HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 skall alla presentera sig eller?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 80

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:00:17  Show Profile Send stratocaster a Private Message  Reply
Hej hej!

Jag kallas för Ådi och är 35 år gammal. Jag arbetar som ljudtekniker efter att i många år varit musiker. Har ett nyväckt intresse för hifi i och med att vi köpte kåk på landet = inga grannar = äntligen läge för golvare .

2 kanaler räcker för mig än så länge eftersom jag bara har 2 öron.

Systemet idag består av System-Audio SA-1550, Electrocompaniet ECI-2, Cambridge 640C samt en gammal fin Thorénare. På jobbet har jag lite andra doningar...

Hoppas att jag kan lära mig massor av er andra och kanske till och med hjälpa någon med det lilla jag vet!

Ådi

För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara.

Edited by - stratocaster on 2005/03/02 08:26:56
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:36:44  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message  Reply
Det hela började med ett kassettband med dansk rock nör jag var 6 bast. Jag fick en så där platt bandspelare med en högtalare av märket DIXI. Från den dagen har musik lystnats på fler timmar än inte. Dansk rock ersattes med pop och synth, på en bergsprängare jag tömt sparkontot som 9-åring. Som pubertetsyngel vart det techno för hela slanten, som sedan byttes till hårdrock. Ett par feta Jamo D625 rullades hem på skateboarden och porslinet skallrade i huset. Köpte stereo i delar och körde hem på moppen. Sedan hände det. En brud öppnade dörren till helvetisk musik, bara en dåre kan tycka bra om, och där är jag nu. Anläggningen börjar arta sig, och nu kan man faktiskt kalla det välljud. Musiken startas varje dag i bilen kl 7, går hela dagen på jobbet och ungefär till 10 på kvällen.

I övrigt kör jag Rally med mc, och en del motocross. 28 år gammal och försöker sätta mig in i detta med elektronik. Mycket intressant läsning häromkring. Tror jag stannar ett tag.

Mvh Calle

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/03/01 21:42:14
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/01 :  22:33:53  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Kanske dags att jag också slänger in en liten presentation.
Musikintresset började med föräldrarnas stereo, och skivor. Blev mycket Beatles, och blandad progg-kompott (vilket nog säger mer om mina föräldrar än mig :)). Ärvde sedan anläggningen, som jag spelade på tills högtalarna gick sönder. Då var jag 15 år, sparade ihop barnbidraget och köpte det största jag fick för ynka 2500:-, vilket i det läget var ett högtalarkit från Ljudia med 2st 10" i varje högtalare. Det tog ganska lång tid innan jag insåg hur illa det lät, eftersom jag aldrig hade någon polare som var direkt musikintresserad på det sättet. Nu är de iaf utbytta (fast fortfarnade i min ägo) mot ett par Quad 21L. Var längesedan jag kunde njuta av musiken, så det känns fantastiskt skönt att äntligen återigen hittat hem. Är också roligt att lära sig mer, det är nog först rätt nyligen jag upptäckte att musik faktiskt kan låta såhär bra. Är väldigt nöjd med mitt nuvarande system, men drömmer såklart redan efter nya prylar.

Övrigt är jag 22 år gammal, bosatt i Göteborg. Pluggar kemi på universitetet, andra året. Har 2 katter, som konstant jävlas med mig (de verkar dock som tur är vara mindre intresserade av mina högtalare). Är allätare när det kommer till musik, snöar in på lite olika stilar till och från men överlag är det progressiv rock och 60/70-talsrock som gäller. Senaste tiden har det dock blivit mkt Maja Gullstrand och Sophie Zelmani. Favoritartister är annars bland annat Moody Blues, Tindersticks, Van Der Graaf Generator och Frank Zappa.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/02 :  08:44:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Gustaf, Ådi, Calle & labrat.

Välkomna till HiFiForum.nu !

