HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ser man på en gammal rörförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/04 :  22:47:31  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Har nyligen mublerat om i mitt rum så då passade jag på att plocka fram min gammla rörförstärkare som jag fått av morfar och fotade den. Inte helt lätt att ta foton när man inte är så duktigt, men eftersom man inte vill erkänna det så skyller jag på kameran





Den är nästan lite läcker


Det där med rörglöd var lite svårt att fotografera, framförallt med den såkallade usla fotogr.... jag menar kameran

Slänger kanske upp lite mer bilder för dom som vill ha senare.

/christoffer

Edited by - dwain on 2007/01/04 22:48:11

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/01/05 :  06:09:36  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Mycket snyggt, vårda den ömt eller sälj den till mig. Skojar bara BEHÅLL DEN, VÅRDA......
Mer bilder ser jag fram mot.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/01/05 06:45:52
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  07:44:30  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Jag visste väl att det skulle komma fram en sån nångång oxå!
Jättesnygg var den inte men håll hårt i den!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/05 :  10:39:33  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Ja den är ju riktigt gammal runt 50-talet har jag för mig. Det var den första riktigta hifi-förstärkaren morfar köpte. Innan dessa hade han bara en sådan allt-i-ett radio. Den lämnar hela tio watt mono, det gör den faktiskt riktigt okej med ett riktigt gott ljud. Synd bara att den är mono annars kunde man kört den till sin stereo på prov. För det är en otroligt värme och mysighet i ljudet från den. Sen blir den aldrig vass i ljudet. Har även en gammal rör-tuner från Sherwood. Enligt morfar ska det vara en av de första stereo-tunerna som kom ut
Lite mer bilder.


Ingen aning om vad det är för märke. Har aldrig hört talas om det




Lite rör namn också





baksidan är ju fullkomligt späckad med ingångar

Vänster-sidan om man står framför den.

Har bara lite snabbt och försiktigt dammat av den. Har varit aldeles rädd att jag skulle ha sönder något rör. Men sen kom jag på att man kunde lossa på rören, så nästa projkt blir att ta loss allt som går att ta loss och sedan damma och polera upp den så den blir fin igen

Finns det något sammlarvärde i en sådan grej eller är den inte värd något alls? Morfar och jag satt och spekulerade i om den kunde vara värd pengar med tanke på åldern, så jag sa att man kan slänga upp lite bilder på hififorum och se vad folk säger. Här finns ju all möjlig kunskap
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/01/05 :  10:46:51  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Du måste skaffa dig en skivspelare för 78or och mono-lp till den! Kostar inte många kronor och låter dig spela tidstypisk musik. :)
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/05 :  11:03:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
http://www.youtube.com/watch?v=cEWLukSBB9o

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/08 :  15:44:18  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Hehe den filmen var fin. Kan säga att jag faktiskt prövat och köra den nu på min en qrs och det låter inte dåligt. riktigt bra driv faktiskt. Ska jag ta och lägga upp lite bilder på rör-tunern jag har också?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/08 :  19:47:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Cool liten sak det där
Gillar flänsarna på sidorna så att man kan skruva fast den

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/08 :  23:07:48  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Bogen är ett välkänt amerikanskt märke, den är väl inte värd en förmögenhet men med rätt köpare så.. kolla Ebay.

Den kanske behöver nya kondensatorer mm och du kan säkert få hjälp här på forumet. Sätt fart på tunern och ha den som vardagsradio, coolare grejor får man leta efter

Lämnat forumet
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/01/09 :  06:19:21  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Tänk om man skulle tillverka motsvarande sak i dag som ska hålla samma mekaniska kvalite och ljudande egenskaper,
den skulle kosta en förmögenhet att nytillverka!
Det är mycket glädjande att konstatera att gammmla saker kan sjänka nostalgi och glädje.

Vem vill ha en T-amp när man sett detta?

Köpte en Fosgate SD-2 på ebay den är väll ok men det är inte en TATE 101A,som bettingar ett högt pris

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/01/09 07:11:34
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/09 :  11:04:24  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Ja hade man haft en sådan rörförstärkare till så hade jag defenitivt prövat och köra dem i min anläggning. Ska slänga upp lite bilder på min tuner snart
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/26 :  13:21:45  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Har kopplat in min lilla förstärkare nu mot en hemmabyggd stativare och det spelar riktigt bra
synd bara att det är mono och att man inte kan spela specielt högt då min stativare är trögdriven som in i norden
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/26 :  22:33:36  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


skaffa en till och vips har du två kanaler och stereo

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000