HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Kent_n stereo, uppgraderad till MBL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/01 :  20:48:33  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Hej,

Mitt musikrum vaktas av denna man



ingenting ungår hans blick så det gäller att sköta sig..

Börjar vi med högtalarna


är det nå´n som ser vad det är ? Ganska nyinköpta, hade tidigare Dynaudio Contour 3.4 under flera år, kanon högtalare, sprng på denna och är milt uttryckt kanonnöjd, ett stort steg bättre än Contouren..

Nu då



Återkommer med fler bilder senare..





Edited by - kent_n on 2008/06/27 09:27:51

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/10/01 :  20:54:50  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Den tavlan känner jag igen!


mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/01 :  21:33:56  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Dynaudio Confidence C2?
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/02 :  11:03:37  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Jodå helt rätt Dynaudio C2



Skrev så här när jag fick dom..

Haft nya högtalrna i några dagar nu. Försöker förklara skillnaden på en speciell låt jag nyss lyssnat på.

Lyssnade på "More best of Leonard Cohen" och låt nr 11 halleluja har en kraftig basgång och bastrumma samt ett längre gitarrsolo, för första gången kände jag bastrumman fysikt i bröstet, inte speciellt hög volym (grannar), precis som det kan kännas på en konser, och det visade sig att den var inspelad live. Med gamla högtalarna var det ochså en fin bas men känslan har jag inte upplevt tidigare vad jag kan minnas..Senare kommer gitarsolot in, blundade man är det omöjligt att inte tro att man var där... Skillnaden var så stor att det känndes som en helt ny låt...Öppenheten i musiken, jämförde med mina gamla Dynaudio Contour 3,4 och jämför man högtalarna lät 3,4 instängda ungefär som dom satt i en kaffeburk..och 3,4 anses inte direkt dåliga....så skall man med en första jämförelse försöka förklara ljudet så går basen lägre än min subwooferl till tv Audio Proo B2,27, högtalarna går lägre med mycket torrare finare klarare bas, aldrig hitils hört dess like, diskanten har en öppenhet som vida överglänser 3,4, inte lika vass, mer naturtroget mkt öppnare, hela mellanregistret bara finns med där, låter inte pressat utan öppet...Svårt att förklara ljudbilden som högtalaren ger..men skillnaden är något enormt bättre på alla sätt.

Negativt då ? haft dom alldeles för kort tid ännu, men en genomgående kommentar är "fan vad stora" dom är, dom är ju inte alldeles diskreta om man så säger och att jag måste ha dom en bra bit ut från väggen för att få till ljudet ca: 1,5 m (frugan gnäller, ser inte klokt ut) och delvis har hon rätt, ser inte speciellt käckt ut..

Hon tystnade tvärt när hon satte på Mozart och satte sig i favoritlyssnarställningen, efter ett tag ropade hon och undrade vad som hänt med skivan,,cymbalerna hördes på ett helt nytt och för henne ovant sätt, för att inte prata om trumpeter, fioler,etc..surnade till först för skivan lät inte riktigt som hon var van vid, men efter en en bra stund kom hon på att hon inte blev lyssningstrött..Samt att hon upptäcker "nya" instrument som hon inte tänkt på tidigare..

Hon tycker numera att högtalarna börjar "bli söta" men stora så det går åt rätt håll....Jag ligger på plus just nu tack vare "citat" jävla åbäken...

Återkommer med mer ros o ris längre fram....Men har ni chansen ovasett vilket "märke" ni håller på, lyssna gärna på dom och bilda er en egen uppfattning, den kanske inte alls stämmer överens med min..Vi kan kanske utbyta lyssningserfarenheter...








Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/02 :  11:05:36  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Mer bilder kommer..
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/10/02 :  11:29:20  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
McIntosh rulez!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/02 :  14:17:37  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
var det nå´n som sade McIntosh ?
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/03 :  20:17:33  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Hade under ca:1 år denna förstärkare



Måste rekomendera denna förstärkare Musical Fidelity A5 för den drev mina C2 untan något som helst problem..Kännde att jag ville uppgradera, lyssnade på Krell CAV 400 och i mina öron spelade MF A5 åttor kring Krellen, lyssnade på en hel drös anständiga förstärkare, prisklass 20-40000, lär bra, men ingenting som var värt pengarna, var nöjd ..tills jag fick lyssna på denna



Den gick på knock direkt och MF A5 var slagen...Vilken förstärkare..
men tänker man då på prisskillnaden, så har A5 min respekt..

Mina C2 fick helt nytt liv, kunnde inte i min fantasi tänka mig att dom kunnde låta så bra..

Skrev så här när jag fått den

Fick förstärkaren idag, tung som attan att bära upp, över 40 kg i transportförpackning..Byggd som ett kassaskåp.