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

RWD
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/03/21 :  12:10:42  Show Profile Send RWD a Private Message  Reply
Robert heter jag, blir snart 32 år och bor i Gbg.
Mitt hifi-intresse väcktes när mina föräldrar köpte ny anläggning i mitten av 80-talet. De hade fått tips av en hifientusiast på mammas jobb och med den givna budgeten blev det en JVC-receiver med digital radio(!). Till den köptes ett par Boston A40 och lite kringutrustning som kassettdäck och skivspelare. Denna anläggning finns kvar hos dem än idag men de stackars Bostonhögtalarna är riktigt kantstötta och fula av oaktsam hantering.

Det skulle dröja till -92 innan jag köpte min första anläggning. Det blev en NAD-receiver (7240), en CD-spelare (NAD:s enklaste utan fjärr), ett enkelt Denonkassettdäck och slutligen ett par Dali 102.

Idag består anläggningen av förstärkare Yamaha AX596, CD-spelare TEAC CD-P4500 och slutligen ett par Dynaudio A52.

Jag är allätare inom musik och har inte någon direkt favoritgenre. Opera, dansband och deathmetal blir det dock inte mycket av.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/25 :  11:19:27  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
Kanske dags att presentera mig också.

Peter är namnet och bor i Gävle och lyssnar mest på ny metal mest av det tyngre slaget. Allt annat går också bra men när dansbandsmusik kommer i närheten av min anläggning gäller det att backspola anläggningen så mycket som möjligt.
Första inköpet av något som kallades för anlägging var en H/K 620 integrerad förstärkare med Cerwin Vega DX5:or.
Idag har jag en Primare V20 som cd/dvd och en Philips DV720SA, integrerad hembioförstärkare Arcam AVR100, högtalare HFLS 1 Sonus Faber Solo som center och bakhögtalare är ett par små Solid (tillverkade av B&W). Kablar är DIY 1,5 mm2 Svalanderfläta och signal är 0,1 mm koppartråd Svalanderfläta.

Tittar mest på Teknik och DIY och är alltid interesserad att uppgradera.

Mvh Peter

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:25:15  Show Profile Send gelgamesh a Private Message  Reply
Jag kanske har presenterat mig tidigare, men jag gör det för säkerhets skull i.a.f

Jag heter Michael Heimbrand och bor i Göteborg. HiFi har varit mitt stora intresse sedan 1982 då jag var nio år och började plocka med dåvarande gamla ärvda Centrum-anläggning. (raritet idag, försökskanin med bl.a granbarr som nål (!) då.)

Nåja. Efter ett stillestånd på ett antal år så har jag tagit tag i det där med HiFi igen. Inget nytt under solen. Jag pysslar med samma saker som då. Alltid alldeles för "seriös" för mitt eget bästa och med tanke på ekonomi och vilka saker jag har passion för.

Jag har i.a.f de senaste femton åren varit stenhård med lyssningsmiljö, placering och allt annat som får vänner och familj att skaka på huvudet. Men tyvärr är jag en alltför stor perfektionist för att lämna sådant hur som helst. Och jag hävdar bestämt att ingen anläggning kan låta bra om man "slänger upp" högtalarna lite slumpmässigt utan minsta koll.

Innan ni börjar tro att jag är en Manchesterklädd "Audiofil-Elitist" så bör jag påpeka att jag håller mig stenhårt till de sena sextiotalet och sjuttiotalets HiFi. Troligen en defekt från barndomen, men även p.g.a smak. Jag värderar de vackra komponenterna och de robusta konstruktionerna.

Tyvärr är det precis som med min andra hobby (Gamla bilar av märket Citroën) att brukandet inte alltid går smärtfritt då man pysslar med saker som i vissa fall är över trettio år gamla. T.ex så är min nuvarande anläggnings samtliga komponenter på service eller i behov av det. (Min äldsta Citroën skall vi inte tala om ens.. ;-)

Jag har haft en uppsjö av gamla Nad, Tandberg, Technics, Marantz, Fisher, Kenwood, SSR, Carlsson, Sonab, AR, Harman-Kardon, Dux, Pioneer, Audio-Pro, Garrard, Thorens och massvis annat.

