HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vad gör man lämpligtvis med 6 kvm spånplatta??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/01 :  21:37:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
host.. *hrmm* mer ? :)

Jag var just i Kalmar och fick med mig ett "gammal" qsc rmx 1450 steg hem, skulle det kunna vara något att prova med ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/02 :  08:20:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag var just i Kalmar och fick med mig ett "gammal" qsc rmx 1450 steg hem, skulle det kunna vara något att prova med ?


Jorå! det skulle vara skojsigt att prova med.
Du är mycket välkommen Martinsson!


Jag har inte hunnit med nått byggande på några dagar då jobbet äter upp all tid.. Hoppas på Torsdag. Då skall jag vara ledig. Mycket sågande och byggande bör det kunna bli.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/08 :  17:39:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ett stag på plats.
(Det här med heltidstjänst och två små bustroll är inte bra för byggandet......)

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/08 :  18:04:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Å bygget fortskrider...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/08 :  18:31:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Enligt hifikit så skall hålet i baffeln vara 352 mm. Men min lilla bas vill ha 363 mm. Vad det är jobbigt att såga ut de extra millimetrarna när man redan sågat upp ett fint hål en gång...
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:46:48  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
mäter alltid basen, blir mindre fel men har man ej elementet
så får man chansa. men roligt är det inte kom igen bara kör.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:38:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det går framåt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:44:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Å ännu mera frammåt. Liten låda.. 280 liter totalvolym. Lika hög som köksbordet. Saknas en baffel och anslutningsterminal. Lite ytbehandling kanske kan göra Malin lite gladare.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:37:19  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Ska du ha 12LX60 beyma till mellan.

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:42:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ska du ha 12LX60 beyma till mellan.

Bengt

Ja det verkar som om de skall gå midbas/mid. Troligtvis i ett par slutna lådor.. Ett stort bashorn kan funka finfint oxå... blir nog mid tillochbörja med. 60 - 1200 Hz. Kan ev ha ett stadigt slutsteg på G. 450 watt/kanal.... Låter bra. Kan passa fint. Hoppas mina grannar älskr musik!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/12 :  21:59:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag tycker att det låter som en bra balserad och genomtänkt lösning, ett par stativare med 12" och 1" (Beyma/RCF)och denna 15" Beyma skapelse som fyller ut lite i botten, får man bara till det med filter (aktiva eller passiva) så det blir jämt och fint så tror jag inte du kommer sakna särskillt mkt.

Detta är vad jag hade gjort, men jag är inte du, och det som känns rätt för mig är inte nödvändigtvis rätt för dig även om jag skulle varit du alltå mig själv fast någon annan som skule varit du om jag var jag fast dig *kurt olson med blädderblocket*

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/12 :  22:18:24  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Varför inte slå till på mina CP 385 /ND Beyma borde passa som han i handske låter riktigt bra och hur högt som helst

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/13 :  00:09:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det skulle vara kul, men husfriden är lite ansträngd just nu.. Två 12LX60 var ganska mycket mer än min sambo tyckte om..... Hon tycker av nån underlig anledning att en WO, en 230 liter BRlåda med Beyma 15K200 och ett par Cervn Wega 10or kunde täcka mina basbehov.... Hon mumlade nått surt om att det är inget fel på basmängden, snarare på min hörsel.
Kvinnor har ingen förståelse för detta! Som om det någonsin kunde "räcka"????

Efter Jul, om de finns kvar så kan det vara intressant. Är tvingad att hålla igen lite nu. Arga kvinnor är inget bra att pressa för hårt. Kan få konsekvenser.....


Tack för uppmuntrande ord Martinsson!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2006/10/13 :  00:14:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Två 12LX60 var ganska mycket mer än min sambo tyckte om.....


Det låter nästan som veckans lyxproblem, "en polare" håller på och tjafsar med sin sambo om huruvida ett par femliters lådor med 3" Tangbandare får plats i köket eller inte

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/13 :  00:18:20  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Fuling det där var i allefall veckans vit lögn

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2006/10/13 :  00:20:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Levande: Inte då, jag har så många polare... i huvudet...Hä!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/13 :  00:55:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Å så det självklara testet... Får barnen plats i lådan?!



