HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 06 - Engelholm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/15 :  20:50:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu skall vi gå in ett rum där utställaren hade ansträngt sig att visa upp ett alternativ för den vanliga plånboken.

Pär hade tagit med sig sina högtalare och försteg tillsamman med elektronik från Rega och Krell.

Rega systemet med CD+integrerad och Pär högtalare slutar på c:a 20.000 och 15 av dessa är elektronik.

Engelholm hade turen att få ett rum som inte stördes så mycket av de andra intillliggande rummen vilket gjorde att man kunde lyssna på lite lägre volym med behållning. Det var skönt på söndagen då öronen ville vila lite

Här fick man dessutom spela så mycket medhavd musik man ville och det uppskattede åtminstone jag.



Här har vi en översiktsbild med Rega prylarna är mörka överst på bänken.

Vi skall ta en ordentlig genomgång av högtalarna i nästa post.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/15 :  22:48:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu skall vi gå igenom de här högtalarna.

De små stativarna kostar 5.000:- och låter mycket trevligt och vettigt neutrala. Det finns inte mycket att klaga på för storleken eller pengarna, t.o.m. träarbetet är snyggt.

Många kommer att kunna klara sig med bara dessa stativare om man inte har ett större rum eller vill spela grymt högt.

När budget eller ett nytt rum medger/kräver så finns en basmodul -listigt namngiven Baso- att koppla in som komplement. Även den är ganska billg (som jag uppfattar det) men kräver att man har ett aktivt delningsfilter mellan bas/topp system. Har du ett så kan du använda det men de flesta behöver nog köpa till ett och då har du två val: Köp ett Prelo (försteg+aktivt filter) eller ett Delo (aktivt filter - använd det försteg du redan har). Nu kostar Prelo bara 10.000:- så jag kan inte se att många kommer välja något annat alternativ.

Summa summarum så får du 2 stativare + 2 basmoduler + försteg & aktivt filer för c:a 20.000:-



Kombinationen ger dig möjlighet att justera basnivån som du tycker passar dig och ditt rum. Medlemmar med svårigheter i just basområdet borde tilltalas oerhört av detta.

Mer information finns på deras hemsida här


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/09/15 22:49:10
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/09/15 :  22:54:09  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Ajaj ytterligare ett rum som jag tänkt besöka men missade:-(

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/16 :  17:36:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Äntligen någon som tänker på vanligt folk!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/16 :  18:14:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där var kö för att komma in till Engelholm , enough said

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/17 :  10:31:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Undertecknad och Pär sitter och samtalar kring hur systemet är uppbyggt.

Pär har använt lokala underleverantörer från både Öland och Karlskrona där han är uppväxt/bor i.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/09/17 :  10:36:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
smart och snyggt!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:43:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag kan enbart säga..

HEJA HEJA!!!!!!

"Nytänkande" i dessa prisklasser är relativt unikt.. Och detta ÄR verkligen ett systemsätt där man INTE utelämnar kunder med mindre plånböcker ifrån att kunna i steg bygga sig ett mer "fullrangeliknande" system i etapper..Och SAMTIDIGT INTE varje komponent kostar en förmögenhet.

"Vanliga" arbetare kan köpa sig del för del och bygga ut via detta försteg som "hjärta" i sin utbyggnad...

Jag skrev lite om detta "systemtänkande" efter besöket hos Pär Engelholm som jag o Johan Lindroos gjorde för en tid sedan.Samt inför mässan.. Och igen kan jag bara böja mig för faktumet att Pär Engelholm har tänkt fram funktion och bra prisbild i ett "paket"...

Så Heja heja Pär E!!! Sådant här är för mig den största glädje att få heja på.."fullrangekänsla för relativt sett kaffepengar" är ett begrepp numera... Skall bli ytterst intresant att följa Pär Engelholms vägar härifrån och framåt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:11:51  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Måste bara säga att jag tycker detta runnet bjöd på mässans bästa ljud! Det lät riktigt bra!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:27:00  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Snygga,vilken finish det verkar vara

Lycka till i framtiden.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:49:50  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Vettiga prioriteringar och bra uppställning tycker jag kännetecknade denna anläggning och demo. Mycket trevligt, mer sånt!

markih
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:53:51  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Detta lät kanon, jag är imponerad av vad Pär åstadkommet med tanke på budget.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:59:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi tar en bild till



Här ser vi Krell + Theta elektroniken som drev systemet med båda högtalardelarna.

Det verkar vara så att ganska många är överens om de kvaliteter systemt hade. Kul.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/19 :  09:09:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En liten bild till



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/09/28 :  19:20:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack MickeY och Gänget bakom HifiForum.nu.

Arken var en otroligt rolig upplevelse, något jag aldrig varit med om någon gång innan.

Jag känner stark koppling till mina produkter, kanske starkare än andra, då jag själv gör allt själv. På gott och ont känns det som att jag ställer ut mig själv. Mina högtalare är mina bebisar...

Alla uppskattande ord under mässan - och inte minst såhär i efterhand på fora - värmer extra mycket. Jag lovar!

Tack!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:40:15  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Jag lyckades att helt missa detta rum, attans! Var det på entréplan eller?

Hur skötte sig Rega-grejorna i detta sammanhang?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/28 :  23:03:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Rega elektroniken skötte sig bra, inte något att klaga på vad man kunde konstatera på en mässa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/09/29 :  09:19:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag lyckades att helt missa detta rum, attans! Var det på entréplan eller? Hur skötte sig Rega-grejorna i detta sammanhang?
Synd - men det kanske blir igen!

Jag imponerades av Rega-elektrnoiken. Mellan Apollo och Saturn är det ganska små detaljskillnader där Saturn'en låter lite mer rafinerat. Jag tycker själv att ljudliga skillnaderna inte helt rättfärdigar prisskillnaden - åtminstonde inte med Mira 3'an som förstärkare. Men ska man ha det bättre så får man pynta upp!

Sent på söndagen körde vi Apollon mot Thetan och tja...Prisskillnaden är ju enorm, men ljudligt var det ett rejält kliv upp. Märktes mest på stora systemet som ju har lite mer att säga till om i basområdet.

Prismässigt skilde systemen sig åt med en faktor 10!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2006/10/02 :  13:06:59  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Kul att se och höra att det gick bra Pär!
Verkar som du inte blev avskräckt i alla fall.
Inte besökarna heller.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/03 :  09:29:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack Wallraff!

Ps. Hur går det med din lackering?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/15 :  11:48:27  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag hade möjlighet att testa "topparna" Mino hemma hos mig. Jag tycker att för pengarna lät det överraskande bra, speciellt diskanten lät bra, avslappnat och mjukt men ändå detaljerat. Resten hade samma karaktär och det lät homogent i sin helhet. Spelade fin bas men naturligtvis inte så djupt som större högtalare men då finns ju basmodulen. Mellanregistret var kanske inte riktigt så detaljerat som jag är van vid (Revel M20 som kostar ca 4ggr mer) men behagligt och naturligt, och sen kan det ju tänkas att med en basmodul som avlastar toppen lite, blir det tom ännu bättre i mellanregistret. Jag blev positivt överraskad. En bild hemma hos mig:

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/16 :  08:52:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Smakfullt!

Mycket riktigt ökar detaljeringsgraden när Mino kompletteras med Baso och aktiv delning.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000