Nu har jag dock beslutat mig för att falla till föga, sedan en tid och enbart ägna mig åt min favorit; Pioneers tyngre sortiment från sjuttiotalet.

Det var lite av ett "möte med barndomens hjältar" att för första gången sedan man gick i lågstadiet få lyssna på ett par Pioneer HPM 100, och en SX 1250. Men hoppla vad kul det var, så jag drog en lättnadens suck och beslutade mig för att "köra på".

Idag ser det ut som följer:

(Receiver)
Pioneer SX-1250

HiFi och Musik skall ha sagt att det var den enda maskin för dödliga löntagare som verkligen gav Krells KSA-100 en match värd namnet. Och med sina dryga fyrtio kg och äkta "dual-mono" samt förstklassig konstruktion så kanske man skall tro dem. Att det är en fruktansvärt kraftfull förstärkare skriver jag gärna under på. Vad en motsvarande ny sak skulle kosta vågar jag inte tänka på, men man hittar inget "vanligt semi-kul" som mäter sig.


(Högtalare)
Pioneer HPM-100

Detta var en ren slump. Jag hade ett par magnifika Dux 451:or när jag lite slött söndagsköpte en Pioneer SX-650 på Blocket. ägaren hade köpt den ny och den var jättefin. När jag skulle gå så undrade han om jag hade stort bagage. Han vädrade morgonluft och ville "pracka på mig" sina "klumpiga HPM-högtalare". "HPM-Vadå..?" tänkte jag. Han visade dem och jag tyckte dem var snygga och tackade givetvis ja (jag fick dem alltså!). -Jag tänkte att "Jaja, det är väl ett par "Cerwin-Wega AT100 med Pioneer-emblem" (Inte min favoritkategori med "klädskåp")

Jag baxade hem dem. Givetvis kopplade jag in dem och fick under den följande halvtimmen genomlida en mindre kris samt den sorts muntorka man får av att sitta med munnen öppen länge.

Dem lät fullkomligt underbart. Ljudbilden och luftigheten var bland de finaste jag hört. Ingalunda några klädskåp här inte.. Dem var balanserade som ett par små monitorer i basen men samtidigt mycket auktoritära. Jag störde mig på den symmetriska konstruktionen då jag tycker det utstrålar billighet och ibland förstör för ljudbilden vilket jag också inbillade mig att det gjorde.

Jag upptäckte dock att de söta små banddiskanterna som delar in över 12Khz verkade sisådär. Den ena är näst intill helt tyst, och den andra sådär. Men det lät ändå fantastiskt och mina vänner, (en del ganska svårflörtade) utdelade en hel del superlativ, och en är ändå ljudläggare inom filmbranchen och har hört en och annan studioutrustning..

Nåväl. HPM-100 tycks ha ett omdöme bland "folk på nätet" att låta som "inget under 30000:-". Jag är villig att hålla med. Och allvarligt talat kostade dem som en bra bil då dem var nya..

Kassettdäck måste man ju ha i en veterananläggning, så jag luskade fram ett CT-F 9191 som var Pioneers tyngsta 1975. Dösnygggt! Men tyvärr ett objekt.

Skivspelare visade sig vara svårt att hitta något kul med pioneerlogga på. Det finns ettt par men de dyker sällan upp.

Dock snubblade jag på en näst intill ospelad Thorens TD-166 (Mark 1) på en loppis för ett par veckor sedan. Och denna har nu fått en Ortofon OM10 "super" och är både vacker och låter trevligt. Jag har dock ännu inte bestämt mig för om jag är nöjd. Men en sådan bedömning vill jag inte förhasta mig med förrän jag har högtalarna i föreskrivet skick.

Ja, Jag har en CD också..

En Proton som jag köpte 1996 för några tusen. Den har aldrig gjort någon något ont så därför gillar jag den. Men samtidigt har jag hört att det hänt mycket med CD-spelarnas ljudkvalitet de senaste åren. Visst. Hittar jag något snyggt silverfärgat med valnötssidor så är jag öppen för diskussion.. ;-)

Oj vad mycket det blev.. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det kan väl vara en del av min presentation. Hur jag än bär mig åt så blir jag sälllan fåordig i skriven form.