Ut med gamla förstärkaren in med McIntoshen..vilket lyft..mina C2 har aldrig låtit så bra, jag hade inte en susning om att det kunnde bli så mkt bättre. Närvaron, basen,,basen, vilken djupbas förstärkaren gräver fram otrooligt, känns som artisterna sitter på en stol bredvid och spelar för mig..I dag satt Leonard Coen på stolen...

Ännu har jag bara lyssnat ett par timmar, lyssnar in mig mer under helgen..

Hur som helst måste jag gratulera mig själv till ett bra köp


Edited by - kent_n on 2006/10/04 20:31:31
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:27:53  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Mina Sonus Faber har fått nytt liv oxå... men jag har bara 6500an

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:14:12  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Den har balanskontroll




Jag sitter alltid lite till vänster om mitten av högtalarna, så det har alltid varit en fasförsjkutning som jag blivit van vid..

Jag skruvade balanskontrollen pytte lite åt höger och fasförsjkutningen var borta, så bra så enkelt, allternativet hade varit att möblera om..Med facit i hand varför har inte alla
anständiga förstärkare denna finess ?





Edited by - kent_n on 2006/10/04 20:19:11
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:18:03  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
CD är Musical Fidelity A5 som absolut inte gör bort sig i sällskapet



ger ett fint analogt ljud i mina öron antagligen beroende på NuVista rören. Funderar dock på att sälja den o skaffa en McIntish cd..får se..



Ovanpå CD:n står en ca:15 år gammal radiodel av Sony, fungerar kanon, bra stereobredd..




Hörlursförstärkare, valde mellan denna och två svenska märken alla lät bra, men tyckte bäst om denna



Musical Fidelity som jag använder tillsammans med Sennheiser 650, 650 var i mina öron bäst av en hel drös anständiga hörlurar jag prövade i ungefär samma prisklass, samt att den är skön att ha på huvudet..



Tavlorna av den finska konstnären Eldeman



Mer bilder kommer




Edited by - kent_n on 2006/10/05 05:56:48
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:38:07  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Himla läcker stereo!
McIntosh blir bara läckrare ju mer man kollar in dom.
Hitta den här på nätet om C2
Recommended Amplifier Power:
Listening distance:
3 meters: 40 watts (4 ohm)
5 meters: 100 watts (4 ohm)
7 meters: 200 watts (4 ohm)
89db är ju inte så farligt för att vara Dynaudio

I was talking to myself!
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/05 :  05:55:29  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Kablar..just det..Sprang på stan, prövade en hel drös anständiga kabla Nordost där jag fastnade för deras Solar Wind som jag har mellan TV o förstärkare..

Sen var det övriga sortimentet, alla kablar jag tittade på låg i ungefär samma prisklass, och fastnade för denna



Eichmann Express nr 6 över hela linjen, tycker den gav mig ett öppet fint ljud, inte så dovt som andra kablar gav..
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/08 :  10:20:38  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Nu har jag gjort slag i saken,,,har länge gått o velat angående CD, har min MF A5 som inte på något sätt skäms för sig i sällskapet..Låter bra..men...jag har haft mitt "hallelulja moment" nere på Audio Consept när jag lyssnade på McTontosh förstärkaren ihop med dito CD...

Återigen är det bara att erkänna, McToshen CD knockade MF cd..funderat för o emot..

Skall det vara så skall det, beställt McTosh MCD 201 sacd/cd spelare, får den om ca 14 dagar..
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:30:12  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
GRATTIS!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:03:10  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Jo nu är jag här igen... med lite mer bilder



Skivspelare från början av -80 talet, nu har den stått i ett 15 tal år. Nu när vinyl är på väg tillbaka, så tittade jag på min gammla trotjänare, hittade t.o.m. bruksanvisningen. Skivspelaren är en Technics SL-1410 direkdriven och dom skall smörjas med jämna mellanrum enligt instruktionsboken. Ut på stan, vad får man tag på rätt olja ?

Efter mkt letande fick jag klart för mig att det funkar med symaskinsolja, sagt o gjort, smorde upp den och den fungerade utmärkt...På med en gammal Clapton vinyl....lät för j..ligt..

Pickuppen en gammal Ortonfon hade gjort sitt. Ner till Audio Consept förklarade att jag hade en gammal svarv och ville pröva, han sade inga problem..

Nu har han monterat på en Dynavecktor pickup 10xV5, prata om att vara noga med inställningar, det var att mäta från tonarmens fäste ut på skivtallriken med plåtmallar, väga pickup, ställa in och skruva....

Lyssnade nyss på samma Clapton.................Vilken skillnad ! Att det kan låta så bra...Inget knaster, blev helt trollbunden, vilket djup..CD spelaren har fått en konkurent, helt klart..Tanten lyssnade ochså och trodde inte på att det var gamla skivspelaren, var tvungen att visa att CD spelaren var avstängd..Kanonljud, så nu åker vinylskivorna upp igen..

