HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Uppföljning betonghögtalare-projekt 2000
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2006/11/23 :  09:35:54  Show Profile Send patrikpolly a Private Message  Reply
Hej!

Ni som är "gamla" här på forumet har säkert sätt bilderna av mitt examensarbete i skolan. Jag gick en 3-årig industridesignutbildning och gick ut år 2000. Nu har jag fått hem högtalarna då dom stått hos min far sedan dom färdigställdes...(han betalade elementen).

Projektet tog ca 1½ år att genomföra.

Elementen är Scanspeak rakt igenom.

Här följer några små bilder från tillverkningen:

Den ursprungliga skissen:



Ritning (placerade basreflexröret fel en gång, och då jag caddade i 3D så fick jag problem med soliden vid ett tillfälle...därför kunde jag inte "täppa igen" det ena hålet:))



En motor till en pelarborrmaskin med sne axel fick fungera som vibbra när vi skulle gjuta allt:



Idén kollas i praktiken:



Och här kommer lite bilder på hur det ser ut idag!

Closeup 1 (notera basreflexröret som ligger helt ingjutet i fronten):



Closeup 2 (högtalargaller gjort av rostfria stänger tagna från kylskåpsgaller. Har dock bara lyckats få loss stänger till en och en halv högtalare, som ni ser på en bild längre ner. Så om någon har ett rostfritt kylskåpsgaller liggande så är jag intresserad :))):



Delningsfilter (är helt oansvarig här, men en av Sveriges skickligaste mikrofonbyggare står för konstruktionen...Denna låda placeras sedan under högtalarna):



Helkroppsbild



Gruppfoto (den högra högtalaren står för långt ut, men det är en temporär lösning, hann inte få in delningsiltrena under högtalarna igår så dom ligger bakom :):



Vad ska hända nu då?

Jo,

1. Basreflexröret ska förlängas lite, i tillverkningens hetta så valdes ett basreflexrör som vi hade tillgängligt... Ska stämmas av antingen genom förlängning.

2. Högtalargaller på ena högtalaren ska bli komplett.

3. Ett bra passivt försteg ska köpas in, kör Mp3 spelaren direkt in i slutsteget nu för att testa...hehe

3. Till slut åker det hembyggda slutsteget att åka ut (som dock låter helt ok) och ersättas av lämpligt rörslutsteg.

Kan tillägga att högtalarna väger ca 125 pannor styck :)
Det tog 3 starka män + pirra att få upp dom 3 trappor utan hiss igår...



Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/23 :  10:23:33  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Fräcka burkar! Trots att jag är skåning vet jag vad "pirra" betyder hos er.
Annars hade kanske förmiddagsfikan fastnat i halsen.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/23 :  10:33:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vilka små söta monster

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2006/11/23 :  10:41:58  Show Profile Send patrikpolly a Private Message  Reply
Nu vet jag inte vad ni i skauuuune kallar för Pirra, och jag tänker inte gissa :D

Visst är dom söta! :)

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/11/23 :  12:21:35  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Är det Didrik som fixat filtren? Hur tycker du dina högtalare låter, du har ju lyssnat på en hel del andra prylar vad jag förstår?
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:05:33  Show Profile Send patrikpolly a Private Message  Reply
Hej!

Nej det är inte Didrik :)

Hur högtalarna låter...
Ska försöka mig på ett uttalande...
Först ska jag säga att jag aldrig lyssnat på dessa med "riktiga" källor + förstärkare.

Men karaktären går att skönja ändå...

Scanspeak-diskanterna har ju sina Scanspeak-egenskaper som jag personligen gillar.
Dynamiska, mjuka, nästan på gränsen till för mjuka, behöver eventuellt justera delningsfiltret lite...

Mellanregistret spelar mjukt, detaljerat och kontrollerat. Bra dynamik där med.

Basen är jag inte riktigt nöjd med, men det har att göra med att längden och diametern på basreflexröret är till tillhöftad...
Måste som sagt justera antingen längden på röret eller minska diametern. Basen är djup, men har inte riktigt den kontroll som jag skulle önska, och som jag VET att elementet är kababelt till...

Högtalaren ska förhoppningsvis mätas upp i nästa vecka... Då får vi veta mer!

Ikväll ska jag hem och lyssna mer!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/24 :  07:57:37  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Haha waow! Kollade på CAD-skissen först och anade ett par stativare.Men dessa var ju ett par monster
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/24 :  22:31:36  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Stativare är nog just vad det är, för diskanten sitter knappast i lyssningshöjd.
Kan den sitta på max 45cm kanske??
Visst är det gamla modellen av 8445an som bas va?
Trevlig helg gubbar.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/11/24 22:33:40
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/25 :  15:54:45  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Rätt så snygga högtalare tycker jag! Särskilt det där med gallret, får se om jag snor din ide´ någon vacker dag;)
Tycker bara att högtalarna skulle fått vara spegelvända så skulle de passa bättre in estetiskt.
Bra jobbat iaf!

Lasse
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000