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/04/01 :  18:04:17  Show Profile Send HenrikN a Private Message  Reply
Ja, då var det min tur att presentera mig.

Egentligen har jag inte varit aktiv hifi-lyssnare så väldigt länge, men intresset för bra ljud och teknik har alltid funnits där.
Jag är 22år och studerar till Designingenjör i Trollhättan. Första anläggningen var av märkena Technics och Eltax för ca 4 år sedan, sen har delarna bytts ut ett antal gånger. Nuförtiden är hela anläggningen från ett land på andra sidan och jag känner att jag i stort sett är "framme", iaf. med dagens och närmaste tidens ekonomi.

Jag har läst här på hififorum från och till lite sporadiskt ett tag, men har varit betydligt mer aktiv på prisjakt.nu där jag även är moderator nuförtiden.

Anledningen till att jag även sökte mig hit är främst dom lite mer teknik- och 2-kanals-inriktade diskussionerna.

Ser fram emot trevliga diskussioner och stort utbyte av erfarenheter/kunskap (även då jag kanske inte kan bidra med så mycket själv än så länge)

Mer info och bilder på systemet dyker upp senare.

Mvh
Henrik

PS. Jag tänkte titta in på DIY-träffen imorgon, så jag vet vilka ni är och vilka jag ska akta mig för i kommande diskussioner ;) DS.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/04 :  04:47:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply

Hej, på er!

Jag heter Jerker Andersson, 34 år och bor i Jönköping. Jag har studerat på Jönköpings Ingenjörshögskola på Elektroteknikprogrammet med inriktning på mikrodatorsystem (120p). Det var mitt intresse för Hifi som gjorde att jag började plugga till elektroingenjör - men jag backar tiden lite och hoppar till då jag var runt ungefär 12 år.

En två år yngre kompis till mig fick en stereo i present och det var min första riktiga kontakt med "kompontent-stereo" och allt eftersom växte en önskan att äga en egen ljudanläggning. Men det skulle dröja enda tills jag var i 18-årsåldern innan det blev av. Det var en skivspelare av märket Dual (kan det har varit av modell 501?) med en ortofon-pickup, en förstärkare, som jag tror hette Proton AM-200 samt högtalare från JAMO. Det var mest dunka-dunka-musik som gällde då - så det blev snart byte av både förstärkare och högtalare. Jag skall väl inte gå igenom varje byte jag gjort - jag kan säga att väl sammanlagt haft närmare 5-6 olika förstärkare, däribland en "Obelisk 2" från ION, en INTEK från Linn. Jag bytte till andra högtalare: Helix från Linn.

Efter ändlösa byten så hade jag slutligen följande anläggning:

Högtalare: Epos ES 11
CD-spelare: NAD 502
Radio: NAD 402
Förstärkare: NAIT 2 från NAIM AUDIO

Tyvärr så pajade min CD-spelare för ett tag sedan, så nu spelar jag CD-skivor via datorn (Kylfläktarna stör mig) - så när min ekonomi tillåter så skall jag köpa en ny CD-spelare.
Den komponent jag är mest nöjd med i anläggningen är helt klart mina högtalare. Den hifi-komponent jag ångrar mest att jag gjort mej av med - en Rega Planar 2.

Musiksmak:

Nästan allt, hårdrock (Iron Maiden, Yngwie Malmsteen, hammerfall mm), klassisk musik (beethoven, Bach mm), synth, pop rock mm.

