HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO-träff hos Elitico
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:20:37  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
ASO har haft sin första höstträff, denna gång i Växjö.



På bilden har vi erixon, snakeman, elitico samt undertecknad.



Det var denna anläggning som det skulle spelas på. Endast vinyl var det tänkt men lite "veteranhifi" dök upp senare under dagen. Elitico äger ingen CD-spelare. Mer om detta senare....

mvh

geldis

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:32:03  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ska bli kul att följa denna tråden, då jag tyvärr inte kunde medverka denna gång...
Ser ju bra ut det där Efter vad jag hört skvallras - så lät det bra oxå...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:49:24  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Synd du inte kunde vara med drkim. Fina högtalare det här. Jag kan redan nu avslöja att det lät riktigt bra. Elitico hade haft mycket funderingar om det verkligen skulle vara möjligt att ha en träff och spela i en studentlya på 22m2.



Lite närmare elektroniken...

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/23 :  14:14:25  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply


Vinylriggen





Armen som fungerar bra men som snart skall bytas ut mot något ännu bättre.

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/23 :  16:13:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Förnuftiga val av både förstärkare och kommande tonarm!

Jag kunde heller inte vara med på denna träff pga min kompis Bröllop!

Ser fram emot fler bilder, Geldis.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:14:29  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Fler bilder var det beställt.



Lite ny vinyl som jag hade med mig. Elitico statrade annars med Iron Maiden och det lät riktigt bra. (återkommer till rummets begränsningar). Det är bra bett och driv i denna spelare om den matchas med rätt pickup.




Denna bild är lite märklig. Allt detta damm som kameran avslöjar kunde jag inte se med blotta ögat. Måste vara blixtens (o)förtjänst.
Pickup:en är en AT-oc9 och jag gillar den skarpt.

Elitico kanske kan komma in och berätta lite om sitt musikval?

geldis
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:25:31  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Musikvalet var det ja... När nästan alla var samlade så drog jag igång The Trooper ifrån en av Iron Maidens mest kända skivor "Piece of Mind". Personligen tycker jag Maiden låter klart trevligare på vinyl. Sedan har jag aldrig hört Maiden på en hifiträff tidigare, tänkte det kunde vara ett kul inslag. Egentligen så öppnades dock hifi träffen med ett stycke från Sonaten für Violine und Cembalo med David Oistrach oh Hans Pischer (J. S. Bach), fast då hade inte alla hunnit komma. Annars bjöds det på en hel del 70-80 tals musik ifrån min sida. Bland annat Springsteen, Mellencamp Fleetwood Mac, Roxy Music, Yazoo, Dire Straits med flera. Lite små religöst blev det även med Aaron Nevilles enligt mig underbara skiva "Warm your Heart".

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:14:48  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Stående inslag när ASO träffas är naturligtvis kaffe eller något annat att dricka när folket dyker upp. Långt att köra för en del.



Nu det så gott som rensat dock...

geldis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  01:12:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vinylspelaren med arm är helt ny för mig , kan man få lite info

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/24 :  08:21:30  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Armen är en Portsmouth och verket är Mitchell Syncro. Armen vet jag inte mycket om men skall vara en hyffsad standardarm.

mvh

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/24 :  08:28:54  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Dagen innan anlände denna arm från England. Tror att Elitico hade tänkt sig ett armbyte under träffen.



En Rega RB 300 av senaste utgåva.

Fonz hade nu dykt upp.



Mmmm, skall det verkligen gå att få dit den här, så där utan vidare?

geldis
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2006/10/24 :  12:26:34  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Elitico har fått till en riktigt trevlig anläggning. Hade möjlighet att lyssna tidigare (dock utan stativen) och det gav definitivt mersmak. Kommer gärna förbi någon dag framöver

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/24 :  14:04:01  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Lika bra att börja skruva då, inga konstigheter att sätta på en Rega arm



Tyvärr fungerade det inte. Det visade sig att gamla armbasen hade större diameter så hålet var för stort till Regan.

Nåja, den gode Fonz hade ett alternativ i bakfickan



EN CD-SPELARE!!

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/24 :  14:49:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Passar RB300'an på Marantz-cdspelaren då?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/24 :  14:57:49  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Jag gillar verkligen dessa högtalare. Det är ju ingen nyhet inom ASO Det är alltså ett par Acoustic Energy AE1 Mk3. Jag har lyssnat mycket på dem i sommar och jämfört dem med mina egna AE1 Classic på samma stativ, samma elektronik och rum.
mvh

edit: stavfel

geldis

Edited by - geldis on 2006/10/24 15:04:18
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/24 :  15:00:52  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Engelholm!
Tänkte inte på det, borde vi kanske testat? Man skall aldrig vara rädd för att testa... :-)

geldis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/10/24 :  15:28:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag tror inte att det är så lycket men man kan alltid prova!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:02:42  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
De där högtalarna blev jag mycket imponerad av när Elitico tog med dessa till mig för provlyssning!
Det ser ut som du har fått till det bra i din nya lägenhet.

Stereotypen
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:21:48  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Hej hajfi!
Hoppas att Elitico kommer in själv här men enligt min uppfattning behöver dessa AE1:or ett större rum än vad Elitico:s stundent lägenhet kan erbjuda. Högtalarnas styrka som 3D och kontroll i stereobilden kommer inte till sin rätt. Allt blir lite mindre om man säger så.
I övrigt, AE1:ans spelglädje och övriga hifi-kvaliteér finns ju kvar naturligtvis.

mvh

geldis
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:34:11  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Jo Geldis, det kan jag mycket väl tänka mig att ett större rum får dem att blomma ut ännu mer.
I mitt rum verkade de passa som hand i handske.
Man blir nästan förskräckt när en stativare spelar bas som den värsta golvare.

Stereotypen
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/10/24 :  23:18:02  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Jag håller naturligtvis med Geldis, rummet är under all kritik i sammanhanget. Det fungerar dock mycket bättre än vad jag trodde ifrån början. Som tur väl ska jag inte bo där hela livet, utan under en begränsad tid. Ifall det är något som AE1:an kräver för att spela optimalt så är det just ordentligt med luft omkring sig och mycket effekt.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/10/24 :  23:27:11  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Hajfi kul att du nämner när vi prövade dem hos dig. Tycker också de fungerade riktigt bra då. Då var det ju också ett stort rum och driving som etter duga, minst 300 watt var det va? Det lät emellertid väldigt annolunda mot många andra uppställningar, helt klart något att försöka återskapa igen. PS. Lyssnar på "Out of the Cradle" skivan nu för första gången sedan jag hörde den hos dig senast. Den är bara för trevlig!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/10/25 :  00:28:02  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Jo den skivan är ett litet guldkorn.

Stereotypen
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/25 :  08:14:36  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Minst 100 watt är inte fel, gärma det dubbla. Det är effektslukande rackare det här. Enligt uppgift skall det gå att driva dem med mer måttliga effekter om man använder rör, men mina efarenheter när det gäller transistorer, är 100-300 watt, för att det skall fungera bra.

mvh

geldis

Edited by - geldis on 2006/10/25 08:16:43
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/25 :  08:19:42  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply


Så här ser chassit ut när plinten är bortlyft. Allt vilar på de tre fjädrarna, enkelt och smart.

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/25 :  08:59:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Klart en vinylspelare skall ha fjädrar!

Vi byter till nästa sida...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000