Det är lite trångt. Jag har visst börjat tappa lite DIYanda här. Inget horn. Basreflexlåda.....
Barnen får knappt plats i lådan?! Illa illa. Vart skall detta sluta?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/13 :  01:12:51  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Barn låter som en bra enhet för att ange lådvolym:
"Till den är basen rekommenderas en 5 åring, alternativt två 2.5 åringar om man vill bygga på höjden. 5 stycken ettåringar rekommenderas inte pga baffeldiffraktion som kan leda till ojämn frekvensgång och missljud".



Edited by - f95toli on 2006/10/13 01:13:12
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/13 :  08:16:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Barn låter som en bra enhet för att ange lådvolym:
"Till den är basen rekommenderas en 5 åring, alternativt två 2.5 åringar om man vill bygga på höjden. 5 stycken ettåringar rekommenderas inte pga baffeldiffraktion som kan leda till ojämn frekvensgång och missljud".


HAHAHA!!!!! Lol.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/10/13 :  23:25:31  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Hörde på radion idag om någon fransk tant som hade fått trillingar 15 gånger, tror hon hade världsrekord i antal födda barn. Jösses vilka stora högtalare hon måste ha haft!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/10/13 :  23:44:10  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
ILLY: Det är nog hon som hyr ut högtalar-riggen till Pink Floyd

Edit: sorry för intrånget på tråden, raderas om så önskas.

Edited by - fidelityn on 2006/10/13 23:45:57
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/13 :  23:44:27  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Igentligen ska du ha dubbla 18" till bottnarna den typen av PA rigg,
2*385
2*12LX60
och dubbla 18"
med hyfsade steg räker till att spela olidligt högt för typ 200 pers om man kan avara basen under 40hz.

Bor du i hus eller lägenhet???

"Om det inte känns så hörs det inte"

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/14 :  08:55:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hörde på radion idag om någon fransk tant som hade fått trillingar 15 gånger, tror hon hade världsrekord i antal födda barn. Jösses vilka stora högtalare hon måste ha haft!


Haha!! Troligtvis!!

Vi kanske skall jobba på att få två till. Då blir det stora lådor framåt i tiden!

quote:
Igentligen ska du ha dubbla 18" till bottnarna den typen av PA rigg,
2*385
2*12LX60
och dubbla 18"
med hyfsade steg räker till att spela olidligt högt för typ 200 pers om man kan avara basen under 40hz.

Detta är ingen rigg utan min hemmabioannlägning. Behöver bara kunna spela olidligt högt för mig och mina barn.

quote:
Bor du i hus eller lägenhet???

Lägenhet!!!! 1 st 15 tummare räcker ofta riktigt bra i en lägenhet.
Vill ha en till eller tre. Har funderat på dubbla 18 i varje kanal. Som Neriks ungefär men min ekonomi är inte stark nog än. Inte mina försök att övertyga Malin om det heller! Det har inte gått så bra. Min Beyma 15K200 borde räcka ganska bra. 2 st Beyma 12LX60 till i midbasen kan nog funka finfint.
Detta är ju en början..

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/14 :  09:07:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det låter nästan som veckans lyxproblem, "en polare" håller på och tjafsar med sin sambo om huruvida ett par femliters lådor med 3" Tangbandare får plats i köket eller inte


Ok mina problem kanske är lyxproblem... Malin är ganska härdad. Jag har ju faktiskt fått ok på ett par Imperial lådor, bara jag offrar mitt arbetsrum till barnen.
Malin har tjatat om att vi behöver ett par högtalare i köket i två år. Kanske inte stora men åtmindstånde hyggligt välljudande... Tror inte att 15 tummare är så aktuellt. Kanske ett par Gainclone eller circlo konstruktioner med nån lämplig bredbandare till.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2006/10/14 :  11:16:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Jag har ju faktiskt fått ok på ett par Imperial lådor


quote:
Malin har tjatat om att vi behöver ett par högtalare i köket i två år


Tar du illa upp om jag föreslår ett partnerbyte?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000