Min största hifi upplevelse:

Det var i en butik i Jönköping som hette "Euphonia" - jag hade haft mycket kontakt med dom och en dag när man gick och glodde storögt på förstärkare och CD-spelare på hyllorna så frågade en anställd om jag hade lust att lyssna på en "hyfsad anläggning" i ett avskilt demo-rum. Signalkälla var: En LP12:a från Linn med en separat extern strömförsörjning i form av "armageddon" och tonarmen "ekos"(?) från Naim, den minsta eller näst minsta försteg/slutstegs-kombinationen från Naim och högtalarena som också kom från naim hette "IBL", som var ett par meterhöga tvåvägshögtalare. Musiken som spelades på var nån jazz-skiva från - och jag tänkte "-Ånej ingen tradig demoskiva som för anläggningen att låta jätterent. men ack så tråkigt - jag kommer att somna" . Så fel jag hade: det lät helt magiskt, en typ av musik jag ALDRIG lyssnade på annars - men jag satt där helt indragen i det musikaliska skeendet.

Jag har varit medlem i ett elektronikforum ett tag och därigenom haft lite kontakt med "peranders" och hans projekt med hörlursförstärkare och GainClone-bygge. Mycket spännande konstruktioner.

Det var väl vad jag hade att berätta om mig själv.

MVH Jerker Andersson

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/04 04:54:44
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/04 :  07:01:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
RWD, Peter, Michael, Henrik och Jerker,

Välkomna till HiFiForum.nu!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2005/04/04 :  12:48:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
@gelgamesh:

MUMS, överlämna genast din reciever och högtalare!
Skulle oerhört gärna vara ägare till den typen av doningar trots att jag inte var född när de var nya ens.
Var faktiskt oerhört nära att jag köpte en sx-1050 för några månader sedan...
Grejerna har en byggkvalitet som inte är av denna världen!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/04/05 :  00:15:06  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message  Reply
Hej alla HiFi-nördar!

Jag är en ny användare i forumet. Namnet var Petter Sehlin, snart 30 fyllda, jobbar som "projektledare" på Tradera.com och bor i Örebro.

Mitt intresse för HiFi väcktes redan i tidiga år (min far är en skäggig gammal DIY'are av viss rang) men det är inte förrän på senare år som jag har fått möjlighet att utveckla intresset.

Jag är född med en förkärlek för återanvändning och budget-HiFi, därför knåpar jag en del själv med gamla Carlsson- och Yamahahögtalare. På förstärkarsidan är det NAD och Sansuis transistorgrejjer som gäller.

Jag har idag två system som jag använder frekvent, ett hemmabiosystem med en Sonyreceiver, två OA116 som frontar, två OA14 som baksystem och en billig JVC-burk som center (står högt på utbyteslistan).

Både OA116 och OA14 har jag renoverat själv, roligt och lärorikt, även om jag inte förstår alla teorier bakom modifieringarna (som tur är finns det många som kan förklara dem på ett bra sätt).

För tvåkanalsljud kör jag ett par Yamaha NS1000M (fd. Sveriges Radio) med Sansui för och slutsteg (2101B & 2101C).

Använder Pioneer DV470 som inkälla för ljud och bild. Kablage från Biltema, deras trippelskärmade RCA och trevliga högtalarkabel, mycket prisvärt, tycker jag (har testat med lite annat, DYRT, men vare sig mina eller mina kamraters öron hörde någon skillnad).

Nästa år flyttar jag till hus, då ska det byggas ett ljudrum i sann budgetanda. Inga snållösningar, men jag kommer att lägga manken till (har inget alternativ) för att få till en så bra lösning som möjligt inom en rimlig budget. Har den stora fördelen att huset levereras med en oinredd övervåning utan sidofönster, så det är bara att skissa och bygga från scratch. Ett stort intresse för mig hör på forumet blir därför att läsa alla fantastiska byggtrådar som finns,det är otroligt roligt att läsa om era ljudrum!

Tänkte höra med er om det är någon som är bekant med komponenterna i mitt system? Ex. Sansuiförstärkaren, som jag är väldigt nöjd med. Eller NS1000? Är det någon som har erfarenhet av att använda dem för tvåkanalsljud, och som vill dela med sig?

Finns det några Carlssonentusiaster här? Kanske någon mer som kör Carlsson i hemmabion?

Jag är främst här för att läsa och lära, men om det är något ni undrar, tveka inte att fråga så ska jag svara så gott jag kan.

Tack för er tid!

