HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Klarar Philip den sista testen tro?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:50:52  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Quote:
Låt dom LIIIIIIIIDA..



Ahhhrg
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:55:08  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Vill ha vetskap!!! SMÄRTA, SMÄRTA!!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/08/28 18:55:47
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/28 :  19:04:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Nu är jag hemma en sväng, nästa sammanträde om en halvtimme

Men lite hinner jag nämna innan avfärd.

Jag hade förväntat mig att Philipsen skulle få det lite jobbigt med Quadarna, men icke, visserligen orkade den inte driva 63:orna till höga ljudnivåer, men kvaliteten var det inget fel på.

Samma pondus som återges när Philipsen spelar på Tobbes Silverline, kom igen på Quadse'n.

Ruttna liveskivor funkade t.o.m. stärkaren sepererar upp musik och röster på något konstigt sätt, så att det går att lyssna, med god behållning.

Det mest förvånande är just att "den gamle" klarar av att få dåliga inspelningar att låta bra, något underligt är det med min Philips.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/28 :  19:21:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Låter som att vi får ta o klona den

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  19:29:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Lite av mina intryck då...
Ja PG´s omdömme stämmer exakt som mina inledande tankar... En sak bara som jag vill klargöra. Det är INTE så att philip har en egenkaraktär som gör dåliga inspelningar blir bra. Utan det är denna rent fenomenala förmåga att bena upp som på nåt underligt sätt bara ÖKAR då det blir svårare.. Så det spelar liksom noll roll VAD som stoppas in . Den bara lirar det aldeles oavsett vad...Och förmågan verkar bara ÖKA o ÖKA ju svårare det blir..






Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  19:38:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

För att lite visa vad som spelades så tog jag en bild av min slitna väl använda live ACDC... En riktig goding som annars endast går att NJUTA av i en fet fet bilstereo med massa eq samt BAAAAASSSS

På hifi är den miserabelt trist anser jag genom alla år man provat den..



Saken med denna i philip spelande är att den benas upp så till den milda grad så man helt o hållet glömmer att ens lyssna på ljudet och bara gillar musiken. Och att detta förmedlas av en stark känsla av "vara där".. scennärvaron är mycket stor....tycker jag då..

Och gurornas tyngd är såååå gooo... inget skrik o skrän eller ihopblandande för fem öre...

Den lirades självklart på Quadarna...

Nu lämnar jag över till PG igen med hans fortsättning...


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/28 19:39:47
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/08/28 :  19:56:04  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Quote:
Låter som att vi får ta o klona den
Finns det inte en massa DIY folk här
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/28 :  20:09:26  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Körde ni på dina telehögtalarkablar Mayro, eller på testpiloternas?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  20:14:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Telekabel denna gång... Per G hade förberett allt så det var bara att koppla in.. Han hade sådan färdig

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:06:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Per tar tid på sig. Så jag får väl visa hela bilden av Per O min Lena i högsätet så länge..



Dom ser snudd gifta ut. Lena lite strikt. Per aningen som en som varit ute o busat med polarna på pubben..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:11:08  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Han ser ju förbaskat nöjd ut,av nån anledning...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:24:06  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Om "Philip" är lika alert/snabb som "Albert och Herbert" är i den här tråden lär den inte återge musiken speciellt bra.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:28:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Vox.

tålamod ÄR en dygd..
Fast jag sitter snart med f5 ja me o väntar på PG...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:31:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
På komando leverar åtminstone jag

Artphotography
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:36:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Philip var en lite större burk än jag trodde, men det är märkligt det här, fattar ingenting

Ännu märkligare att ni började med Quadarna som jag trodde skulle bli svårast av de ni planerat prova. Och resultatet är alltså inte en helt omöjlig setup. Bara koppla in och spela om än inte till våldsamma volymer. Fattar ingenting...

Vad sitter det för rör i den förresten

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:11:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det är egentligen inte så mycket att tillägga, förutom att de publicerade bilderna av mig, återspeglar hur jag kände mig i söndagsmorse

Glömde att kommentera basåtergivningen, UTAN dipolbasar, det var inte mycket som fattades där, ingenting rättare sagt.

Men som sagt, det klippte ganska tidigt, men innan dess, så är det mer än godkänt vad Philipsen visar upp.

Nu får du fortsätta Tobbe............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:17:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Ok.. Jag skall enbart säga att resultatet var oerhört överaskande för mig. Helt ärligt var jag aningen tveksam till att detta skulle gå. men som Per säger så hade detta system räckt till för en vanlig lyssnare som inte kräver höga volymer utan tvekan...
Skoj!!!

