HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa uppgraderingen !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/06 :  21:26:31  Show Profile Send Peg a Private Message
Satt här och ruttnade på att det lät så illa härom dagen .

Jo det lät illa och har låtit illa ända sen jag flyttade hit för ett bra tag sen. Det lät lite som en ilsken matta av ljust kallt och hårt ljud just under lyssningsnivån som dränkte dynamik och detaljer .

Felet ? Akustiken förstås, handklapp som låter alldeles för länge dvs låååång efterklangstid . Det är ju givetvis ett stort modernt rum med massor av stora hårda ytor. (Första reflexerna är redan fixade provisoriskt).

Frun va borta på något företags jippo så jag gick och letade rätt på ett tiotal mattor i olika storlekar och några sängöverkast. Täppte till öppningen till övervåningen och tänkte hela golvet med mattor .

Uj vad dämpat det blev och alla detaljer hoppade på plats, på rätt plats tom och dynamiken och drivet ökade markant. Bakgrunden blev "svart" och lyssningsvolymen slog i taket på förförstärkaren bums !

Ok det här var ju egentligen inte så oväntat jag har ju haft anläggningen i bättre rum så jag visste ju att rummet var trasigt men jag hade trott att jag hade behövt mycket mer nåväl mitt i allt ihop kommer frun hem och vardagsrummet ser ut som ett bombnedslag.

Hon är trött och ser inte alls road ut av mitt bidrag till ordningen i vardags rummet. Med viss vana av liknande amatörmässiga akustiska experiment i vårt hem tittar hon, som är utomhusakustik konsult, sig omkring och säger:

- Jaha blev det nån skillnad då ?
- Javisst det är grymt säger jag !

Hon rycker åt sig squeezebox fjärren, tar över sweetspot och sätter på nån av hennes skivor. Jag säger ingenting utan sätter mig bredvid och konstaterar att tom det här som jag inte brukar gilla faktiskt är ganska bra. En timmes zappande senare säger hon "Det finns ju faktiskt en poäng med den här hobbyn" och går och lägger sig .

Jag plockar undan allt samtidigt som jag försöker fundera ut hur fasen jag skall lyckas få till det här på ett sätt som man kan leva med. Jag lämnar kvar en stor matta på golvet så att det nu finns stycken det gör en hel del skillnad med bara den.

Sen kommer jag på en ide och nästa dag sker besök i ett par tyg affärer och en utflykt till Ikea. Gardin vajern dignitet spänns längs hela kort sidan av rummet och ett tjockt fleecetyg hängs på den. Tyget går att dra ihop i sidled och in bakom de befintliga gardinerna som sitter vid fönstret på väggen.

Perfekt utseendemässigt, men hur lät det då ?

Jo tack bara bra ! Lite mindre dämpat än med mattorna fast nästan samma dynamik men ljud och musik smälter in på ett väldigt självklart sätt i rummet.

Slutsatsen är att en tredje matta och lite tyg på väggen förmodligen gjorde den största enskilda postiva skillnaden i min anläggning någonsin och det för mindre pengar än vad fötterna till mina högtalarstativ kostade

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  21:31:15  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Visst var det en härlig känsla när hon bara zappade vidare :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/06 :  22:04:13  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Visst var det en härlig känsla när hon bara zappade vidare :)


Grym ! Typ äntligen någon form av förståelse istället för förakt
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/06 :  22:12:54  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
"Det finns ju faktiskt en poäng med den här hobbyn" och går och lägger sig


Sicken kanon-kommentar!

Kan du inte försöka få upp lite i taket då...?
Där brukar inte vara speciellt trångt,så att säga.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  22:13:32  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Underbart!

Hoppas du kan hitta en kompromiss hon köper fullt ut. Jag har sett riktigt snygga dämpskivor för att få ner
efterklangstiden, med tyg på så blir det en snygg tavla!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/06 :  22:17:15  Show Profile Send ljud a Private Message
Skönt att läsa! jag tror att många av vet vad lite akustikreglering kan göra, men det är ju så svårt att få det snyggt/godkänt av den andra hälften. Gjorde en liknande tillfällig test som Peg förra kvällen och ja, som sagt, det ger ju så otoligt mycket!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:13:04  Show Profile Send Peg a Private Message
Mc Square: Jo taket vore bra men den vi köpte huset av har jobbat lite för mycket i taket och satt en list några decimeter in runt om hela taket. mao det skulle se riktigt illa ut att klämma upp dämpplattor där .

kaffekoppen: Jag har beställt några skivor från Akustikmiljö i Falkenberg för att ta hand om första reflexerna jag ska se hur de blir där först. Fördelen med tyget är ju iofs att det blir reglerbart så jag får se om det blir några tavlor.

ljud: Det är jobbigt att sitta där med grejer som man vet kan låta så mycket bättre än de gör eller hur ?



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:26:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kul läsning minst sagt Dacron är både billigt o bra, jag har 6 skivor själv o fler ska det bli !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:46:46  Show Profile Send nin a Private Message
Kul läsning och nu förstår jag va skönt det är att bo ensam
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/07 :  11:01:03  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
ljud: Det är jobbigt att sitta där med grejer som man vet kan låta så mycket bättre än de gör eller hur ?
Ja, men det blir ju roligare att sjunga i ett rum med lite klang!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  11:09:56  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Peg,

Looking good :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000