HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Den långa resan tillbaka till nöjsam anläggning...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  01:47:27  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det har varit ett händelserikt hifiår minsta sagt, för min del har det tyvärr inneburit en del tråkiga inslag så som min blåsning på eBay
(Klicka här för att se tråd om detta!).

Men detta föregicks av att mina Vienna Acoustics Strauss råkade vältas in i väggen av en något överförfriskad övernattningsgäst - det blev ett försäkringsärende och med hjälp av pengarna från Folksam tillsammans med pengarna som jag fick när Viennorna såldes så skulle eBay-spelaren köpas - nåväl det blev ju inget med det och när jag redan sålt iväg mitt försteg (den planerade McIntosh MCD201 har inbyggt försteg) så stod jag där utan försteg och utan högtalare - hmm

Mina vienna Acoustics Strauss (numera sålda):


Som tur var så hade jag vid det tillfället en ganska trevlig datoranläggning Acoustic Energy AE 1 och en Densen Beat 100, billiga högtalarstativ köptes och Beat 100 fick agera försteg - detta funkade ganska bra, men det var ganska långt ifrån vad jag haft och framför allt vad jag skulle haft i racket...

Mina Acoustic Energy AE 1 - MK I (numera sålda):


När så Datar sålde sina Dynaudio Contour 1.8 MK II till ett bra pris så passade jag på - även om jag redan då visste att de snart skulle bytas ut.
Inget ont om Dynaudio och dessa var otroligt trevliga högtare för pengarna... men jag ville ha mer...

Mina Dynaudio Contour 1.8 MK II (numera sålda):


Det skulle snart bli andra högtalare, men först skulle något annat bytas ut, mer om detta snart...

Innan jag köpte Dynaudio högtalarna så hittade jag ett trevligt försteg i Norge - ett Electrokompaniet EC4½ - ett enkelt fjärrstyrt försteg med två ingångar, en balanserad och en obalanserad. Det låter lite tamt i orginalutförande så jag bytte ut fyra kondingar (enligt känt recept) och nu spelar det riktigt fint...

Electrokompaniet EC4½






Som nu redan anat på bilderna så är det min hembyggda bänk som fått sig en ersättare - bilder på den nya kommer snart...

Fortsättning följer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/15 19:42:19

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/15 :  08:52:27  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Många högtalarbyten har det blivit, vilka blir det härnäst?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  11:22:07  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jo många byten blir det - högtalarna som spelar nu återkommer vi till snart...

Först lite bänkbilder, min hemmabyggda bänk har skött sig under många år och den har även haft lite olika skepnader - här kommer lite exempelbilder på hur det sett ut genom åren:













Men nu är det som sagt dags att gå vidare, valet föll på en Solid Tech - radius solo med fjädrande topphylla och döm om min fårvåning när ljudet blev lugnare svartare bakgrund och kändes mer homogent.. trevlig investering

Solid Tech - i Valnöt, matchar mitt vardagsrumsbord nästan exakt...













Jaha det börjar närma sig högtalardags...

Fortsättning följer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  11:53:58  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Finns det intresse för mer bilder?

Jaja jag kör väl på lite då, vi kör väl ett par teaserbilder, man kan lugnt säga att jag klivit upp ett par snäpp i storlek igen, men jag flyttar till hus i Januari där jag har ett större rum att leka i - så varför inte

Franska...


...och stora...


Här står modellnamnet - vem gissar märket??



Fortsättning följer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:02:05  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Mera bilder
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:04:39  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
En Hitachi högtalare från Frankrike? Mysteriet tätnar.....

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:05:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Cirkel, kvadrat och...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:15:27  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vi kör väl en omgång bilder till - innan jag måste sticka ut ett tag...

Pär har ju svaret ... men vill av nån anledning inte skriva ut det

Kan säga att dom är lättdrivna, men verkar ändå inte må speciellt dåligt av mitt McIntosh steg


Diskant bör man ha - denna är lite speciell...


Dessutom finns det en exakt likadan på baksidan....




På framsidan finns det gott om element - om det finns plats varför inte utnyttja det då


Skriv ut namnet nu Pär... eller hinner nån annan före

Fortsättning följer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:45:09  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Triangle heter de väl :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:45:31  Show Profile  Reply
Det är ju Triangle ser väl vem som helst!

Modellbeteckningarna är jag inte bekant med.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:45:46  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Triangle Australe köpta av MartinH här på forumet...grattis!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:32:27  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Triangle Australe 260 - det stämmer mycket bra det - och visst är dom köpta av MartinH .

Triangle är ju ett omskrivet märke på sista tiden - blev utsedda till årets högtalare i tidningen Ljud & bild och har fått fina testresultat även i andra magasin så som Hifi & musik. Det har dock hela tiden varit modellserien Esprit, som finns under Stratosserien som Australe ingår i, som varit under luppen.

Enligt Martin så ska denna vara betydligt bättre på det mesta jämfört med testvinnarna i Esprit...