Nu fortsätter vi resan då. Skall bara hämta några bilder först...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:29:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

resan fortsatte vidare mot Skurup för ett besök hos Dan och hans KRell 400 xi som stod och matade dessa "små" högtalare. Det är nu ett set Revel F30 som skall tala om vad dom gillar Philip. Eller tvärt om kanske är mer rätt. Vad philip anser om att få sådan belastning i tåtarna sina...



Dessa burkar har tydligen ett rykte som säger att dom endast gillar massor av w och kontroll enligt Dan.Dessutom har dom låg känslighet liknande quadarna.Till skillnad från quad som ändå man hört skall gå att lira rätt bra med rör även om det inte är urmånga w så skall dessa bestar INTE ha liknande "vänlighet mot stärkaren.. Så nervöst besiktade jag dom med respekt för den rätt stora storleken dom har...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:32:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Och här får man en hint om hur stora dom faktiskt är...

Dessutom ser ni vår vän Dan övervaka att jag inte kopplade in något hemligt vapen mot hans "elakingar" till högtalare..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:36:03  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


lite kaxigt ställer sig philip på översta bänken för att riktigt visa den där "krell" vem som bestämmer här. Ålder går före styrka anser tydligen philip. Som alla förstått så skyr philip inget motstånd oavsett om det är en herr Krell med ansenliga kraftresurser bakom dom tunga slagen..



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:38:06  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Men då han fick höra herr Krell lira så blev philip lite rädd och bad mig hämta sin polare Droppen samt telekabel


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:47:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Ja.. NU vart philip lugnare och han fick ta över taktpinnen..

Men JAG vart oerhört nervig här skall ni veta. vad fint detta system lirade måste erkännas.. Jag kommer INTE inbördes bedömma NÅGOT sytem här i tråden . Men eftersom detta för mig var en helt ny upplevelse dessa burkar från revell så kan denna korta recention få komma här..samtidigt var krellen en ny upplevelse. För dom tidigare små krellar jag haft o hör har inte blivit mina favoriter direkt. Men dessa nya verkar ha helt annat kvalitativt ljud är dom tidiga kav serierna...Mycket trevlig erfarenhet detta eftersom jag nyligen hört krells steg hos Pär Engelholm med liknande intryck där. DVS att stärkarna INTE har kvar den elakhet jag tidigare ansett kav serien vara behäftad till del av...

Så att köra igång philip här tog helt ärligt emot... Jag var faktiskt inte lite nervig..

Så nu lämnar jag ordet till Dan här att ge sitt omdömme ...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:56:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Som de allra flesta (skulle jag tro) har man haft lite svårt att förstå hur en 60tals grunka med ynka 12w per kanal kan låta bra. Visst, skapa klockradioljud är ju en sak, men att skapa njutbart ljud ur förövrigt moderna (och dyra) grejer är ju uteslutet. Omöjligt. Helt enkelt ganska löjligt att bara komma på tanken. Dessutom ser den ut att vara dåtidens köksradio och ingenting annat. OK, lite 60tals nostalgi kan man väl allt bjuda på, men personligen faller jag inte för det. Jag hade 1 huvudanledning att locka hit Philip med plastföräldrar....jag ville bevisa att Mayros lyckoträff handlade om ett makalöst sammanträffande med komponentmatchning som i princip inte kan förutses utan bara "händer" utan direkt förklaring. Jag har dessutom alltid haft förkärlek till förstärkare med kraft och pondus framför finlir, därför har resan gått från NAD 208 till Denon monoblock till Elektrocompaniet AW250R och till den jag har nu som är en Krell 400Xi. Dvs de klenaste ger minst 200w i 8ohm. Rätt långt ifrån Philip och hans bleka yttre....(och inre)
Mina högtalare är ganska kända för att inte vara helt enkla att driva fullt ut, 87db säger en del, men det säger klart inte allt, men jag har blivit rekommenderad att inte över huvudtaget fundera på något under 100w i 8hm. "Det vore "synd" att matcha de fina högtalarna med en tunn förstärkare!!", har det låtit. Jag har ett mycket bra ljud idag tillsammans med Krellen, det är både finlir och enorm dynamik samtidigt. Jag har aldrig haft bättre ljud hemma. Allt kan bli bättre givetvis, men jag har verkligen njutit med nuvarande system. För en oinvigd i "vår" värld blir det ofta en omtumlande upplevelse och haksläpp för kompisar som får sig en demo.

