålen vad jag ansåg vara "lagom stora"

I skrivandets stund så klär jag den på insidan med trasmatta (kanske inte det proffsigaste, men det fanns hemma och det fungerar...) som grunddämpning. Efter provlyssning sedan kommer det troligtvis fyllas på med lagom mängd vadd/ull.






Edit: stavning...

Edited by - PetterPersson on 2006/08/02 14:16:55
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/02 :  14:56:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nu är första lådan grunddämpad





Dags att ta itu med nästa...


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/02 :  16:41:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, lådorna är inte som ett par stativare precis...min bättre hälft uttryckte sig ordagrannt första gången hon såg dem "Åh mamma Mia". Ironiskt nog heter hennes mamma just Mia...


Även andra lådan har nu blivit grunddämpad och ena locket limmas nu på.

På grund av tvingbrist får den andra lådan, en dator, ett par spånskivebitar samt en cd-spelare (lyftes på efter bilden) utgöra extra tyngd



Senare ikväll ska även andra locket limmas på.

Edited by - PetterPersson on 2006/08/02 16:45:50
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/08/02 :  18:53:56  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Oooh! Äntligen ett SLS 15" bygge... eller?

Väntar med spänning på lyssningsintryck.
Var köpte du basarna? Affär, fabrik?

Själv tänkte jag prova med Peerless rek. låda på 125L.
Och använda till en bio-sub. Men då kanske en större låda med lägre avstämmning är att föredra?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/02 :  20:16:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp, visst är det ett SLS 15-bygge på gång!

Basarna har jag ännu inte köpt utan förlitar mig blint på att måtten på hemsidan stämmer med verkligheten

I någon tråd på Teknik & DIY-avdelningen stod det att de kanske kommer inom någon månad, men då har jag börjat skolan och flyttat tillbaka till lägenheten...Därför tyckte jag det var lika bra att tjuvstarta innan...

Peerless rekomendation tar inte hänsyn till roomgain + att kurvan faller av brant under f3. Om mina simuleringar stämmer så bör rummet lyfta basen så den blir linjär ned till strax över 20 Hz.

Med mitt kvadratiska rum skulle det aldrig fungera med deras lådrekomendation eftersom rumsresonanserna skulle bli allt för påtagliga.

Jag ville även pressa basen så långt ned det gick, det är väl ingen idé att snåla på volym Jag har inte tillgång till EQ då jag anser sådana vara av ondo. De kan vara bra för att ta bort resonanstoppar, men om det går att fixa utan elektriskt tjaffs så tror jag det är bättre för ljudet.




Just nu ligger andra locket på limning så imorgon ska det slipas och spacklas
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/08/02 :  23:52:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Ursäkta men jag måste bara fråga, TRASMATTA - varför?

hehe

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/03 :  01:31:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


För ljudet inte skall "trasas" sönder ev

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/03 :  09:20:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply


Trasmatta, varför??

Jo, jag tänkte som så att om man går in i ett rum utan mattor så
ekar det förfärligt, men så fort det kommer in mattor så blir det
mycket bättre! Det enda jag gjort är att "krympa rummet".
Sen om min teori stämmer med verkligheten är en annan fråga...

Finns det någon som bekräfta/förkasta denna teori?

En annan anledning var att det fanns tillgängligt hemma och att jag
inte har tid att vänta på leverans av något specialmaterial, typ
skum eller dyligt. Glasfiber vill jag inte använda då jag tycker
det är ett otrevligt material. Dessutom i en basreflexlåda.


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/03 :  11:07:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply

Nu är första högtalaren...

...slipad och...

...spacklad

dags å ta itu med nästa.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/08/03 :  13:36:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
Man sätter inte "dämpvadd" i en baslåda för att dämpa några ekon. Du kanske tänker på stående vågor, de vill man hellre eliminera genom att ge lådans innermått på så sätt så de inte kan uppstå stående vågor i högtlarens arbetsområde.

"Dämpvadd" i en låda är inte till för att dämpa ljudet, eko osv, utan för att KYLA av luften, på verka impedansen osv.. Mattorna är av helt fel material föresten, för att åstadkomma någonting sådant.

Tyvärr, dina trasmattor kommer inte påverka ljudet i din högtalarlåda, snarare till det sämre om nu dessa kommer röra sig i lådan och ge upphov till skrammel.

