HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Amelie - Färdiga !! (sid 5.)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  21:33:11  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Ok, Jag hade tänkt att spara reportaget tills allt var klart och sen presentera det hela i omvänd ordning, Men..
jag är så extremt uttråkad idag så jag tjuvstartar...

Det hela började med att jag ville ha nya högtalare till vardagsrummet. Visade några skisser osv på golvhögtalare för min Fru som i princip tyckte jag var totalt galen om jag trodde att jag skulle få sätta " De där monstren" i finrummet.

Tänkte om , Och funderade på den "snyggaste, minsta" högtalare jag kunde komma på.

Efter ett litet tag kom jag på vad jag skulle göra och det här är resultatet... (Japp, frugan har godkänt )

Jag har en bit kvar och framför allt mååååånga sliptimmar kvar men skam den som ger sig..

Bildkvalitet? ja just det....
Håll till godo.. (med det lilla jag har än så länge.)













Någon som kan se var designen är snodd från?

Nåväl.. lite temporära bilder för att sporra mig själv att göra klart !!

/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2008/02/11 20:25:15

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  21:36:38  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tjongar in en bild på elementen också...





/Z

Signatur..
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2007/01/10 :  21:40:47  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
detta ser fint ut satt nyss å fundera på om inte de vore kul å bygga ett par magico som jag tror de heter. ska bli skoj å se vad det blir för bestyckning.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  21:47:36  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Inget gemensamt med orginalet förutom just utseendet..
Mindre och billigare.. WAF ni vet..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:09:37  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
quote:
Tänkte om , Och funderade på den "snyggaste, minsta" högtalare jag kunde komma på.


Heter din fru Amelie, eller syftar "snyggaste, minsta" på Audrey Tautous karaktär Amélie Poulain?

Ehm och jo, justdetja, det ser kalasfint ut! Har haft många liknande idéer i huvet, som alltid förkastats när jag insett hur mycket arbete det blir att såga ut så många delar och limma ihop dem rakt och fint. M a o, jag beundrar alla som faktiskt genomför projektet.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/01/10 22:10:57
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:23:08  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tack för komplimang.
Jag kan ju nämna försakens skull att , Jag kommer ALDRIG göra en högtalare på det här sättet en gång till..!

Förövrigt så är Amelie namnet på en av mina 2 vackra döttrar.
Och i brist på bättre fantasi och mer exotiska förslag så fick högtalarna helt enkelt heta Amelie.

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:29:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Snyggt bygge! Skönt att se bra komponenter i filtret med =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:33:36  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Filtret kommer bli externt och enligt planen så kommer komponenterna att synas så delarna är valde till stor del för att de såg snygga ut
Sen att de anses vara bra är en bonus.

Nåja,, något sånt i alla fall.. WAF,en framför allt

Sicken mes jag är..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:23:56  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Sicken mes jag är..

Du som sa det

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:28:20  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
hehe.. Är Man nog att erkänna det i alla fall

Skall man nu göra något snyggt, kan man lika gärna göra ALLT snyggt. :)

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:39:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Zei,, Jag har påbörjat 2 såna byggen,,, Inget är avslutat,, så jag vet vilket jobb det är..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:43:22  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Lycka till, och se nu till att göra dina färdiga. Beundrar en som orkar använda slipkloss på ett såpass stort objekt, bara tanken hade fått mig själv att avstå, kör hårt!

J. Ullberg
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/11 :  03:27:14  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Låt mig gissa att det står en slipmaskin fast den inte fastnade på bild?
Har potential att se snygga ut i vilket fall
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/11 :  08:14:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vilket jobb
O så snyggt det kommer att bli

Vet hur det är o såga ut o limma alla bitar.
Har gjort ett liknande bygge fast förstärkarlåda.
Inte alls lika många lager...



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/11 :  09:40:41  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
zei en hand bandslip är guld värd köp en, finns billiga på öb,
duger för ända målet

18 ska de va.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/11 :  12:55:07  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jag kan villigt erkänna att jag konstant funderar på att ta till handslipen (jodå, en sådan finns) .

Morbror som jag lånar lokalen av, är mer av en grovsnickrare som ständigt tjatar om att få lägga lådorna på bandslipen. Vi provade med en liten spill bit, Det tog 3 sekunder så var ytan klar...

