HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 HEGE:s lilla setup!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/17 :  17:28:09  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
I en liten lägenhet i Växjö huserar jag för tillfället. Efter många turer fram och tillbaka anser jag mig äntligen fått till en anläggning som spelar MUSIK i det lilla rummet jag har nu, dock ingen definitiv setup på något sätt. Högtalarna är den klart billigaste komponenten i anläggningen, även om jag inte tycker att de gör bort sig på något sätt. Men som alltid finns såklart mer att önska.

Precis köpt en cd föresten, har annars endast spelat vinyl ett bra tag. Jag kom fram till att det trots allt finns för mycket bra musik som endast finns på cd för att vara utan en. Personligen föredrar jag dock vinylljudet...


Min Michell Syncro med en RB-300 arm och Audio Technica AT OC9 MC pickup samt diverse uppgraderingar ifrån Michell såsom ny armbas och skivpuck osv. Gillar den starkt!


En närmare titt på cd-spelaren som är en Hegel CDP2A
MK2, man ser även förstärkaren som är en Plinius 9100 som lämnar 2 x 120 watt per kanal i 8 Ohm



En liten översiktsbild, har även en enklare absorbent bakom anläggningen klädd i ett passande Marimekkotyg (dock ingen absorbent utprovad enligt konstens alla regler, sämre blev det i varje fall inte). Högtalarna är ett par Carlsson OA-60 av senaste modell.


En sista bild där man även kan skymta riaat som är ett Dynavector P-75

Over and out!


"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2007/03/17 19:00:34

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/03/17 :  17:36:40  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Nice anläggning gillar vinylspelaren skarpt

Edited by - snakeman666 on 2007/03/17 17:37:42
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2007/03/17 :  17:42:43  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
quote:
Högtalarna är den klart billigaste komponenten i anläggningen, även om jag inte tycker att de gör bort sig på något sätt. Men som alltid finns såklart mer att önska.



Hummm, Jag tycker att de låter grymt bra i det lilla rummet. Jag är tveksam om du kan önska mycket mer utan att göra om rummet betydligt. De där OA 60 spelar väldigt bra IMHO.

mvh

geldis
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/17 :  18:41:09  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
snakeman666: Roligt att höra!

geldis: Tycker också de integrerar riktigt bra med rummet och anläggningen i övrigt. Har inga planer på att byta ut dem förens jag har ett större och bättre lyssinggsrum samt kaptital för den delen till att köpa något som är klart bättre. Tycker OA-60 spelar långt över sin prislapp...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2007/03/17 18:58:36
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/03/18 :  00:27:13  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Efter ett kort besök hos Hege idag sa kan man förstås bara instämma med föregående.
Detta var en mycket musikalisk anrättning i mina öron! Denna Syncrospelare spelar oerhört bra. Övriga produktval var även dom också riktigt bra tillsammans i denna lilla studentlya!

Tack än en gång Henrik! Både för kaffe, smaskigt wienerbröd och en Imac dator som jag fick med mig hem. Nice!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/19 :  17:38:15  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Fonz: Kul att det spelar musik så foten går, måste ha gjort nåt rätt då i varje fall. Mitt mål med anläggningen har nämligen varit just att det ska vara roligt att lyssna på musik.

Hoppas datorn kommer till användning!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/03/19 :  21:10:47  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Din anläggning ser ut att vara en riktigt trevlig blandning.
Plinius är inte bara snygg,den är läcker
Skivspelaren och cd´n behöver dock inte skämmas i sällskapet,stilrent och snyggt.
Kul att du lyckats matcha dessa inte allt för vanliga produkter och få en helhet som du är nöjd med.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/21 :  00:04:25  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Tack för det Gus!

Du har nog helt rätt i att jag inte valt alltför vanliga märken på den svenska marknaden. Jag har likväl haft ögonen på de nya Plinius förstärkarna sedan jag tror det var Tonkraft som demade dem ihop med Dynaudio på Arken senast. För en tid sedan kunde jag sedermera göra slag i saken och jag måste säga att jag är helnöjd. Våra grannar i väst verkar ha en del Plinius i stugorna förövrigt.

