HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dessa kom i dag...bilder.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:34:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Vad skall man göra med dessa då?!?
Har funderar på midlådor. Vanliga enkla slutna med ett högpassfilter på ca 70 hz.

Edited by - Circlomanen on 2006/10/22 18:16:54

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:43:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
www.usspeaker.com/beyma%2012LX60-1.htm -

Länk till vad det är.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:51:52  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
redan 4:e advent???
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/10/19 :  16:25:26  Show Profile Send Nicks a Private Message
bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn

För att inte vara otydlig på något vis så:

bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn


Hihi. :)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/19 :  16:39:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
ashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn
För att inte vara otydlig på något vis så:
bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn, bashorn


Nja... Jag förstår nog inte riktigt......

Det har jag funderat på och även simulerat en hel del med hornresp.
Dessa verkar vara helt designade för horn. Mäktiga horn. De verkar trivas mycket sämre i vanliga lådor. Men det blir nog till en början ett par trista slutna lådor, så att jag får lite ljud ur dem. Men ett par horn skulle sitta finfint.
Min Beyma 15K200 har irreterat grannarna en hel del idag, så just nu behöver jag inte så mycket mer djupbas. Den räcker, även om det ska bli horn eller två 218 lådor så småning om.

Har även lite funderingar på ett par Voight horn/pipor. De kaske skulle gå att få välljud ur. Vet inte riktigt hur man beräknar sånna för dessa element.

Har ni förslag eller ideer så är jag MYCKET glad att få läsa lite.
Det är svårt att hitta nått med google om lämpliga lådor till dessa element.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/21 :  18:01:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det blir just nu ett par 60 liters lådor med ett par RCF 1 tumms drivers. Fullt av spån i köket. Skall försöka undvika att köra borrmaskinen i tummen denna gången.

Bilder får komma efter helgen då kameran är på annan ort.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:27:45  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag vet inte var elementen är köpta, men jag kan rekommendera följande tyska inköpsställen med bra priser, inkl moms:

http://www.musicians-gear.com/ och

http://www.thomann.de/thoiw5_index.html?sn=ad68f17f043aabd6e759cc6da25032cc

/Erling


OB ... cd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/22 :  17:11:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Såhär ser en enkel prototyp ut. Måste bara knåpa ihop ett aktivt delningsfilter, (Passiva får mig att spy) så skall det nog låta. Det skall vara två BR portar på framsidan, men jag har inget lämpligt rör hemma just nu. Som sagt var: det är en protyp för att prova elementen lite. Vill egentligen bygga nått roligare än så här. Kunde köpa lite skräpbitar från jobbet till lådan, å detta var ungefär vad det räckte till.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/22 :  17:25:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag måste nog följa Nicks råd.


Så här ser det ut när Binne lyssnar på Rammstein.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/22 :  20:32:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
WOW!!!!

Här händer det grejjer minsann, jäklar alltså, man gratullerar!!!

Hur funkar det ????

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/10/22 :  20:46:39  Show Profile Send matsj a Private Message
så skall det se ut

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:40:02  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hmmm... "Jag måste nog följa Nicks råd".

Detta tolkar jag som att du inte blev nöjd? Det var ju synd faktiskt. Det ser ju ut som en ganska trevlig och minst sagt potent setup som du har åstadkommit.

hur låter det då?

Hihi. :)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/23 :  16:23:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
hmmm... 15"1"-s topp(ar fasen glömde att du inte hade två 15") hade ju varit ok annars, kompletterat med 2st 12"bashorn... glöm detta, fullkomligt ointressant, vilket utomordentlig tokstolle man är ibland.

Testa detta annars, bygg ett par rejäla low-mid horn till 12"orna och montera 1"-aren coaxialt i hornet på ett lite mindre (typ B&C ME10 eller ME20), det räcker ju gott om du kommer ner till 120Hz, givetvis i ett par svarta trapetzoida lådor som som....*dregel*

Hur låter det ? hur filtrerar du ? hur mkt dämpar du hornen ? ställer jag får många frågor ? :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/10/23 16:27:27
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:45:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tyvärr Nicks och Martinsson. Inget välljud alls ur denna uppsättning än.
Det skall bli aktiva filter. Har inte hunnit med att bygga dem. Lådan är en tidig och primitiv protyp för att kunna "klämma" lite på basarna. Jag har kopplat en 8,2 mF konding i serie med diskanthornet. Det lät fruktansvärt illa. Diskanthornet delat för flackt och för djupt. Det hade alldeles för hög verkningsgrad mot basen.
Jag tror att de kommer att hamna i ett par hornlådor. De har rejält sugiga egenskaper i vanliga lådor för hemmabruk, men de verkar ÄLSKA att sitta i horn.
Horn har Satan, horn skall jag ha!!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:05:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är bra nära att jag tar med mig lite prylar och kommer över och besöker dig i helgen, lite tungt att bära bara (ca 45kg) men på två man kanske man rer ut att ?

Tror ni man får in ett 8HE holbergrack i baksätet på en volvo 740 ?

Om detta skulle vara intressant (du har ju hiss, högtalarkablar och lite 220 uttag samt en signalkälla) resten (3slutsteg, processor och märmick med allt internkablage kopplat och klart) står jag för, säg till om det skulle passa på lördag dag, isåfall kan jag ta med dina 15"are också.

Har du tid några timmar under lördag dag så fixar vi det, dvs om du känner att är ok, men jag vet samtidigt att du jobbar häcken av dig just nu samt att du var ledig i helgen som gick så... (men hoppas kan man ju)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000