HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 eoJeud BOZ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:34:58  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Undertecknad och Vemsom behövde varsin ny PreAmp.

Eftersom jag haft goda erfarenheter av BOZ tidigare, föreslog jag att vi gjorde ett kort och satte ihop varsin ny BOZ.

Resultatet blev följande:









På grund av lite för klena trafos, sjunker spänningen till 52V vid full bias.

Någon som har testat att köra på 50 resp. 60V (eller högre) ?

Skillnader?

/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/06 15:35:53

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:39:15  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
McG: Snyggt! Tänkte köra hem till Fredrik och stjäla den. Hur tycker du själv att den låter?

/J
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:18:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
U1: Har inte hunnit testa den så mycket ännu, men det låter!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:30:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
52 volt i ett försteg???

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:45:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
52 volt i ett försteg???


- Jepp, orginalet från Pass går på 60V, då MosFetarna skall gilla hög spänning & bias!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:56:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jösses! Kul och fräckt med egna grepp och lösningar... En annan fjantar omkring med 15 volt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:31:31  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
I mitt Balanced Line Stage mäter man 80V på vissa ställen. Har hittils goda erfarenheter av det Blir lite varmt men vad gör väl det här uppe i Norrland.

Snygg bygge!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:49:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack för de vänliga orden!

Jag antar att det inte skadar att använda högre spänning.
Frågan är dock om de 8 volten är värt besväret med att jaga rätt på ett par trafos som passar på kortet !?

Blir nog att jag kör på dessa tills något lämpligt "dyker upp"!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8270 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:13:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Frågan är dock om de 8 volten är värt besväret med att jaga rätt på ett par trafos som passar på kortet !?


Tja,du blir nog inte lugn förrän du provat..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:24:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Mitt försteg går på cirkus 200V
Inte BOZen iofs ;)

Väl talat Ryssen. Jag vill ha rätt trafo ;)
Framför allt vill jag kunna ställa biasen till minst det som rekommenderas.
Tror snarare det är det som legitimerar bytet av trafo.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:28:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Tja,du blir nog inte lugn förrän du provat..


.....suck - Nej, antagligen inte!

Sedan kommer fas 2 -Hur låter det med ännu högre spänning/bias

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000