OK, nu kopplar vi in Philip och min Cairn Fog2 och trycker igång en låt som jag är rätt övertygad ska sänka Philip direkt, Boz Scaggs med "Thanks to You". Den levererar en grym djupbas och kräver förstärkare som har kontroll på elementen. Jag sitter och småler eftersom jag är sekunder från att spräcka drömmen om att det finns en magisk liten mojäng som moppsar upp sig mot avancerade förstärkare år 2006 och tror att han ska ha en chans överhuvudtaget. Pyttsan!
De första tonerna sjunger ut, de första bastonerna lämnar elementen och svävar ut i luften, in genom öronen och snabbanalyseras av hjärnan........"men va f-n"......det är rent, dynamiskt och transparent. Riktigit riktigt bra. Jag koncentrerar mig till vansinne för att leta dist och obehag, utan att lyckas. Jag tittar upp på översta hyllan. Där står den, helt obekymrad, lite skamfilad, gammal men tydligen inte trött och jo, där kunde jag visst se ett litet smile, där i mitten med tre knappar uppe och två nere, liksom en glad mun med lite fantasi. Men hallå!!!, wake up, en ful Philips med 12w från -61....snacka om fantasi. Detta kan bara inte stämma. Jag frågade faktiskt Mayro ifall detta var ett avancerat practical joke, ifall det var en modern motor innuti med feta icepower moduler Nähä, inte det....
Efter första förvåningen så blir jag inspirerad att testa massa musik. Vi bytar skivor flitigt, helt olika stil, helt olika kvalitet på inspelningar och det låter oförskämt bra. Det Philip inte klarar av är att spela på lite högre volym, man hör när gränsen är nära och då måste man backa liiite, men när man gör det så spelar Philip med respektingivande klarhet och dynamik. Krellen är inte helt okänd för att vara mycket duktig med att kontrollera basen och inom gränsen för vad Philip mäktar med volymmässigt så hänger han absolut med Krellen. Det är, hur j-vla otroligt det än låter, ingen tvivel om det.

Kontroll, dynamik, 12w och 87db - var någonstans finns logiken grabbar

Taskiga inspelningar låter fortfarande sämre än en bättre (ööh) med Philip, men det är ändå musikaliskt, medryckande och roligt. Det är inte roligt att lyssna på taskiga inspelningar med Krell. Jag gör det inte helt enkelt, det låter tunt, skrikigt och jobbigt. Med Philip blev det möjligt. Ifall jag skulle göra match dömmer jag så här. Bra inspelning på lagom volym 1-1, bra inspelning på hög nivå 1-0 till Krell, dålig inspelning på lagom nivå 1-0 till Philip.

Vill jag byta till en Philip asap? Nej, det vill jag inte, men det är egentligen bara en faktor som avgör det uttalandet och det är att jag gillar att blåsa ut hjärnan ibland med nån tung låt och känna trycket i bröstet. Det är givetvis omöjligt med Philip men hade det inte varit för dessa freakstunder så har Philip de kvaliteter som jag gillar. Imponerande bra helt enkelt. Mayro kopplade in sina telekablar tunnare än fiskelina och typ, 75metersrulle för 8:50kr.....medan jag sitter på dedikerade biwire kablar med separata kablar á 12000kr (jo, det finns 10 dubblade priser, men 12' är ändå rätt mycket pengar i jämförelse) och det är ändå imponator ljud med Mayros prylar, detta är ju också svårt att förklara. Eller?

Vad har jag lärt mig? Den absolut viktigaste läxan, erfarenheten samt lärdomen är att antalet watt specificerat för en förstärkare har ingenting, absolut ingenting att göra med väljljud eller oljud för den delen. Jag har alltid tyckt att rörförstärkare ser både mysiga och imponerande ut (när man ser rören), men.......2x24w, eller 2x35w osv har fått mig att bläddra vidare omgående, tidigare. Det ser tufft ut men jag vill ha pondus och det kan aldrig så få watt leverera. Det har varit min inställning i 20 år. Hu, vågar man skriva så? Alltså att man mer eller mindre dumförklarar sig själv.....

Jag vill härmed tacka Mayro och Lena för denna trevliga insikt och givetvis för en trevlig stund tillsammans. Det var verkligen kul att få höra er fosterson sjunga!

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:10:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har demat F30 ett par ggr o dom är petiga med vad man puttar in. Dom har även en tendens att bli svullna i basen med klena stärkare.

Den där klenoden från 1800 talet verkar inte gå av för hackor

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:12:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Men då han fick höra herr Krell lira så blev philip lite rädd och bad mig hämta sin polare Droppen


Du e för j*vla rolig,Mayro!
Berättat många go`natt-historier för dina barn...?

Och den (av mig) högt respekterade Droppen,är skitfin!

Den får du mer än gärna ta med dig,om du nån gång kommer upp hit här.
Har ett par cd som skulle vilja mötas i ringen med den!

Och inte f*n trodde jag att Philip skulle mer eller mindre spela ut Krell...!Med den känsligheten!!Har ett par teorier som jag klurar på om Philp.

Läckra grejor förresten,Dan!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000