HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Sorry, men jag chickade ur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/14 :  08:21:50  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
hittade länken som jag snackade om i ett tidigare inlägg

http://www.passlabs.com/downloads/articles/ground-loops.pdf

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/14 :  19:01:52  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Tack för länken, det börjar att klarna långt borta i horisonten angående det här med jordning. Har jag förstått saken rätt så skall alla jordkablar vara av samma längd och dimension och gå till en och samma punkt (stjärnjorden). Håller på att fixa det. Nu till ett par frågor.

1. Jag har nu en 1.5mm förtennad oskärmad kopparledare som signalledare till kretskortet från rca kontakten. Är det ok eller ska jag ta en skärmad rca kabel istället och ansluta minus samt skärmen till inkommande minus och bara minuskabeln till jord vid kretskortet som Nelson Pass säger i artikeln??? Hade skärmad kabel förut men märkte ingen skillnad på brummnivån.

2. Ska jorden dras från rca kontakten direkt till stjärnjorden? Står ju i artikeln att samtliga jord skall gå till stjärnjorden och ingen annanstans? eller har jag fått det hela om bakfoten.

3. Jag har ju ogjordade kontakter i vardagsrummet men skall väl fixa jordade uttag så småningom så hur skall inkommande jord anslutas till chassiet? Direkt från inkommande kontakt eller skall det dras en kabel därifrån till stjärnjordpunkten och ytterligare en kabel från stjärnjorden till chassiet (skall man följa länken så är det senare som gäller).

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/12/14 19:03:24
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/14 :  21:14:33  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Det här med stjärnjord, säkerhetsjord och skärmning är inte så enkelt, suttit och hoppats på att någon annan skulle svara i en timme nu. Tycker att Kent English skriver lite otydligt i artikeln men så här förstår jag det. Med risk för förvirring läs vidare:

quote:
1. Jag har nu en 1.5mm förtennad oskärmad kopparledare som signalledare till kretskortet från rca kontakten. Är det ok eller ska jag ta en skärmad rca kabel istället och ansluta minus samt skärmen till inkommande minus och bara minuskabeln till jord vid kretskortet som Nelson Pass säger i artikeln??? Hade skärmad kabel förut men märkte ingen skillnad på brummnivån.



Förstår inte riktigt vad du skriver, men i artikeln förespråkar de en två ledad kabel med skärm. Där skärmen skall jordas i "mottagaren" i ditt fall slutsteget.

If you are running unbalanced cables, always use two conductor shielded wire. Using the more common single conductor inside a shield mandates that you combine signal return and shielding to the same wire; thus breaking the preferred protocol.
Shield ground should not beconnected on the source end of the wire, only at the input component end; label them and don’t forget! This will of course mean that at the input component end of cable the
shield and ground signal conductors will bond together.


quote:
2. Ska jorden dras från rca kontakten direkt till stjärnjorden? Står ju i artikeln att samtliga jord skall gå till stjärnjorden och ingen annanstans? eller har jag fått det hela om bakfoten.


Det är detta som jag tycker är lite förvirrande, på flera ställen i början av texten tolkar jag det som om Kent E förespråkar att hålla isär signaljord och skyddsjord så mycket som möjligt.

In order to minimize ground loop issues Pass Labs never manufactures equipment with signal ground and chassis ground contiguous. By separating signal ground and safety grounds, connecting units together should never cause ground loop issues; however, not all manufacturers follow this line of thinking.

Once you have an understanding of what causes ground loops, they should with some persistence and effort become non-issues. To the greatest extent possible you will need to keep safety grounds, signal returns and shielding of low level cables separate.

If one component has a safety ground isolated from signal and another does not, chances are very good that ground loops will not become an issue. When ground loop problems arise it is most often a result of two interconnected components, each having safety grounds
and signal grounds joined inside the component.


