HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aleph 5, så gott som klar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:55:12  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Efter nått år av samlande, byggande, slipande och misslyckanden kan jag äntligen njuta av det magiska ljud som Aleph slutsteget ger ifrån sig. Tänkte bjuda på lite bilder och information om vilka komponenter som har använts och vilka problem jag haft.

https://drive.google.com/open?id=0B9s9bTOGKMA2VEJYaFNxRmozMTA

En bild som visar den slutliga versionen av pcb layouten med komponenter på, tror att det är version 5 eller något. Om ni undrar varför jag har skrivit ut G D S så är det för att jag har kopplat fel en gång, det smäller ganska bra och luktar inte speciellt gott. Effekttransistorer är ett par av FB180SA10. http://www.alliedelec.com/Images/Pr...ves_2737685.pdf



Ena kanalen färdigmonterad, transformatorer från McGyver, kondensatorer från Elfa när de såldes ut för 19:50 stycket, luftlindade spolar från hifikit och soft start från P-A Sjöström. Missade att P-A Sjöströms softstart inte slår över till det andra reläet förrän man kommit upp till en viss spänning så när jag startade igång det hela första gången med en vridtrafo så började effektmotståndet nästintill brinna innan jag hann slå av strömmen. Tittar man noga kan man se den svarta fläcken under det nya motståndet.



Andra kanalen snart klar för test, förstår inte varför man måste bli är så nervös varje gång man skall på slå på strömmen.



Allting ihopmonterat och klart för provspelning, i underkanten kan man se ingångskontakterna och högtalarkontakterna från Biltema.



En bild framifrån. Totalvikt 37kg, slipat med bandslip och lackat med med matt klarlack.

Tomgångsströmmen är satt till ca 2.2 A och matningen ligger på +-31 efter filtrering, efter några timmars lyssnande kommer temperaturen upp till 55 grader på den delen av kylflänsen som blir varmast, missade att sprida ut effekttransistorerna längs kylflänsen och orkar inte borra och gänga om.

Ljudet, det är knäpptyst i högtalarna, inte det minsta lilla brum/brus. Har fortfarande svårt att vara objektiv vad gäller övriga lyssningsintryck så det får vänta ett tag till.

Har fortfarande lite problem med till/från slag av förstärkaren eftersom det kommer dc på utgången 1-2 sekunder efteråt, har löst det hitentills med att dra ur en högtalarkontakt till vardera högtalare. Tänkte dock lägga till relä på utgången med fördröjt tillslag och direkt frånslag, har sneglat lite på Rod Elliots förslag, är det någon annan som har sett andra lösningar?

Har säkert glömt en massa, men det var vad jag kom på för tillfället.

Försökte få tillbaka bilderna men det gick sådär..., hur gör man?

Ingen signatur för tillfället

Edited by - ByggareAndy on 2015/09/16 23:07:47

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:19:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Häftiga trissor! Och sourcemotstånd i T0-247-kapsel tycker jag mig skåda också. Häftigt bygge!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:54:51  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Ljudet, det är knäpptyst i högtalarna, inte det minsta lilla brum/brus.


Är grön av avundsjuka

Grattis till ett suveränt snyggbygge.

Tommy

PS. visst låter dom gött

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:24:54  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Riktigt snyggt och prydligt!

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:40:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
har sneglat lite på Rod Elliots förslag

Funkar bra,bygg DC skyddet oxå medans du håller på!
Prydligt bygge.
480w max per trissa...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/13 :  00:36:34  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
hehe, vill pojkarna ha en haklapp?

Riktigt snyggt!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/13 :  00:55:08  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det var ena rejäla trissor....http://www.alliedelec.com/Images/Products/Datasheets/BM/INTERNATIONAL_RECTIFIER/International-Rectifier_Actives-and-Passives_2737685.pdf

Prydligt "organiserad" nätdel

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/12/13 00:58:04
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/13 :  01:53:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad kostar det att bygga uhop ett sådant monster o hur många W plockar du ut ?

