HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud skilnaderna på skivor, beroende på ursprungs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/11/29 :  00:48:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Tittade runt lite på skivor på bla Megastore.se Och där så finns det ofta 1-3st ursprungsland att välja mellan som Sv,GB och USA på många skivor. Hur är det nu förtiden när det gäller ljudkvalitet mellan de olika pressningarna. För så var nästan alltid USA pressade skivor bättre än den svenska, i alla fall på den tiden då jag uteslutande lyssnade på Hårdrock
Vad har ni för erfarenheter angående detta

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/11/29 :  00:59:14  Show Profile Send freann a Private Message
Min uppfattning är att USA-pressar i princip utan undantag låter bättre än europeiska. Dessutom är de aldrig kopieringsskyddade!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/29 :  01:49:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Inom west-coast music, så vet jag att USA och framförallt JAPAN-press var eftertraktade...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/11/29 :  15:25:08  Show Profile Send edison a Private Message
För läääänge sen satt jag en eftermiddag hos en kompis för att lysnna på ett par olika CD-spelare.
Samma platta spelades "många" gånger...och en liten skillnad kunde vi hitta.

Men - något förvånande (tyckte vi då) konstaterades att det var skivorna som lät olika, inte spelarna.Spelarna var iaf mer lika varandra än skivorna...

USA vs GB-pressning, och iaf den gången var det USA-plattan som lät bäst.

Tur den var min då, hehe...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/11/29 :  16:11:47  Show Profile Send poppen a Private Message
Har hört europa pressningar som slår US men oftast är USA någåt skarpare och tydligare.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/11/30 :  17:28:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Får nog testa att köpa någon USA press låter det som.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000