Högtalarna kom faktiskt lite som en översakning. Har hört Carlssons högtalare kort på diverse mässor genom åren men egentligen aldrig gett dem en ordentlig chans. På den mindre mässan som var i Växjö lyssnade jag dock mycket på dem och blev sugen på att ge dem en chans. En sådan sak som att de ska stå vid bakväggen lockade då det underlättar för mig som är trångbodd för tillfället, sedan tyckte jag även de spelade luftigt, öppet och lätt utan konstigheter med bra botten. De briljerar kanske inte på något direkt område, samtidigt anser jag inte de har några tydliga brister. För priset tycker jag i varje fall de är ett kap! Enligt vad jag förstått så är det dessutom Ingenjör Öhman som varit huvudkonstruktören bakom högtalaren...

Hegel CD-spelaren är kanske heller inte så jätteomtalad, även fast den figurerat en del i hifipressen. Det jag läst om den verkade hur som helst passa mig så den köpte jag faktiskt olyssnad. Upplever i varje fall inte att spelaren gör bort sig markant mot de dyrare spelarna jag haft tidigare. Sedan tycker jag även det är kul med lite seriös hifi ifrån Norge.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/03/21 :  07:51:17  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
HEGE: Du är väldigt pedantisk och metodisk när det gäller Hifi, inte konstigt att du hittat guldklimpar utanför den normala "motorvägen" (menat som väldigt positivt). Skall bli roligt att höra din uppsättning vid något tillfälle, om du tycker att det låter bra så gör det garanterat det också.

//Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/03/21 :  08:46:40  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
HEj, Hege.

Tycker att det är kul att du har hittat rätt. Skall bli spännande att få komma och lyssna.

Du har även fått till det snyggt med den nya bänken.

Edited by - jaejin on 2007/03/21 08:49:42
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/21 :  08:53:10  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Snygg och säkert väljudande anläggning. Högtalarna har jag varit sugen på länge, dock första gången jag ser dem i svart.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2007/03/22 :  21:03:25  Show Profile Send mjon a Private Message  Reply
Många fina och intressanta delar i den anläggningen! Fint att du fått in lite blommor också...
Håller med till 100% om att anläggningen spelar MUSIK!

/ Magnus
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/23 :  01:44:25  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Fripps: Man får tacka för förtroendet! Tror mig ha fått fram ett ljudideal som jag kan tillämpa när trial and error metoden används, att matchning är a och o har man därigenom verkligen fått kunskap om. Genom åren har man dessutom minst sagt blivit förbluffad vid ett flertal tillfällen när man testat diverse hyllade eller kritiserade produkter. Du är förövrigt så välkommen så ifall du har vägarna förbi!

Jaelin: Antar ni ska upp om några timmar nu. Det ska bli spännande att höra vad ni tycker!

Poe: Tack! Funderar du på en högtalare i denna prisklass eller en bit därutöver kan jag varmt rekommendera en seriös lyssning! Anser även de låter klart bättre i hemmiljö än på mässorna där jag hörde dem först.

Mjon: Blommor måste man ha! Det är faktiskt flera av det motsatta könet som tyckt tavlan varit fin. Att det sedan har bra akutiska egenskaper är ju inte fel heller. Du får ta och komma förbi någon mer gång och lyssna lite längre än vad vi hann mest sist, tror det hänt lite med ljudet nu.

Edit: Stavfel och så...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2007/03/23 01:56:40
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/24 :  00:54:50  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Mycket fina mojänger!
Heter inte högtalarna OA 58.2?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/26 :  10:42:48  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Hege. Jajein och dom har just gasat iväg.Och skulle väl inte raka spåret till värmland. Så det drar nog till i morgon innan dom kan vara här på forumet.

Så vet du vart dom "försvann" det glada gänget

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  07:35:41  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Stickan: Ingvar Öhman och SSC (Stiftelsen Stig Carlsson) hävdar bestämt det är OA-60, finns massor av trådar i ämnet på faktiskt och carlssonplanet. Det är ett missförstånd mellan stiftelsen och tillverkaren som gjort att de står 58.2 på emballaget som man får högtalarna i.

Mayro: Haha, fick de inte nog efter att ha varit hos dig så länge? Enligt vad jag förstått så blev de riktigt imponerade av ljudet. Ser fram emot lite bilder!


"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2007/03/31 :  14:33:40  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
Ett mycket smakfullt system.

*THUMBS UP*
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/04/02 :  09:24:03  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Tack för det Jadde!

Hunnit finsjustera cd-ljudet lite nu också med annat signalkablage bland annat, snart kommer dessutom lite andra fötter jag ska pröva. Cd-ljudet kan vara väl krångligt att få till som man vill ibland, inte bara att koppla in alla gånger...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000