För att i sista halvan förklara hur man skall göra om det inte går att skilja på skyddsjord och signaljord:

If we cannot separate the signal grounds and safety grounds our only other option is to make them as alike as possible by careful confi guration of mains supply and safety ground. There are a number of power distribution techniques intended to reduce or at least minimize ground loop issues. The most common technique is called a star distribution. In star distribution, a point is chosen as the
arbitrary lowest voltage potential ground. From this point radiating in as many directions as necessary power will reach all interconnected components. Then all safety grounds will terminate back to the master safety ground at this common point. These star configured ground connections must be made of heavy gauge wire and all arms of the star must be the same length and gauge wire.


Är det så att du inte kan sära på skyddsjorden och signaljorden, d.v.s. se till så att chassit inte får kontakt med någon enda jord förutom skyddsjorden?

quote:
3. Jag har ju ogjordade kontakter i vardagsrummet men skall väl fixa jordade uttag så småningom så hur skall inkommande jord anslutas till chassiet? Direkt från inkommande kontakt eller skall det dras en kabel därifrån till stjärnjordpunkten och ytterligare en kabel från stjärnjorden till chassiet (skall man följa länken så är det senare som gäller).


Jag tycker att skyddsjorden skall gå till chassit, men det beror på vad som står i det ovanstående, kan du inte skilja på signal och skyddsjord så skall du som du skriver först dra skyddsjorden till stjärnjorden och sedan till chassit, vill igentligen inte uttala mig om detta eftersom det har med säkerhet att göra och jag är inte 100% säker.

TA det försiktigt när du kopplar

/Andy



Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/14 :  23:34:45  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Ok. då har jag en riktig stjärnjord dit alla mina jordkablar går. Samtliga kablar är lika långa och sitter i kopparplåten i ett nytt hål mitt mellan konningarna, då skulle det väl vara tyst då... NÄ inte tillstymmelse till förbättring. Nu blir det ödleblod, spindelknän, och skinnet efter en treårig fladdermus samt diverse besvärjelser. Ska till bibblan och låna nån bok om det okulta och demoner för det verkar mest troligt att det bor nått med bockfot och horn i min förstärkare. Nu ger jag upp tills efter nyår åtminstone. Får se om jag tar tag i den då, eller helt enkelt bygger nåt annat. Tack alla som försökt att hjälpa och kommit med råd

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2006/12/15 :  00:54:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fan själv måste vara lös i det där bygget!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/12/15 :  02:49:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Underst till höger på plåten sitter de bägge signaljordarna (gulgröna) samt de bägge högtalarjordarna (de bruna fula högtalarkablarna).

I alla buggen jag läst om,byggt så har det använts skärmad kabel till ingången,den har varit jordad DIREKT i förstärkarkortet,ej i stjärnjorden.Alla kablar ska vara så korta som möjligt,om du flyttar likriktarna till plåten för stjärnjord,kanske en ovan för och en under plåten blir ju kablarna till e-lyterna endas några cm..
Mitt KSA 50 bygge.

Har blivit rådd att använda denna krets till skyddsjorden:
skyddsjorden skruvad direkt i plåten där 220v kabeln kommer in.
Med det kräver ju att stjärn/förstärkar jorden är helt isolerad från plåten dvs.ingånsjord,högtalarjord mm.Men viktigast tror jag i alla fall är ordning och korta kablar samt symetrisk uppbyggdan är.Minskar eller ökar brummet om du tar i lådan?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:16:15  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Jag som hade hoppats på glada gubbar och jubel.

Innan du lägger undan bygget kan du väl kolla några saker, nu när du ändå har fixat till en snygg stjärnjord. Tar max fem minuter, hoppas du inte tar illa upp eller tycker det är för låg nivå på frågorna/förslagen.

1. I det bifogade schemat, kolla så att du inte har missat att löda dit R2 på ingången.

2. Kolla så att det endast går en och endast en jordkabel till/från förstärkarkortet, den från stjärnjorden. (Ryssen: Det går inte så mycket ström i signaljorden från förförstärkaren så den har kanske inte så stor betydelse, men rent teoretiskt så borde den väl gå till stjärnjorden först och sen till förstärkarkortet.)

3. Stäng av förstärkaren, dra ut kabeln och koppla loss skyddsjorden: Därefter kolla isolationen mellan chassie och stjärnjord, den skall vara oändlig. Glöm inte att sätta tillbaka skyddsjorden.


