HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Kmj's icke alltför organiserade kaos (Vinyl igen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:13:47  Show Profile Send Kmj a Private Message
Editerar in en liten presentation jag glömde innan.
KMJ är helt enkelt mina initialer, Ken Mikael Johansson, det är jag. Jag är född 1979 så jag har med andra ord hunnit med att fylla 25år tre gånger när detta skrivs och sedan 2001 har jag bott här på Svergies något regniga översida. Som många andra flyttade jag hit för att plugga och i mitt fall var det Kemiteknik på Chalmers Lindholmen som gällde så den något udda kombintionen av processdesign, laboratoriekemi och elektronik har blandats ganska väl, även om det sista tyvärr inte är lika utvecklat.

Just det ja, jag har inte bott här hela tiden utan jobbade nere i falkenberg under delar av 2005-2006 så nu när det vicket tog slut så blev det äntligen av att flytta upp igen, så jobbar ni på ett kemiföretag och behöver folk så hör av er

Är det nu nån som är intresserad av vem jag är så är det bara att klicka på länken till diy-träffen -06. Jag sitter mellan de något ökända personerna på första bilden

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50220&SearchTerms=diy,träff


Jaha, tisdag den 24/10 idag och en ohövligt pigg Zei ringde från bilen och meddelade att han är påväg med dv hempulade försteg och d/a-omvandlare så jag fick snällt palla mig upp ur den sköna sängens värme. Nu var jag ju iofs fövarnad men pga min eviga fiende och hatobjekt så satt jag uppe sent igår med ett kretskort så man är fortfarande aningen seg. Kaffe har jag fixat men frukost är en senare fråga.

Iallafall så är det väl lika bra att starta den där "hemma-hos"-tråden jag skjutit på ett tag nu. Jag ville ju få ordning på allt och ha iallafall ett fungerande system innehållande för och slutsteg men det blir inget med det.

Så, då får vi väl snart sätta igång och kameran är snart laddad.

Var dock snälla och ha i åtanke att jag precis flyttat och det mesta fortfarande är oklart eller helt enkelt står på/i golv/hyllor/skåp samt att komponenter och sladdar flyttas hej-vilt så det ser ut som det gör. Nåja, singel och då ingen regering närvarande så jag kan se det som mina egna 37m2 lekstuga/hobbyrum vilket det också är.


Here goes!

Edit:
Hur fasen ska jag lyckas med den obligatoriska matlagningen??




.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/01/02 17:36:53

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:28:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hur fasen ska jag lyckas med den obligatoriska matlagningen??


Pizza såklart

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:31:16  Show Profile Send Kmj a Private Message
ah, vilken idé!
Jag har en av götets trevligaste pizzerior precis inärheten. Fråga de där tokiga skåningarna som var med senast, Bubbel kanske iofs inte kommer ihåg då han mest dreglade över musikanläggningen de hade

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:40:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vad sjutton, bra pizza i närheten och kaffebryggaren ser ju ut att ha tillräckligt med plats för att vara funktionsduglig. Det är ju allt som behövs.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:41:52  Show Profile Send Kmj a Private Message
Den rymmer faktiskt hela tre koppar

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:44:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då kommer jag o Ztenlund INTE på besök

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:45:31  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tänkte direkt,pizza men sen scrollade jag ner och läste ditt inlägg,Johan!

quote:
så jag kan se det som mina egna 37m2 lekstuga/hobbyrum vilket det också är.


Nu blir man ju lite jaloux på din fritidsgård!
Om man skulle tömma sin garderob och installera en verkastad där...hmm.

Visa nu hur det ska se ut hos en redig DIY-are!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:48:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
Äh, det går säkert att dela upp besöken eller göra flera kannor.

quote:
Om man skulle tömma sin garderob och installera en verkastad där...hmm.


Eeh, det kommer nog bilder på klädkammaren och vinden med är jag rädd

quote:
Visa nu hur det ska se ut hos en redig DIY-are!

mmm, ok
Om nu bara den där Zei kan trycka på pedalen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/24 :  11:30:08  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
bilder på klädkammaren och vinden


Låter farligt det där...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  12:36:00  Show Profile Send Kmj a Private Message
Först så fick Zei uppleva det fina standardvärdet i Gbg


Kasst foto men ändå.

Och medan jag ställde mig i köket och lagade käk så passade gästen på all lyssna lite, man blev lite förvånad när Kai Hansens ljuvliga stämma strömmade ut i köket. En nöjd Zei satt mkt rikigt och mös till hårdrock (och Nisse såklart) framdrivet av rör med trevlig glöd




Efter det så gick vi över till DIY.
Herukas, polarens blivande Gainclone bidrog jag med och Zeis skolådor skötte resten


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/24 :  20:51:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kaos?..var då? (också ungkarl)...å EN VÄGG i lägenheten ser ju riktigt trevlig ut

http://bildarkiv.hififorum.nu/KMJ/Hemmahos/IMGP1121.JPG

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:06:31  Show Profile Send Kmj a Private Message
Mmm, kan inte klaga på den väggen direkt. Sitta bakåtlutad i soffan med trådlösa saker i knäet och spela Oblivion t.ex. på 37" är ett trevligt tidsfördriv

"skolådorna" jag nämnde tidigare är ett Aleph 1.7 försteg och det andra är en D/A-omvandlare (minns inte vilken, Zei? ).

Iallafall så gav Alephen bra mkt mer pondus än det OP-försteget jag håller på med men inget av dem tillsammans med gainclonen slog min lilla rörförstärkare jag köpte som back-up förstärkare för ett tag sedan. Fasen vad den har varit underskattad

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:32:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Vad är det för rörförstärkare du skriver om?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:49:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
mm, det är en liten kines jag köpte på tradera i våras. Jag gav ca 2000:- för den men säljaren hade köpt 2st för totalt mindre än det. Så summan var att han fick en likadan OCH pengar över men jag klagar inte
När vi nu pratar om den så kan jag ju gå igenom det som för tillfället står i mitt rack. Detta ska bytas ut innan jul troligen men lika bra att starta någonstans.

