HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Coraltomte bygger K25H
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:16:52  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
I många år stod min brors gamla 70/80-horn från 70-talet och var i vägen. Jag borstade av dem och körde dem ett par år. Sen hamnade de på föräldrarnas vind och var inte i vägen eller ens bortglömda, men hade ingenstans att vara i gång. För ett år sedan togs de fram och är i vägen igen - men igång. Det är ett horn som definitivt låter bra men, ärligt talat, förfärligt fult byggt (förlåt, Björn). De byggdes i 16 mm spånplatta som sedan rollades svart och med sporadiska aluminiumlister längs kanterna. Just nu gömmer jag dem lite diskret bakom draperier.

I valet mellan att snygga till dem och bygga nytt, valde jag att bygga nytt, särskilt som det dök upp en färdig K25H-byggsats i 19 mm spånskiva sommaren 2006. Den hade legat och väntat sedan 80-talet och full av optimism hämtade jag den och började muntert plocka med bitarna, men entusiasmen uteblev. Passformen var kass. Toleransen var + 0-3 mm, en del vinklar oexakta och en del bitar helt fel. Vad detta elände berodde på, vet jag inte. Olämplig lagring under lång tid? Dåligt kapat? Kass såg?

Lusten ebbade ut och inte förrän nu i februari kom jag loss, justerade bitarna och gjorde nya att ersätta de felaktiga. Här kommer lite dokumentation av bygget med bilder och text. Håll till godo! Kommentarer och frågor välkomna!



Här är baksidan av frontpanelerna 21 och 22. De är balansfanerade för att inte böjas. Dessa två är de enda som måste faneras innan bygget sätts ihop (enligt min lilla plan ).



Här är samma skivor framifrån. Träslaget är alm - duktigt brett faner (nära 50 cm) från Bohmans i Oskarshamn. Samma fanerskiva räcker över båda panelerna.

Coraltomte - gla å go

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:33:37  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Här är baffeln nr 12. Lägg märke till att den är gjord i hornets hela bredd för att minska kammarens volym. I en annan tråd om K25 rekommenderar Linnar att kammarens volym bör minskas till max 25 liter. Genom att göra så här, minskas kammarens volym med alla de kaviteter som finns ovanför baffeln. Dessutom blir konstruktionen styvare och stummare. (Ja, det är ett almbord som jag håller till på och ja - det är i vardagsrummet...)



För att enkelt kunna byta baselement fäster jag subbaffeln med insexskruv i inslagsmuttrar i baffeln. Bilden visar hur dessa försänkts och slagits i med en slurk lim.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:41:58  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Främre trattvägen nr 10 monteras på baffeln. Alla fogningar förborras, limmas och skruvas med 50 mm skruv.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:46:28  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Båda trattsidorna (9A och 9B) monterade tillsammans med de båda stagen nr 11. Visst är skåpet i bakgrunden ett almskåp. Här har vi bara alm...

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:56:05  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Här står skruvarna i givakt för att fästa trattens baksida nr 7 mot baffeln.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:13:03  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Begynnelsetratten på sidan. För att ha något att utgå ifrån har jag skruvat ihop ett hörn med småbitar på nr 1. Hornets fortsatta kontur markerad med blyerts. Montage av tratten sker underifrån = spån i ögat

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:15:09  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Vad är det i AKG-lådan......?Mik?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:31:45  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
Mc Square: Korrekt.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/02/17 :  13:15:10  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Visst är skåpet i bakgrunden ett almskåp. Här har vi bara alm..."

Produktplacerad reklam...


Hänger inte så mycket på hififorum just nu men gör ett nedslag
då och då. Detta bygge skall jag följa!

Håller på att ta fram ForumHorn-3 . Ett horn som skall fungera med
3-5 tummselement och platsar i de flesta hem.


Edited by - linnar on 2007/02/17 13:15:49
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/02/17 :  15:03:06  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
Linnar:
Njaaa... reklam vet jag inte... Snarare ett uttryck för en faiblesse för alm, som enligt min mening är det mest styvmoderligt behandlade av våra träslag. Ser dock att det börjar återkomma på bl a köksluckor. Det gläder en annan motvalls tomte som stod och rikthyvlade almplank när alla fnös åt det och skulle ha furu . Annars är alm mycket likt ask fast mörkare. Slightly OT - sorry.

Jag kommer inte att hålla vanvettigt högt tempo i byggandet, men några skruvar mellan varven blir det och bilder i samma takt . Kul att du vill följa med. Kommentera gärna! Jag är inte rutinerad hornbyggare...

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:20:44  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Alm är fantastiskt vackert, som du säger väldigt likt ask i ådringen, men det har inte lika öppna poerer så det är inte samma helvete att få vettig finish på. Jag har byggt en gitarrkropp i alm, mycket snyggt tycker jag, har fler på gång!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:17:05  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Kommentera gärna! Jag är inte rutinerad hornbyggare..."

Kommentera kommer jag troligtvis att göra, kan liksom
inte hålla tillbaka åsikterna....

Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:17:51  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Nya tag i helgen. Det ena hornet börjar bli klart. Men först lite bilder. Här är några extrastag som jag hittade på som styvar upp hålrummet bakom begynnelsetratten. Dessa stag finns alltså inte på ritningen.

Coraltomte - gla å go

Edited by - coraltomte on 2007/03/04 22:23:49
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:28:45  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply



Hornets innerstruktur börjar ta form. Bitarna 5, 16 och 19 på plats. Nr 19 har fått extra furulister för att inspektionsluckan ska kunna demonteras fler än en gång

Nr 3 (toppen) monteras mot stagen 6.