Väldigt fint byggda lådor, du har mycket stagning, kommer antagligen flytta lådans "egenljud" en bit upp, antagligen..

Det är faktiskt inte alls säkert att man ens behöver avkylande material i en baslåda, till mina kommer det knappt behövas. Inte mycket stagning heller, det är vanligt att folk tror man behöver staga baslådor väldigt mycket, det man gör när man stagar, är att man flyttar lådans egenresonans i frekvens, och en låda har alltid flera egenresonanser.

Enkelt och simpelt




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2006/08/03 13:41:21
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/03 :  15:18:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okay, tack Niklas för förklaringen! Även skoj att du tyckre de såg bra ut

Jag rycker antagligen ut mattorna sedan, men eftersom jag lagt ned
så mycket möda på att klippa ut och häfta fast alla bitar så tänker jag provlyssna först

Då kan jag ju också utvärdera före/efter...


Det är ju självkart sant det du skriver om att en låda alltid har
egenresonans(er), men har man borde väl ha möjlighet att påverka
ljudstyrkan från dessa resonanser genom att tillexempel sätta i stag.

Jag har lyssnat på baslådor som klart och tydligt låtit "låda" dessa har dessutom låtit helt ihåliga och haft en dåvare klang då jag
knackat på dem. Andra lådor, som jag anser låter betydligt bättre
har haft ett mer dött och stummare knackljud.

Ett par funderingar:
Låt oss anta att alla sidorna i lådan har egenresonansen 400 Hz.
Skulle då denna låda vara bättre lämpad för en bas än för ett
mellanregister som spelar i lådsidornas resonansfrekvens.

Skulle man även kunna staga upp lådan så dess egenresonans flyttas
upp i frekvens för att energin i lådväggarna ska kunna absorberas snabbare och därmed minska lådljudet?



Jag har aldrig knackat på en låda som varit så pass stor som dessa
och fortfarande varit riktigt riktigt stumma. Det jag även har
märkt är att om en låda ska bli riktigt stum så skall den stagas med stag som går längs alla fyra sidor. På mina lådor blir det
stagen i samma plan som baffel. På bakstycket däremot går stagen
längs tre av sidorna och även om det låter stummt på baksidan så är
det mycket stummare om jag knackar på någon av sidorna.

Just nu väntar jag på att spacklet ska torka på båda lådorna. Basreflexportarnas mynningar och de vertikala kanterna har dessutom blivit frästa. Någon bild kommer nog sedan...

Edited by - PetterPersson on 2006/08/03 15:19:36
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/03 :  16:31:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply



Kanterna ska sedan putsas för att få en finare yta.


Denna bild blev inte allt för bra...

Det var det sista för idag...sitter nu och äter glass i solen!



Edited by - PetterPersson on 2006/08/03 16:34:54
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/03 :  16:52:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Men var är solen?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/03 :  17:25:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag var ju tvungen att lägga in bilderna först...
...så när du läste inlägget var jag ute och

Edit stavning

Edited by - PetterPersson on 2006/08/03 17:25:25
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/08/04 :  00:41:12  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
Uj va långa basreflexrör med liten diameter, kanske risk för turbulenta överaskningar?
Hoppas det blir bra iaf och att du blir nöjd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/04 :  10:28:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, rören är rätt så långa, men det finns ju de som byggt med
längre (40 cm i exempel).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42933&whichpage=1&SearchTerms=subwoofer

Hardseq, finns du där ute? Hur har du upplevt det långa röret?

Det är ju även fyra till antalet, så jag inbillar mig att
det är ungefär lika bra som om det hade varit ett grovt rör med en
diameter omkring 12-13 cm, iallafall snyggare enligt mig.

I värsta fall får jag plugga igen två av rören och förkorta de två
återstående
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/04 :  17:33:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply

Då var dagens arbete klart, lådorna har slipats och fått ett lager
grundfärg. Det har även gjorts hål för termilalerna på baksidan.





I morron ska jag köpa färg (samma som nedanstående TV-bänk) och eklist som ska sättas runt om högtalaren för att matcha bänken

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/04 :  17:40:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kaffekoppen, du frågade var solen var någonsans...

...här är den! En bild från Tjönsemestern med min flickvän i förgrunden som tittar ut över morgonsolen

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/08/04 :  18:36:17  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Läckra byggen!

Intressanta sidosystem du har, SS 8554 och Neo8? Hur klarar sig Neo8 som ensam diskant?


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000