Petter

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/12 :  23:47:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Petter och välkommen till HiFiForum.nu!

Du kanske skulle ta en titt på bildtråden från träffen i Trollhättan...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38682

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/09 :  15:28:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Då så, trevligt med så många entusiaster.
Sjäv började det i Östergötland då jag fick ta över min fars sony stereo. Den blev genast utbytt till ett par Dali 808. Stärkaren byttes och jag praktiserade en runda på Carlsson fabriken i Skillingaryd o blev Carlssonfrälst. Så Dali åkte ut Jobbade som installatör för B&O och sony. Vilket innebar många hemmabiopaket o ljudinstallationer i hus o lyxsommarvillor. Direkt efter blev det ljudteknikerutbildning och jobb på KMStudio (Disney dubbningar). Bekantade mig med Bo Hansson (Opus3, Rauna AB) i Karlskoga dit jag flyttade. Spenderar så mycket tid som finns med att hjälpa till med diverse rörbyggen o högtalarkonstruktioner. en o annan svarv petas även ihop. Så det är nog inte så svårt o gissa att hela anläggningen nu åkte ut så det blev "analogt o rör musik med glöd" - som slogan säger
Rör försteg o slutsteg. Granitsvarv o en nuviristorRIIA
Med digital uppväxt så har jag motvilligt fått erkänna att vinylen har sina fördelar.
Har äntligen målat klart i betongfabriken så snart börjar det gjutas i Rauna formarna igen. Den något unga åldern 25 år gör att det snart blir hus, o med detta intresse för akustik o hifi i botten o alla entusiaster här på forumet så kan det inte bli annat än bra i lyssningsrummet.
Spela på boys n girls
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/09 :  15:46:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Välkommen Stsormen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

yesiwould
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:05:46  Show Profile  Visit yesiwould's Homepage Send yesiwould a Private Message  Reply
anders. 32 år flyttade från gbg till sthlm för 3 år sen.Är väl påväg tebax till Gbg .jobbar i södertälje hamn så har inget med hifi att göra mer än att det är intresse liksom motorcyklar. Har väl allltid varit intreserad av hifi men inte alltid haft pengarna för det..Men nu har det väl vänt lite så nu får man börja bygga fast kommer väl ändå hålla en lagom kostnad. är lite intresserad av era hifi kina grupp köp om ni kör sådana fortfarande.skicka pm isåfall

någon som har en avance sign 10 mkII sub
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:32:08  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Hejsan,

Mitt namn är Peder Beckman och jag jobbar som försäljning och marknads chef för Elite AV Distribution i Los Angeles USA. Vi är USA importör av Plinius Audio, Kuzma Skivspelare, Muse Electronic och ESS högtalare. Jag har varit i denna industri sedan i början på 80 talet. Tidigare har jag jobbat hos företag som Goldmund och Ultralink-XLO.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:33:21  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Hejsan alla! Ny på detta forum. Heter Johan och pluggar till ingenjör inom produktutveckling och design. Jag har tidigare byggt 2 par högtalare med färdiga filter. Har planerat ett nytt projekt till sommaren. Ett par stativare med lite speciell design:) Kanske dyker det upp en tråd om detta senare.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/06 :  21:33:38  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
hej, jag heter nisse, jag är audiofil.
Go to Top of Page

psyrico
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:37:27  Show Profile Send psyrico a Private Message  Reply
Hej
Varit medlem ett tag men mest passiv ännu så länge. Heter Ricardo Berrio 43 år som alltid lyssnat på musik i massor men inte förrän jag för ett år sedan köpte en vincent 233 förstärkare(av misstag) började bli en sk hi fi intresserad. Har sedan tidigare ett par jbl lx55 och marantz 5000. Låter riktigt bra för priset (3000 beg). Tänkte byta högtalare och bla blivit intresserad av jmlab 920.1.
Go to Top of Page

nilrog
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:18:03  Show Profile Send nilrog a Private Message  Reply
Sådär, nu har jag kommit till skott och blivit medlem på Hififorum.