Jag är däremot tålmodig och kör med kloss och papper tills önskad resultat uppnås. Tänk om jag hade använt maskinen och slipat liiite för mycket någonstans?, då hade jag nog tagit livet av mig själv efter allt jobb man lagt ner..

Har förövrigt kommit på att baffeln antagligen inte kommer att funka. Elementen går precis i nu. (med lite tryck) Så efter sprayspackel, färg och lack så kommre de säkert inte att gå i.. Bara att göra om och göra rätt.

Hur mycket större hål behöver man fräsa ifall man vill ha tillgodo för spackel, färg å dylikt??


Tålamod är en dygd var det någon som sa en gång.. jodå..
De skall bli klara i goood tid till den förhoppningsvis kommande träffen

Tack för uppmuntran!!


/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/11 :  13:15:45  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
quote:
Har förövrigt kommit på att baffeln antagligen inte kommer att funka. Elementen går precis i nu. (med lite tryck) Så efter sprayspackel, färg och lack så kommre de säkert inte att gå i.. Bara att göra om och göra rätt.

Hur mycket större hål behöver man fräsa ifall man vill ha tillgodo för spackel, färg å dylikt??

Om du ska få det bra, så lär du nog behöva göra helt nya bafflar. Blir lite svårt att fästa fräsen i en perfekt mittpunkt, när du bara har ett gapande hål kvar av den ursprungliga centrumtappen, eller? Kan du inte maskera kanten som ska ligga an emot elementet, medan du lackar och målar? Om det krävs tryck för att få elementen på plats, så lär det ju knappast synas på den färdiga högtalaren att det är en rå MDF-kant därinne. Eller?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/11 :  14:23:51  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Nä, du har rätt i att det inte kommer att synas (antagligen), men det kommer bli väldigt svårt att få ut elementen när det skall laboreras med dämpull.

Summan av kardemumman är att det få bli nya bafflar.. det går fortare än att försöka hitta mittpunkten i det tomma hålet precis som du sa...

Baffeln känns som mitt minsta "problem", har fortfarande inte kommit på hur baffeln skall fästas då jag inte vill ha några skruvål eller skruv på framsidan.....
"orignalet" har ju bafflar i Aluminium och genomgående stänger som "drar ihop" bafflen och bakstycket. Men jag misstänker att MDF är för mjukt för att köra en liknande lösning...


/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2007/01/11 :  23:36:28  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Hej Zei!
Det här var en trevligt överaskning
Har du fräst högtalarna med en CNC marskin?
Snyggt var det och ser fram imot fortsättningen.
Bli nu sugen på att fixa ihop en CNC fräser

/Goffe
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/12 :  07:53:24  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tjena Goffe.

De är inte frästa med CNC fräs utan med en "vanlig" metall fräs, Som för tillfället hade Jordens slöaste fräs stål..
De skall nog bli fina tids nog, På Söndag skall jag ha ett par timmars sliporgie

Stativen är färdigritade och skall sågas upp
(Har för fövrigt kommit på ett sätt att förhindra att min Fru trycker upp högtalaren alldeles mot väggen. )

På tal om Fru, Hennes reaktion på att jag döpt dem till Amelie.. ?
; Ja, men då måste du göra ett par till och döpa dom till Disa så det blir rättvist ) Vad svarar man på det?, Skall bli! ritandet har börjat

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:15:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
NU vet jag inte hur du hade tänkt dig att göra frontbaffeln,, Men du kan väl använta 2st 9mm mdf och lägg en islagsmutter i mellan skivorna,, så kan du skruva fast den från insidan.

Så kommer jag att göra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:53:12  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tack för tipset Zalve
Har funderat åt det hållet faktiskt och kommer kanske göra ett försök.

Har du några bilder på dina projekt? Hade varit kul att se.

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:23:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
inget jag vill visa upp

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:32:56  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
hehe fegis

Signatur..
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/13 :  22:43:17  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
i slags mutter i mellan har jag gjort på pahos bafflar
för dom är 6cm tjocka, blir långa muttrar då
är du klar med slipningen snart,

18 ska de va.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/14 :  01:05:48  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
6cm!! det är ju vansinne,! det måsta ju bli världens utfräsning bakom,, får ta och kolla in den där tråden igen och kolla hur det går tror jag..

bwt, sliporgienn börjar inte förrens på söndag... inget nyttt äm mao

/Z

Signatur..
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000