HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Moddning av PD-S601
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/01 :  13:39:31  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag kom över en billig PD-S601 CD för några månader sedan.
Tanken var att använda den som transport till ett NOSDAC-bygge, men det visade sig att modellen endast har digital Toslinkutgång!

Tänkte, att då får jag väl ta och sätta dit en RCA s/pdif utgång själv!

Men jag vill även kunna använda CD spelaren till att driva ett slutsteg direkt - då CDn har en line-out som det går att reglera via fjärr!

Första uppgiften blev att byta ut OP-amparna!
Orginal har spelaren NE5532 och jag tänkte prova med ett par OP275G som jag hade i min skrotlåda.

Mina OP275G är en ytmonterad variant, så det blev till att ta fram den lilla lödpennan och lite kopplingstråd.

Lite pilligt var det, men de kom på plats till sist!



Ljudet tyckte jag blev bättre över hela registret, med tiden får visa om det är placebo eller inte!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  13:52:50  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Volymen går bara att ändra när du använder analoga utgångarna. Och jag är inte särskillt förtjust i tanken på att använda dom digitala volymkontrollerna.
Vad har hänt med kristallen? Slavat mot DAC?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/01 :  13:57:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
En ljudintresserad kollega på jobbet, brukar vara på mig att jag skall byta klocka i min TEAC, då det gjort underverk på hans egna spelare.

Tänkte att denna CD kunde få bli övningsobjekt, så nästa steg var således en ny klocka!

Gammal radioamatör som man är, så tänkte jag att en ny klocka kan väl inte vara så svårt att slänga ihop, jag har ju byggt otaliga oscillatorer tidigare!?

Läste allt jag hittade om klockor till CD-spelare, Tent, Kwak, LC o.s.v. och satte igång att labba!

Satt och slet mitt hår (det som finns kvar) under två kvällar.
Efter många tester fram och tillbaka, så visade det sig att mitt scope (20MHz) inte riktigt hängde med vi de frekvenser klockan arbetade! (17MHz)

Min spektrumanalysator visade att oscillatorn svängde och gav ifrån sig en sinussignal med bra amplitud men scopet visade något annat!

Till slut hade jag i alla fall en ny fungerande klocka:



Klocka byggd enligt "dead bug style"



Här med regulatorkretsen monterad utanför skärmboxen

Det är en Colpitts oscillator med BRF96 följt av en MAX902 komparator som gör om sinussignalen till en fyrkantsvåg.

Dessa två steg matas med +8V från en LM317 som i sin tur får sin inspänning från en egen nätdel. (trafo - brygga-konding)

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:04:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Klockan provisoriskt monterad för lyssningstest:



Klockans trafo, likriktarbrygga + kondensator syns bakom den stora transformatorn.


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:07:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Lovan: -Du är för snabb - hinner inte posta!

Styrs inte volymen på line out via den inbyggda Alps potten!?
[Om inte - så KOMMER den att göra det! ]

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/01 14:07:47
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:48:11  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Här är den nya klockan monterad och klar!





/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  16:43:36  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ah, visste inte att det satt sånna lyxigheter i den maskinen!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:16:18  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Stiligt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/03 :  15:42:09  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Så var det dags att sätta dit den där RCA-kontakten för digitalsignalen!

Jag byggde en converter av 74HC04 som beskrivs t.ex. här:

http://sound.westhost.com/project85.htm

Testkopplat:



Spelandes mot en eoJeud NOSDAC:



Funkar!

Nästa steg - Ny nätbrunn + filter.

Bakplåten ligger just nu på tork i ugnen (på en annan bakplåt) !

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/03 15:43:22
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/27 :  07:51:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Nätbrunn med filter, säkringshållare och on/off-knapp på plats.



Ett litet "missöde" hände när jag skulle sätta mitt signum på spelaren, så hela bakplåten fick slipas ner och lackas!



Som det är nu, kan jag ta digitalsignalen via RCA eller BNC-kontakten till min DAC, men jag kommer nog att dela på dessa så att två DACar kan drivas samtidigt.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/27 07:52:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000