I botten står min ny-gamla CD som jag köpte av Rolfen här på forumet så sent som i fredags. Det är en 8kg bjässe som heter Pioneer PD-8500 och den används som transport då den gör ett bra mkt bättre jobb än DVDn. Ovanför den står det bästa köpet jag gjort hittills, en Xindak DAC-3.


Och HÄR är kinesen:


Vidare uppåt står dvdn, också denna från Pioneer och det är deras minsta modell med HDMI, DV-490.


Högst upp står skalet till det som förhoppningsvis ska peta ut rörförstärkaren, en klonad Krell KSA-50. 50W musik och 150W värmeförlust per kanal. På en höft.


Ok, jag är ingen fotograf och hur jag än klickade så blev den inte bättre än såhär

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:56:00  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Kul att se att du är igång och att din Krell-klon blev verklighet!

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:58:08  Show Profile Send Kmj a Private Message
japp, här flyter det på även om innanmätet fortfarande står i klädkammaren. Men den ska bli klar den med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:10:10  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Kul att se att min gamla CD-spelare hamnat i fint sällskap. Tufft med krymplack på kinesen, klart udda.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:26:53  Show Profile Send Zei a Private Message
JAAA. Äntligen har man klarat av diverse bestyr som heter Fru, barn. mat besök os så att man kan skriva lite om den trevliga förmiddagen hos gentlemannen Kmj.

Först och främst var tiden tyvärr lite knapp idag på grund av ovanstående faktorer. men jag tycker vi hann med lite kul trots allt.

Först och främst vill jag tacka för den väldigt goda maten som det bjöds på. Ingen ungkarlspizza där inte.! helt outstanding.


Alephen jag hade med mig i en gammal skolåda lät som sagt väldigt bra (tycker jag ) efter lite fixande lät det ju tom lika mycket ur båda kanaler också...

Det lilla Opförsteg Kmj hade slängt ihop hade antagligen låtit bra mycket bättre med mindre avslöjande högtalare och med lite mindre motstånd från rörstärkeri och Aleph. Men som sagt. I sammanhanget hade Opförsteget inget att säga till om. Det lät "ok" helt enkelt.

A/D omvandlaren jag hade med i locket av skolådan är köpt från en snubbe på DiyAudio. Det är en som jag fattar det fungerande prototyp baserad på TDA1541a och låter i mina öran riktigt bra.
Tyvärr var det lite strul med en dåligt lött kabel så det var svårt att helt och fullt bilda sig en uppfattning om hur den stod sig mot Kmj,s Kina Dac som jag må säga låter förjäääävla bra.!


Sen bara måste jag kommentera Kmj,s rörstärkare.. Den lät Extremt bra!! Så bra att man faktiskt nästan blev lite sur.
Jag kan lätt tänka mig en sådan! Antagligen var det ren placeboeffekt. De blå lysdioderna i rören alternativt den fräsiga krackelerade lacken som påminde om en hårdrocksyxa från 80-talet. Skämt åsido.. den lät grymt!

Den svagaste länken i kedjen var antagligen Gainclonen...


På det hela en kanondag. Jag ser lätt fram emot ett återbesök då man kanske kan få med sig lite mer grejer och förhoppningsvis "färdiga" grejer.....

Tack Kmj !!





Signatur..
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:29:27  Show Profile Send Zei a Private Message
Oj, glömde ju såklart.
Välkommen hem till mig en bra Barnfri höstdag

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:39:06  Show Profile Send Kmj a Private Message
haha, jo faktiskt så var nog gainclonen den svaga länken. Jag väntar mig faktiskt mer av dem men det har inte hittills uppfyllts tyvärr.

Gaininställningen på de båda kanalerna i Alephen var visst lite olika men det fixade ägaren relativt snabbt

(inte drogad men troligen lite överraskad)

När nu skolådan var på besök så ville jag tvunget ha en liten jämförelse mellan våra. Vilken som låter bäst återstår att se men jag är ganska övertygad om svaret på den frågan


Maten som serverades var potatisgratäng och en låda av fläskfilé, tomatsås m.m.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:42:56  Show Profile Send Zei a Private Message
hehe.. Det får bli ett återbesök för en Aleph shootout heltklart!

hahaha.. Det var nog en av de vidrigaste bilder jag sett på mig själv! Stackare.. besök av en psykopat...

Maten var som sagt kalas!

/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2006/10/24 22:44:30
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:50:45  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det kanske önskas en bättre bild på skolådorna så letade upp denna, Aleph till vänster och D/A till höger.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/10/26 :  20:25:36  Show Profile Send plind a Private Message


Ser bekant ut! Nånstans i Gamlestan
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/26 :  20:28:50  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Ser bekant ut! Nånstans i Gamlestan


Det stämmer fint, precis bakom höghuset/studenthemmet. Trevligt ställe, speciellt killen i databutiken som sitter där till 20:00 en fredag, toppen när man får slut på kylpasta eller behöver ett headset till att spela data

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/10/26 :  20:41:49  Show Profile Send plind a Private Message
Fasen, då är det bara "krypavstånd" mellan oss. Jag bor vid Gamlestadsvallen i kanten upp mot kyrkogården
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/26 :  21:03:32  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Eftersom jag har minst 2st TDA1541A som ligger och väntar på sin uppgift,så skulle jag gärna vilja se några bilder ur fler vinklar...

Skolådan var nice!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000