HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En fullständig nybörjare bygger.....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/10 :  08:44:56  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag tänkte med en liten enkel bildtråd skildra mitt allra första högtalarbygge. Detta projekt påbörjades för ungefär ett år, 3 kilo slipdamm, över 400 svordomar och en rejäl knivskärning i fingret sedan.

Men först lite bakgrund: Jag letade väldigt länge efter en högtalare att bygga. Ganska enkelt kan tros men då jag aldrig gjort någonting sådant här förut så krävdes det lite av projektet. Det behövdes en hel del dokumentation om högtalaren, många bygginstruktioner osv. Och naturligtvis skulle den låta bra!

Då jag aldrig hållt i en fräs innan, inte visste hur ett delningsfilter var uppbyggt så fastnade jag för denna modell.

Så jag och min far slog slag i saken efter långa efterforskningar.

Men efter vad jag förstått så finns det egentligen bara ett sätt att starta en sådan här bildtråd och det är väl så här:


"Learning by doing"

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/10 :  09:46:34  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Äh, vi kör på lite. Komponenter beställdes från Holland.



Jag måste bara säga att denna högtalare på icket sätt är något exotiskt utan jag tror en och annan på forumet har byggt den.



Den andra stora danska exporten förutom danska smörkakor?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/10 :  10:07:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ahh, Rolph på AC har fått leverera ser jag! Känner igen tejpen. Kul, mera biler, paket före juafton är alltid kul!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/10 :  12:41:00  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
En ritning är bra att ha



Lite mdf måste man ha också i varierande storlekar.



..som kläs med bitumen



Ramtving kan jag rekommendera. Ett sådant där verktyg man bara inte kan vara utan.



En färdig (eller)





"Learning by doing"
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/10 :  14:00:50  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Ett tips om spackel: Om det står FÖRVARAS FROSTFRITT på spacklet så betyder det nog att man just skall göra så. Om man, som i mitt fall, INTE förvarar det frostfritt så kan man enkelt tina spacklet på fläktutblåset i bilen.



Det går fort när man har roligt och kameran hängde inte riktigt med under fanering och fräsning. Faner blev Duraflex tror jag det heter, alltså björkfanér med tunt papper påklistrat på baksidan. Smidigt som attan att jobba med.

Efter fräsning var det inte mycket kvar att göra...





Det färdiga resultat:



"Learning by doing"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/10 :  14:20:00  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Härligt!
Grattis till fina högtalare!!


Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/11/10 :  14:23:25  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Snyggt Marcus! Imponerande förstabygge. Ser inte ut som du har tummen mitt i handen...

Hur låter dem? Har du hunnit provspela ännu?

/Martin
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/10 :  14:46:09  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Tackar för kommentarerna.

Japp, i veckan som gick så hade vi premiär. Efter att tidigare lyssnat på ett par JBL L40 från slutet av 70-talet så kan man väl säga att mitt första intryck var...... JEEEEEZE!!
Snacka om lyft! Och då är dom inte ens inspelade än...

Vad som störde mig dock var att några av mina favoritskivor helt plötsligt blev helt kassa. Skitdålig inspelning verkligen som jag inte lagt märke till tidigare.

Tänkte också nämna att det rör sig om Proac Response 2.5 klon om någon undrar..

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2006/11/10 14:47:00
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:41:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Var hittar du pappersbakat fanér?

Snyggt jobb!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:45:00  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Snyggt! Hoppas att dom "spelar" lika bra som dom ser ut att göra!

Samma fråga en gång till: Var köper du detta "klister/pappersfaner"?

Draken
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:07:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Tror att faneren heter Decoflex, prova och sök!

edit: Glömde och säga Grattis till de förstfödda, tänk vad enkelt det ser ut i bildtråd!


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/11/11 11:45:47
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:09:18  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Tack!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/11/11 :  10:49:43  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Hej,

Vart har du beställt element och filterkomponenter ifrån? Och vad kosta det? Jag funderar själv på att bygga ett par kloner men är inte så sugen på att betalla hifikits priser.

/Niklas
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/11/11 :  11:26:20  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
tjusiga! Grattis!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/11 :  11:47:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
niklasmagnus: Om inte fler använder samma tejp... så är det beställt från www.audiocomponents.nl i varje har jag beställt därifrån två gånger funkar kanonbra och drar det iväg några tusenlappar så är det väl värt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/11 :  18:45:41  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Japp, det stämmer att det heter Decoflex. Fanns då på ABI Trä i Frölunda, Göteborg.

Niklasmagnus: Komponenter är som sagt köpta från Audiocomponents. Lätta att göra med och snabba. Inga problem alls.
Jag tror bygget gått på mellan 6-7000.-


Nu återstår bara ytbehandling. Vi tänkte köra med paraffinolja. Är det någon som har några andra tips?

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2006/11/11 18:49:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000