Om allting är som ovanstående och det fortfarande brummar

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:13:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är det på tok att börja fundera kring huruvida alla komponenter på korten är hela, att alla lödningar är fräscha osv?


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/12/15 :  18:48:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Kolla så att det endast går en och endast en jordkabel till/från förstärkarkortet, den från stjärnjorden. (Ryssen: Det går inte så mycket ström i signaljorden från förförstärkaren så den har kanske inte så stor betydelse, men rent teoretiskt så borde den väl gå till stjärnjorden först och sen till förstärkarkortet.)

Och jag mitt pucko som trodde att singalskärmen var till för att förhindra störningar att leta sig in till signal ledaren,och följa den och skydda från störningar ända dit den ansluts till ingången.Nej,det går förvisso inte så stor ström i signalskärmen,men det gör det nog i den ensamma jorkabeln till kortet,ganska stor oxå..
Lödningar kan vara,komponetnter kan oxå vara,men allt verkar väl fungera förutom brummet.Tänkte oxå på om du hadde provat flera olika signal kablar utan för lådan,men det hadde du visst?Kanske det "enklaste" hadde varit som föreslogs förut att ta ur allt ur lådan och kolla,bygga upp på nytt,på ett förnuftigt sätt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/15 :  20:48:54  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Minskar eller ökar brummet om du tar i lådan?


Samma

quote:
1. I det bifogade schemat, kolla så att du inte har missat att löda dit R2 på ingången.


Sitter där dom ska

quote:
2. Kolla så att det endast går en och endast en jordkabel till/från förstärkarkortet, den från stjärnjorden.


Jepp, endast en kabel till stjärnjordpunkten

quote:
3. Stäng av förstärkaren, dra ut kabeln och koppla loss skyddsjorden: Därefter kolla isolationen mellan chassie och stjärnjord, den skall vara oändlig. Glöm inte att sätta tillbaka skyddsjorden.


Ja, enligt min multimeter så är resistansen oändlig.

quote:
Är det på tok att börja fundera kring huruvida alla komponenter på korten är hela, att alla lödningar är fräscha osv?


Jag tror att allt är ok med korten dels för att förstärkaren låter mycket bra , och dels för att jag hade exakt samma problem med min mini Aleph med kretskort från pcb-design, mycket därför jag byggde en Aleph 3 istället.

En variant jag provat är att öka 1K motståndet på ingången till 10K. brummet minskar drastiskt i styrka, det försvinner inte det är bara mycket lägre. Dessvärre så blir det svårt att styra ut förstärkaren. Måste vrida på 3/4 på volymkontrollen för normal lyssningsnivå. Så det känns inte som nått alternativ. Ska sätta dit en skärmad kabel på ena sidan från rca kontakten till kretskortet istället för den förtennade koppartråd jag har nu (har haft skärmad kabel förut och det blev ingen skillnad) men det skall ju vara en sån signalkabel där enligt de flesta så lika bra att sätta dit en. På andra kanalen så är det bara centimetrar mellan kretskortsingången och rca kontakten så det känns onödigt att mecka dit en skärmad kabelstump på tre cm.

Om förstärkaren är tyst med ingångarna kortslutna så är det väl inget trubbel med nätdelen eller?? Jag menar om det skulle ligga nåt skit i matningsspänningarna.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/12/15 :  22:30:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,det kan ju vara så att brummet "tas" upp av ingången t.e.x genom någon lång kabel som inte är där den ska vara,men kortluster du ingången till jord så kommer ju ingen signal igenom..
Ser att det är en XLR ingång på schemat den "ligger inte och tar upp något då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/16 :  11:30:53  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Ser att det är en XLR ingång på schemat den "ligger inte och tar upp något då?


Nej, den är inte ansluten, 10k motstånden på både plus och minus XLR är inte dit lödda. Den är byggd helt efter Aleph 3 schemat.

