HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO träffas i Oskarshamn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:00:49  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
I lördags träffades vi hos ASO-medlemmen snakeman.

Följande setup skulle vi få lyssna till:


"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:10:13  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply

Vi tar en närmare titt på själva setupen


Sedan den läckra förstärkaren


Och självklart den nödvändiga Vinylspelaren

Lite osäker på vad modellerna heter så där får gärna någon annan gå in.

More to come....

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:30:05  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Vinylspelaren är en mantra med mission tonarm och en linnpickup.

Det superba riiasteget är ett Riaudio ph1



Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:36:29  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Riktning Oskarshamn alltså! Kul! Även jag har varit hemma hos Fredrik och vänt. Om än som hastigast! Kul att ni har varit på besök.

Skivspelaren är en Manticore Mantra manuell (mahogany).
En fantastisk skivspelare ifrån konstruktören Doug Hewitt som man har sålt ett x antal av once up on a time!
Tonarm är Mission 774 LC, och pickup Linn K5. Riaa däremot, minns ej?

Högtaleri JM lab 927 BE ska det väl vara? Samt Phatos one MK?
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:37:45  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Oj! Vi krockade nog lite där Fredrik! Dont worry might!
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:40:53  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Ingen fara tommy.

phatos classic one mk2 ska det vara
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:21:36  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Ser ut att vara en riktigt trevlig anläggning. Det ska bli spännande att få lite ljudliga intryck från träffen.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:26:09  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Jag tycker det lät riktigt trevligt. Ganska snällt och tonalt lite "rosa skimmer". Vackert och lättlyssnat. Jag misstänker att rören i försteget passar Jmlab 927be riktigt bra. Allt på låg eller måttlig lyssningsnivå. Eftersom jag själv gärna spelar högt märktes en del basproblem när det drogs på med volymen. Övergående problem med den lägenheten....

mvh

geldis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/01 :  00:55:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ojojoj

Vilken skivspelare
ECO 3 flaskor ska vridas så etiketten syns, det retar alltid nån

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:32:24  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Ser ut att vara en god källa till avkoppling Snakeman

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2007/02/01 :  10:24:07  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
quote:
ECO 3 flaskor ska vridas så etiketten syns, det retar alltid nån


Minns en del synpunkter på ett "annat" Forum för ett par år sedan. Alltså den gången vi blev idiotförklarade....

mvh

geldis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:05:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sånt bjuder man på, låt dom skratta o peka finger bäst dom vill

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:14:29  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Mer ECO 3 till folket!

Jag håller i övrigt med om att ljudet lät väldigt fint. Skönsjungande damer och lite glesare musik gav helt klart ståpälsvaring. Personligen saknade jag dock bitvis lite stampa takten och driv, men det kommer säkert när du trimmat in vinylen lite.

mvh

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:26:39  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Vi tar några bilder till...


Vi började lyssna ganska omgående


Efter ett tag var det sedan dags för fika


"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:42:05  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Näää, först fikade ni och sedan efter en timme och en minut började ni lyssna...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2007/02/01 13:54:46
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2007/02/01 :  14:22:35  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Avslöjad elitico

Bilden överst med erixon i mitten.
Underst sitter Nixda, elitico och Jonas. Jonas är "prospect" till ASO.

mvh

geldis
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/02/01 :  16:26:56  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Jo vinylen är väl den del som inte funkar till 100%.
Men med lite pyssel och nått nyköp så ska vi nog få fart på den.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/02/02 :  00:42:51  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Att ställa in en skivspelare så att den presterar maximalt är inte så lätt alla gånger.
Jag får väl hjälpa till lite med att lägga en lämplig skiva på tallriken.



Hrmmm...jo,jag gillar verkligen den där spelaren,det är ju ofta en lång process innan man får en vinylrigg att låta som man vill men när man väl är famme vid målet brukar det visa sig vara värd all möda och lite till.
Tyvärr kunde jag inte närvara vid träffen,synd,skulle gärna ha lyssnat på JM-Labarna och resten av anl.förstås.


Mvh.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/02/02 :  13:12:24  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja det är synd att vi inte längre har några levande anhöriga kvar i Ohamn utan bara en grav som vi brukar besöka en gång om året. Det skulle annars vara kul att göra ett besök. Det är ju trevligt att det finns hifinördar även i denna avkrok som Oskarshamn. Hur många är ni i stan. Vi får se nästa gång under sensommaren om jag får tillfälle att göra en lyssning.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/02 :  13:51:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hur blir det med fjädrande topphylla o skivspelaren ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/02/02 :  14:15:14  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Björklund:

Det funkar bra tycker jag.
Har väldigt hård fjädring på översta hyllan så det blir nästan stumt.
Provade med mjukare fjädrar först men det vart inte lyckat.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/02 :  14:26:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det var precis det jag hade i tankarna. Förmjukfjädring borde kunna framkalla en massa rumble.

Isoketen ser man ju på bild men vad är det för RIIA ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/02/02 :  14:42:39  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Det är ett RiAudio ph1.

Vet inte så mycket mer om det faktiskt, hittar inte så mycket info nånstans.Men det är kanonbra

Edited by - snakeman666 on 2007/02/02 14:43:31
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:18:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Det är ett RiAudio ph1.

Vet inte så mycket mer om det faktiskt, hittar inte så mycket info nånstans.Men det är kanonbra


Helt okänt för mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:06:55  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Har grävt fram lite info om riiasteget.

Ri Audio är ett företag som sysslar med legotillverkning åt ClearAudio b.l.a.
Så RiAudio Ph1 säljs av clearaudio under namnet symphony.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000