Nu saknas bara ett par feta handtag där framme med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/13 :  12:23:12  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Tackar för alla positiva kommentarer.

En fördel med de här transistorerna är att man inte behöver parallellkoppla en massa transistorer på utgången och därmed slipper man problemet med matchning.

Materialkostnad, tror man kan komma undan med en 5000-7000, beror lite på vilka kontakter man har samt hur mycket tid man vill lägga ner på att bygga lådan själv.

Kostnad i tid, det är en hobby annars hade det varit obetalbart.

Det här med Watt (är igentligen inte säker men det finns säkert någon som kan rätta mig om jag skulle ha fel):

Effekten som kan levereras till högtalaren begränsas antingen av spänningen på matningen, i mitt fall +-31, eller strömmen som jag satt till 2.2A. Dessutom kan inte signal svinget på utgången svinga rail to rail, men låt oss säga ca +-30V för enkelhetens skull.
Med 8 ohms last:
P=(30/1.41)²/8=56.5W
men eftersom strömmen är begränsad till 2.2A i strömgeneratorn, om jag har förstått kopplingen rätt, så blir effekten endast, P=I²*R=2.2²*8=38W
Tillförd effekt: 2*34*2.2=150W ger 38/150=19% effektivitet
Det skulle behövts en tomgångs ström på I=sqrt(P/R)=sqrt(56.5/8)=2.65A för att inte strömmen skall begränsa.

Med 4 ohms last:
P=(30/1.41)²/4=113W
Strömbegränsning ger:
P=2.2²*4=19.5W
Skulle behövts en tomgångsström på
I=sqrt(113/4)=5.3A

Alla dessa beräkningar förutsätter att tomgångsströmmen(biasen) är fixerad till 2.2A vilket den är om jag har förstått kopplingen rätt.


Fuling, eller nån annan med lite erfarenhet från dessa kopplingar får gärna rätta mig om jag har fel.

/Andy

Ingen signatur för tillfället

Edited by - ByggareAndy on 2006/12/13 17:15:35
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/12/13 :  12:24:44  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Hur har du fäst kylflänsarna i framkant?
På bakstycket syns det ju tydligt på bilder men inte på fronten.

Ingen bild som visar det?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/13 :  12:46:36  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
...kan kanske vara svårt att tro det men kylflänsarna är så pass breda att den sista bilden visar hur fronten är fäst i kylflänsarna, eller tvärtom kylflänsen fäst i framkant. Eller missförstod jag dig?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/12/13 :  12:57:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Andy: Jag har en del små invändningar mot ditt räkneexempel.
1: Jag gissar på att man tappar lite mer av spänningssvinget än vad du räknat med, bara sourcemotstånden tar ju bort en del.
2: Du har inte räknat med att strömkällan är dynamisk (det som gör en Aleph till en Aleph och inte bara en förvuxen opamp).
Hur "mycke dynamisk" den är beror på hur man valt en del motstånd, men generellt brukar det vara så att den kan lämna nästan dubbelt så mycket ström som en statiskt strömkälla vid samma tomgångsström och lastimpedans.
Verkningsfragen på en Aleph brukar ligga på 30-35% jämrfört med max. 25% hos en liknande krets med statiskt strömkälla.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/13 :  15:32:10  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Fuling: hade faktiskt för mig att jag läst ordet dynamisk i samband med Aleph förstärkarna men nu när jag skulle förklara för Johan Björklund så kunde jag inte förstå vari dynamiken låg och jag kunde inte hitta någon information om det. Så jag gjorde antagandet att där inte fanns någon dynamik. Det var bra att jag fick frågan för de senaste dagarna har jag gått runt och oroat mig för drivförmågan när man använder 4 ohms högtalare. Tror dock att jag fått koll på det nu och jag kan sluta oroa mig.