Jag är förvånad att gamla svarven kan låta så pass bra...Jämfört med några anständiga Rega, och i mina öron låter den här bättre...

Angående möbler för cd skivor, DVD och gamla LP, sökte länge o väl..hittade ingenting..Jo föresten hittade från England men...kostade 24000 s kr minsta modellen...

Nåja ut på stan hittade absolut ingenting..förän jag var på IKEA och fann den här



Passar perfekt..förutom att det var för få hyllor för cd..Ser ni den fiffiga anordninge på dom översta hyllorna..inte vackert men effektift, fick plats med dubbelt så många cd..

Lp skivorna är orginal från -60 talet och fram till början av -90 talet, förvånansvärt bra skick...kul att lyssna på sina gamla hjältar igen..satte på Ulf Lundells första LP "Vargmåne" 30 år gammal och kan konstatera att det är hans bästa skiva alla kategorier i mina öron..
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:17:20  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
det där med HiFi möbler har jag inte riktigt trott på, att en speciell HiFi möbel för en massa tusenlappar skall få anläggningen att låta bättre än en rejäl IKEA bänk..Humbugg.

Jag fick låna hem en sån här bänk



Döm om min förvåning...det lät bättre, har inte en susning om varför, en svensk möbel Solid Tech, tycker den är rätt snygg oxå..

TV är ihoppkopplad till förstärkaren, en Philips, en av deras anständiga modeller



har den mest till DVD, köpte i veckan Rodger Waters konser från 1990 som han spelade in i Berlin..Mäktigt så bra, men skall spelas högt.

Här ser ni oxå lite av min gammla anläggning, och se ni på golv o tapeter, så ha vi renoverat under sommaren

jag har en bra tv anläggning på bottenvåningen, låter kanon till filmer o pang,pang, men skall jag lyssna anständigt på musik DVD är det två kanal som gäller, är jag på konsert live så kommer ljudet endast framifrån, samt att det låter bättre på övervåningen

Köpte den här DVD spelaren



DVD är en Panasonic som ger bra bild och ljud, kostade
2200 kronor och för dom pengarna är det ett kap,
låter lika bra som andra märken jag lyssnat på för
3-4 ggr pengarna. Panasonic har lyckats med denna
modell tycker jag.



Edited by - kent_n on 2006/10/09 09:43:51
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/15 :  13:31:30  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Skall iväg o se på en bättre beganad skivspelare..Får se om jag slår till
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2006/10/15 :  15:47:04  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
En handlingarnas man sannerligen!
Jag har lite svårt för svart fanér, men dina C2 tillsammans med rå
svart McIntosh-design gör sig verkligen enhetligt.
Läcker combo.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/22 :  09:58:14  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Jag har beställt en ny McIntosh cd, kommer i veckan får jag hoppas. Gissa vilken färg den har ?

Rätt gissat svart...så mkt svart blir det..ganska läckert tycker jag..
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/22 :  12:10:40  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Grattis till den nua cd-spelaren Kent!

Finfin rigg du har!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/25 :  15:22:27  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Var och frågade igår om min nya cd, på väg från USA med båt. Tydligen helt slut hos grossisten i Danmark. Tycks vara åtgång på Mäcketoscharna...

När jag ändå var på Audio Consept så hade han ställt upp några MBL högtalare, mina 5 minuter blev snudd på en timma..Vilket ljud, fyllighet, har alldrig någonsin hört som väldjudande homogent, fylligheten var helt outstanding. Om det lät bra..Är påven katolik eller ? Det bästa ljud jag någonsin hört...185 tusen för ett par är ju förståss problematiskt..Hmm..vad tror ni tanten är värd Näää..suck...vill ha
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:04:46  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
quote:
185 tusen för ett par


Hoppsan undrar hur många par de säljer per år? Kan nog räknas på ena handens fingrar.. Endast miljonärer som har råd tyvärr

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/10/25 16:05:27
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/25 :  20:03:21  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
185000 för ett par..och då var det dom "små"

Tordes inte fråga var dom "stora" kostar..

Men nog är det hutlöst dyrt...Jag pratade med en kille där nere som har riktigt dyra grejor, högtalare i 300 000 klassen..jag har sett dom på bild...Han tog helt sonika banklån..Ochså ett sätt..men passar inte mig, men kan vara allternativ...om man tycker det är värt det !
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/01 :  07:21:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har för mig att de stora MBL passerar miljonen gott o väl om jag minns rätt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/03 :  17:07:38  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Fick mail idag Fredag, min nya cd ligger i butiken. Hinner inte hämta den idag...suck..Hoppas han har öppet i morgon
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000