HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lancettor á la Lennart, projektarbete
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snulle
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/01/28 :  20:06:58  Show Profile Send Snulle a Private Message  Reply
Hej!

Efter lång väntan har jag nu äntligen lyckats få access till det här forumet. Jag tänkte göra min forumdebut redan första dagen.

Jag och två av mina klasskamrater är i full gång med vårat projektarbete på gymnasiet. Två par Lancettor ska byggas enligt Lennarts beskrivning, ett par i MDF och det andra i något annat, troligtvis, träaktigt material. Vi ska sedan försöka höra skillad på dessa och också sätta fingret på vad som egentligen skiljer dem åt.

Vi har kommit ganska långt med första paret och här kommer lite bilder och kommentarer...


Det hela började med en liten tur till brägdgården där vi köpte MDF och fick det (delvis) uppsågat.

Halvstökig verkstad + nysågad MDF



Redan efter en kvart blev det fikapaus:



Nu började själva bygget. Högtalarens högersida limmas här mot bakstycket. För att inte sidorna skulle kröka sig satte vi in 76 mm breda distanser "inuti" lådan.


Jag har fler bilder, dessa kanske kommer upp senare idag eller imorgon. Ge mig gärna feedback på trådens struktur osv. Allmänna tips är också alltid välkomna. En del av er, ni som kikar på www.faktiskt.se, har kanske redan sett bilderna.

Hej!

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/28 :  20:11:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Är det fröken som bjuder på fika?

Ser mysigt ut för övrigt.
hoppas ni slipper såga MDFen på den lilla bandsågen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Snulle
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:05:07  Show Profile Send Snulle a Private Message  Reply
vemsom:Nej, en mamma faktiskt. =) Det slipper vi, turligt nog.


Nästa steg var att få till de små kamrarna inuti lådorna. Här testas passformen. Som ni ser har vi även kapat till avloppsrören.


Efter att ha limmat sida+bakstycke+kamrar (den mindre är avkortad enligt Lennarts anvisning)+rör gav vi oss på håltagning för elementen. Vi ville absolut sänka ner dessa, mest av estetiska skäl. Det enda vi kunde komma på till en början var det "vanliga", att tillverka någon sorts fräsmall och fräsa efter den.

Efter att ha klurat på det en bra stund såg vi att vi kunde göra på ett annat, enligt mig, ganska finnurligt sätt. Kolla!


Vi mätte noga ut det blivande hålets centrum och markerade detta.


Därefter tog vi fram hålsågen. Vi hade en jäkla tur att det fanns sådana med rätt diameter till hands. Vi ställde ett borrdjup på 4.5 mm och sågade/borrade ett spår som motsvarande elementets ytterdiameter. Vi bytte till en mindre diameter och borrade/sågade igenom helt.
Elementet gick inte ner helt så vi "skalade" bort lite med en stämkniv. För att elementet skulle få luft gjordes detta även på baksidan "mellan" skruvarna. Som en fyrklöver eller vad man ska säga.





Såhär blev det. Jag var rätt skeptisk till det först men det fungerade väldigt bra.



Ja, det var väl allt för nu. Hej!

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:08:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ett par riktigt snygga bilder förresten.
Fortsätt.. Mer bilder från verkstaden och fikapauserna!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:31:39  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Nästa gång jag använder tangbandarna så tänker jag ta efter eran nersäkning av element. Den var ju kanon undrar varför man inte orkade/inte klurade merade på den saken när man byggde..
Nåja fått bra respons av bygget så många som bett om att få ett par byggda så får fixa en hålsåg med rätt diameter tills dett.

Snyggt bygge förövrigt!


Lasse
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:48:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Elementet gick inte ner helt så vi "skalade" bort lite med en stämkniv

jajamensan, inga sladdar där inte! Sånt gillar vi

quote:
Nästa gång jag använder tangbandarna så tänker jag ta efter eran nersäkning av element. Den var ju kanon undrar varför man inte orkade/inte klurade merade på den saken när man byggde..


Jag hade helt enkelt för brått men nu har jag ett par element över så jag kommer sno den idén iallafall.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Snulle
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/01/30 :  15:16:32  Show Profile Send Snulle a Private Message  Reply
quote:
jajamensan, inga sladdar där inte! Sånt gillar vi


Jag förstår inte riktigt vad du menar? Hum hum.



Vad kul att ni gillade nersänkningen! Inte trodde jag att grönisar som vi kunde inspirera er diy-rävar med nya idéer.


I lördags gjorde vi en dagsutflykt till Botkyrka och Biltema. Från Vallentuna är det en bit att ta sig kommunalt...

Väl där handlade vi lite smått och gott. Här har det limmats dämpmatta och fixats lite med högtalarkabeln.






Och nu till den fråga jag är lite rädd för att ställa... HUR påverkar den tunna aluminiumfolien materialets ljuddämpande egenskaper? Påverkar den alls? Påverkar den lite? Borde vi försöka pilla bort den?

Tack och hej!



Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/31 :  12:55:33  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Hej! Kul arbete ni håller på med!

Jag skulle helt klart försöka pilla bort folien. Annars fick jag tips av "LennArt him self" om att mekonomen sålde lämplig dampmatta!

Om jag vore er skulle jag även lägga glöd på att få tag på rätt "ull" att dämpa med, och väga upp den efter Lenn Artt´s rekomendationer.

Jag vet inte hur känslig just den här lådan är, men Transmissionline pipor i övrigt är otroligt kännsliga för hur dämpningen görs!

När jag byggde mina så följde jag beskrivningen så gott jag förståd resultatet blev imponerande.


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/03/07 :  11:10:54  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Hur går det


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Snulle
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:30:32  Show Profile Send Snulle a Private Message  Reply
Hej!
Dålig uppdatering i den här tråden, ajaj.

Vi bestämde oss för att pilla bort folien. Det var inte roligt men förhoppningsvis värt besväret.

Högtalarna är färdigbygda och det finns bilder men inte på min dator. Jag ska tjata lite på min kumpan så att bilderna förhoppningsvis hamnar här snart.

Jag tror vi satt i två timmar och undrade var ljudet kom från vid provlyssningen. Häftigt!

Tack Fisksmisk_Ola för utlåning av element.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000