För er som är intresserade av hur det funkar, eller rättare sagt hur jag tror att det funkar:

http://www.kk-pcb.com/aleph-5.html

Schemat i länken är en direkt kopia på en Aleph 5, komponenterna som diskuteras är de som är runt om mpsa18 transistorerna.
Man kan tänka sig tre lägen:
1. Tomgång(0V)
Vid tomgång, ingen signal på ingången, sätts strömmen i utgångstransistorerna av effektmotståndet på 1 ohm och pn övergången på den övre mpsa18 transistorn, ca 0.65/1=0.65A genom varje gren, totalt 0.65*3=2A
2. Hög utsignal sinus(+25V)
220uF kondensatorn till höger om den övre mpsa18 är kortsluten vilket gör att spänningsdelningen mellan 1k och 453 ohms motståndet är ca en halv vilket medför att maximal ström nu blir ca 2*2A=4A, i detta läget då lasten är så krävande går det nästintill ingen ström genom de undre effekttransistorerna.
3. Låg utsignal sinus(-25V)
Förhållandet mellan resistanserna till höger om den undre mpsa18 transistorn är 1:3 vilket innebär att den undre mpsa18 transistorn inte börjar strömbegränsa förrän ungefär 2A flyter genom ett av 1ohms effektmotstånden, totalt 6A genom de undre effekttransistorerna, de 6A kommer från 4A genom den dynamiske strömgeneratorn och 2A genom lasten, nu är inte detta sant eftersom man får en viss motverkan från de fyra 0.47 ohms motstånden och därmed en minskning av strömmen genom den övre strömgeneratorn som i sin tur leder till mer ström genom lasten o.s.v. o.s.v. tills det har ställt in sig.

Hoppas jag inte har förvirrat någon nu, svårt att förklara när det inte finns några beteckningar på komponenterna. Tror det är så här det fungerar, rätta mig om jag har fel.

Om någon har ett dokument av något slag som beskriver hur kopplingen är tänkt att fungera, skicka mig ett pm så får ni min e-mail address.

/Andy





Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/13 :  16:04:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du får ju fixa en helbalanserad modell med

Om man skulle få för sig att peta in ett gäng trissor skulle det betyda mycket x-tra jobb förutom större trafo o fler kondingar o matchning av trissor ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/12/13 :  19:41:34  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Då är det kristallklart.! damn!

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/13 :  21:28:24  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Johan, helbalanserad, det hade varit kul men det får räcka för tillfället. Tar väl ett halvår tills man börjar tänka på att bygga något nytt.
Ett gäng transistorer, om du tänker på mer effekt så får du nog även lägga till kylning på listan. Annars fick du nog med allt.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/13 :  21:32:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
he he he

Vad vänar du på ?


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2006/12/15 :  02:00:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
luftlindade spolar från hifikit

Vad var det för värde på dem?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/15 :  08:39:35  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
2.4mH om jag minns rätt.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2006/12/15 :  09:34:53  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Vackert att se att det blivit en sådan fin stärkare i den gamla lådan ;)
Ser fram emot en provlyssning ngn gång :)
Snyggt bygge.

/Håkan

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/19 :  12:17:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Kul bygge. Grattis till välljud som jag förmodar att det är.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/19 :  21:13:24  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Tackar igen för alla snälla kommentarer, har nu hunnit lyssna några kvällar på förstärkaren och trots min ödmjuka läggning måste jag säga att det låter bra mycket bättre än vad jag vågade hoppas på. Kan nämna framförallt tre saker som gjorde mig positivt överraskad.

1. Stereoseparationen, känns som man gått från mono till stereo.
2. Dynamiken, även på låga lyssningsnivåer kan man sitta njuta.
3. Kraften, 2x60W i klass A räcker mer än väl.

Skall bara se till och skaffa mig ett par bättre högtalare också. Saknar kraften i de lägre bastonerna i systemet.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/12/22 :  15:48:13  Show Profile Send megajocke a Private Message  Reply
60W klass A med ett par transistorer
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2006/12/22 :  21:27:22  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Läckert!
Välkommen i Aleph5-ligan!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000