Vem är då jag? Mitt namn är Roger Nilsson och kommer ursprungligen från den norra spetsen av Ångermanland men har sakta letat mig söderut och har nu ett ben i Östersund och det andra i Uppsala där kärleken befinner sig. Jag är väl kanske inte en klassisk HiFi-entusiast...utan mitt intresse för HiFi bottnar mer i mitt omättliga intresse att bygga och lära mig mer om mycket

Mitt främsta intresse rör allt som man kan göra i en snickeriverkstad, naturligtvis påverkad av en far som var (möbel)snickare, eller annat hantverk som min mor hållit på med sedan man var liten. Vad passar då bätre än att börja bygga ihop en egen stereoanläggning baserat på rör och bredbandshögtalare

Just rörteknik och även bredbandshögtalare är helt nytt för mig även om jag har hållit på med modern elektronik sedan grundskolan. Hififorum har varit en trevlig inspirations och erfarenhetskälla det senaste halvåret då jag har läst mycket om vad ni har håller på med. Än så länge så håller jag mig till att förverkliga andras konstruktioner som jag grävt fram på nätet men vem vet, i framtiden kanske man övergår till att även konstruera någonting eget.

HiFi intresset påbörjades förra sommaren då jag började planera för byggandet av ett par Zhorn Heruka. Dock hann jag knappt börja förrän jag dessutom dragits in i byggandet av en rörförstärkare. För tillfället är högtalarna fortfarande inte klara men rörförstärkaren spelar...ljuvligt Fast det är nån liten detalj som måste lösas, samt ett snyggt yttre. Sedan blev jag "tvingad" att snabbt snickra ihop ett par mindre högtalare, Solo 103, för att kunna njuta av tonerna från min förstärkare då jag för närvarande befinner mig långt ifrån en riktig verkstad.

Det blev lite längre om mig och mina fritidsintressen som berör HiFi än jag planerade att skriva från början. Jag hoppas att jag ska kunna få mer inspiration och även lite hjälp härifrån nu när jag tillslut tagit steget fullt ut och blivit medlem.

Hälsningar...
/Roger

Mvh Roger
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/06/24 :  12:15:45  Show Profile Send Straub a Private Message  Reply
test...
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/06/24 :  12:23:54  Show Profile Send Straub a Private Message  Reply
Hej
Har haft problem med att skriva in meddelanden, därav testet.
Kort presentation när jag ändå är här.
Jag är 27 år gammal och bor i Gbg. Mitt största intresse är musik. Äger en ganska dyr musikanläggning bestående av B&W och Nad. Har byggt några högtalare. Äger fyra subwoofers. Har en flickvän som starkt ogillar mina stora B&W-högtalare. Senaste inköp Tivoli Audio Model Two och Model Subwoofer. Rekommenderas!
/Straub
Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/06/30 :  09:54:44  Show Profile Send devil a Private Message  Reply
Hejsan,

Mitt namn är Christian Gudmundsson, född 1981 i halmstad (sydvästra Sverige). Har sysslat med hifi i snart 3år. Mitt System är Krell kav-400xi, Sonus faber Grandpiano Home, kablage från xindak och ljudet har genom min modifierade Airport express. D.v.s jag kör allt ljud trådlöst och kan säga att de låter superbra... //Christian
Go to Top of Page

bpahe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/06/30 :  10:07:48  Show Profile Send bpahe a Private Message  Reply
Hej!

Hans Pålsson, ny här på forumet. Pysslar mest med flygsimulatorer men har även ett stort, nyligen återupptaget hifi-intresse - eller kanske snarare musikintresse då mycket av favoriterna inte kan klassas som "hifi". :-)

Ansökte om medlemskap här inför högtalarbytet som nu är genomfört - det blev ett par Dynaudio Audience 122 (som reas på Reference Audio - rekommenderas starkt!). Dessa paras ihop genom Supra till en NAD-kombo (302 + 214) och en Cambridge Azur 540D. Stärkarna är närmast på tur för byte.

/hans

Gott ljud!
Go to Top of Page
Page: of 80 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000