Jag har märkt att när jag drar ur en av rca kabelarna så är det knäpptyst i vänster kanal, jag menar riktigt tyst, kan inte ens höra något om jag pressar örat mot högtalaren. Medans det i höger kanal, om jag lägger örat mot högtalaren, hörs ett svagt svagt brumm. Det borde innebära att problemet kommer från höger kanal. Nu har jag bytt och kollat rca kontakten på höger kanal, samt kollat högtalarterminalerna där - inga fel. Det borde inte vara kretskortet det är fel på då jag hade samma fel med mina mini Aleph kort. Minst sagt mysko är det. En sak återstår att testa nämligen att löda dit en kort kort skärmad kabel på höger kanal. Det är bara ett par cm mellan ingången och kretskortet där. Ingångarna på kretskorten sitter på kortsidorna så de hamnar på motsatt sida när kretskorten monteras på kylflänsarna.

never ending story, laa la la laa la la laaa, (hette han inte Limahl eller nåt)

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2006/12/16 :  11:40:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Duuuu, nu kom jag och tänka på en sak: Visst är det väl så att man ska kortsluta minusingången på XLR-kontakterna då man kör med RCA-ingång? Så är det i alla fall på min son of zen, med öppen ingång är den tyst men med RCA-insignal måste man bygla XLR-kontakterna för att det inte ska brumma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:42:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
hette han inte Limahl eller nåt

Jo han hette nog så.
Aleph 3 har inte dom motstånden till XLR ingången,annars ska man ju kortlsuta - ingången vid RCA drift..
Ett till förslag,Har du möjliget att löda på ett par längre skärmade kablar från ingången på korten,skärmen i kortet oxå,direkt till
CD,förförstärkaren eller vad du har?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:50:38  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Duuuu, nu kom jag och tänka på en sak: Visst är det väl så att man ska kortsluta minusingången på XLR-kontakterna då man kör med RCA-ingång? Så är det i alla fall på min son of zen, med öppen ingång är den tyst men med RCA-insignal måste man bygla XLR-kontakterna för att det inte ska brumma.


Tanken var god (igen) Men jag bygger en Aleph 3 så jag har inga XLR. OK, det finns möjlighet att löda dit 2 st 10k motstånd och ändra lite andra komponentvärden så kan jag ha XLR, men det blir i så fall om jag får användning för balancerad ingång.

Spelade lite musik på den igår och kan bara säga att den låter mycket bra Om jag nu bara får tyst på den så blir jag en mycket lycklig DIY:are.

Tommy

edit: såg att Ryssen redan svarat på frågan/förslaget

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/12/16 12:54:12
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:56:04  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Har du möjliget att löda på ett par längre skärmade kablar från ingången på korten,skärmen i kortet oxå,direkt till
CD,förförstärkaren eller vad du har?


Intressant förslag, det skall testas (om jag nu hittar ett par lämpliga kablar att slakta)

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/12/16 12:56:22
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/16 :  13:45:02  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Där är en kille på passlabs forumet som verkar ha ett liknande problem som du:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=92310

Han fick tipset att dra en kortsluten rca kabel mellan de båda rca ingångarna(så förtod jag det iallafall), om brummet kvarstår så är problemet inuti förstärkaren.

Var har du fått tag i dina kylflänsar, de är ju grymma?

/Andy


Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2006/12/16 :  14:11:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, det var bara ett infall jag fick det där med XLR-kontakterna.
Son of Zen är ju helt balanserad och alltså en helt annorlunda koppling, de ALephar jag byggt har jag inte haft några XLR-kontakter på alls.

En variant, om än tråkig, är förstås att riva alltihop och göra om hela kabeldragningen från grunden.
Om vi förutsätter att korten i sig funkar som de ska och att nätdelen inte är våldsamt feldimensionerad på något vis så är det alltså kabeldragningen kvar att bråka med, och med tanke på det klena resultatet av alla modifieringar så kanske det är läge att göra om alltihop från grunden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:11:50  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Var har du fått tag i dina kylflänsar, de är ju grymma?


