Author |
Topic  |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 19:00:40
|
Här känner jag mig som hemma 
Kan gissa att det kommer bli en stor del när alla förr eller senare köper en Squeezebox eller något liknande substitut.
Hoppas på att det blir fullt fräs i den här forumdelen framöver!
Är det någon som vill pröva lite multikanalsmusik, Squeezebox eller hårddiskbaserad film i Örebrotrakten. Skicka mig ett pm 
 |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 20:46:42
|
absolut efterlängtad denna delen. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 01:01:18
|
Det skall bli intressant att följa utvecklingen på Squeezeboxsidan samt få en massa bra tips... Det är en trevlig pryl detta 
Mvh Mattias |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 10:39:31
|
inte bara SB utan HDD baserad musikhandhavande generellt. Jag tror fasiken att detta kommer ersätta cd men aldrig vinylen. men cd har den en str chans att ersätta hos mig iaf. speciellt om det blir Wifi... |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 11:34:23
|
Jag ser också fram emot diskussionerna vi kan ha här. Själv "backar jag in i framtiden" Det blir mer och mer vinyl i min anläggning men jag är ruskigt intresserad av att få labba lite med datoravspelning/WiFi också. 
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
guldfisk
Semesterfirare

899 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 12:53:45
|
Inte för att vara den som klagar, men
"Dator- och flerkanalshifi"
Känns som ett bättre namn. WiFi är bara ett sätt att plocka musik ur en dator. |
...perspektiv... . |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 13:06:01
|
quote: Inte för att vara den som klagar, men
"Dator- och flerkanalshifi"
Känns som ett bättre namn. WiFi är bara ett sätt att plocka musik ur en dator.
Håller med (den sista meningen*). Dessa två inriktningar har inget* med varandra att göra tycker jag. Borde vara två sep. "avdelningar".
Edit: *klargörande
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
Edited by - Pettersson on 2006/12/10 18:38:31 |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 15:01:01
|
pac: jag gör detsamma |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 21:01:11
|
quote: Dessa två inriktningar har inget* med varandra att göra tycker jag. Borde vara två sep. "avdelningar".
Både ja och nej... Jag förstår precis vad Ni menar. Men betänk att det finns stora likheter mellan teknologierna som man använder.
Jag vet att det inte är klockrent men låt oss prova detta ett tag och se om det funkar. Om det inte gör det så löser vi det. Men först ger vi det en chans.
"Dator" beskriver ju inte riktigt vad det handlar om heller. "Dator" är en PC eller en Mac för de allra flest och det behövs inte några sådana i ett streaming-system. Detta är inte lätt. På CES har de beslutat att kalla teknologin för WiFi. Om det visar sig att det blir för många missförstånd så ändrar vi.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 05:22:13
|
quote: Men betänk att det finns stora likheter mellan teknologierna som man använder.
Vet inte riktigt vad det skulle vara men ok, kanske lär jag mig något nytt
quote: Men först ger vi det en chans.
Absolut, varför inte, ville bara utrycka en oro att vägen till hi-fi nirivana kanske blir lite otydlig 
Mvh
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
Edited by - Pettersson on 2006/12/11 05:23:55 |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 07:44:53
|
Undrar vilket som är bäst att lägga energi på,,, Att det finns en del för Streaming/WIFI/dator/Flerkanal eller att namnet inte passar till 100%...
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 23:04:26
|
Utryckte bara min åsikt, vilket man ska lägga energi på i ett forum, inget annat. Annars blir det inte mycket till forum.
Mvh |
Edited by - Pettersson on 2006/12/11 23:04:55 |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 17:39:47
|
Ska snart beställa ett RME HDSP ljudkort!!  Mitt M-Audio delta1010lt ska in i den andra burken... Får väl via lite bilder då  |
Vänligen Johan Linnarsson |
 |
|
Micke65
Member

471 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 19:22:56
|
Skulle inte ngn (Martin, TommyPeters?) som begriper det här med SB osv ge lite handfasta tips om NASar, rippning mm så man kommer igång ? Dvs en guide/sammanfattning för dummies. /Micke |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 22:42:55
|
Tips Nr 1 är att en NAS ska man bara ge sig på om man verkligen vet vad man gör.
Börja med att ladda ner slimserver och kör softsqueeze som emulerar en squeezebox. Rätt buggig tyvär men man får en liten uppfattning.
http://slimdevices.com/su_downloads.html
En liten rippningsguide finns bland annat här: http://spaceport.mine.nu/_crap/gris/
Följer man den slaviskt blir resultatet som det ska vara.
Kanske ska starta en ny tråd om det sen. Men inte idag, för nu ska jag lägga mig. Upp med lillen och lusse på dagis!
|
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
|
Topic  |
|