Så här beskriver Triangle själva Stratos serien:
quote:
The Stratos concept: to take full advantage of the innovations coming out of the development of the MAGELLAN program and -- based on the same philosophy as that line -- to start from scratch and build a completely new product line. So, in the same vein as the MAGELLAN program, all of the principal components within Stratos have been specifically designed for this line.
The culmination of an exquisite selection of raw materials, leading-edge technology, as well our team’s industry expertise: Stratos is truly high-end, unique, and excellent value for the money. A great deal of work went into the looks of this line, leading to an esthetic that is austere and elegant, a perfect match for the overall design of Stratos.
An exclusive process; the desire to take the product, as well as the technology, to the highest level possible, so that what remains is just the music itself – pure, pristine, and without any compromise.
The 8 models in the Stratos line allow for a wide line of audio and home theater configurations.


Som det antyds i texten så har Stratos ärvt och tagit tillvara på många av de idéer som finns i den svindyra referensserien MAGELLAN.

Australe är den näst störtsa högtalaren i serien och byggkvaliteten är strålande, de har mkt egna lösningar och tillverkar allt själva inkl elementen. För mer info kolla gärna tillverkaren eminenta hemsida geom att klicka här!

Sådär redo för lite mer bilder? Då kör vi...









Hmm - vart kom dammet ifrån




Snart kommer en helbild... fortsättning följer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:39:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läcker Jocke

Lite intressant lösning på foten
Kan man ändra nivån på den bakre diskanten ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:51:54  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Nej - det finns inga justeringsmöjligheter vad det gäller diskanten.

Foten däremot är intressant, helt i aluminium, med fyra gummipluttar som den normalt sett kan stå på, men så ingår det ett litet skruv/verktygskit allt väl förpackat i en speciell liten låda, där finns fyra (eller 5 - mer om det senare) spikes, insexnycklar och täckhylsa. i gummipluttarna är det genomgående gängor som man då kan skruva i spiksen uppifrån och sedan justera med insexnyckeln - för att sedan fixera med den förgylda hylsan. Den femte megaspiksen som sitter i framkant gör inget annat än leder bort vibrationer från kabinetet - högtalaren kan alltså stå helt utan denna spik...

Jag pratade tidigare om att högtalaren är lättdriven - så här ser specen ut:
quote:
Australe

Description
Type floorstander
Number of ways 3 ways bass-reflex
Wiring bi-wiring
Dimensions inches (H x W x D)
50.4 x 12.2 x 14
weight (Ibs) 80<

Loudspeakers
Tweeter TZ2600 (x2)
Medium T16PU110o
Woofers T16SU140c (x3)

Characteristics
Sensitivity (dB) 93
Frequency line (+-3dB Hz-kHz) 35-20
Continious power (W) 240
Repetitive Peak power (W) 400
Nominal Impedance (ohms) 8
Minimal impedance (ohms) 4


Lite fina kontakter behövs ju oxå...


Helbild om en stund... fortsättning följer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/15 17:52:32
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  18:49:02  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hur låter nu dessa välrenomerade bjässar

Ja - jag hade varit på resande fot hela dagen i onsdags (13/12 - 06), lämnade Kalmar 09.30 för att lämna mina Dynaudio i Uppsala, sedan hem till MartinH i Sthlm och sedan hem igen, var hemma ca kl 24.00 och tvekade in i det sista om jag skulle packa upp och koppla ihop anläggningen...

Men jag var helt slut, inte ätit riktigt på hela dagen osv... så självklart började jag packa upp, skruva ihop och koppla in dom blev sedan sittande lite beskymrad och var inte helt nöjd. Högtalarna lät ganska tamt, väldigt slanka för sin storlek - men öppna som två vattenfall med kristalklart fjällbäcksvatten, ljudet var stort och det fanns detaljer precis överrallt - men med avsaknaden av ett riktigt basfundament så lät dom lite ljusa och på viss musik så lät det ärligt talat inget vidare...hmm



Men slutsteget hade varit avstängt hela dagen och högtalarna hade enligt Martin inte spelats den sista tiden pga avsaknad av signalkälla. Jag gick till slut och la mig med blandade känslor - var ska detta sluta

Morgonen efter var det nya friska tag, inte kan väl dessa bjässar vara omöjliga att få ett vettigt ljud ur, Martin hade ju dessutom mer eller mindre öst lovord över högtalaren - nåväl, börjar med att montera spiksen och ställer hela rasket på BDR puckar, bättre direkt. Men så når inte jätespiken ner till golvet, så in med en hockeypuck tills mer BDR inköps.

Nästa steg - hmm basreflexen sitter framåt, dom kanske ska närmare bakväggen? Sagt och gjort - hamnar tillslut ca 40 cm mellan bakkant och bakvägg, nu helt plötsligt kommer botten och högtalaren blir mycket mer homogen, ljudbilden förstoras ytterligare och det spelar fortfarande med en otrolig luftighet.