Coraltomte - gla å go

Edited by - coraltomte on 2007/03/04 22:32:21
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:35:30  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply



De långa hörnstagen 4 monterade.


Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:39:37  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Bakstycket och de långa stagen 14 åker på. Hej, vad det går

Jämför man med t ex 70/80-hornet är K25 otroligt väl stagat. Så väger det med. Redan i det här läget är hornet svårt att hantera pga sin tyngd.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:44:38  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


En detalj från kammaren. Subbaffeln monterad med M6 insex mot islagsmuttrarna i baffeln. Underligt nog är den inte gjord i alm, utan i ek... måste skärpa mig

Den fanerade nr 21 syns också på bilden, monterad på plats.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:47:50  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply


Luckan nr 22 och det andra sidostycket löst satta på plats.

Mmmm... det börjar likna något

Fortsättning följer!

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:54:23  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Håller med, det börjar likna något!

Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:24:26  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
Dax igen!

Här kommer fler bilder från bygget, som nu lett ända fram till ett "spelbart" resultat för ett av hornen.



Här är alla delar klara som måste monteras innan sidan läggs på. Lägg märke till extraskivan som minskar kammarens volym till ca 25 liter (= den utan limsträng). Ögonblicket efter detta läggs sidan på och skruvas på plats.



Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:30:50  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply




Här kladdar jag med skum en stund. Några hål öppnas i sidan och håligheterna uppe i hornets begynnelsedel fylls med polyurethanskum i smaklös färg, spetsat med en slurk vatten. Klibbigt!






Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:45:04  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply




Sådär!

Hornet står på egna ben. Elementet är monterat och väntar otåligt på jobb. Urtaget i framkant på skivan under öppningen är en försäkring för att kunna få in ett element med djupare magnet.

Imorgon ska jag roa mig med att täta mellan inspektionsluckan och dess fastsättningslister, dämpa kammaren med isoleringsmaterial och pilla med diverse andra detaljer. Det blir skoj!





Här är en närmare titt på elementet, ett Coral 12L70. Som nytt! Det enda som är bytt är skumkanterna.


Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:53:00  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
Härnäst kommer jag att färdigställa det andra hornet och därefter ägna mig åt ytorna ett tag. Allt ska faneras och lackas. När de står där i all sin glans återkommer jag till den här tråden med bilder och erfarenheter. Men det kan tänkas att det dröjer

Nästa övning blir en låda med övriga register att ställa ovanpå K-25:an. Men det är en helt annan historia...

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/10 :  00:47:28  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Jag tog mig friheten att skaffa fram lite data på elementet här ovan:

Membranyta= 504,7cm2
Bl= 16,49
SPL= 94 db
fs= 21 hz
Re= 6,32 ohm
Qms= 2,85
Qes= 0,18
Qts= 0,17
Vas= 336 liter
Rörlig massa= 58,7 gram
Cms= 0,98 mm/N
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/03/10 :  07:44:19  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
Linnar... sover du ibland?

Visst är det tyska Hifisounds mätprotokoll på 12L70 du har hittat? Jag har det liggande på datorn någonstans.

Vad säger siffrorna dig? Kan hornet och elementet trivas ihop?

Jag parallellkörde faktiskt anläggningen med ett 70/80 och ett K25 lite försiktigt. K25 är helt stumt - vibrerar inte märkbart medan 70/80 vid samma pådrag vibrerar betänkligt. Möjligen darrar botten på K25 en smula. Detta tror jag dock kommer att försvinna när jag är klar. Hela hornet ska nämligen kläs utvändigt med lösa, fanerade 10-mm:s skivor. Dessutom blir det en H-formad fot i massiv alm (såklart) under botten.

Inspektionsluckan läcker dock som ett såll runt kanterna. Ska åtgärda detta idag när solen öser ner över snödroppar och vintergäck.

Blir gullfiberskivor bra till dämpmaterial inne i kammaren, tro? Jag såg att signaturen Time använde något glasfiberdukarmerat till sina Imperial.

Vad tror du förresten om min lösning på att minska kammarens volym?


Coraltomte - gla å go

Edited by - coraltomte on 2007/03/10 08:00:53
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/11 :  02:17:57  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Linnar... sover du ibland?"
- Jo, det händer att jag sover. Har en ful ovana att somna
framför datorn....

"Visst är det tyska Hifisounds mätprotokoll på 12L70 du har hittat? Jag har det liggande på datorn någonstans."
- Det var inget mätprotokoll jag hittade utan en uppställning
av elementets värden. Möjligt att det var tyskt också möjligt
att det kommer från mätningen du nämnde, vem vet.

"Vad säger siffrorna dig? Kan hornet och elementet trivas ihop?"
- Ett potent element. fs är lite lågt, men det kan man motverka med
en mindre kammare. Vas är mycket stort, bra. Massan är högt men inte
så det stör. Qts är mycket lågt. Det råder delade meningar kring Qts i
horn. Jag tycker att Qts har en mindre betydelse så länge den är max
0,707.

"Blir gullfiberskivor bra till dämpmaterial inne i kammaren, tro?"
- Det blir utomordentligt.

"Vad tror du förresten om min lösning på att minska kammarens volym?"
- Den skall vara betydligt mindre än orginalet. Det är en gammal idé
att kammaren skall vara stor. I detta horn skall kammaren vara ca 22 liter.
Man kan göra underverk i gamla horn med minskad kammare.
Numera vet man också att avståndet till väggen bakom elementet i den slutna lådan inte får vara för stort. I detta fall ser det bra ut.


Edited by - linnar on 2007/03/11 02:24:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000