HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: M. Peyroux - Half the perfect world
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/11/27 :  16:04:09  Show Profile Send hal a Private Message


Madeleine Peyroux - Half the perfect world


Utgiven: 2006-09-06
Format: CD
Bolag: UNI/Emacy
Katalognr: UNI-170327-9
Längd: 12 låtar - 49:04


Underbar som en sommarbris


- Mjuk och varm som en sommarbris sveper Madeleine Peyroux in i mitt liv med skivan Half the perfect world. -

Med en sångröst som av många för tankarna till Billie Holliday, sjunger hon så naturligt och personligt att man njuter av varje strof, av varje frasering, av varje ton.
Jag måste erkänna, en bättre skiva har jag inte hört i år och en behagligare röst har jag inte hört på många år.

Hur är det möjligt ?


Jo, skivan innehåller ett snyggt urval av sånger, fyra nyproducerade låtar samt åtta covers, som tolkas på ett alldeles eget och unikt sätt. Lägg där till den välrenommerade producenten Larry Klein (Joni Mitchell, Don Henley mm) som medverkar på plattan samt ett gäng duktiga musiker som Gary Foster, Sam Yahel, Dean Parks mm.
Men det är framförallt Madeleine Peyroux tolkningar och unika röst som lyfter skivan.

Svensk mormor


Hennes mormor utvandrade från Sverige till New York 1927. 46 år senare, 1973, föddes Madeleine Peyroux i Georgia, USA. Bosatt i Paris från 13 till 22 års ålder där hon ett tag försörjde sig som gatumusiker.

Släppte sitt debut-album Dreamland 1996 där hon genast fick stor uppmärksamhet för sin röst och jämfördes ideligen med Billie Holliday. Trött på jämförelsen, trött på all promotion och uppmärksamhet, försvann hon från scenen och återkom först efter åtta år.
Då släpptes det kritikerrosade albumet Careless love (2004).



Albumet blev en formidabel succe och såldes i över en miljon exemplar.

Steely Dan och Leonard Cohen


Half the perfect world börjar starkt med låten "I´m allright" ett resultat av samarbetet mellan Larry Klein, Walter Becker (Steely Dan) och Peyroux.
He got drunk, he fell down
He threw a few of my things around
But I´m allright, I´m allright
I´ve been lonely before


Dean Parks gitarrspel och Sam Yahels virtuosa behandling av hammond-orgeln bildar en läcker backgrund till Peyroux som avslappnat avslutar sången med lite skratt.
Örhängen,standards och otaliga covers får mig ibland att stänga av öronen. Men när Peyroux tar sig an "Summer wind" av Johnny Mercer återuppstår låten och blommar ut i all sin ursprungliga skönhet.
Saxofonsolot av Gary Foster är perfekt balanserat i låten, inte för mycket, inte för lite, bara alldeles ljuvligt perfekt.
Tredje låten, "Blue Alert", är en av flera Leonard Cohen låtar som Peyroux tolkar på sitt högst personliga sätt.

Ledmotivet till filmen Midnight Cowboy (1969), "Everybody`s talkin" skrevs av folksångaren Fred Neil och framfördes av Harry Nilsson har tolkats av en mängd artister bl.a Beutiful South.
Ett utmärkt val och återigen en fantaastisk version av Peyroux:

"I´m going where the sun keeps shining
Thru`the pouring rain
Going where the weather suits my clothes
Bankin off the north east wind
Sailing on a summer breeze
and skipping over the ocean like a stone"




Skate away


"River" är en av skivans starkaste och mest gripande låtar. Peyroux sjunger den ihop med k.d.lang och duetten framförs med stor känsla när deras röster växlar med varandra. Låten som ursprungligen är skriven av Joni Mitchell på skivan "Blue" från 1971 beskriver sorgen över ett avslutat förhållande.

"I wish I had a river
I could skate away on
I wish I had a river so long
I would teach my fe

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/03/19 01:50:48

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:25:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
23:23 and clock is tickin' *ler*
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:27:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vänta och läs nu

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:27:43  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
23:23 and clock is tickin' *ler*


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:49:23  Show Profile Send wallraff a Private Message
Har inte hört nya skivan, men kan verkligen rekomendera de gamla.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/12/01 :  15:44:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har vi riktig tur till HighEnd 07 i Stockholm så kanske denna smällkaramel har landat oxå...

Mobile Fidelitys 180 gr Vinyl utgåva !!

Dock är det Spring 2007 som gäller, men vi får se...
[:D





Reklam...
/ztenlund

Edited by - ztenlund on 2006/12/04 12:31:15
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/12/02 :  10:25:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Waaooow den skall jag ha på vinyl jag tycker att Half the perfect world är mycket bättre än carelees love, kan knappt vänta :).

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:55:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har beställt Careless love, betalade 19kr för skivan .
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/19 :  01:55:06  Show Profile Send hal a Private Message
Spelar på KB i Malmö 29/4-07
Får se om man får möjligheten att åka dit.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000