Beställde från Australien http://www.conradheatsinks.com/welcome.htm Det blev billigare att beställa kylflänsarna därifrån, inklusive flygfrakt, tull och moms än att köpa någonting motsvarande från ELFA (El Lurendrejeri För Alla). Jag köpte dem för att jag använder designen härifrån http://www.users.on.net/~mefinnis/passlabs/aleph5_construction.htm
och han använder samma flänsar. Kretskorten (Aleph 5) är gjorda för att montera sluttrissorna direkt på flänsen. Tack för länken, skönt att höra att det inte bara är jag som har problem. skall prova att kortsluta ingångarna.

quote:
med tanke på det klena resultatet av alla modifieringar så kanske det är läge att göra om alltihop från grunden.


Suck, det blir väl så till slut.

Tommy


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/12/16 15:19:45
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:22:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
det finns möjlighet att löda dit 2 st 10k motstånd och ändra lite andra komponentvärden så kan jag ha XLR, men det blir i så fall om jag får användning för balancerad ingång.

Om du Fuling blev av med brummet genom att jorda minus sidan,kanske man kan anskuta 10K motståndet och jorda då?Kostar ju inte så mycket att prova.
quote:
med tanke på det klena resultatet av alla modifieringar så kanske det är läge att göra om alltihop från grunden.

Ja,kanske känns bättre efteråt,med nätdelen på ett ställe(likriktare o drosslar,kondingar mm)separerade från småsignal delen,symetrisk uppbyggnad,skam den som ger sig..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/12/17 :  10:11:57  Show Profile Send fenwick a Private Message  Reply
Om jag förstått det hela rätt så använder du ett kort som är gjort för A5 och har stoppat i komponter så att det blir till en A3?
Det kan vara ganska lätt att se fel när man gör så. Ett förslag är att du sätter dig med kretskortet och ritar upp kopplingen du använt utan att titta på refernsschemat, ffa ingånen då. Och sedan jämför..
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/17 :  12:53:10  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Om jag förstått det hela rätt så använder du ett kort som är gjort för A5 och har stoppat i komponter så att det blir till en A3?
Det kan vara ganska lätt att se fel när man gör så. Ett förslag är att du sätter dig med kretskortet och ritar upp kopplingen du använt utan att titta på refernsschemat, ffa ingånen då. Och sedan jämför..


Har gjort det och upptäck två saker. I Aleph 5 (och i min) så är 220uF kondensatorn C2 kopplad före utgångsmotstånden medans i Aleph 3 så är återkopplingen efter motstånden dvs. direkt på utgången. Vet inte hur stor roll det spelar men min förstärkare låter himla bra som den är nu så låter det nog vara som det är. Någon som har nån synpunkt på det?

Det andra är att i Aleph 5 så sitter det lite konningar som inte finns i 3:an 10pF runt R8, 680pF mellan Q5 och OUT, och 47nF mellan E och C på Q4. Samtliga dessa har jag satt dit i min förstärkare också. Skulle det vara helt åt skogen så borde ju inte förstärkaren låta så bra som den gör, samt att om jag kör bara en kanal så är den knäpptyst och spelar gudomligt men kopplar jag in bägge så spelar den fortfarande gudomlig men ett svagt brum (har man hört det ordet förut ) hörs.
Vet inte riktigt vad alla dessa kondensatorer gör men kan tänka mig att antingen är det för diskantåtergivningen eller så är det för att ta bort eventuella självsvängningar. Men är det någon med större kunskaper än jag (de flesta ) som tycker det är helt uppåt väggarna så plockar jag bort dem och löder om C2.

Tommy


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/12/17 15:05:51
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2006/12/17 :  13:02:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
C3 ska gå till utgången om strömkällan ska funka som den är tänkt (dynamiskt alltså).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/17 :  15:04:37  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Asch menar naturligtvis C2 Sorry.


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/12/17 :  15:34:40  Show Profile Send fenwick a Private Message  Reply
"Skulle det vara helt åt skogen så borde ju inte förstärkaren låta så bra som den gör, samt att om jag kör bara en kanal så är den knäpptyst och spelar gudomligt men kopplar jag in bägge så spelar den fortfarande gudomlig men ett svagt brum (har man hört det ordet förut ) hörs."

Sant. =)

Drar du jorden från ingångskontakterna direkt till stjärnjorden?
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000