HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Grafitti - Good Groove (639)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:05:32  Show Profile Send Gothmog II a Private Message

Utgiven - 1994
Skivbolag - Lipstick Records
NR - B0000059I8

Låtar

1.moonshine

2.mean machine

3.tickle me

4.don't you understand

5.good groove

6.we ate

7.don't you think it's true ?

8.in time

9.in the pocket


Alla med musikalisk självaktning har väl någon gång hört talas om Hawk On Flight, det bästa inom fusion som Sverige någonsin haft att erbjuda. En av originalmedlemmarna i bandet bredvid Matz Nilsson, Niels Nordin och Ulf Wakenius var den norske keybordisten Haakon Graf. Haakon medverkade på de första två skivorna, och bidrog i stor grad med sitt dynamiska och tekniskt bländande keybordspel till att göra Hawk On Flight till en Internationel storhet inom fusionsmusik.





Bakgrund

Haakon Graf föddes 1955 i Oslo. Morfadern spelade många år i Oslo symfoniorkester och Haakon började ta pianolektioner redan som sexåring. När han blev tonåring fick Haakon höra den legendariske Hammond virtousen Jimmy Smith och blev såld. Han hoppade av skolan till sina föräldrars stora förtvivlan och började jobba i en musikaffär, allt för att kunna öva och vara nära musiker och instrument. Efter att ha spelat ett par år i ett band kallat RUPHUS och släppt ett par skivor (mestadels graf kompositioner) så influerades han mer och mer av grupper som Weather Report, Herbie Hancock's Headhunters och andra jazz fusions band. Under sin tid i husbandet för den berömda Club7 i Oslo så träffade han den svenske basisten Matz Nilsson och bildade Hawk On Flight. I bandet ingick från början även den svenske gitarrfantomen Ulf Wackenius. Tillsammans med Ulf, Dennis Chambers och Gary Grainger bildade Haakon så småningom bandet Grafitti. Från början så kallade de sig Grafitti project och släppte skivorna Grafitti och True Art. 1994 kom skivan som denna recension skall handla om Good groove. Skivan kom ut första gången under egen label GMP - Graf Music Production, men gavs ut igen under Lipstick.

Skivan

Första gången jag hörde Good Groove så blev det en whoooahoo kablam kaping - JÖSSES upplevelse, det var den funkigaste, häftigaste, svängigaste musik jag hört på många år. Den största anledningen till att det svänger så förbaskat kan stavas Gary Grainger och hans makalösa basspel, maken till fingertoppskänsla för groove och funkiga basgångar får man leta länge efter. Tillsammans med Dennis Chambers på trummor så läggs grunden till skivans storhet och möjligheter för herrar Haakon och Ulf att briljera utan att överbriljera på något vis. Här pratar vi om musiker som är respektive instruments Ronaldinho och en låtskrivare/lagledare (Haakon) som ger alla möjligheten att spela Brasiliansk sambafotboll i funkfusions tappning, roligt, svängigt, tungt och tekniskt fulländat, måhända beroende på att Haakon under många år varit bosatt i just Brasilien. Kan det bli bättre? Svaret på det måste bli - nej knappast. Skall jag komma med någon kritik på skivan så skulle det vara att ibland blir det lite för mycket av det goda, d.v.s synkoper och aviga takter,men det säger jag bara för att varje resencent med självaktning måste ha något negativt att säga. Det här är så bra att jag kan rekommendera alla som gillar den här typen av musik och som inte redan har den att handla omgående.

Haakon har fortsatt med med gruppen Grafitti, dock i en helt

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/09/25 22:21:16

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/09/27 :  19:50:59  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Låter spännande även om det inte riktigt är min musiksmak. Blir ändå nyfiken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000