Steg tre - är att flytta upp högtalaranslutningerna på de övre diskantkontakterna - ljudet blir ytterligare något snäpp renare. Nu låter det mkt trevligt...



Nu låter det om än fortfarande lite slankt, väldigt ärligt, luftigt, homogent och kristallklart.
De är väldigt avslöjande, men diskanten har ett härligt skimmer och blir aldrig eller mkt sällan vass, mellanregistret är vidöppet och inga detaljer kommer undan, basen är snabb, torr, exakt och levererar när det finns bas på skivorna...

Vad jag dock kan konstatera är att jag nog måste uppgradera åtminstonde förstegsdelen och förmodligen cd-spelaren oxå innan det blir 100 % - men jag siktar ju högt som vanligt, och det var väl tusan om inte den där McIntosh MCD201 snart ska stå i racket - jag känner att jag helt klart är på rätt väg och det kommer inga fler högtalarbyten nu - inte innan jag får huset i alla fall

Avslutar med en översiktsbild:


OBS! MartinH du får gärna fylla i om du tycker jag missat något, eller om du vill tillägga nått ang. högtalarna och tack för en exemplarisk genomförd affär förresten..

Thats all folks

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/15 18:50:51
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2006/12/15 :  18:51:16  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Grattis Jocke! Kul att du inte lagt ned, trots planer på det efter alla motgångar du råkat ut för!

Var har du varit och lyssnat på dessa innan köp? Jag själv har inte sett att dessa sexigt hornladdade antiturbulensfransyskor är representerade via någon agentur här i Scandinavien? Eller har jag försovit mig som vanligt kanske?
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2006/12/15 :  18:53:32  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Hehe! Jag hann inte mer än skicka förren förklaringen kom......

Edited by - fonz on 2006/12/15 18:57:18
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:00:29  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hehe - så är det ibland... Tack i alla fall Fonzie

Jo - dom säljs av http://www.hifiart.se/ där MartinH varit inblandad på nått vis, nu har han dock gått vidare och finns på annat ställe inom samma branch...

Mvh
Jocke


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:04:40  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Oki! Hos Herr Kent Melin alltså!!! Nåväl hoppas du blir nöjd hursomhelst.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:35:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Du kanske skulle slå Robban en signal på Audio Concept o låna hem ett försteg med bas o diskantkontroll på fråm mac.....

Rättat


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/15 20:23:08
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:41:55  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jo - kanske det - ingen större idé att låna hem innan man har slantarna dock...
Hade ju dessutom hoppats på att slippa försteget helt och hållet med MCD201: an...

Vi får se...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  20:27:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


min erfarenhet är att det har blivit bättre med försteg dom ggr man hört o jämfört.Men mac har jag ju inte jämfört o hört så där vet jag inte hur det är...

men även det torde man ju kunna utprova via hemlånande av båda grejorna o kolla...

fast klart. Det är ju kanon att ha stålarna liggande om man blir förälskad...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  20:43:53  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Du har nog rätt... kanske...
alternativen är ju följande:

1. Köpa en MCD201 och hoppas det blir bättre än nu och eventuellt köpa försteg senare..

2. Köpa nytt försteg och fortsätta använda Sony SCD 555ES som signalkälla och eventuellt köpa ny cd-spelare sen...

Jag vill gärna tro att alternativ 1 är det mest effektiva - dessutom mer uppnåeligt, då jag i så fall kan sälja både försteg och befintlig cd-spelare.

Enligt min uppfattning ska man aldrig låna hem nått bättre om man inte kan köpa det på studs, inget kan ta död på hifilyssnandet som en sån situation...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  21:23:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Hmm. Helt ärligt skulle jag nog prova varje sak för sig.. men samtidigt.. Men troligen skulle jag sattsa på försteg först oavsett vad.. O cd sen.. Detta eftersom OFTA alternativen för bra ljudande cd spelare finns om man bara har ett bra försteg att prova med..

och ev kanske du finner en annan cd bättre för just dig o din ljudsmak...Och ev även då billigare alternativ.

men ett hemlån av cd o försteg och sedan provlyssna ena samt andra alternativet är ju enklast sätt att göra rätt val först..

och hör du omgående att cd och försteg är bäst så.. Ja då är försteget före eftersom du då får tonkontrollerna omgående..


ja så tänker jag i alla fall.. Om jag satt i din goa sitts att kunna välja framöver..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  21:49:16  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jo - det kan jag däremot köpa - ett hemlån av både försteg och cd-spelare samtidigt så man kan jämföra direkt och då även med den befintliga uppställningen. Hur som helst får det vänta tills nya huset - finns ju ingen anledning att börja tweaka in saker mer än nödvändigt då jag flyttar om knappt en månad...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/16 :  06:59:46  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Tror med största sannolikhet att ljudet blir annorlunda i huset.
Bra ställe att börja på.Precis som du sa.
Ditt McIntosh steg är så häftigt!Hade köpt hela paketet med CD och försteg om jag kunnat.
Men det blir ju knappast en lång resa tillbaka.

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/12/16 09:16:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000